De schatkamer (schaatsbeelden) inclusief WK allround 2007!

Stolletje2

Well-Known Member
Heb ik even leuk nieuws. Beeld en geluid heeft ontzettend veel gearchiveerde beelden vrijgegeven, waaronder schaatswedstrijden 😁
Je kunt gratis beelden bekijken via https://schatkamer.beeldengeluid.nl/.

Ik heb het volledige WK allround 2007 al gevonden, maar ook die van 1987(!!!). Zelfs radioverslagen uit 1961. Je blijft graven en gave dingen vinden. Je kunt voor nu nog niet downloaden, maar waarschijnlijk kan dat op termijn wel.

Holland sport 2005 met Kramer en Wust 😩
 
Ik heb WK Sprint 2009 van Moskou zitten kijken. Je kan niet alles vinden op 'schaatsen' of 'wk afstanden'. Soms staat het onder NOS Studio Sport. Dan zoek je beter op datum.
 
Ik heb ook al wat gezocht en nog wat missende rondetijden gevonden. Een 9.51 van Shimizu bij zijn WR laagland 35.10 in Nagano, aardig wat tijden van WB6 2002-2003 Salt lake City, en her en der nog wat meer. Zo vond ik ook de beelden van de 10.39 van LeMay in Helsinki. Ik wist daar al vanaf, maar leuk om te zien.

Het meest bijzondere is nog wel een uitspraak van Frank Snoeks bij een rit van LeMay bij de WB in SLC: "Die 100 meter van LeMay is fameus, die ging ooit in 10.19"

10.19???? Ik weet wel van een 10.17 van het seizoen ervoor bij een time trials vlak voor de OS, maar ik weet niet van een 10.19 af. Is dit een verspreking? Of heeft LeMay echt ergens een keer 10.19 geopend?
 
Ik heb WK Sprint 2009 van Moskou zitten kijken. Je kan niet alles vinden op 'schaatsen' of 'wk afstanden'. Soms staat het onder NOS Studio Sport. Dan zoek je beter op datum.
Klopt!! Je moet soms even goed zoeken. Soms kun je ook op schaatser zoeken dan vind je bijvoorbeeld NK afstanden 2014 500m vrouwen gewonnen door 'Margot Boer'. Werkt wat minder als je een toernooi zoekt, maar bij specifieke overwinningen of records kan het nog wel helpen.
 
Echt leuk dit. Het radioverslag van Eric Heiden's eerste wereldtitel in 1977. Een reportage van een uur lang over een interland in Medeo in maart 1976. Met de profetische woorden van Ard Schenk dat ze misschien wel binnen een aantal jaar onder de 14 minuten gaan rijden op de 10 kilometer.

Ook heel raar om jezelf terug te horen, trouwens....Dingen van 25 jaar geleden die ik al lang vergeten was.
 
Ik was wel bij dat WK 1969 in Deventer, maar deze leuke* uitzending kende ik nog niet:

Ben Cramer, de favoriete artiest van de 'meisjes' :eek:

*) leuk, maar ook soms tenenkrommend
 
Laatst bewerkt:
Klopt!! Je moet soms even goed zoeken. Soms kun je ook op schaatser zoeken dan vind je bijvoorbeeld NK afstanden 2014 500m vrouwen gewonnen door 'Margot Boer'. Werkt wat minder als je een toernooi zoekt, maar bij specifieke overwinningen of records kan het nog wel helpen.
Helaas staat de 5km dames van Erfurt Wereldbeker maart 2013 er niet tussen. Ik zeg helaas, omdat ik nooit de beelden heb teruggezien van een Duitse meneer die naast me zijn vriendin aan het aanmoedigen was. Dat was indrukwekkend.

Heb inmiddels wel heel veel andere races zitten kijken. Het oude thialf. Wat was dat anders zeg.
 
Echt leuk dit. Het radioverslag van Eric Heiden's eerste wereldtitel in 1977. Een reportage van een uur lang over een interland in Medeo in maart 1976. Met de profetische woorden van Ard Schenk dat ze misschien wel binnen een aantal jaar onder de 14 minuten gaan rijden op de 10 kilometer.

Ook heel raar om jezelf terug te horen, trouwens....Dingen van 25 jaar geleden die ik al lang vergeten was.
Wat tof!
 
Helaas staat de 5km dames van Erfurt Wereldbeker maart 2013 er niet tussen. Ik zeg helaas, omdat ik nooit de beelden heb teruggezien van een Duitse meneer die naast me zijn vriendin aan het aanmoedigen was. Dat was indrukwekkend.

Heb inmiddels wel heel veel andere races zitten kijken. Het oude thialf. Wat was dat anders zeg.
Het YouTubekanaal “schaatsvideo” heeft samenvattingen geüpload van alle wedstrijden in seizoen 11/12 en 12/13. Daar staat een samenvatting van minder dan een minuut op van die 5km. Precies diezelfde beelden komen terug in een Nieuwsuur uitzending van die dag op de nieuwe schatkamer-site. Dus ik denk dat er niet meer is uitgezonden dan dat, misschien alleen gelivestreamd.
 
Zelf vond ik het leuk om te kijken naar records die lang hebben gestaan maar waar ik tot dusverre geen beelden van had gezien. De 1:08.33 van Davis in Milwaukee (2005) bijvoorbeeld, 9 jaar lang het WR laagland. Davis reed in de 7 jaar daarna telkens elk seizoen binnen 0.20 van dat record op een laaglandbaan, maar nooit meer harder.
 
Het YouTubekanaal “schaatsvideo” heeft samenvattingen geüpload van alle wedstrijden in seizoen 11/12 en 12/13. Daar staat een samenvatting van minder dan een minuut op van die 5km. Precies diezelfde beelden komen terug in een Nieuwsuur uitzending van die dag op de nieuwe schatkamer-site. Dus ik denk dat er niet meer is uitgezonden dan dat, misschien alleen gelivestreamd.
Ik gok het laatste want ik ben toen wel in beeld geweest.
 
Echt leuk dit. Het radioverslag van Eric Heiden's eerste wereldtitel in 1977. Een reportage van een uur lang over een interland in Medeo in maart 1976. Met de profetische woorden van Ard Schenk dat ze misschien wel binnen een aantal jaar onder de 14 minuten gaan rijden op de 10 kilometer.

Ook heel raar om jezelf terug te horen, trouwens....Dingen van 25 jaar geleden die ik al lang vergeten was.
Jezelf?

heb ik in al die jaren schaatsforum dan gemist dat jij een bekende naam bent?
 
Jezelf?

heb ik in al die jaren schaatsforum dan gemist dat jij een bekende naam bent?

Met mijn werk haal ik vaak een paar keer jaar de algemene media (krant, radio), dus dat er wat van mij lag in de Schatkamer was geen verrassing. Wel de onderwerpen waar die interviews over gingen, die was ik al lang vergeten. Er ligt vast veel meer van me, maar ze moeten maar net je naam getagt hebben in de beschrijving van een Radio-1-nieuwsrubriek om die te kunnen vinden.

Waar ik nog wel specifiek op gezocht heb (en die er niet instaat) is een radio-uitzending uit 2003 waar ik de hoofdgast was en als een soort Zomergasten zelf onderwerpjes mocht aandragen. Een interview van bijna een uur met 1 gast en een redactie die dingen gaat uitzoeken, kom daar nog maar eens om. (*O, dat heet nu podcast.*)

Ik heb ze toen op pad gestuurd om te achterhalen waarom de natuurijsbaan van Bedum (het Alma Ata van Groningen) zo snel was. Als ik het me goed herinner, vertelde de ijsmeester toen dat het waarschijnlijk kwam omdat ze het warme afvalwater van de nabij gelegen fabriek gebruikten om de baan te sproeien.
 
Ik heb jou @Mjøsaman wel regelmatig voorbij zien komen inderdaad sinds ik weet wie je bent. Ik ben zelf ooit in Het Klokhuis geweest (1998) dus ook leuk om dat terug te zien.

Op mijn werk waren er na de OS in Milaan ineens heel veel reacties over "Je was op tv maar had ineens Kazachse vlag bij je". In de Schatkamer vond ik de beelden uit 2013 waar ik de voorloper van deze vlag mee had. En een week later werd ene Kuzin wereldkampioen. Waar blijft de tijd.
 
Met mijn werk haal ik vaak een paar keer jaar de algemene media (krant, radio), dus dat er wat van mij lag in de Schatkamer was geen verrassing. Wel de onderwerpen waar die interviews over gingen, die was ik al lang vergeten. Er ligt vast veel meer van me, maar ze moeten maar net je naam getagt hebben in de beschrijving van een Radio-1-nieuwsrubriek om die te kunnen vinden.

Waar ik nog wel specifiek op gezocht heb (en die er niet instaat) is een radio-uitzending uit 2003 waar ik de hoofdgast was en als een soort Zomergasten zelf onderwerpjes mocht aandragen. Een interview van bijna een uur met 1 gast en een redactie die dingen gaat uitzoeken, kom daar nog maar eens om. (*O, dat heet nu podcast.*)

Ik heb ze toen op pad gestuurd om te achterhalen waarom de natuurijsbaan van Bedum (het Alma Ata van Groningen) zo snel was. Als ik het me goed herinner, vertelde de ijsmeester toen dat het waarschijnlijk kwam omdat ze het warme afvalwater van de nabij gelegen fabriek gebruikten om de baan te sproeien.
Dat was de melkfabriek! Toen ook al de Domo?

ik had al wel eens vermoed dat je een journalistieke achtergrond had.
 
Toen ik dit las dacht ik gelijk: Holland Sport en dan een specifieke over schaatsen: schatkamer.beeldengeluid.nl/serie/2101608030021679231/holland-sport/aflevering/2101608060041275231
Geweldig leuk wat ze toen deden
 
Toen ik dit las dacht ik gelijk: Holland Sport en dan een specifieke over schaatsen: schatkamer.beeldengeluid.nl/serie/2101608030021679231/holland-sport/aflevering/2101608060041275231
Geweldig leuk wat ze toen deden
Ik herinner me ook een aflevering waarin ze 'achteruit gingen schaatsen' met Martin Hänggi. Maar ik denk niet dat het Holland Sport was want volgens mij bestond dat toen niet meer.
 
Heb ik even leuk nieuws. Beeld en geluid heeft ontzettend veel gearchiveerde beelden vrijgegeven, waaronder schaatswedstrijden 😁
Je kunt gratis beelden bekijken via https://schatkamer.beeldengeluid.nl/.

Ik heb het volledige WK allround 2007 al gevonden, maar ook die van 1987(!!!). Zelfs radioverslagen uit 1961. Je blijft graven en gave dingen vinden. Je kunt voor nu nog niet downloaden, maar waarschijnlijk kan dat op termijn wel.

Holland sport 2005 met Kramer en Wust 😩
Het lukt mij niet om WK 1987 te vinden. Op YouTube staat het meeste wel, maar juist van de 5K rit Karlstad - Vergeer missen een aantal ronden.
Welke zoektermen geven dat WK?
 
Als je geen zoekterm invult en alleen filtert op datum, krijg je alle video's van die dag. Op 14 februari 1987 zijn er wel enkele programma's gearchiveerd, maar het WK allround zit daar niet bij. Nog maar 50% van het archief is gedigitaliseerd, kan zijn dat het bij de andere 50% zit.
 
Back
Top