Het geheim van Thialf ...

Discussie in 'Lange baan' gestart door SprintMaster, 17 dec 2018.

Tags:
?

Gebruikt Thialf blowers ?

  1. Ja, ik merkte het als toeschouwer tijdens de wedstrijden afgelopen weekend

    1 stem(men)
    4,2%
  2. Nee, niets gemerkt als toeschouwer tijdens de wedstrijden het afgelopen weekend

    2 stem(men)
    8,3%
  3. Ja, gemerkt tijdens de topsporturen

    1 stem(men)
    4,2%
  4. Nee, niets gemerkt tijdens de topsporturen

    1 stem(men)
    4,2%
  5. Ja, gemerkt tijdens recreatief schaatsen

    0 stem(men)
    0,0%
  6. Nee, niets gemerkt tijdens recreatief schaatsen

    2 stem(men)
    8,3%
  7. Ja, de tijden zijn zoveel sneller dan eerder, het kan hem niet in het ijs zitten

    7 stem(men)
    29,2%
  8. Nee, ze hebben een nieuw glijmiddel gebruikt

    2 stem(men)
    8,3%
  9. Hiermee gaat de charme van het tijden vergelijken eraf

    11 stem(men)
    45,8%
  10. Ik vind alles best, gooi de blowers maar op de hoogste stand

    3 stem(men)
    12,5%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. JaapvdB

    JaapvdB Well-Known Member

  2. fudd

    fudd Active Member

    Toch twee koppen moeten snellen voor de kern over de bevindingen van de TUD:
    ad.nl: er is meewind in Thialf
    TT601: wind Thialf binnen norm
    Nogevendit vindt dit leuk.
  3. Basje

    Basje Active Member

  4. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    0.5 km/h mag dan wel 'windkracht o' heten (als we buiten zijn), maar is toch best aanzienlijk.
    12.30 op de 10km is 48 km/h. 'Worst' case, die 0.5 km/h meewind resulteert in 0.5 km/h sneller schaatsen, dan scheelt dat toch zo'n kleine 8 seconden...
  5. Basje

    Basje Active Member

    Zo 1 op 1 loopt dat natuurlijk gelukkig niet. Maar het is wel jammer dat ze niet goed kunnen uitleggen wat die 0.5 km/h dan wel voor extra effect heeft.
  6. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Vandaar mijn 'worst case'. Denk wel dat luchtweerstand (overwinnen) meer dan 50% van een schaatser's kracht vergt, dus kan het zo 5 seconden zijn.
  7. proeme

    proeme Well-Known Member

    vraag is vooral waar dat vandaan komt en hoe dat op andere banen is. Lichtcirculatie van de rijders zelf? Die is namelijk overal... Als die rijwind in Thialf vergelijkbaar is met andere banen, is er dus gewoon niks aan de hand.

    Feit is dat de roosters zelf de schaatsers niet vooruit blazen. Goed dat dat fabeltje uit de wereld is.
  8. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Het komt niet vd rijders zelf, want getest zonder rijders in de baan. Wat er aan circulatie door de rijders zelf wordt 'geproduceerd' komt hier bovenop.
    Hoe het voorheen in Thialf was weten we niet, want niet gemeten, maar aangezien hier met de verschillende varianten van het huidige ventilatiesysteem is gemeten en dat steeds dezelfde 'winst' opleverde, is het aannemelijk dat het nieuwe systeem de 'meewind' niet meer bevordert dan voorheen.
    Ik denkeerdr dat door ontbreken van publiek en verbetering van het luchtgordijn de klimaatbeheersing boven de baan is verbeterd zodat ze een constante, zeer goede, ijsvloer hebben kunnen neerleggen.
  9. proeme

    proeme Well-Known Member

    goed punt dat die rijders er niet waren. Daar ging ik te snel.
    Verder zijn we het wel eens. Het systeem zorgt niet voor meewind en dus kan het blower-verhaal de prullenbak in.

    Een meer constante ijsvloer klinkt logisch. Ik begreep dat ook het ontbreken van publieksuren daar best wel invloed op kan hebben.
  10. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Vooral wanneer het om bijvoorbeeld vervuiling en gif gaat vind ik toestaan mits binnen de norm altijd een gotspe,
    We zien nl ook vaak dat normen opgerekt kunnen worden.

    Meewind, ook een beetje, scheelt volgens mij veel in combinatie met rondjesrijdende schaatsers. De effecten versterken elkaar.
  11. Basje

    Basje Active Member

    Ik kon op andere pagina's mbt wielrennen iets vinden als dat de wielrenner ongeveer de helft van de snelheid van de extra wind aan snelheid wint. Maar dit is afhankelijk van hoe snel diegene al gaat. Im dit geval zou iemand dan 0.25 km/h sneller gaan. Toch 4 seconde op de 10 kilometer.
  12. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Vorig jaar werd je 6e op het NK afstanden met 4:08 en 6:21, nu in 4:03 en 6:18. Is de prestatiedichtheid zoveel gegroeid, is Thialf sneller geworden, heeft het met trainingsomstandigheden door corona te maken, komt het omdat het een olympisch seizoen is, was de luchtdruk zoveel lager of zijn er stiekem nog snellere pakken? Iets met een knuppel en een hoenderhok.
  13. proeme

    proeme Well-Known Member

    ik denk dat ze blazers hebben geïnstalleerd

    :p:p:p:p:p
  14. Marcel Vos

    Marcel Vos Well-Known Member

    Hier hebben wij het veel over gehad en ik blijf bij wat ik eerder zei: We kunnen geen conclusies trekken tot we de tijden op andere banen zien. Als Schouten in Polen 4:00 rijdt dan ligt het niet aan Thialf, maar dan is zij gewoon supergoed.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  15. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Maar dan zou 3:54 in Heerenveen nog steeds overeen komen met 4:00 in Tomaszów, en dat is gewoon een groot verschil. Wordt dat dan alleen veroorzaakt door het verschil in ijskwaliteit, luchtvochtigheid en temperatuur? Pakken en ijzers en dergelijke zijn dan natuurlijk hetzelfde.
  16. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    en luchtdruk
  17. Marcel Vos

    Marcel Vos Well-Known Member

    Dat is niet veel anders dan de 3:58 van Wüst in 2013 en de 4:06 van Sáblíková in Tomaszow in 2019 of haar 4:05 in Chelyabinsk in 2015. Het verschil tussen snelle en langzame laaglandbanen is volgens mij altijd wel rond de 6 seconden geweest.
  18. Lorca

    Lorca Well-Known Member

    Ja, maar dat is toch ook van alle tijden? Op een betere ijsbaan wordt nou eenmaal veel en veel harder gereden dan op een minder goede ijsbaan. Jesper Hospes trainde deze zomer met de Polen mee en die gaf aan dat het ijs daar al na 10 minuten volledig wit is uitgeslagen. Ze hebben daar niet eens tijd om eerst een warming-up te doen, voordat zij aan kwalitatief goede temporondjes willen beginnen. Anders is het ijs al te stroef. Dan kun je zelfs op een 3km al tegen verschillen tussen de 5-10 seconden aankijken.

    Erfurt idem dito (of de Holland Cup tijden in Deventer). We zagen de tijden van Zaanlander daar. Vergelijk dat met Thialf. Bergsma reed in Thialf 6.07 en in Erfurt 6.25. Wijfje reed 4.03 en in Erfurt 4.15. Groenewoud reed 1.54 en in Erfurt 1.58 enzovoort. Dat heeft voor een deel met race-instructies en vermoeidheid van de buffeltrainingen te maken, maar primair met de ijskwaliteit. Zeker nu de kosten van het goed onderhouden van een ijsbaan de pan uitreizen.
  19. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Ik heb hier de ontwikkeling van de som van de baanrecords in Thialf en enkele snellere en langzamere banen uitgezet. In de periode oktober 2013 - oktober 2017 verhoudt Thialf zich tot de ontwikkeling van de andere banen. In de periode oktober 2017 - oktober 2021 zien ze sowieso dat de sprong in de tijden groter is dan in de periode daarvoor - outliers zijn Kolomna (alleen een EK afstanden) en Hamar (ondanks een dubbel WK). Thialf heeft duidelijk de meeste vooruitgang geboekt. Dat komt natuurlijk sowieso door de vele wedstrijden en de vernieuwingen aan het stadion, maar feit is wel dat de afstand tussen Thialf en andere laaglandbanen groeit. In oktober 2013 waren de totalen van de baanrecords van Thialf en Hamar nog praktisch gelijk, inmiddels zit er bijna 5 punten tussen. Natuurlijk zijn de verschillen tussen banen altijd al zo geweest, maar tegenwoordig zitten er nog maar twee ijsbanen (uitgezonderd SLC en Calgary) binnen 4 punten van Thialf: Inzell en Gangneung. Een hooglandbaan en een gesloten Olympische baan. In 2017 waren dat er nog 6 (Gangneung, Inzell,Sochi, Hamar, Kolomna, Berlijn) en in 2013 nog 7 (Hamar, Inzell, Kolomna, Erfurt, Berlijn, Moskou, Sochi). Het verschil tussen Thialf en andere laaglandbanen wordt dus een stuk groter en het verschil tussen Thialf en de hooglandbanen wordt kleiner. Het argument dat er heel erg veel wordt gereden in Thialf klopt natuurlijk, maar dat was voorheen niet anders. Ik heb er geen cijfers bij, maar volgens mij worden er tegenwoordig een stuk vaker baanrecords in Thialf gereden bij NKs / OKTs / WKKTs dan voorheen.

    Code:
    Baan        2013     2017     2021
    SLC        365,96   364,19   361,07
    Calgary    366,63   365,99   363,86
    Thialf     372,90   371,08   367,07
    Inzell     373,90   372,29   368,90
    Hamar      372,97   372,96   371,86
    Kolomna    375,29   373,23   373,15
    Nagano     377,29   376,19   373,39
    Minsk      -        382,10   378,50
    
    Duif vindt dit leuk.
  20. Asterisk

    Asterisk Well-Known Member

    Ja dat idee heb ik ook. En elk jaar opnieuw geeft dat aanleiding om de rest van het jaar de krachtsverhoudingen tussen Nederlanders en de rest van de wereld verkeerd in te schatten. Het zelflerend vermogen van het schaatsjournaille van de NOS is doorgaans vrij laag.
    ZeeKoei vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina