De NOS, en hoe ze het doen.

Als we dan toch bezig zijn, dan zou ik Cees Juffermans ook graag wat meer als analyst bij het langebaanschaatsen willen zien. Een van de weinigen die daadwerkelijk analyseert en niet werkelijk iedere keer terugvalt op zijn eigen carriere. Is op dat langebaanvlak in de schaatspodcast bescheiden, maar komt vaker met logica dan menig van de vaste analysten (waarvan ik deze Spelen eigenlijk alleen Wüst in vorm vind). Zou op de Massastart vermoedelijk toch meer zinnigs kunnen zeggen dan de gebruikelijke mensen achter de desk.
Die is me inderdaad al vaker opgevallen als een goede analist. Prettige stem ook. Maar ik weet niet hij ook het inzicht en de interesse heeft om langebaan analist te worden.
 
De NOS is weer lekker bezig met een storm aanwakkeren in de voorbeschouwing op het NK vierkamp:

"Bij de mannen gaat Tim Prins proberen zijn sprintseizoen te redden. Hij plaatste zich op de 1.500 meter voor de Spelen, maar werd door de KNSB uit de olympische selectie gehaald zodat Marcel Bosker de ploegenachtervolging kon rijden. Bosker reed in Milaan alleen de kwartfinales van de ploegenachtervolging."
 
Zo flauw om niet even die laatste 2 minuten van de speech uit te zenden op TV.
 
Hoe vaak moeten we nog horen dat Jackson begonnen is met schaatsen in Dronten. Dit is een echte echte baan met salaris toch? Je zou denken dat je iets meer je best doet qua research zodat je niet ELKE wedstrijd voor ELKE schaatser precies hetzelfde commentaar geeft. Zo vermoeiend..
'Dit is een De Boo-Show'
'Nu moeten/gaan de Jets aan'
'...fenomenale techniek van Femke Kok'
'De 40-jarige...'
'Onlangs moeder geworden'
'Wennemars is een rondjesrijder'
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een seizoen lang schaatsen kijkt is het alsof je de film Groundhog Day op repeat hebt gezet.
 
'Dit is een De Boo-Show'
'Nu moeten/gaan de Jets aan'
'...fenomenale techniek van Femke Kok'
'De 40-jarige...'
'Onlangs moeder geworden'
'Wennemars is een rondjesrijder'
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een seizoen lang schaatsen kijkt is het alsof je de film Groundhog Day op repeat hebt gezet.
'Oei, valse start. De luchtcirculatie valt nu stil'
'Als voormalig shortttracker heeft hij/zij geen probleem met de bochten'
'Negative split'
'Hij/zij komt uit het skeeleren/marathonschaatsen, dus is gewend om te racen'
'De zoon van oud-marathonschaatser Arnold Stam/Piet de Boer'

Over die 40-jarige. Dit is een leuk filmpje:
. Vanaf 6.45.
 
Eigenlijk kan je bij stolz gewoon zien dat hij veel te veel afstanden rijdt. Die moet echt keuzes gaan maken. Je kunt niet elke wb 2x500, 1000, 1500, Mass start op absoluut topniveau rijden. Een lichaam heeft ook rust nodig. Het is niet meer 1980,toen werd er ook veel minder geschaatst.
Elke wb in het begin van het seizoen verbazen we ons over de voorsprong van stolz. Maar hoe langer het seizoen duurt, hoe kleiner de verschillen. Dus of minder rijden, of ook eens op 80% rijden.

Thialf bonus is echt niet zo groot hoor. Iedere schaatser geniet van een vol Thialf. Voor jonge buitenlandse schaatsers kan het vast indrukwekkend zijn, maar daarna krijgen ook zij een boost. Rijders die op hoogte trainen hebben op hoogte wel een voorsprong. Of rijders die de slechtere luchtkwaliteit van China gewend zijn hebben daar een voordeel. Polen zijn gewend aan hun slechte ijsvloer. Dat maakt veel meer verschil, dan het rijden in Thialf.
Waarschijnlijk is de motivatie dit jaar bij Nederlandse schaatsers wel groter, dan bij sommige buitenlanders. Dat is waarschijnlijk de voornaamste Thialf bonus.
Inderdaad en gelukkig heeft hij natuurlijk goed gepiekt bij de Spelen, alhoewel... 1.500 m zilver, toch pijnlijk? De focus zal toch moeten gaan naar de 1.000 en 1.500 m. De 500 m moet een bijnummer worden voor hem.
 
Hoe vaak moeten we nog horen dat Jackson begonnen is met schaatsen in Dronten. Dit is een echte echte baan met salaris toch? Je zou denken dat je iets meer je best doet qua research zodat je niet ELKE wedstrijd voor ELKE schaatser precies hetzelfde commentaar geeft. Zo vermoeiend..
Ik wil hier wel even voor de commentatoren in de bres springen.

Schaatsers komen keer op keer op TV, vaak meerdere malen per weekend, en meestal is er gewoon niets interessants gebeurd in de tussentijd. Jackson heeft 18 getelevisieerde ritten gereden dit seizoen, en dan ga je nou eenmaal wat in de herhaling vallen. En voor de stayers, zoals Bergsma (wist je dat hij 40 is?), is het nog extremer. Ik heb het even opgeteld en alleen over 5 en 10 kilometer is Bergsma dit seizoen zo'n 1 uur en 47 minuten in beeld geweest (en dat is zonder de aankondiging en het uitrijden). En omdat je je ook met het raceverloop bezig moet houden kun je niet heel diep op de schaatser in gaan, het moet allemaal wat oppervlakkig en kort.

Daarnaast kost onderzoek doen ook tijd, en dus geld. Toen ik in 23-24 commentator was voor de ISU vond ik vaak dat ik niet genoeg wist over de schaatsers, maar ik weigerde meer onderzoek te doen omdat ik nou eenmaal niet meer betaald werd. De commentatoren hebben dezelfde restrictie, en je kunt niet eeuwig onderzoek blijven doen. En hoewel je bij een Erin Jackson nog wel wat nieuws zou kunnen vinden, hoeveel is er over Bergsma dat we nog niet weten? Hij rijdt al 15 jaar mee en als er wat nieuws is wordt dat wel verteld, maar er gebeurt niet genoeg nieuws in een jaar om een heel seizoen lang over te praten.

Dat wil niet zeggen dat de commentatoren het perfect doen hoor, ik vind ze soms ook wel erg veel in de herhaling vallen, maar het is wel gewoon heel logisch dat dezelfde verhalen meerdere malen verteld worden.
 
Ik wil hier wel even voor de commentatoren in de bres springen.

Schaatsers komen keer op keer op TV, vaak meerdere malen per weekend, en meestal is er gewoon niets interessants gebeurd in de tussentijd. Jackson heeft 18 getelevisieerde ritten gereden dit seizoen, en dan ga je nou eenmaal wat in de herhaling vallen. En voor de stayers, zoals Bergsma (wist je dat hij 40 is?), is het nog extremer. Ik heb het even opgeteld en alleen over 5 en 10 kilometer is Bergsma dit seizoen zo'n 1 uur en 47 minuten in beeld geweest (en dat is zonder de aankondiging en het uitrijden). En omdat je je ook met het raceverloop bezig moet houden kun je niet heel diep op de schaatser in gaan, het moet allemaal wat oppervlakkig en kort.

Daarnaast kost onderzoek doen ook tijd, en dus geld. Toen ik in 23-24 commentator was voor de ISU vond ik vaak dat ik niet genoeg wist over de schaatsers, maar ik weigerde meer onderzoek te doen omdat ik nou eenmaal niet meer betaald werd. De commentatoren hebben dezelfde restrictie, en je kunt niet eeuwig onderzoek blijven doen. En hoewel je bij een Erin Jackson nog wel wat nieuws zou kunnen vinden, hoeveel is er over Bergsma dat we nog niet weten? Hij rijdt al 15 jaar mee en als er wat nieuws is wordt dat wel verteld, maar er gebeurt niet genoeg nieuws in een jaar om een heel seizoen lang over te praten.

Dat wil niet zeggen dat de commentatoren het perfect doen hoor, ik vind ze soms ook wel erg veel in de herhaling vallen, maar het is wel gewoon heel logisch dat dezelfde verhalen meerdere malen verteld worden.

Helemaal eens hoor. Plus het feit (en daarmee treed ik hier ook in herhaling) dat wij bij een heel select groepje horen die bijna alles kijken. Dus ons valt het op, maar heel veel anderen niet. Genoeg mensen kijken af en toe, of ze zijn tegelijkertijd andere dingen aan het doen. Het zou zonde zijn als zij de leuke anekdote van Jackson niet zouden kennen omdat commentatoren elk verhaal maar één keer vertellen.

Neemt niet weg dat het soms wel grappig is.
 
Helemaal eens hoor. Plus het feit (en daarmee treed ik hier ook in herhaling) dat wij bij een heel select groepje horen die bijna alles kijken. Dus ons valt het op, maar heel veel anderen niet. Genoeg mensen kijken af en toe, of ze zijn tegelijkertijd andere dingen aan het doen. Het zou zonde zijn als zij de leuke anekdote van Jackson niet zouden kennen omdat commentatoren elk verhaal maar één keer vertellen.

Neemt niet weg dat het soms wel grappig is.
Ik vind die berichten die de standaardriedeltjes van de commentatoren noemen ook wel grappig. We hebben Martin "Luchtcirculatie valt stil" Hersman, Herbert "Negative split" Dijkstra, en Erik "De eerste meters" van Dijk. Je moet er ook een beetje om kunnen lachen. Maar zodra er gezegd wordt dat het slecht commentaar is ben ik er (vaak) niet mee eens.
 
Laatst bewerkt:
'Dit is een De Boo-Show'
'Nu moeten/gaan de Jets aan'
'...fenomenale techniek van Femke Kok'
'De 40-jarige...'
'Onlangs moeder geworden'
'Wennemars is een rondjesrijder'
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een seizoen lang schaatsen kijkt is het alsof je de film Groundhog Day op repeat hebt gezet.

Michel Mulder en Achtereekte gaven zeer goed co-commentaar bij de OS, kan de NOS niet gewoon eens contact met hen opnemen? Een wat grotere afwisselende pool aan commentatoren.
 
Ik wil hier wel even voor de commentatoren in de bres springen.

Schaatsers komen keer op keer op TV, vaak meerdere malen per weekend, en meestal is er gewoon niets interessants gebeurd in de tussentijd. Jackson heeft 18 getelevisieerde ritten gereden dit seizoen, en dan ga je nou eenmaal wat in de herhaling vallen. En voor de stayers, zoals Bergsma (wist je dat hij 40 is?), is het nog extremer. Ik heb het even opgeteld en alleen over 5 en 10 kilometer is Bergsma dit seizoen zo'n 1 uur en 47 minuten in beeld geweest (en dat is zonder de aankondiging en het uitrijden). En omdat je je ook met het raceverloop bezig moet houden kun je niet heel diep op de schaatser in gaan, het moet allemaal wat oppervlakkig en kort.

Daarnaast kost onderzoek doen ook tijd, en dus geld. Toen ik in 23-24 commentator was voor de ISU vond ik vaak dat ik niet genoeg wist over de schaatsers, maar ik weigerde meer onderzoek te doen omdat ik nou eenmaal niet meer betaald werd. De commentatoren hebben dezelfde restrictie, en je kunt niet eeuwig onderzoek blijven doen. En hoewel je bij een Erin Jackson nog wel wat nieuws zou kunnen vinden, hoeveel is er over Bergsma dat we nog niet weten? Hij rijdt al 15 jaar mee en als er wat nieuws is wordt dat wel verteld, maar er gebeurt niet genoeg nieuws in een jaar om een heel seizoen lang over te praten.

Dat wil niet zeggen dat de commentatoren het perfect doen hoor, ik vind ze soms ook wel erg veel in de herhaling vallen, maar het is wel gewoon heel logisch dat dezelfde verhalen meerdere malen verteld worden.

Dit kan ik alleen maar beamen. En er wordt behoorlijk wat onderzoek gedaan. Alleen ze kunnen niet alles weten en onthouden. Soms is het ook niet relevant voor het gemiddelde publiek. Het is ook steeds schakelen tussen wat er in beeld is en wat er is voorbereid. Ik heb mij 1x zo kapot geergerd (dat een Pool met rouwband schaatste voor Sjoerd Huisman terwijl zijn eigen trainer net was overleden) dat ik besloot het te melden als ik ze tegen het lijf zou lopen. Dat is toen ook gebeurd. Alsof het zo moest zijn. Ik weet sindsdien ook dat ze echt niet alles kunnen volgen en zeker niet over minder bekende rijders, maar dat die interesse er wel degelijk is. Het zijn ook maar mensen hè :)
 
Dit kan ik alleen maar beamen. En er wordt behoorlijk wat onderzoek gedaan. Alleen ze kunnen niet alles weten en onthouden. Soms is het ook niet relevant voor het gemiddelde publiek. Het is ook steeds schakelen tussen wat er in beeld is en wat er is voorbereid. Ik heb mij 1x zo kapot geergerd (dat een Pool met rouwband schaatste voor Sjoerd Huisman terwijl zijn eigen trainer net was overleden) dat ik besloot het te melden als ik ze tegen het lijf zou lopen. Dat is toen ook gebeurd. Alsof het zo moest zijn. Ik weet sindsdien ook dat ze echt niet alles kunnen volgen en zeker niet over minder bekende rijders, maar dat die interesse er wel degelijk is. Het zijn ook maar mensen hè :)

Ja, maar daarom zou wat meer afwisseling gewoon niet zo slecht zijn. Hersman is als het goed is niet in dienst van de NOS, net zo min als Wüst, Wennemars en Tuitert. Dus daar zou je veel makkelijker in kunnen variëren. Als Eurosport Achtereekte en Michel Mulder aan kan trekken voor het commentaar, dan moet de NOS dat toch ook kunnen? Die hebben nog veel meer een ingang bij die schaatsers.
 
Er zal wel een reden zijn dat er niet vaak van commentatoren gewisseld wordt. Hoe dat intern allemaal werkt en hoe belangrijk het is dat je het vaak doet weet ik allemaal niet, maar het is wel erg gemakkelijk voor ons om te zeggen hoe het allemaal beter kan. Dat wil niet zeggen dat we niet mogen klagen en geen suggesties mogen doen, maar we moeten ons ook realiseren dat we maar heel erg oppervlakkige kennis hebben van hoe sportcommentaar geven werkt.

Jaren geleden klaagde iemand op Twitter dat er ergens van een wedstrijd geen livestream was of zoiets. Wat het exact was weet ik niet, maar Martin Hersman reageerde erop met dat mensen geen idee wat voor moeite er allemaal steekt in het opzetten van zo'n uitzending, en al helemaal als je er ook nog commentaar bij wilt hebben. Hij deed een opsomming van wat er allemaal bij gebeurt en hoewel ik de details vergeten ben heeft het me wel doen realiseren dat wij hier die beste stuurlui zijn die altijd aan wal staan.

Dat allemaal weerhoudt me trouwens niet van om een opmerking te maken als de commentatoren iemand die 37.2 rijdt op de 500 een echte allrounder noemen hoor. Een beetje kritiek houdt hen ook scherp, maar het moet niet té hard.
 
Ik zeg ook niet snel dat iemand het verkeerd doet, maar juist afwisseling maakt het wel leuker wat mij betreft.

Nou kan Eurosport dat wellicht ook makkelijker omdat ze gewoon vanuit Hilversum commentaar geven, maar dat is dan wel een commentaar wat ik standaard heb op de NOS: het is helemaal niet van zulke toegevoegde waarde dat de commentatoren en analisten de hele wereld over vliegen. Een interviewer wel, maar dat zou in principe de enige kunnen zijn. Financieel en milieutechnisch vind ik het vrij onverkoopbaar dat je de hele wereld over vliegt om alsnog naar een scherm te kijken op locatie (anders zie je niet waarbij je commentaar geeft). Het wielercommentaar van Vanbelleghem en Kroon uit Hilversum (of zelfs ieder uit eigen huis, komt ook voor, zitten ze niet eens naast elkaar) is beter dan het commentaar van de NOS of Sporza die wel op locatie zitten.
 
Ik zeg ook niet snel dat iemand het verkeerd doet, maar juist afwisseling maakt het wel leuker wat mij betreft.

Nou kan Eurosport dat wellicht ook makkelijker omdat ze gewoon vanuit Hilversum commentaar geven, maar dat is dan wel een commentaar wat ik standaard heb op de NOS: het is helemaal niet van zulke toegevoegde waarde dat de commentatoren en analisten de hele wereld over vliegen. Een interviewer wel, maar dat zou in principe de enige kunnen zijn. Financieel en milieutechnisch vind ik het vrij onverkoopbaar dat je de hele wereld over vliegt om alsnog naar een scherm te kijken op locatie (anders zie je niet waarbij je commentaar geeft). Het wielercommentaar van Vanbelleghem en Kroon uit Hilversum (of zelfs ieder uit eigen huis, komt ook voor, zitten ze niet eens naast elkaar) is beter dan het commentaar van de NOS of Sporza die wel op locatie zitten.
Staat wel haaks op wensen van mensen om meer en afwisselende feitjes te horen. NOS crew hangt niet in hun hotelkamer. Ze zijn veelal op de ijsbaan om zo weer extra info op te doen.

Been there, done that... Meest interessante feitjes krijg ik eerder door half uur op de ijsbaan te hangen tijdens een training dan als ik op mijn eigen bank zit :)
 
Staat wel haaks op wensen van mensen om meer en afwisselende feitjes te horen. NOS crew hangt niet in hun hotelkamer. Ze zijn veelal op de ijsbaan om zo weer extra info op te doen.

Been there, done that... Meest interessante feitjes krijg ik eerder door half uur op de ijsbaan te hangen tijdens een training dan als ik op mijn eigen bank zit :)

Je kunt wel veel makkelijker afwisselen. Als iedereen gewoon naar huis gaat na een werkdag, hoeft de volgende dag er niet dezelfde persoon te zitten. En dan krijg je pas echt afwisseling. En de interviewer van dienst kan ook tijdens de trainingsrondjes bij het ijs zijn, die hoeft nieuwtjes die hij of zij hoort dan alleen maar door te geven.

En sowieso is dan een social media kanaal waar mensen vragen kunnen stellen en feiten door kunnen geven misschien nog wel informatiever. Ik heb niet het idee dat Dijkstra en Hersman de internationale media op schaatsgebied volgen, soms vraag ik me dat zelfs af van nationale media (dat ze zaken die op de basisbron schaatsen.nl hebben gestaan niet eens weten, bijvoorbeeld).
 
Back
Top