Lorca
Well-Known Member
@G1ant
Thuis was het ook voer voor discussie. Of er sprake van hinder was kwamen we niet echt over uit, maar dat de DQ een hele zware straf voor de ''overtreding'' was waren we het wel over eens. Een tijdstraf hebben wij ook nog even over gesproken, maar dat vonden we toch lastig. Je verliest waarschijnlijk weinig snelheid bij zoiets, en je pakt toch wel weer de nodige slipstream mee. Misschien het verschil in rondetijd van de ''gehinderde'' (het verschil in diens rondetijd voor de hinder en na de hinder) optellen bij de eindtijd van degene die gehinderd heeft? Of een tijdsbonus geven aan de gehinderde: het verschil in rondetijd tussen Bergsma en Talsma was na dat moment 0,2 sec. Misschien die 0,2 sec aftrekken van de eindtijd van de gehinderde? Ik zeg maar wat.
Dan de ''hinder'' zelf. Wat voor mij de kwestie zo discutabel maakt is dat je inderdaad ziet dat Bergsma breed uitwaaiert bij het uitkomen van de bocht, maar je ziet ook dat hij niet op de baan van Talsma uitkomt. De volgende stap die Bergsma zet is een flinke stap naar links op zijn eigen baan. Daar kruist Bergsma dus duidelijk niet. Precies op het moment dat Bergsma die stap naar links zet kruipt Talsma naar de binnenbaan in diens rug (om de wind te breken). Je ziet Bergsma pas daadwerkelijk kruizen wanneer Talsma al achter hem zit - ruim in de binnenbaan. Dat kun je nog beter zien op de beelden van voren. Zie hier bijvoorbeeld vanaf 51.42: https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/01-11-2020/POW_04800262
Dan zie je ook dat Talsma bij het uitkomen van de bocht even aarzelde en vervolgens direct wisselde, maar dat dat onnodig was. Bergsma zat immers nog in zijn eigen baan. Als Talsma daar niet direct had gekozen voor de rug van Bergsma, maar langer in de buitenbaan was gebleven dan was er waarschijnlijk een betere wissel mogelijk geweest. Het lijkt ook haast alsof Talsma bij het uitkomen van de bocht bang was dat Bergsma in zijn baan terecht zou komen bij het uitwaaieren en daarom zelf al naar binnen kruist om dat te voorkomen.
Tot zover mijn two cents. Ik ga er verder liever niet al te lang over door, want het is nou eenmaal gebeurd en de DQ staat. Verder kan ik mij ook wel aansluiten bij Anema's reactie; die gaf bij de Volkskrant aan dat Bergsma op dat moment veel te gemoedelijk aan het koersen was. Als ie zelf het iniatief had genomen in plaats van een beetje af te tasten dan was hij inderdaad niet in die situatie terecht gekomen. Dikke achterafpraat, ik weet het, maar ik had dat gevoel tijdens het begin van de race ook.
Thuis was het ook voer voor discussie. Of er sprake van hinder was kwamen we niet echt over uit, maar dat de DQ een hele zware straf voor de ''overtreding'' was waren we het wel over eens. Een tijdstraf hebben wij ook nog even over gesproken, maar dat vonden we toch lastig. Je verliest waarschijnlijk weinig snelheid bij zoiets, en je pakt toch wel weer de nodige slipstream mee. Misschien het verschil in rondetijd van de ''gehinderde'' (het verschil in diens rondetijd voor de hinder en na de hinder) optellen bij de eindtijd van degene die gehinderd heeft? Of een tijdsbonus geven aan de gehinderde: het verschil in rondetijd tussen Bergsma en Talsma was na dat moment 0,2 sec. Misschien die 0,2 sec aftrekken van de eindtijd van de gehinderde? Ik zeg maar wat.
Dan de ''hinder'' zelf. Wat voor mij de kwestie zo discutabel maakt is dat je inderdaad ziet dat Bergsma breed uitwaaiert bij het uitkomen van de bocht, maar je ziet ook dat hij niet op de baan van Talsma uitkomt. De volgende stap die Bergsma zet is een flinke stap naar links op zijn eigen baan. Daar kruist Bergsma dus duidelijk niet. Precies op het moment dat Bergsma die stap naar links zet kruipt Talsma naar de binnenbaan in diens rug (om de wind te breken). Je ziet Bergsma pas daadwerkelijk kruizen wanneer Talsma al achter hem zit - ruim in de binnenbaan. Dat kun je nog beter zien op de beelden van voren. Zie hier bijvoorbeeld vanaf 51.42: https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/01-11-2020/POW_04800262
Dan zie je ook dat Talsma bij het uitkomen van de bocht even aarzelde en vervolgens direct wisselde, maar dat dat onnodig was. Bergsma zat immers nog in zijn eigen baan. Als Talsma daar niet direct had gekozen voor de rug van Bergsma, maar langer in de buitenbaan was gebleven dan was er waarschijnlijk een betere wissel mogelijk geweest. Het lijkt ook haast alsof Talsma bij het uitkomen van de bocht bang was dat Bergsma in zijn baan terecht zou komen bij het uitwaaieren en daarom zelf al naar binnen kruist om dat te voorkomen.
Tot zover mijn two cents. Ik ga er verder liever niet al te lang over door, want het is nou eenmaal gebeurd en de DQ staat. Verder kan ik mij ook wel aansluiten bij Anema's reactie; die gaf bij de Volkskrant aan dat Bergsma op dat moment veel te gemoedelijk aan het koersen was. Als ie zelf het iniatief had genomen in plaats van een beetje af te tasten dan was hij inderdaad niet in die situatie terecht gekomen. Dikke achterafpraat, ik weet het, maar ik had dat gevoel tijdens het begin van de race ook.
Laatst bewerkt: