1500 meter mannen 19 februari 16:30 - 18:05

Olympisch goud is voor

  • Jordan Stolz

    Votes: 33 89,2%
  • Kjeld Nuis

    Votes: 1 2,7%
  • Zhongyan Ning

    Votes: 0 0,0%
  • Finn Sonnekalb

    Votes: 0 0,0%
  • Peder Kongshaug

    Votes: 1 2,7%
  • Sander Eitrem

    Votes: 0 0,0%
  • Joep Wennemars

    Votes: 2 5,4%
  • Tijmen Snel

    Votes: 0 0,0%
  • Iemand anders

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    37
  • Poll closed .
De 1.500 m is nog steeds een puzzelstukje voor hem. Meestal gaat het goed.. en het gekke is dat hij het bijna nooit in de slotronde verliest, maar dat betekent dat de ronden hiervoor te traag zijn geweest.
Ik heb vooral het idee dat hij, zoals jij eerder ook al schreef, een beetje bang is voor de pijn, of bang om compleet stil te vallen in de slotronde en alles te verspelen. Hij is te voorzichtig. Dit soort schema's rijdt hij heel vaak. Meestal is het toch genoeg om te winnen. Maar het is niet genoeg om de wondertijden te rijden die hij wel zich heeft.

Dat hij het wereldrecord nog niet heeft verbroken, komt ook omdat hij er nooit echt vol invliegt. Een type rijder zoals Stolz (sprinter met inhoud) kan het beste zijn 1500 meter rijden met het verval zoals Ning dat ook ongeveer had. 1 tot 1,5 seconde verval tussen de eerste en tweede volle ronde en 2 seconde verval tussen de tweede volle ronde en de slotronde. Als hij er op een snelle laaglandbaan met een opening van 22,8 en een eerste ronde 24,6 begint, wat makkelijk haalbaar is voor de 500-meter-winnaar, dan is hij volgens mij onklopbaar op de 1500 meter.
 
Een 1500 meter rijden is ook tactiek: je rit zo indelen dat je maximaal kunt profiteren van je tegenstander.
Vroeger, met meer wind in de buitenlucht, deden ze dat nog meer. De sprinters die nog even 500m doorrijden vliegen er
als een bezetene in en klagen dan dat ze geen ideale kruising hadden.
Fabris was hier een meester in, Takagi ook wel.
Ik hoop dat Femke Kok morgen niet als een malle weg gaat en nog wat aan haar tegenstandster heeft.
Precies. Een van de meest mooie tactische 1500m races vond ik Morisson tegen Davis in 2008 op de WSD , waar de Canadees zo extreem snel opende tegen de ook niet langzame Davis, dat hij twee keer op de bagagedrager zat en won
 
Ik merk bij mezelf dat ik het jammer vind dat de 1500m toch echt voor de snelle mannen is en de allrounders éigenlijk geen schijn van kans hebben. Die snelle opening + rondjes 24, 26 en 28 winnen het altijd van de tragere openingen + rondjes 26, 26 en 26.
 
Het is een gek idee dat Johan de Wit bij alle Aziatische schaatsmedailles van deze Spelen tot nu toe betrokken is geweest. Tweemaal Takagi, tweemaal Ning, tweemaal de ploegenachtervolging.
 
De Noren vallen na een goede start toch behoorlijk tegen dit toernooi wat mij betreft. Eitrem en Kongshaug reden een goede 5, Wiklund heeft 2 medailles, maar laat op de 5 gewoon goud uit handen glippen en verder is elke Noorse rit eigenlijk tegengevallen.
 
Ik merk bij mezelf dat ik het jammer vind dat de 1500m toch echt voor de snelle mannen is en de allrounders éigenlijk geen schijn van kans hebben. Die snelle opening + rondjes 24, 26 en 28 winnen het altijd van de tragere openingen + rondjes 26, 26 en 26.
Ja, eens. Door de klapschaats is dat veranderd. Ritsma merkte al dat hij het moeilijk kreeg tegen de mannen met een betere 500 en 1000 meter.

Ook bij de vrouwen worden de nummers 1 en 3 van de 500 meter als favorieten genoemd en lijken de drie medaillewinnaars van de 3000 meter het moeilijk te gaan krijgen.

Als je het schaatsen opnieuw zou mogen uitvinden, zou 2000 meter de perfecte tussenafstand zijn.
 
Precies. Een van de meest mooie tactische 1500m races vond ik Morisson tegen Davis in 2008 op de WSD , waar de Canadees zo extreem snel opende tegen de ook niet langzame Davis, dat hij twee keer op de bagagedrager zat en won
Morrison reed tegen Kramer en kwam twee keer bij hem op de bagagedrager. Davis was in een andere rit juist sneller dan Morrison over 700 meter, maar Kramer is natuurlijk de allrounder en was een perfecte springplank voor Morrison. Morrison opende 23.5-25.9 en Kramer 23.9-26.2.
 
Ik merk bij mezelf dat ik het jammer vind dat de 1500m toch echt voor de snelle mannen is en de allrounders éigenlijk geen schijn van kans hebben. Die snelle opening + rondjes 24, 26 en 28 winnen het altijd van de tragere openingen + rondjes 26, 26 en 26.
Toch een hardnekkig idee dat de 1500m een strijd is tussen allrounders en sprinters. In sommige wereldbekers lijkt dat zo, maar op de titeltoernooien gaat het goud al jaren naar de milers en de sprinters. Bokko is denk ik de laatste wereldkampioen die echt van de langere afstanden kwam. Joeskov en Kongshaug hadden nog het meeste inhoud van de winnaars daarna.

Voor de podiumplekken kun je als allrounder wel nog altijd meedoen. Zie Roest, Kramer, Eitrem, Pedersen. Er zijn alleen altijd wel 1 of 2 snelle mannen die nóg harder gaan als het er echt toe doet en niet genoeg op een hoop gaan in de slotronde.
 
Ook bij de vrouwen worden de nummers 1 en 3 van de 500 meter als favorieten genoemd en lijken de drie medaillewinnaars van de 3000 meter het moeilijk te gaan krijgen.
als Beune mee had gedaan, was zij dan de uitzondering op de regel geweest?
 
Ja, eens. Door de klapschaats is dat veranderd. Ritsma merkte al dat hij het moeilijk kreeg tegen de mannen met een betere 500 en 1000 meter.

Ook bij de vrouwen worden de nummers 1 en 3 van de 500 meter als favorieten genoemd en lijken de drie medaillewinnaars van de 3000 meter het moeilijk te gaan krijgen.

Als je het schaatsen opnieuw zou mogen uitvinden, zou 2000 meter de perfecte tussenafstand zijn.
Miho is gewoon zo allround maar ze is niet echt een sprintster toch? Wel knap dat ze brons weet te bemachtigen, maar dat is pure klasse. En Kok heeft 2x een 1.500 m gereden, wel knap allebei in de 1:52...maar we weten niet wat ze buiten Thialf kan laten zien.
 
Als je het schaatsen opnieuw zou mogen uitvinden, zou 2000 meter de perfecte tussenafstand zijn.
Volgens mij is 2000 meter al veeel te ver. Nuis zit op 1100 meter al helemaal stuk en is een ronde lang aan het overleven. Die verliest met nog 500 meter erbij zomaar 3, 4 seconden op de allrounders die er nog een rondje 26 hoog, 27 laag uitknallen. Waarschijnlijk zit het crossover point rond of net na een letterlijke mijl (1609 meter). Misschien dat Stolz het nog wat langer volhoudt, maar die is dan ook van de buitencategorie.

Wat overigens niet wegneemt dat ik absoluut zou kijken naar een 2000 meter, lijkt me een fascinerende afstand. Je kunt net niet sprinten, maar je moet wel een soort van volle bak?
 
Miho is gewoon zo allround maar ze is niet echt een sprintster toch? Wel knap dat ze brons weet te bemachtigen, maar dat is pure klasse. En Kok heeft 2x een 1.500 m gereden, wel knap allebei in de 1:52...maar we weten niet wat ze buiten Thialf kan laten zien.
Takagi is vaker WK sprint (2) dan WK allround (1), en lijkt zich dit seizoen iets meer op de sprint te hebben gericht. Dus ik zou haar wel iets meer een sprinter noemen.
 
Wat overigens niet wegneemt dat ik absoluut zou kijken naar een 2000 meter, lijkt me een fascinerende afstand. Je kunt net niet sprinten, maar je moet wel een soort van volle bak?
We kijken regelmatig naar de 2300 meter, de ploegenachtervolging vrouwen. Dat is toch echt geen sprintafstand.
 
Volgens mij is 2000 meter al veeel te ver. Nuis zit op 1100 meter al helemaal stuk en is een ronde lang aan het overleven. Die verliest met nog 500 meter erbij zomaar 3, 4 seconden op de allrounders die er nog een rondje 26 hoog, 27 laag uitknallen. Waarschijnlijk zit het crossover point rond of net na een letterlijke mijl (1609 meter). Misschien dat Stolz het nog wat langer volhoudt, maar die is dan ook van de buitencategorie.

Wat overigens niet wegneemt dat ik absoluut zou kijken naar een 2000 meter, lijkt me een fascinerende afstand. Je kunt net niet sprinten, maar je moet wel een soort van volle bak?

Ik denk dat Nuis een 2000 meter wel aan zou kunnen. Dan moet hij gewoon iets rustiger beginnen. Ning idem. Stolz kan het zeker. Maar Kongshaug en Eitrem in goede vorm zouden zeker kansrijk zijn. Ben benieuwd naar de schema's. Vrij vlak of toch met verval?
 
Miho is gewoon zo allround maar ze is niet echt een sprintster toch? Wel knap dat ze brons weet te bemachtigen, maar dat is pure klasse. En Kok heeft 2x een 1.500 m gereden, wel knap allebei in de 1:52...maar we weten niet wat ze buiten Thialf kan laten zien.
Ik zie Miho vandaag de dag toch wel meer als een sprintster met inhoud. De vrouwelijke Stolz, maar minder dominant. Hoop dat ze het WK allround gaat rijden, maar ik vrees dat het het WK sprint wordt.
 
Morrison reed tegen Kramer en kwam twee keer bij hem op de bagagedrager. Davis was in een andere rit juist sneller dan Morrison over 700 meter, maar Kramer is natuurlijk de allrounder en was een perfecte springplank voor Morrison. Morrison opende 23.5-25.9 en Kramer 23.9-26.2.
Sorry ik bedoelde 2012 :-) In 2008 was het eigenlijk makkelijker tegen Kramer dan in 2012 tegen Davis, omdat Kramer sowieso trager startte. Maar ook toen profiteerde Morrison twee maal
 
Back
Top