Algemene voorbeschouwing

G1ant

Well-Known Member
Het leek me leuk om ook een topic te hebben waarin we algemene voorbeschouwingen kunnen plaatsen. Dingen die niet per se bij een bepaalde afstand horen.

In welke afstanden hebben jullie het meest zin?
Welke afstanden worden het spannendst?

Wat vinden jullie van deze onderverdeling?

Afstanden met één duidelijke favoriet:
- 500 meter vrouwen (Kok)
- TP vrouwen (NL)
- MS vrouwen (Groenewoud)
- 1000 meter mannen (Stolz)
- 1500 meter mannen (Stolz)
- TP mannen (VS)

Afstanden met twee of drie favorieten:
- 500 meter mannen (Stolz, De Boo, Zurek)
- 1000 meter vrouwen (Takagi, Kok, Leerdam)
- 1500 meter vrouwen (Takagi, Groenewoud, De Jong)
- 5000 meter vrouwen (Wiklund, Conijn, Weidemann)

Afstanden met vier of meer rijders met een realistische kans op goud:
- 5000 meter mannen (Jilek, Loubineaud, Eitrem, Dawson en dan nog minstens vijf serieuze outsiders)
- 10000 meter mannen (Jilek, Semirunny, Ghiotto, Loubineaud, misschien Van de Bunt)
- MS mannen (Swings, Bergsma, Stolz, Giovannini, Chung of een verrassing na een ontsnapping)
- 3000 meter vrouwen (Wiklund, Beune, Conijn, Groenewoud)
 
Ik ben net niet eens met dat Nederland de duidelijke favoriet is voor de ploegenachtervolging. Bij de enige wereldbeker waar ze met de sterkste ploeg reden wonnen ze wel, maar het verschil met Canada was 0.16, met Japan 0.56, en met de VS 1.06 seconden. Dat kan zo de andere kant op vallen.

Ik vind het verder wel interessant dat je Groenewoud als favoriet noemt voor de 1500 meter en Kok niet. In Thialf reed Kok harder dan Groenewoud, en Groenewoud reed in de wereldbeker zeer matig dus daar kun je niets op baseren. Milaan is wel een iets tragere baan dan Heerenveen, wat gemiddeld gezien Kok minder favoriet maakt, maar ik vind dat niet een sterk genoeg argument om Groenewoud wel als favoriet aan te wijzen en Kok niet.
 
Ik ben net niet eens met dat Nederland de duidelijke favoriet is voor de ploegenachtervolging. Bij de enige wereldbeker waar ze met de sterkste ploeg reden wonnen ze wel, maar het verschil met Canada was 0.16, met Japan 0.56, en met de VS 1.06 seconden. Dat kan zo de andere kant op vallen.

Ik vind het verder wel interessant dat je Groenewoud als favoriet noemt voor de 1500 meter en Kok niet. In Thialf reed Kok harder dan Groenewoud, en Groenewoud reed in de wereldbeker zeer matig dus daar kun je niets op baseren. Milaan is wel een iets tragere baan dan Heerenveen, wat gemiddeld gezien Kok minder favoriet maakt, maar ik vind dat niet een sterk genoeg argument om Groenewoud wel als favoriet aan te wijzen en Kok niet.

Het is een beetje op gevoel allemaal. Niet dichtgetimmerd met uitslagen. Groenewoud heeft het iets vaker laten zien op de 1500 dan Kok. NK afstanden dit jaar nog. Maar verder ben ik het met je eens. Het verschil is verwaarloosbaar. Kok had er ook bij kunnen staan.

Voor de TP blijf ik eigenwijs bij mijn mening. Calgary was een hooglandbaan waarop Nederland vaak niet op zijn sterkst is. Bovendien was Groenewoud daar compleet uit vorm. Ook was er vooraf gezegd dat ze vooral niet moesten vallen omdat ze dan (na een matige eerste wedstrijd) de Spelen nog konden verspelen. Dus het was voor mijn gevoel een beetje op safe. Vorig jaar was het verschil met Japan op het WK ruim twee seconde. Ik denk niet dat ze dat gat hebben gedicht.
 
Met Beune op de 1500m had je ook daar maar één favoriet gehad
 
Met Beune op de 1500m had je ook daar maar één favoriet gehad
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben, want ik denk niet dat ze veel sneller dan 1:52.60 ofzo gereden zou hebben zonder die misslag, en dan zitten anderen er toch vlak op. Maar ze zou wel de voornaamste favoriet zijn geweest ja.
 
Sowieso goed om inderdaad ook dit topic te hebben. Sommige dingen gaan gewoon over de Spelen wat bij geen afstand hoort. Denk alleen al aan de openingsceremonie..

Daarnaast ben ik het ook bijna 100% met je eens wat betreft de lijstjes. Bij de TP-heren twijfel ik nog over Italië en Noorwegen. Zijn het nog nét favorieten of zijn het héle serieuze outsiders? Wellicht mogen we Morozova nog op de 1500m toevoegen? En ach, de romanticus in mij zegt ook nog dit: op basis van de enige gereden 5k in Thialf, Sandrine Tas.

Maar ik ben het met je eens. Mooi lijstje. Wat heerlijk om die 5000m bij de heren zo te zien. Ik was dit weekend op een verjaardag waarbij het ook ineens over schaatsen ging. Dat gebeurt me sporadisch. Maar daar waren ook mannen van 50+ die aangaven dat het prachtig is om de concurrentie te zien bij de heren. 'Ach, we winnen niet alles meer. Maar dit is wel leuk om te zien!'

Overigens werd het OKT ook bijzonder goed bekeken door de jongens in mijn voetbalbubbel. En als je de reacties op het thuislaten van Tim Prins ziet.. Wellicht kijken er meer mensen schaatsen dat dat we denken!
 
Ik denk dat een Wiklund in topvorm op de 1500 toch ook serieus kanshebber is. Ik zou zelf Bunt niet opschrijven als 1 van de favorieten voor de 10 gebaseerd op precies 1 wedstrijd.

Doet SH Lee eigenlijk mee? In dat geval blijft hij outsider voor de MS voor mij
 
Ik denk dat een Wiklund in topvorm op de 1500 toch ook serieus kanshebber is. Ik zou zelf Bunt niet opschrijven als 1 van de favorieten voor de 10 gebaseerd op precies 1 wedstrijd.

Doet SH Lee eigenlijk mee? In dat geval blijft hij outsider voor de MS voor mij
Wiklund zie ik als de grote favoriet op de 3km. Haar beste afstand. Op de 1500 zie ik dat eerlijk gezegd niet.
 
Koshkin kan voor de 500 meter ook een gevaarlijke man worden als hij een uitschieter heeft. Hij is wel de 2e snelste man van het seizoen. In het verlengde daarvan heb je ook Jun-Ho Kim, die 33.78 reed. En wie weet wat Diniz kan na die 34.14 in Heerenveen.
 
Koshkin kan voor de 500 meter ook een gevaarlijke man worden als hij een uitschieter heeft. Hij is wel de 2e snelste man van het seizoen. In het verlengde daarvan heb je ook Jun-Ho Kim, die 33.78 reed. En wie weet wat Diniz kan na die 34.14 in Heerenveen.

Dan komen we wel in een algemene lijst van mensen die meedoen en een hoog niveau kunnen laten zien, in plaats van favorieten met een significante kans op goud. Die 34,14 van Diniz was natuurlijk heel goed en Kim heeft ook goed gereden maar dan kunnen we bv. ook de 3 Japanners en Dubreuil noemen.
 
Dan komen we wel in een algemene lijst van mensen die meedoen en een hoog niveau kunnen laten zien, in plaats van favorieten met een significante kans op goud. Die 34,14 van Diniz was natuurlijk heel goed en Kim heeft ook goed gereden maar dan kunnen we bv. ook de 3 Japanners en Dubreuil noemen.
Dat klopt, favorieten zijn ze niet, maar ze zijn wel goed om even te noemen. En het is mooi dat er zoveel mannen genoemd kunnen worden als kanshebber op een medaille.
 
Wiklund zie ik als de grote favoriet op de 3km. Haar beste afstand. Op de 1500 zie ik dat eerlijk gezegd niet.
Eens dat ze vooral op de 3k kans heeft. Wel zware competitie daar van Beune en Groenewoud.

Ik zie de 1500 ook wel positief in eigenlijk. Ze is toch voormalig wereldkampioene en WK zilver daarop, hoewel vorig jaar niet heel sterk. Ik denk dat ze in Milaan er zomaar kan staan, hoewel ik bij haar ook nu weer bang ben dat ze niet goed piekt. Iets waar ik ook bij Groenewoud wat angstig voor ben trouwens
 
Ik denk dat een Wiklund in topvorm op de 1500 toch ook serieus kanshebber is. Ik zou zelf Bunt niet opschrijven als 1 van de favorieten voor de 10 gebaseerd op precies 1 wedstrijd.

Doet SH Lee eigenlijk mee? In dat geval blijft hij outsider voor de MS voor mij
Ik vind Wiklund op de 1.500 meter ook een grote kanshebber, ze is Europees kampioen en was ook al eens wereldkampioen, dus ze kán het zeker. Maar op de 3.000 en 5.000 is ze voor écht mij de torenhoge favoriet. Daar zou ik wel op durven inzetten. Ze kan in Milaan écht gaat oogsten. En dat is haar gegund, want ze lijkt me een oprecht en aardig mens.

En ik denk dat voor de Nederlandse dames alleen de 500 meter en de massastart overblijven, voor wat betreft de gouden medaille dan. De 1000 is voor Takagi en de TP voor Canada.
 
Mooie inschatting @G1ant
Bij de dames 1500 m denk ik nog Morozova, bij de heren 500 m wil ik Koshkin niet uitvlakken en bij de MS heren noem ik een gekke outsider: Wenger.

Ik moet het allemaal nog beseffen dat ik er straks live bij ben! Ik weet nog niet waar ik het meeste naar uit kijk eigenlijk....
 
Ik sluit me aan bij anderen die zeggen dat dit een goed onderwerp en een goede lijst is. Bedankt voor het aanmaken van deze topic @G1ant !

Ik ben het met @Marcel Vos eens dat er bij het TP vrouwen een paar favorieten zijn. Nederland, Canada, of Japan zouden allemaal de gouden medaille kunnen winnen. Ik denk ook dat er bij de 500m mannen zoveel kanshebbers zijn dat het moeilijk is om een kleine groep favorieten te kiezen; maar liefst 10 verschillende schaatsers zouden hier op het podium kunnen komen.

En eerlijk gezegd weet ik niet zeker of Stolz zo'n grote favoriet is op de 1000m en 1500m. Nederlandse schaatsers weten altijd hoe ze op hun best moeten presteren tijdens de OS, en ik zou me kunnen voorstellen dat De Boo en/of Nuis voor hem eindigen. Het is onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
 
Op de 1500 zou het nog kunnen gebeuren dat Stolz gekloot wordt, afhankelijk van loting en directe tegenstanders. Vooral omdat hij af en toe nog te voorzichtig lijkt te starten. Ik zie het gevaar meer in een Kongshaug of misschien zelfs Zhongyan.

Op de 1000 kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat Stolz hem niet pakt. Toch echt DE afstand voor hem.

En we weten allemaal ook hoe sterk Amerikanen kunnen pieken op de Olympische spelen!
 
En we weten allemaal ook hoe sterk Amerikanen kunnen pieken op de Olympische spelen!
Ik weet niet of je nu een grapje maakt of niet, haha

Het Amerikaanse schaatsenteam heeft nu al drie keer op rij ondermaats gepresteerd op de OS, dus hoe goed dit team er ook uitziet, ik (een Amerikaanse fan) heb nog steeds niet het volste vertrouwen.
 
Nee geen grapje. Ja ik weet dat het Amerikaanse team ondermaats heeft gepresteerd, en dan vooral in Sochi, maar in het algemeen (niet schaatsen-specifiek) staat de VS erom bekend om juist net wat meer te kunnen op de olympische spelen dan andere jaren.

Ik vond het optreden in 2022 trouwens niet echt ondermaats van de VS. Misschien ietsje door Mantia, maar verder toch redelijk volgens of zelfs boven verwachting(?) Of had je meer verwacht van de mannen TP en Stolz toen?
 
Nee geen grapje. Ja ik weet dat het Amerikaanse team ondermaats heeft gepresteerd, en dan vooral in Sochi, maar in het algemeen (niet schaatsen-specifiek) staat de VS erom bekend om juist net wat meer te kunnen op de olympische spelen dan andere jaren.

Ik vond het optreden in 2022 trouwens niet echt ondermaats van de VS. Misschien ietsje door Mantia, maar verder toch redelijk volgens of zelfs boven verwachting(?) Of had je meer verwacht van de mannen TP en Stolz toen?

Herinneren we ons het gedoe over trage pakken van de VS in Sochi nog? Dat was ook gewoon een heel deel slecht in vorm (want een paar reden in dezelfde pakken wel degelijk). Ik heb de Amerikanen inderdaad bij het schaatsen nog niet kunnen betrappen op goed pieken op de OS of het WK. Zo'n Bowe heeft 1 individuele bronzen medaille, Richardson ook. Alleen de wat eigenwijze Davis en Hedrick hebben echt gewoon goed gepiekt de laatste 20 jaar op de OS. Maar Hedrick trainde iig zelf apart, dus dat ligt niet aan het team.
 
Nee geen grapje. Ja ik weet dat het Amerikaanse team ondermaats heeft gepresteerd, en dan vooral in Sochi, maar in het algemeen (niet schaatsen-specifiek) staat de VS erom bekend om juist net wat meer te kunnen op de olympische spelen dan andere jaren.

Ik vond het optreden in 2022 trouwens niet echt ondermaats van de VS. Misschien ietsje door Mantia, maar verder toch redelijk volgens of zelfs boven verwachting(?) Of had je meer verwacht van de mannen TP en Stolz toen?
Dat klopt, de VS doet het meestal vrij goed tijdens de OS; ik had het alleen over de specifieke context van het schaatsen.

In 2022 had ik gehoopt op betere prestaties van Mantia en Bowe. Bowe won wel een medaille, maar Mantia miste helaas het podium. En ja, ik had gehoopt op een top 10-klassering voor Stolz, maar hij was toen ook nog maar zeventien. Wat betreft het mannen TP, had ik gehoopt dat ze goud zouden winnen, maar brons was ook geen slecht resultaat; jammer dat het Russische team in die halve finale het OR verbrak. Het was echter een geweldig moment toen Jackson goud won!

Ik had ook lang niet zoveel kennis van schaatsen als nu, dus misschien had ik onrealistische verwachtingen van de Amerikaanse schaatsers.
 
Back
Top