Laten we eerlijk wezen...

Discussie in 'Lange baan' gestart door Jagermeister, 26 jun 2018.

Tags:
  1. Jagermeister

    Jagermeister New Member

    Het langebaan schaatsen is kapot in Nederland, en dat gaat de komende jaren niet opgelost worden.

    De sponsoren zijn als oud vuil behandelt de laatste jaren(corendon) wat ongetwijfeld potentiële bedrijven heeft afgeschrikt.

    En het fossiel de knsb heeft niet de mankracht of de visie om deze sport op de korte termijn te redden. (Dit hadden ze na Vancouver al moeten doen) Wie bovenaan de berg staat wordt lui en voelt zich onaantastbaar, maar wordt inmiddels voorbij gestreefd door de meerderheid van de schaatslanden.

    In de huidige situatie (op het moment van schrijven) hebben we eigenlijk gewoon de knsb kernploeg genaamd lotto jumbo die het grootste deel van haar bestaansrecht haalt uit het wielrennen en de naam Sven Kramer.

    Team iko tel ik niet mee, alleen ter mors is van echt wereldniveau.

    Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die deze mening heeft.

    Ik wil graag horen wat anderen van de huidige situatie in schaatsland vinden!
  2. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Als je heel eerlijk bent is het sportbreed een sponsordrama in Nederland. Alleen wielrennen ontspringt de dans met 2 sponsors (Jumbo en Sunweb) die een contract voor onbepaalde tijd hebben getekend. Maar ook die hebben lang niet het budget van de oude Rabobankploeg. Zelfs de eredivisievoetbal teams hebben moeite sponsors te vinden en bestaan tegenwoordig deels dankzij deals met schimmige eigenaren of buitenlandse teams.

    Als je hier kijkt (let op, pdf) zie je dat de totale sponsorbestedingen in Nederland tussen 2010 en 2016 afnamen van 845 naar 772 miljoen.

    Volgens kenners (zoals Woerts hier) gaat sponsoring niet meer om publiciteit, maar om beleving. Je ziet verschuiving van teamsponsoring naar persoonsgebonden sponsoring en naar sponsoring van evenementen. En bedrijven bereiken steeds makkelijker gericht mensen via social media, dan kun je daar beter geld in steken dan in ongerichte sponsoring. Zeker als je bedenkt dat sport steeds slechter wordt bekeken (veel jeugd kijkt onbegrijpelijk genoeg nog liever e-sports).

    Dit speelt ook op plaatselijk niveau: mede dankzij sportscholen hebben sportverenigingen steeds minder leden. En dus voelen mensen zich steeds minder verbonden met een sport.


    Ik denk dus dat je niet zozeer de KNSB en de schaatsers moet aankijken als veroorzakers van het probleem. In de afgelopen olympische cyclus is het aantal sportsponsors gewoon flink afgenomen, dus dat contracten verlengen lastig ging worden was niet moeilijk te voorspellen.


    Het is ook echt niet zo dat het in andere landen beter gaat. Veel buitenlandse schaatsers zijn part time schaatser met daarnaast een studie. Of ze houden regelmatig sabaticals. Diverse grote landen slaan wedstrijden over, ook afgelopen jaar, omdat er geen geld is. Of ze komen met een kleine afvaardiging en vullen niet alle plekken. Dat gaat ook om schaatslanden als Canada, Amerika en de afgelopen jaren ook Noorwegen wel eens. In het buitenland gaat het absoluut niet beter. Alleen de enorme financiële voorsprong die Nederland had is kleiner geworden. Maar best kans dat buitenlandse bonden nog jaloers zijn op de bedragen die de KNSB van KPN en Daikin krijgt. Nederland is echt nog niet voorbij gestreeft.

    Nederland zal zijn stelsel alleen moeten gaan wijzigen. Geen teams met 1 sponsor meer. Maar diverse bondsteams waarbij schaatsers privésponsors inbrengen. Net als in de andere landen.


    Ik denk dat hier schaatsbonden en schaatsers weinig te verwijten valt. Wel moeten bonden bezig blijven de sport te ontwikkelen om de aansluiting met het publiek te houden. Maar daar is het schaatsen goed mee bezig, ze zijn niet bang te veranderen.
    De Goudsche Doorloper, VorstM, mi en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Met het risico een beetje off-topic te gaan: e-sports is als de 21e eeuwse variant van de denksport. Vergelijk het met schaken of bridge, maar dan (letterlijk) een stuk flitsender.
  4. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Fijn dat we iemand hebben die dingen scherp en helder ziet. Ik wacht met spanning op zijn of haar oplossingen!
  5. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Zie je alles zo helder met Jägermeister dan? Tijd dat ik het ook ga proberen ;)

    Het langebaanschaatsen in NL is niet kapot. Er is een nieuwe realiteit waar iedereen, inclusief de supporters, aan moet wennen. @Hakkie2 benoemt al veel zaken.

    Niet alle sponsoren zijn als oud vuil behandeld. Omgekeerd wordt Ireen Wüst ook bij het oud vuil gezet. Er is wat controverse maar schaatsen is nog steeds een sport waar sponsoren graag worden gezien.

    De KNSB is druk bezig geweest met hen begroting. Laten we hopen nu ze dat op orde hebben dat ze zich weer met besturen bezig kunnen houden. NL staat (voorlopig) nog bovenaan. Of de ingezette structuur werkelijk tot resultaten in de toekomst zal leiden is de vraag.

    Letitia de Jong is afgelopen jaar best aardig bezig geweest. Jutta Leerdam moet ook wel op een hoog niveau kunnen komen. De vraag is hoe hoog.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  6. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Dit topic is wat in de vergetelheid geraakt en niet zonder reden als je ziet hoeveel partijen er ineens weer in het schaatsen gestapt zijn. Ik vond de grafstemming die heerste in mei en juni al wat overdreven omdat zowel schaatsers als sponsors na een Olympisch seizoen altijd wat meer tijd nemen om te kijken wat het beste voor ze is. Nu moet je toch concluderen dat de stand van zaken ronduit positief is.
  7. Joris180

    Joris180 Active Member

    Ronduit positief is denk ik ook overdreven. Iedereen zou de situatie zeker als waarschuwing moeten zien.
    Hakkie2 vindt dit leuk.
  8. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Een waarschuwing impliceert dat er een gedragswijziging noodzakelijk is, waar zit je precies aan te denken? Verder denk ik dat we ons gewoon moeten realiseren dat het altijd een uitdaging blijft om nieuwe sponsors te vinden voor het schaatsen, maar we moeten ook constateren dat het negativisme van enkele maanden geleden overdreven was. Af en toe zijn 'we van het schaatswereldje' er ook goed in om elkaar problemen aan te praten. Daarnaast leidt het steeds herhalen van het probleem alleen maar tot meer problemen en niet tot de oplossing. Ik volg nu twintig jaar schaatsen en heb nog niet eerder zoveel geldschieters zien komen als de afgelopen paar maanden.
    Sasha_Krotov vindt dit leuk.
  9. mi

    mi Well-Known Member

    Het grote ‘maar’ zit hem wat mij betreft in 2 investeringsbedrijven die dit als hobby/liefhebberij doen. Daar ben ik verschrikkelijk blij mee maar deze partijen doen het dus niet uit commercieel belang. Daarmee is opvolging straks nauwelijks gegarandeerd. En de club van Infestos zoekt volgens mij nog partners om eea in te vullen maar hieromheen is het nog oorverdovend stil.
    Ik ben blij dat alle toppers onderdak hebben maar een toekomstbestendig model is dit natuurlijk niet! Daarom zal de KNSB nog hard aan de bak moeten om de sport breder populair te maken en mooie events moeten organiseren zoals CBvN vorig jaar. Dit combineren met nostalgisch ‘Unox-gevoel) én een keer een echt strenge winter met elfstedentocht en dan staat het er in het wispelturige NL al weer heel anders voor...
  10. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Hobby/liefhebberij is al jaren juist een model gebleken. Bert Jonker van Clafis is een schaatsliefhebber en heeft met zijn bedrijf door de jaren heen op verschillende manieren geld gestoken in de schaatssport. Eelco Blok is ook schaatsliefhebber en de KNSB heeft er veel energie in gestoken om het sponsorcontract van KPN te verlengen voordat hij in april 2018 zou vertrekken als directeur bij KPN en dat is gelukt. Weet je ook wat de nieuwe baan van Eelco Blok is? ….directielid bij Reggeborgh. Dat is dus een leuke grap, één schaatsliefhebber die zorgt dat er momenteel twee geldschieters zijn, puur door het toeval dat hij op het juiste moment van baan wisselde.

    De pijlen richten op schaatsliefhebbers waarvan je weet dat ze een zak met geld hebben is juist een veelgebruikte methode om aan sponsors te komen. In andere sporten zal dat niet anders zijn.
  11. mi

    mi Well-Known Member

    Probleem ontstaat als Eelco Blok met pensioen gaat en de jeugd de interesse voor de sport al jaren geleden verloren is...
  12. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Dat is inderdaad wel een probleem. Schaatsfans zijn steeds meer 50+ of zelfs 60+. Als er over 5 tot 10 jaar geen schaatsfans in directies meer zitten is dit natuurlijk een businessmodel van niks. Sowieso lijkt me een businessmodel gebaseerd op het toeval dat je her en der invloedrijke fans hebt niet echt houdbaar. In elk geval niet bij een kleine sport (bij voetbal zijn het ook vaak genoeg fans die zorgen dat het bedrijf gaat sponsoren, maar die hebben dan ook fans genoeg).

    Ik vind de stand van zaken nog steeds vrij negatief. Een groot deel van het geld in NL hangt af van een paar fans. Een grote naam als Koen Verweij kan nog steeds geen ploeg vinden. Andere vrij grote namen zijn de gewesten in gegaan (met name friesland) en zijn dus nu eigenlijk geen professioneel sporter meer. Dit ronduit positief noemen getuigd van behoorlijk veel struisvogelpolitiek.


    Team infestos heeft trouwens ook nog steeds geen naamgevende sponsor, geen idee of infestos het dan wel lang vol blijft houden. Ook kennen we de budgetten van de teams van de investeringsmaatschappijen niet, ik kan me zo voorstellen dat die stukken lager liggen dan ze gewend waren.


    Maar goed, voorlopig lijken de teams weer gered. Misschien wel jammer, een grondige herziening van het systeem van de ploegen lijkt me op termijn toch noodzakelijk en dit na olympische jaar waarin boegbeelden als Kramer, Wüst, Nuis en Ter Mors nog veel aandacht genereren was daar misschien wel een uitgelezen moment voor.
    Laatst bewerkt: 20 okt 2018
  13. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Toch gaat het al jaren zo. De Eelco Bloks en Bert Jonkers van 10 jaar geleden heetten Arjan Bos en Dirk Scheringa. De aanzet tot sponsoring begint gewoon heel vaak bij een individu waarbij sportsponsoring in het bloed zit, dat is geen teken van zwakte, maar gewoon hoe zoiets gaat. Het is natuurlijk wel nodig dat er perspectief is voor het betreffende bedrijf om ook een voordeel te hebben aan sponsoring.

    Het landschap van sportsponsoring is natuurlijk wel duidelijk aan het veranderen van het traditionele logo's plakken, naar vormen van bredere samenwerking en een andere behoefte aan exposure. Maar de potentie om sponsors te vinden is er nog steeds wel, ook al moet men daar wel goed hun best voor doen bij de KNSB en de ploegen, maar dat is ook al jaren zo.
  14. proeme

    proeme Well-Known Member

    ligt het aan mij dat ik nu aan Kramer in Vancouver moet denken?
    Camila vindt dit leuk.
  15. Rondje27 9

    Rondje27 9 Active Member

    Ligt vast aan jou, ik dacht aan Hedrick in Calgary WK 2006 ;)
    proeme vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina