Kwalificatie OS

Dit soort zaken moet je aan de voorkant aanpakken en niet aan de achterkant.

Dus een aantal tactische inschrijvingen afwijzen, dat recht kan de ISU zichzelf voorbehouden.
 
In al deze bespiegelingen mis ik toch een beetje dat de Koreanen er ook behoorlijk bekaaid vanaf komen. Die hebben bij de vrouwen een volwaardige plek moeten inleveren, maar bij de mannen de 3e 500 plek uberhaupt niet gekregen, vanwege dat punten/tijdranking onderscheid.

Het is dus mogelijk dat een land op slechts 1 afstand 3 plekken binnenhaalt, maar geen 3 schaatsers mag laten meedoen. Over scheve regels gesproken.
 
Schmidt is op social media actief bezig om zijn zaak aan de wereld uit te leggen en beklaagt zich over de regels en het onsportieve strategische inschrijven en gebruik maken van loopholes.

Hij kan daarbij op steun rekenen van velen, waaronder Ted-Jan Bloemen.

Ironisch genoeg heeft hij ook likes en warme berichten gehad van Felix Maly, Nil Llop en zelfs de Franse Bond. Dat is opmerkelijk, want zij zijn betrokken bij het feit dat Schmidt niet rijdt. De Franse Bond spreekt over 'all support, it is so unfair', terwijl zij juist Schmidt keihard genaaid hebben.

Dat Philip Due Schmidt voor zijn zaak opkomt is zijn goed recht. En de reglementen zitten ook wat vreemd in elkaar.

Tegelijkertijd mag hij en moeten wij ook wel realistisch zijn. We hebben het over iemand die bij de eerste 4 world cups massastart van het seizoen 2x een A-groep heeft gehaald (23e en 12e) en 2x ver in de b-groep is blijven steken (10e en 13e). Zijn verreweg beste klassering haalde hij in zwakst bezette world cup. Bij de wereldbeker 5km waarop hij zijn snelste tijd reed werd hij 39e in de b-groep.

Ook als ik de man zijn persoonlijke records zie, is dit een schaatser die voor een serieus schaatsland niet geselecteerd zou worden voor world cups, laat staan voor de OS. Het voelt toch een beetje alsof Luxemburg zich beklaagt dat ze zich door onduidelijke regels niet hebben geplaatst voor het WK voetbal en dat Letland er wel bij is.
 
In al deze bespiegelingen mis ik toch een beetje dat de Koreanen er ook behoorlijk bekaaid vanaf komen. Die hebben bij de vrouwen een volwaardige plek moeten inleveren, maar bij de mannen de 3e 500 plek uberhaupt niet gekregen, vanwege dat punten/tijdranking onderscheid.

Het is dus mogelijk dat een land op slechts 1 afstand 3 plekken binnenhaalt, maar geen 3 schaatsers mag laten meedoen. Over scheve regels gesproken.
De Koreanen mochten 4 mannen sturen. Ze konden kiezen tussen 3 sprinters en 1 man voor de MS of 2 sprinters en 2 mannen voor de MS. Ze hebben voor dat laatste gekozen, waardoor ze 1 plek op de 500 meter niet konden invullen. Heel scheef vind ik dat niet.
 
De Koreanen mochten 4 mannen sturen. Ze konden kiezen tussen 3 sprinters en 1 man voor de MS of 2 sprinters en 2 mannen voor de MS. Ze hebben voor dat laatste gekozen, waardoor ze 1 plek op de 500 meter niet konden invullen. Heel scheef vind ik dat niet.

Ze mochten maar 4 man sturen door die scheve regel.

Stel Zhardembekuly en Galiyev waren allebei iets sneller geweest op de 500, dan had Kazachstan 3 plekken gehad op de 500, maar dan hadden ze alsnog maar 1 man mogen sturen. Korea heeft nu datzelfde probleem, maar iets minder extreem.
 
Dat Philip Due Schmidt voor zijn zaak opkomt is zijn goed recht. En de reglementen zitten ook wat vreemd in elkaar.

Tegelijkertijd mag hij en moeten wij ook wel realistisch zijn. We hebben het over iemand die bij de eerste 4 world cups massastart van het seizoen 2x een A-groep heeft gehaald (23e en 12e) en 2x ver in de b-groep is blijven steken (10e en 13e). Zijn verreweg beste klassering haalde hij in zwakst bezette world cup. Bij de wereldbeker 5km waarop hij zijn snelste tijd reed werd hij 39e in de b-groep.

