Dit stond in sporttribune.nl: Schaatsen - De 1000 meter zou voortaan over twee races verreden moeten worden. Die conclusie staat in een onderzoek van econometristen van de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens de uitkomsten van het onderzoek heeft degene, die de laatste binnenbocht heeft, altijd voordeel. Bij de mannen levert dat 0,122 seconden tijdwinst op, terwijl het bij de vrouwen 0,2 seconden is. Door loting wordt momenteel nog bepaald, wie de laatste binnenbocht heeft. De wetenschappers pleitten daarom voor een tweede races, zodat de ene helft van de schaatsers met de laatste buitenbocht niet langer benadeeld wordt. Op basis van de snelste tijd zou dan een rangschikking moeten komen. De KNSB, die opdracht tot het onderzoek gaf, stapt met de conclusies naar de ISU. Ik denk ook idd. dat ook de 1000 meters voor velen prettig zal zijn als hij 2 keer gereden zal worden. Bij de hoge snelheden die ze tegenwoordig ontwikkelen zou dat eerlijker zijn. Het moet toch makkelijk in het programma in te passen zijn.
Dat is wel interessant om te horen, had ik niet verwacht. Dat maakt de zege van Timmer in Turijn wel extra mooi
Dat is een goeie Sabine. Daar heb jij weer gelijk in. Maar er zit wel wat in dat je iets nadeel hebt bij de buitenbocht. Tenminste als je geen inhoud hebt.
Er werd al vaker gezegd dat er voordeel zou zijn bij de laatste binnenbocht, goed dat het nu eindelijk onderzocht is. Het scheelt best veel zeg, zeker met de kleine verschillen die je tegenwoordig ziet!
En ik vind zelf ook altijd dat je in een eerste buitenbocht op de 1000 minder makkelijk snelheid kan maken dan in een eerste binnenbocht. En als pure sprinter vind ik natuurlijk een laatste buitenbocht zeker een hel 8) .
Het is absoluut zo dat de laatste binnenbocht een voordeel is op de 1000 meter, daarom duikt deze discussie eens in de zoveel jaar weer op. Het nadeel van 2x een 1000 meter rijden, is dat het best een zware afstand is, en lang niet iedereen daar goed doorheen zou komen. Zeker de pure sprinters zijn dan enorm in het nadeel, die zijn al blij als ze de eerste 1000 meter doorkomen. Kortom, 2x een 1000 meter rijden levert weer andere problemen op. Een optie zou nog zijn om iedereen in de binnenbocht te laten starten, dus iedereen alleen te laten rijden. Maar ja, leuk is dat niet en bovendien mis je dan je tegenstander waar je naartoe kan rijden. Ik vermoed dan ook dat alles gewoon blijft zoals het is, en dat je geluk moet hebben met de loting.
Op de Olympische Spelen wordt de 500 meter 2x gereden, om nadelen van de 1e keer, binnenbaan /buitenbaan, uit te sluiten. Sommigen hebben voordeel van de laatse binnenbaan, anderen worden er juist in gelanceerd en verliezen tijd of vallen Als je de 1e keer verknalt, dan ben je nog kansloos, 2x rijden is wel prima, maar dan alleen de snelste tijd laten tellen.
Probleem is, als je 2x laat rijden en alleen de snelste tijd mee laat tellen, er weer een issue is over de omstandigheden. Zeker als je het verdeeld over bv. 2 dagen. Luchtdruk, luchtvochtigheid etc. Een 1000 rij je ook niet even 2x achter elkaar.
Ik dacht juist begrepen te hebben dat door de komst van de klapschaatsen een 2e 500m eindelijk een beetje overbodig was geworden... geldt dit dan ook niet voor de 1.000m? volgens mij is tijdcorrectie van een 5 duizendsten dan nog beter...?
Dat van de 500m meende ik ook begrepen te hebben, alhoewel ik wel geloof dat het niet voor iedereen op gaat, omdat niet iedereen die tweede binnenbocht even goed houdt. Maar je kan niet automatisch gaan stellen dat dat dan ook voor de 1000m geldt, want dat is toch een totaal andere afstand om te rijden.
Ik vraag me eigenlijk wel af waar het verschil door komt. Uiteindelijk rijd je allebei precies 1000 meter en je rijdt ook allebei twee binnen- en twee buitenbochten en je kan allebei één keer op de kruising achter de ander aan rijden als je ongeveer even hard gaat. Waarom is dan toch die laatste buitenbocht zwaarder? Je hoeft echt niet verder te rijden.
Bij het WK-afstanden etc wordt het ook wel erg druk voor de sprinters wanneer ze de 500 en de 1000 twee keer moeten rijden en eventueel nog een 1500.
De zwaarte zit mn in de enorme krachten die op je benen komen als je in de tussenronde de twee binnenbochten op topsnelheid rijd.. de verzuring dan is enorm.. Als je daarna dan nog de buitenbocht in moet is het vaak moelijker om op je valbeweging = het hangen in de bocht icm middelpuntvliedende kracht het evenwicht te houden. Je moet je meer de bocht door werken.. en meer slagen rijden.. (de bocht is langer) als je kapot zit is een bocht zwaarder dan een recht eind. Het psychologische voordeel om in de laatste binnenbocht naar iemand toe te rijden tel ik dan nog niet eens mee. Krizz PS de verschillen echter om wel of geen team pursuit voor een 1000m te laten rijden zijn m.i. vele malen groter.. PS II Goh wat zwaar 2x een 1000.... op het WK sprint rijden ze toch ook 2x 500 en 2x 1000 in 2 dagen.. en hoeveel sprinters rijden al deze drie afstanden met ook op alle drie de afstanden kans op medailles??
mbt de PS II, daarom rijden ze toch ook op het WK sprint van elke afstand 2? een wk sprint zie ik meer 2x een 100m, 2x een 500m en 1x een duizend bv, maar nee, ze doen 2x 500 en 2x 1000.. dat lijkt mij toch al genoeg compensatie?
Deze discussie gaat volgens mij ook niet over het WK sprint, daar heeft iedereen op de 1000 meter 1x een laatste binnenbocht en 1x een laatste buitenbocht. Het probleem zit 'em meer in de worldcups, de WK afstanden, en de OS. Dan hoef je de 1000 maar 1x te rijden en heb je dus voor- of nadeel afhankelijk van de loting. Dat een 1000 meter best 2x gereden kan worden omdat dat op de WK sprint ook goed gaat, is geen argument. Tijdens een worldcup en de WK afstanden wordt namelijk dan ook vaak door dezelfde rijders een 1500 meter gereden in hetzelfde weekend en dán is 2x een 1000 meter wel degelijk te veel van het goede. Op de pure sprintworldcups zou het wel kunnen. Op de OS waarschijnlijk ook wel omdat dat hele toernooi is uitgesmeerd over 2 weken.
En Postma in Nagano als ik me niet vergis? Maar deze verschillen zijn behoorlijk groot zeg, hier moet serieus over nagedacht worden. Het systeem van: 'snelste tijd telt' lijkt dan het meest eerlijk, alleen moet er dan nog weer onderzocht worden of het niet zo is dat de eerste 1000 meter significant sneller is dan de tweede. Zoja, is het dan een voordeel om je eerste 1000 meter in de binnenbocht te starten? Lastig hoor, om sport eerlijk te krijgen. :wink: Mocht deze regel worden ingevoerd, is dit wel een extra stimulans tot nog meer specialisatie. Stel je voor, je rijdt een OS met 2 1000 meters, een 1500 meter, een ploegenachtervolging met 3 of 4 starts...niet te doen bijna.
Op een WK-afstanden een 5 en 10km rijden lijkt mij zwaarder dan 2x 1000 en 1x 1500!!!! Daar zeurt niemand over.. dag 1 500M 2x, 500V2x, 3kV dag 2 1000M, 1000V, 5kH dag 3 1000M, 1000V, 5k V dag 4 1500 M+V, 10kH, TP M+V Moet kunnen toch??
Eh..Ik vind het nogal lastig te beoordelen of ze daar goed aan doen om 2 keer de 1000 meter te rijden. Ik weet niet wat voor uitwerking dat zal hebben, of het te zwaar zal worden.. Eigenlijk zouden ze dat gewoon eens moeten uitproberen, denk ik dan..
Kan wel, maar het gaat er vooral om denk ik, in hoeverre de allesvreters nadeel hebben tov de specialisten. Mensen die de 5 rijden, rijden de 10 ook vaak. Onder de 1000 meter rijders zitten een aantal echte specialisten, een aantal die ook een 500 rijden, maar een type Wüst rijdt bijvoorbeeld ook graag een boel andere afstanden, dat wordt met 2 1000 meters tegenover de echte specialisten misschien wat lastiger. Maar goed, 2 1000 meters lijkt me uiteindelijk ook het beste.