Ben heel benieuwd wat er het komend weekend gaat gebeuren! Maken de schaatsers/sters echt een vuist, of druipen ze af zonder actie en gaan weer schaatsen.??!!
Wijsneus. Het zou wel heel raar zijn als ze daar die regel gaan hanteren. Ik herinner me nog de OS in Calgary (1988). Daar werd van te voren gezegd dat iedereen die de laatste binnenbocht uit zou vliegen, gediskwalificeert zou worden. Uiteindelijk waren er een paar Russen die de bocht niet konden houden, maar ze werden niet gediskwalificeerd. Het toont ook meteen het belachelijke van de huidige regel aan.
Twee columns waarin afwijkende posities worden betrokken: http://www.sportgeschiedenis.nl/2010/11 ... um=twitter (stelt dat ze de startopstelling zouden moeten veranderen: beide schaatsers moeten aan de andere kant van de baan starten, net als bij de TP). http://skatingonline.nl/column/column-r ... witterfeed (stelt dat dr. bibber een volstrekt logische regel is, maar vergeet even te vermelden dat schaatsen, anders dan zwemmen en hardlopen, een zijwaartse beweging betreft).
De kwaliteit van opvallende meningen in van beide genoemde professionele instanties is inmiddels achterhaald door nieuwe media. Ik lees niks nieuws. De mening van de Noor was bekend.
Ik heb vandaag de races van Marrit nog eens teruggekeken en zij rijdt best smal. Misschien ben ik wel helemaal niet zo tegen die nieuwe regel. :twisted:
Is dit niet de ultieme oplossing om schaatsen optimaal veilig te maken? Gewoon in 1 baan en starten zoals tijdens de TP. Hoeven we ook niet meer van baan te wisselen. Scheelt zo maar een gouden medaille op de OS.
Ik bedoelde: als het gaat om meningen en voorzetjes en losse kritiek kunnen we dat tegenwoordig allemaal op sociale media (fora, hyves, twitter) veel eerder lezen. Allemaal mensen die onbezoldigd informatie geven. Dan komt er daarna nog eens iemand die tegen betaling een column schrijft, maar helemaal niks nieuws toevoegt. Daar stoor ik mij dan wel eens aan.
Tsja, daar heb je misschien een punt, maar aan de andere kant zullen dat soort columnschrijvers vanzelf uitsterven als ze daadwerkelijk niets toevoegen omdat ze dan eveneens niets toevoegen aan de waarde van het medium waar ze voor schrijven (tenzij je natuurlijk een autoriteit bent, bijv. Kramer's column in de telegraaf). Maar even over deze twee columns, met name de eerste column vind ik wel degelijk origineel en iets toevoegen. Ik had namelijk nog niemand horen pleiten voor een verandering van de startopstelling.
Dat zou misschien wel een goed idee zijn op bv de 500 en 1000 m (misschien 1500 m) omdat daar met zeer hoge snelheden gereden word en een valpartij nogal desastreuse gevolgen kan hebben. Daarmee zou je ook van het gezeur over voor/nadeel van het starten in een bepaalde baan afzijn. Voor de lange afstanden zie ik het nut er niet van in omdat daar de topsnelheden niet gehaald worden. Uitgangspunt moet wel zijn dat we van de regel af moeten zonder met idiote oplossingen te komen (betonnen randjes )
het achter een tegenstander aan rijden is net zo leuk bij schaatsen. Het maakt het meer dan een pure tijdssport denk bijvoorbeeld aan Hedrick, die kon altijd net dat extra duwtje geven als hij voorbijgeschaatst werd
het los van elkaar rijden is (hier in ieder geval) wel eens ter sprake geweest. Het gaat bij het langebaanschaatsen eigenlijk puur om tijdritten en dan is het helemaal niet logisch tegen elkaar te rijden, met alle bijbehorende gevolgen. Als je het helemaal eerlijk wilt doen zou iedereen zelfs beter alleen kunnen rijden (zeker bij belangrijke wedstrijden): geen voor/nadeel meer van tegenstanders (ook bij de start niet) , geen wissels, geen lotingen, geen binnen- en buitenbanen, de hele baanbreedte tot je beschikking, geen bandjes die verloren worden, etc.....Sportief gezien veel zuiverder dus.. maar ja, probeer maar eens wat te veranderen, dat zie je nu wel weer, we doen het toch al 100 jaar zo.....
Daarnaast heeft Van Loon in zijn column gewoon ongelijk bij de vergelijking met andere sporten, zoals wel meer mensen door gebrek aan sportkennis daarmee de mist ingaan. Zwemmers die de lijnen raken verliezen tijd en raken uit hun ritme, maar worden niet gediskwalificeerd. (Wsl. pas als je onder de lijnen doorzwemt, maar dat zou heel knap zijn). Bij atletiek wordt je alleen gediskwalificeerd als je in de bocht passen zet op de lijn of binnen de lijnen (weet ik even niet zeker), en volgens mij pas bij twee of meer passen. Zegmaar net zoals de regel die vorig jaar in het schaatsen werd ingevoerd. Op de rechte stukken worden overtredingen stuk voor stuk beoordeeld, en is de jury vaak niet heel streng. Bram Som werd Europees kampioen op de 800 meter terwijl hij half over het grasveld zijn inhaalactie plaatste. Tegen de regels, maar de jury zag het door de vingers. Van Loon heeft wel gelijk over het conservatieve Nederlandse schaatswereldje dat niet het vermogen heeft om in het belang van het schaatsen wereldwijd te kijken, en elke verandering ten opzichte van het Ard en Keesie tijdperk krampachtig tegenhoudt. Maar in deze hebben de protersterenden Nederlanders (vind ik) gewoon volledig gelijk, want de schaatssport is hier op geen enkele manier mee gediend. Denk alleen maar aan de arme Monique Kleinsman die een prachtige Nederlandse titel haalt, maar 0,0 aandacht krijgt, omdat iedereen het over de DQ van Voorhuis heeft.
ivm die zijwaartse beweging is de wedstrijdbaan dus juist al veel breder dan bij het hardlopen en zwemmen. Bovendien heb je ook bij het zwemmen ook een behoorlijke zijwaartse reach... zo zou het dus bij het schaatsen ook kunnen met betere (maar veilige) baanmarkeringen....
Tja, hoe zorg je ervoor dat zoiets veilig is zonder dat je daarmee uit de bocht vliegende schaatsers in problemen brengt? Denk aan een geul graven ter hoogte van de lijn, een lijn spannen op 30 cm hoogte enz. De oplossing lijkt me erger dan de kwaal ...
schaatsers vliegen o.a. uit de bocht omdat dat nu eenmaal mogelijk is, niet wordt bestraft en ze daar dus voordeel bij hebben om snelheid te houden...Als het echt niet zou kunnen (of meer nadeel dan voordeel oplevert) houden ze zich wel in (als nu toevallig de tegenstander daar in de buitenbaan rijdt, moeten ze dat toch ook en dat is ook het kromme dat het dan weer niet mag). Ook een kwestie van techniek/discipline/kunde dus. De ouderwetse sneeuwrand had goede eigenschappen qua voldoende belemmering aan de ene kant en veiligheid aan de andere kant. Een sneeuwrand nieuwe stijl zou dus kunnen (en anders toch maar allemaal blokjes)....
zeer jammer dat de versoepeling van de regel er nu pas door is, er zijn helaas al enkele slachtoffers gevallen bij de NK selectie wedstrijden en op het NK. Maar ja, beter laat dan nooit. Volgens mij als je naar het afgelopen NK kijkt, zou alleen Jorien Voorhuis geDQt zijn doordat ze overduidelijk, meerdere keren, met 2 schaatsen door de lijn ging. Vraag me af of ze echt tijdens de wedstrijd gaan waarschuwen, (zoals de gele vlag bij formule 1 als er een ongeluk is gebeurd) of dat ze gewoon echt tellen en een schaatser misschien niet eens weet dat hij/zij al 1x door de lijn is gegaan
Een coach kan het misschien naar de schaatser schreeuwen zodat die wel op de hoogte is dat hij moet oppassen.