Ook als ik de man zijn persoonlijke records zie, is dit een schaatser die voor een serieus schaatsland niet geselecteerd zou worden voor world cups, laat staan voor de OS. Het voelt toch een beetje alsof Luxemburg zich beklaagt dat ze zich door onduidelijke regels niet hebben geplaatst voor het WK voetbal en dat Letland er wel bij is.
Het gaat niet om zijn PRs op afstanden waarvoor hij zich niet kwalificeerde, want de MS is geen tijdrit.
De A-groep halen is al een hele klus. Als je dat doet vanuit de B-groep kan het ook nog eens je tweede race van de dag zijn wat impact heeft op je resultaat.

Hij doet al jaren prima mee op de MS, Due Schmidt. Je vergelijking met Luxemburg en Letland vind ik niet passend
 
De situatie van Korea is een typisch gevolg van rare uitzonderingen maken.
Bij de Koreanen zal het ook een interne strijd geweest zijn: hadden ze meer gericht op de lange afstanden dan had die plek via een mass start rijder binnen gehaald moeten worden om dan die plek aan een derde sprinter te geven.
 
Het gaat niet om zijn PRs op afstanden waarvoor hij zich niet kwalificeerde, want de MS is geen tijdrit.
De A-groep halen is al een hele klus. Als je dat doet vanuit de B-groep kan het ook nog eens je tweede race van de dag zijn wat impact heeft op je resultaat.

Hij doet al jaren prima mee op de MS, Due Schmidt. Je vergelijking met Luxemburg en Letland vind ik niet passend
Als je met moeite de a-groep haalt bij je enige specialisme dan maak je jezelf wel heel erg inwisselbaar. Het is persoonlijk erg jammer voor hem, maar we kunnen niet spreken van een groot gemis.
 
Als je met moeite de a-groep haalt bij je enige specialisme dan maak je jezelf wel heel erg inwisselbaar. Het is persoonlijk erg jammer voor hem, maar we kunnen niet spreken van een groot gemis.

Eens, alle schaatsers waar het nu om gaat zijn inwisselbaar. Uiteindelijk doen er maar een stuk of 8 maximaal mee voor medailles op een afstand en daar mist alleen Beune door nationale plaatsingsproblemen, niet door dit maximum en het gedoe met entries die gewisseld gaan worden. Maar dat maakt niet dat het goed is dat dit gedoe er is en dat het altijd eerlijk is zoals het nu gaat. Voor Due Schmidt was meedoen belangrijker dan winnen, hij wilde Olympiër worden. Dat zie je aan de achterkant van alle sporten, lees de (leuke) interviews met de in Nederland wonende Buno Moura die deelneemt bij het langlaufen maar.
 
De 500 meter heren is wel een leuke om op in te zoomen. Dit zijn de geschoonde daguitslagen (max. 3 per land) per rijder met hun SQOR notering:
22. Jae-Woong Chung KOR 15, 16, 19, 21, 21 en 2x buiten top 3 Korea
26. Siver Brattgjerd NOR 23, 23, 24, 27, 28, 28, 29, 29.
30. Jeffrey Rosanelli ITA 17, 20, 26, 26, 27, 27, 27.
------------------------------------------------------
29. Artur Galijev KAZ 18, 26, 26, 28, 29, 30.
28. Altaj Zjardembekuly KAZ 19, 22, 27, 29, 30, 30.
32. Wei-Lin Tai TPE 29, 30, 30, 30, 32, 32, 34.
34. Maximilian Strübe GER 29, 31, 31, 31, 33, 33, 34.
35. Daniel Milagros ESP 31, 31, 32, 32, 35, 36.
33. Moritz Klein GER 32, 33, 34, 35.
36. Ignaz Gschwentner AUT 33, 33, 33, 33, 39, 40.

De twee Kazachstanen hebben duidelijk de meeste top 28 klasseringen van de reserves. Tai heeft 4x top 30 en Strübe 1x. Als iemand al niet 1x top 30 kan rijden dan zou men die rijders eruit moeten filteren. Daarmee beperkt men de reservelijst.
 
Zjardembekuly heeft geblesseerd gereden sinds 2e 500 meter in Calgary.
Dat is toch ook echt een fout die ze uit het kwalificatiesysteem moeten halen. Hoeveel schaatsers hebben dit seizoen niet geblesseerd aan de start van een wedstrijd gestaan, puur voor de punten?
 
Dat is toch ook echt een fout die ze uit het kwalificatiesysteem moeten halen. Hoeveel schaatsers hebben dit seizoen niet geblesseerd aan de start van een wedstrijd gestaan, puur voor de punten?
Een verschil:
Hij moest uitrijden want B groep.
Anderen hoefden alleen te starten.

Maar uiteindelijk had het hem niks gebracht want Kazakhstan mocht maar 1 man.
 
Ze mochten maar 4 man sturen door die scheve regel.

Stel Zhardembekuly en Galiyev waren allebei iets sneller geweest op de 500, dan had Kazachstan 3 plekken gehad op de 500, maar dan hadden ze alsnog maar 1 man mogen sturen. Korea heeft nu datzelfde probleem, maar iets minder extreem.
Het totaal aantal deelnames op de Spelen is:
* 30 op de 500, 1000 en 1500
* 20 op de 3000/5000
* 12 op de 5000/10000
* 30 op de MS
* 32 op de TP

En dan maal 2 voor dames en heren maakt 368 in totaal. 348 plekken moeten ingevuld worden door 164 atleten. Dat zijn dus meer dan 2 deelnames gemiddeld per persoon. Dat is best veel. Als je alle landen de vrije keus geeft dan weet je dat je fors boven de 164 uitkomt. Dus moet er ergens gesneden worden. Ik vind het dan niet vreemd om eerst te snijden bij rijders die in de Time Ranking staan en ook nog landgenoten hoger hebben staan.
 
Laatst bewerkt:
Wat opviel was dat best veel schaatsers niet hun beste vorm haalden. Waarschijnlijk omdat ze gepiekt hebben om startplekken te behalen. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn, want dit gaat ten koste van het niveau van het belangrijkste kampioenschap zelf.

Wat mij betreft wordt de procedure voor het verdelen van startplekken veranderd.

Ik stel voor om een substantieel aantal startplekken al te verdelen tijdens het WK afstanden in het voor olympische seizoen. Dan wordt het pieken naar het in dat jaar belangrijkste kampioenschap meteen beloond.

Neem als voorbeeld de 500m. De top 18 van het WK Afstanden 2029 verovert voor het land een startplek voor de OS 2030. Dan kunnen in aanvulling daarop nog 12 tickets worden verdeeld in de wereldbeker. 6 op basis van tijd en 6 op basis van het wereldbekerklassement. Het beschermt ook schaatsers die wel goed zijn in 2029, maar in het begin van het seizoen 2029-2030 'iets' tegen komen.
 
De top 18 van het WK Afstanden 2029 verovert voor het land een startplek voor de OS 2030. ... Het beschermt ook schaatsers die wel goed zijn in 2029, maar in het begin van het seizoen 2029-2030 'iets' tegen komen.
Ik snap die redenering niet. Zou PSV als landskampioen 2025 een ticket moeten krijgen voor de bekerfinale van 2026? Over twee weken is het schaatsseizoen voorbij, en dan vind ik dat we bij nul moeten beginnen na de zomer. Net zoals bij alle andere sporten.
 
Ik snap die redenering niet. Zou PSV als landskampioen 2025 een ticket moeten krijgen voor de bekerfinale van 2026? Over twee weken is het schaatsseizoen voorbij, en dan vind ik dat we bij nul moeten beginnen na de zomer. Net zoals bij alle andere sporten.

Genoeg sporten waar je op het WK 2025 een startplek op de OS 2026 kon verdienen, hoor.

Maar het probleem van het pieken bij plaatsingswedstrijden speelt natuurlijk in elke sport en los je daarmee niet op.

Lees anders het verhaal van Bruno Moura maar. Spanje veroverde het WK 2025 idd 2 langlaufplekken. En gaf er 1 aan een jong talent, die de meeste punten had in 2025 (mede door de juniorenwedstrijden). Maar Bruno Moura en een concurrent (Jacqueline Mourao, 5 voudig olympiër) moesten dus ondanks de verworven plekken van Brazilië vanaf het begin van het seizoen begin november tot 2 weken voor de Spelen vechten voor punten om tegen elkaar te strijden. Stel dat Denemarken 1 plek had gekregen op het WK, dan nog hadden Thorup en Due Schmidt het hele voorseizoen om dat plekje moeten vechten. Plekjes zijn namelijk, terecht, nooit persoonsgebonden.
 
Je krijgt wel dat een Farthofer of Semirunnij niet meer in november in topvorm hoeven zijn, want zij zijn toch wel duidelijk de beste van hun land en mogen dat plekje invullen.
 
Je krijgt wel dat een Farthofer of Semirunnij niet meer in november in topvorm hoeven zijn, want zij zijn toch wel duidelijk de beste van hun land en mogen dat plekje invullen.
Ja, voor een enkeling zal het helpen, maar in de breedte denk ik niet veel. En die enkeling ook alleen als hij tevreden is met de veroverde plekjes op het WK en niet nog meer plekken wil veroveren.
 
Back
Top