10000 meter mannen 13 februari 16:00-18:05

Olympisch goud is voor

  • Metodej Jilek

    Votes: 23 42,6%
  • Timothy Loubineaud

    Votes: 0 0,0%
  • Sander Eitrem

    Votes: 3 5,6%
  • Casey Dawson

    Votes: 0 0,0%
  • Davide Ghiotto

    Votes: 14 25,9%
  • Ted-Jan Bloemen

    Votes: 0 0,0%
  • Jorrit Bergsma

    Votes: 2 3,7%
  • Stijn van de Bunt

    Votes: 1 1,9%
  • Vladimir Semirunniy

    Votes: 11 20,4%
  • Iemand anders

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    54
  • Poll closed .

Yuskov

Well-Known Member
Deelnemers en lotingsgroepen

Rit 1 en 2:

- Bart Swings ๐Ÿ‡ง๐Ÿ‡ช
- Sigurd Henriksen ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ด
- Stijn van de Bunt ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ
- Riccardo Lorello ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น

Rit 3 en 4:
- Davide Ghiotto ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น (๐Ÿฅ‰2022)
- Ted-Jan Bloemen ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ฆ (๐Ÿฅ‡2018)
- Jorrit Bergsma ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ (๐Ÿฅ‡2014, ๐Ÿฅˆ2018)
- Vladimir Semirunniy ๐Ÿ‡ต๐Ÿ‡ฑ

Rit 5 en 6:
- Metodej Jilek ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ฟ
- Timothy Loubineaud ๐Ÿ‡ซ๐Ÿ‡ท
- Sander Eitrem ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ด
- Casey Dawson ๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ธ

Bovenstaande deelnemers onder voorbehoud. Nog niet alle selecties zijn bevestigd.

WR: Davide Ghiotto ๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡น 12:25.69
OR: Nils van der Poel ๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช 12:30.74
BR: -

Schaatsforummers in het stadion: @Marcel Vos @Lisan @Yuskov
 
Ook deze lijkt qua deelnemers redelijk zeker. Nog even afwachten of Marchetto voor Malfatti of Lorello gaat. Mocht het toch Lorello worden dan schuift Semirunniy door naar rit 3/4 en rijdt Lorello in rit 1/2.
 
Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in Lorello. In Inzell was hij vier seconden sneller dan Malfatti en in Heerenveen wel 15 seconden, en dat terwijl hij opnieuw moest na al een halve 10k gereden te hebben. Op de vijf kilometer was Lorello ook bij alle vier de grote internationale wedstrijden sneller. Alleen in het voorseizoen in Inzell was Malfatti nog sneller.
 
Wel grappig dat in รฉlke rit een kanshebber op goud kรกn zitten!

vdBunt - Swings
Semirunniy - vdBunt

Bergsma - Bloemen
Ghiotto - Malfatti

Loubineaud - Eitrem
Jilek - Dawson

Stijn van de Bunt kan verrassen, waar ligt zijn plafond?

Bergsma - Bloemen zijn op voorhand niet de grootste favorieten, maar kunnen zij nog รฉรฉn keer รกlles geven?

Semirunniy, Ghiotto, Jilek en de rit met het duo Loubineaud/Eitrem spreken voor zich..
 
Ik denk dat het podium zal bestaan uit Ghiotto, Jรญlek, en Semirunniy (in willekeurige volgorde). Ik kan me ook niet voorstellen dat Ghiotto geen goud wint op de OS in eigen land, maar hij heeft hier zeker stevige concurrentie.
 
Wat leuk dat de moeder van Jorrit Bergsma en Heather deze poll hebben gevonden :).

Serieus: ik word met het jaar meer fan van Jorrit. Maar als hij in dit ijzersterke veld ook maar in de buurt komt van goud, dan laat ik me een cowboy-cut aanmeten.
 
Na de wereldbeker in Inzell moeten we ook bij deze tien kilometer meer op Eitrem gaan letten. Als hij op de 5000 meter zo'n stap heeft gezet dan kan hij logischerwijs op de tien kilometer ook een grote stap zetten, en dan komt een medaille al heel gauw in zicht. En misschien, heel misschien, is goud zelfs mogelijk.
 
Zeker, hoewel Eitrem wel relatief een stuk sterker lijkt op de 5k. Maakt de lange afstanden nu ook zo mooi, omdat we zowel rijders hebben met een relatief sterkere 5 (Eitrem, loubineaud) als een relatief sterkere 10k (Ghiotto, Semirunny misschien? ) ik durf nog niet te zeggen of jilek relatief sterker is op de 5 of 10
 
Ook deze lijkt qua deelnemers redelijk zeker. Nog even afwachten of Marchetto voor Malfatti of Lorello gaat. Mocht het toch Lorello worden dan schuift Semirunniy door naar rit 3/4 en rijdt Lorello in rit 1/2.
Hier is dus voor Lorello gekozen.
 
Na de wereldbeker in Inzell moeten we ook bij deze tien kilometer meer op Eitrem gaan letten. Als hij op de 5000 meter zo'n stap heeft gezet dan kan hij logischerwijs op de tien kilometer ook een grote stap zetten, en dan komt een medaille al heel gauw in zicht. En misschien, heel misschien, is goud zelfs mogelijk.

Dit vind ik ook een heel interessante. Hij wordt weinig genoemd en bij de bookmakers krijg je een heel goede quotering (ik gok principieel niet, maar ik vind het interessant om de odds te kijken). Maar ik zie hem ook als een serieuze kanshebber op goud. Als hij de 5km wint, dan kan hij zonder druk en in een roes die 10km rijden. Bovendien denk ik dat het voordeel van de handen-op-de-rug op de 10km nog groter gaat zijn dan op de 5km. Ik kan geen reden bedenken waarom hij wรฉl een goede 5km en geen goede 10km zou kunnen rijden.
 
Dit vind ik ook een heel interessante. Hij wordt weinig genoemd en bij de bookmakers krijg je een heel goede quotering (ik gok principieel niet, maar ik vind het interessant om de odds te kijken). Maar ik zie hem ook als een serieuze kanshebber op goud. Als hij de 5km wint, dan kan hij zonder druk en in een roes die 10km rijden. Bovendien denk ik dat het voordeel van de handen-op-de-rug op de 10km nog groter gaat zijn dan op de 5km. Ik kan geen reden bedenken waarom hij wรฉl een goede 5km en geen goede 10km zou kunnen rijden.
Is een stuk verder? :cool:
 
Dit vind ik ook een heel interessante. Hij wordt weinig genoemd en bij de bookmakers krijg je een heel goede quotering (ik gok principieel niet, maar ik vind het interessant om de odds te kijken). Maar ik zie hem ook als een serieuze kanshebber op goud. Als hij de 5km wint, dan kan hij zonder druk en in een roes die 10km rijden. Bovendien denk ik dat het voordeel van de handen-op-de-rug op de 10km nog groter gaat zijn dan op de 5km. Ik kan geen reden bedenken waarom hij wรฉl een goede 5km en geen goede 10km zou kunnen rijden.

Eigenlijk de enige reden is: hij is een echte allrounder, specialist 5000m met een hele goede 1500m. De 10km is vaak gewoon net te ver voor hem.
Niet dat het niet kan dat hij wint, maar favoriet zou ik hem zeker niet noemen.
 
Is een stuk verder? :cool:
๐Ÿ˜„.

Maar effe serieus: er zijn maar heel weinig 5km-specialisten die geen goede 10km konden rijden. Dan tellen dun de 1500m-specialisten met een goede 5km (type Parra of Yuskov) niet mee.

SL Pedersen misschien. Maar verder kan ik niemand bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande van een betere 5 dan 10 kunnen we misschien uitgaan van 5x2 + 30? Dan zou zijn Inzell-WR hem onder de 12.30 hebben gebracht. Gezien zijn 10 km PR van 12.38 lijkt dat geen hele onwaarschijnlijke tijd. Geen zekere winst, maar ver zou het er toch niet vanaf zitten.
 
๐Ÿ˜„.

Maar effe serieus: er zijn maar heel weinig 5km-specialisten die geen goede 10km konden rijden. Dan tellen tussen de 1500m-specialisten met een goede 5km (type Parra of Yuskov) niet mee.

SL Pedersen misschien. Maar verder kan ik niemand bedenken.
Ligt aan je definitie van 'een goede 10km'. Je hebt namelijk zeker rijders die een veel betere 5 dan 10km in de benen hebben. Types als Kongshaug, Swings, Huizinga (al heeft ie wel 1 razendsnelle 10km gereden) en in het verleden ook Eitrem. Verder terug vielen naast SL Pedersen ook Jan Blokhuijsen en Koen Verweij in deze categorie.
 
Ligt aan je definitie van 'een goede 10km'. Je hebt namelijk zeker rijders die een veel betere 5 dan 10km in de benen hebben. Types als Kongshaug, Swings, Huizinga (al heeft ie wel 1 razendsnelle 10km gereden) en in het verleden ook Eitrem. Verder terug vielen naast SL Pedersen ook Jan Blokhuijsen en Koen Verweij in deze categorie.
Ik schaar verweij meer in de categorie 1500 specialisten die zo ook een goede 5 kunnen rijden. Waar eerder Yuskov en Parra werden genoemd.
 
Ligt aan je definitie van 'een goede 10km'. Je hebt namelijk zeker rijders die een veel betere 5 dan 10km in de benen hebben. Types als Kongshaug, Swings, Huizinga (al heeft ie wel 1 razendsnelle 10km gereden) en in het verleden ook Eitrem. Verder terug vielen naast SL Pedersen ook Jan Blokhuijsen en Koen Verweij in deze categorie.
Je hebt ook gewoon nog rijders die het best zouden zijn op de 6, zoals Sven Kramer, reed vaak een goede 10, maar een nog veel betere 5 mijn inziens, en dan heb je ook nog van die mensen die vooral een goede 10 kunnen rijden en niet zo'n goede 5, dan denk ik aan Ghiotto of Bob de Jong of zo. En als je die laatste categories als tegenstander hebt, kun je toch nog gewoon olympisch een 5 winnen en op de 10 2e tot 4e worden.
 
Ligt aan je definitie van 'een goede 10km'. Je hebt namelijk zeker rijders die een veel betere 5 dan 10km in de benen hebben. Types als Kongshaug, Swings, Huizinga (al heeft ie wel 1 razendsnelle 10km gereden) en in het verleden ook Eitrem. Verder terug vielen naast SL Pedersen ook Jan Blokhuijsen en Koen Verweij in deze categorie.
Kongshaug en Verweij zijn in mijn ogen 1500 meter specialisten. Swings is nooit een 5000 meter topper geweest, vind ik. Huizinga heeft goede 10km's gereden. Wel alleen in Thialf, maar dat geldt ook voor zijn 5km's. :) Blokhuijsen vind ik het beste voorbeeld.
 
Back
Top