Europese kampioenschappen 2019 Collalbo 11/13 januari

Discussie in 'Lange baan' gestart door Mjøsaman, 18 nov 2018.

  1. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Je weet niet wat in het reglement van de jury/scheidsrechters staat, misschien mogen die de beelden helemaal niet laten zien?
  2. FuGeE_Volkova

    FuGeE_Volkova Well-Known Member

    Dat hele clubje wat daar stond..pff.. en dan ook nog loser roepen. Laag, echt heel laag.
    Die beste scheids ook nog intimideren... Wat een groot sporter ben je dan.
    ZeeKoei, G1ant, Monique en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. JohnZero

    JohnZero Well-Known Member

    Dat is natuurlijk mogelijk ware het niet dat dit toernooi gewoon op tv uitgezonden wordt, dus alle beelden zijn ook naderhand altijd terug te zien. Dan krijgen Orie en Nuis de beelden toch wel te zien.
    Het zou dus wellicht beter geweest zijn om Nuis wel meteen maar de beelden terug te laten kijken, had een hoop venijn uit de lucht gehaald.
  4. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Geen idee of de scheidsrechters meer beelden hebben. Die krijgen vast in elk geval de beelden uit alle hoeken, ook die nooit zijn uitgezonden.

    De sporter mee laten kijken kan natuurlijk ook een hoop gedoe opleveren. Want zo duidelijk is het niet of hij over de lijn gaat (al denk ik van wel). Dus dan krijg je een welles nietes spelletje met beelden. Terwijl Nuis gewoon een blokje heeft geraakt (zelfs 2), dat ook toegeeft. En dat is de regel: blokje raken aan de binnenkant van de bocht is dq.
  5. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Ik denk dat bij het zien van de beelden, Orie en Nuis dan alsnog zouden hebben geargumenteerd dat hij onterecht een DQ had....Zo gaat dat nl. meestal, zo lang mogelijk proberen totdat duidelijk is dat je echt je zin niet krijgt.
  6. JohnZero

    JohnZero Well-Known Member

    Als de beelden echt voor zich spreken heeft de scheidsrechter in ieder geval wel het gelijk aan zijn zijde en is de DQ, ongeacht hoe fel Orie en Nuis protesteren, gewoon een feit.
    Maar het is ook wel iets typisch Nederlands om altijd dwars te liggen, zelfs als men eigenlijk zelf ook wel weet dat men fout is, men blijft het toch altijd nog even proberen.
  7. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Ja, dat kan nog een staartje hebben.....

    Regel 125
    2. Improper Public Comments
    Competitors and team officials who, either directly or through a third party, openly express themselves in an improper manner regarding the Officials or their decisions, namely for Figure Skating competitions in particular but not limited to the calling of elements and/or levels of difficulty by the Technical Specialists and the Technical Controller or regarding the markings of the Judges and for Speed Skating competitions in particular but not limited to disqualifications of Skaters due to Racing Rule violations, may be sanctioned by the Disciplinary Commission of the ISU as provided in Article 25 of the Constitution.
    FuGeE_Volkova en strawbale vinden dit leuk.
  8. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Die vitammine-pillen bevorderen kennelijk het logisch denken niet:
    "Je ziet inderdaad twee blokjes over het ijs schieten, maar je ziet op de tv-beelden niet dat hij over de lijn gaat met zijn schaats", legt Orie uit.
    (https://www.nu.nl/schaatsen/5678765...t-in-tegen-diskwalificatie-op-1000-meter.html)

    Maar Jac, ervaren wetenschapper, wanneer de blokjes aan de binnenzijde van de lijn liggen, is het niet nodig om de schaats over de lijn te zien gaan - het feit dat een blokje wegschiet is daar voldoende* bewijs van en dus hoeft een scheidsrechter alleen al om die reden jou/Nuis/ons de beelden niet (nog eens) te tonen.

    *) Russische inmenging, windkracht 12 en hellende binnenbochten daargelaten
    Laatst bewerkt: 11 jan 2019
    EenBrabander, VictorP, Monique en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Nog bij de jeugd spelend, ooit, na een (terechte) gele kaart, de scheids 'aangeboden' een vuiltje uit zijn oog te verwijderen. Enfin, 2x geel werd rood, plus extra straf vd club zelf.
    chicagodude vindt dit leuk.
  10. Giel1

    Giel1 Active Member

    Onderstaand de regel betreffende het overschrijden van de lijn.
    Rule 256
    1. Keeping within the designated competition lane
    The Competitors shall keep within their designated competition lane. If a Competitor, who skates entirely within the designated competition lane, is interfered with by the other Competitor, the offending Competitor will be disqualified.
    2. Cutting the inner line in the curve
    When entering the curve, in the curve and exiting the curve, the Competitor is forbidden to cut the inner line of the competition lane, as defined by a fully painted line, and marked by snow or movable blocks placed at the inside of the painted line. A breach of this rule will result in the Competitor being disqualified.
    3. Crossing the lines of the designated competition lane
    If a Competitor skates outside the designated competition lane, thus completely crossing the line to the other lane or to the warm-up lane with the full skate, the Competitor may be disqualified, even without offending another Competitor. If there are confirmed observations of more than one such offence during the race, the Competitor will be disqualified, except for situations described in paragraph 4 below.
  11. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member


    Russische inmenging :p Dat ze daar nog niet aan gedacht hebben, blokjes met afstandsbediening :p


    Maar goed, ik vond het hier geplaatste filmpje wel duidelijk, Nuis raakt 2 blokjes en zal tussendoor een vrijwel rechte lijn hebben gereden, dan rij je dus altijd binnen de krom lopende lijn.
  12. Giel1

    Giel1 Active Member

    De belangrijkste zin uit regel 256 is: If a Competitor skates outside the designated competition lane, thus completely crossing the line to the other lane or to the warm-up lane with the full skate, the Competitor may be disqualified

    Er staat ''completely crossing the line''. Als je met de voorkant van de schaats een blokje aantikt, hoef je volgens mij nog niet met de complete schaats over de lijn zijn gegaan. Het argument van Orie is, dat niet duidelijk op de beelden is te zien, dat Nuis inderdaad met de volledige schaats over de lijn is gegaan. Hierin heeft hij een punt. Nuis is hoogstwaarschijnlijk wel volledig met zijn schaats over de lijn gegaan, maar dat is niet 100% te bewijzen.
  13. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    En als je beelden mag bekijken, hoe ver wil je dan gaan? Mag je ook beelden gaan bekijken van een dubbele valse start?
    De scheidsrechters beslissen gewoon en hun besluit telt, of dat besluit nou goed is of niet. Dat is de enige manier om een wedstrijd te organiseren.
  14. proeme

    proeme Well-Known Member

    als ik het geratel in de discussie met de scheids goed begrijp, vinden ze dat de schaats (de ijzer) wel binnen de lijn bleef maar het blokje is aangeraakt door de schoen die, doordat je scheef hangt, boven de lijn komt. Klinkt mij alsof dat best mogelijk is. Maar dan tik je alsnog een blokje aan en dat mag niet.
  15. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Och, zo'n vaart zal het niet direct lopen denk ik, meestal hangt dat af van hoezeer de scheids in kwestie zich ongemakkelijk/geintimideerd voelde. In dit geval leek me dat niet zo erg, hoewel ik het persoonlijk wel bijzonder onkies vond.
  16. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Het lijkt me voor de discussie goed om duidelijk te hebben dat de blokjes een hulpmiddel zijn en geen bewijsmateriaal. In de regels wordt verwezen naar de lijn als grens. Het is inderdaad mogelijk om met de schoen een blokje aan te tikken, terwijl je met het ijzer niet over de lijn heen gaat. Echter vind ik op de beelden vrij duidelijk dat Nuis het 2e blokje raakt met de punt van zijn ijzer, dat is dus DQ.

    Verder vind ik de opstelling van team Jumbo buitengewoon onprofessioneel. Daar een beetje met vijf (!) man van het team door elkaar heen tegen de scheidsrechter aan gaan staan ratelen. Dan snap ik wel dat de scheidsrechter niet willens is om samen de beelden te bekijken. Ze leken niet echt voor rede vatbaar.
    Sasha_Krotov en FuGeE_Volkova vinden dit leuk.
  17. proeme

    proeme Well-Known Member

    bij punt 2 uit de regels staat dat woord 'completely' niet. En punt 2 gaat over de bocht.
    Jij hebt het over de DrBibber-regel.
    Giel1, chicagodude en Hakkie2 vinden dit leuk.
  18. proeme

    proeme Well-Known Member

    Zo kreeg ik ooit geel omdat ik de grensrechter vroeg of hij mijn bril wou lenen (ik speelde met bril). Heb daarna mijn mond maar gehouden. :p
  19. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    ALs je ze zo zag zou je bijna denken dat die vitaminepillen van Orie testosteron-aanmaak stimuleren, beetje aggro allemaal.....het komt ook wel een beetje over als proberen je status als rijkste/succesvolste/belangrijkste(?) team gebruiken om je zin te krijgen. Maar goed, genoeg geluld over al dit gedoe, de DQ is er, klaar. Morgen weer een dag.
  20. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member


    In de regels worden ook de "movable blocks placed at the inside of the line" genoemd.

    "Is forbidden to cut the line, as defined by movable blocks placed at the inside of the line" lijkt mij vrij duidelijk...
    Nogevendit vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina