WAAROM HEEFT THIALF DIT DAN GEDAAN? Destijds zijn bij de vernieuwbouw de roosters niet overal aangebracht. Er zijn meerdere plekken rondom de baan waar over een aantal meters zich geen roosters bevinden. De aanname is dat er daarmee als het ware gaten in het luchtgordijn ontstaan. Door schuin in plaats van recht omhoog te blazen worden deze gedicht. WAT IS HET VOORDEEL DAARVAN? Los van welk technisch systeem dan ook is er altijd sprake van luchtcirculatie boven de baan tijdens wedstrijden. Deze zogeheten ‘rijwind’ wordt gecreëerd door de deelnemers zelf en/of door inrijdende schaatser op de binnenbaan. De gedachte achter het dichtzetten van het luchtgordijn is dat deze luchtcirculatie door de rijwind niet onderbroken wordt door eventuele gaten in het luchtgordijn. Met andere woorden, het draaien van de roosters is gericht op behoud van de bestaande luchtcirculatie boven de baan en niet op het creëren van extra circulatie. Hij speelt het natuurlijk handig, de Thialf-man, doordat de vragen zo sturend zijn opgesteld ('zijn er blowers? Nee!'), maar hier staat in feite dat de aanpassingen voor snellere omstandigheden zorgen.
Anema heeft al aangetoond met een stuk WC papier bij oefensessie 9 dat er een serieuze meewind was. Zie zijn column in de ProSkating.
Hoe hoog is het luchtdruk vandaag in Heerenveen? Kent iemand? Ik wil de tijd van Engebråten met de baanrekord vergelijken wat de prestatie aangaat.
Als de blowers scheef gericht zijn in de rijrichting is er sprake van een component wind mee. Daar kun je nooit om heen. Eerlijk gezegd denk ik dat de luchtstroom eerder bovenin de hal wordt veroorzaakt.
Echt bizar. Dit is toch de prestatie van het weekend. Denk niet dat Kramer hier binnen 5 seconden van komt.
ah, dat bedoel je. Ja, dan heb je gelijk. Maar dat is wel wat anders dan wind in de rug blazen. komen we bij de discussie die hier laatst al was: mag je omstandigheden optimaliseren? Zo ja, waar doen we dan moeilijk over? En zo nee, waarom hebben we dan ooit een dak op het stadion gezet en waarom is Thialf überhaupt verbouwd?
Een ongelofelijke serie 28’ers van Roest leidt tot een verpulvering van het baanrecord van meer dan drie seconden !!! Nils is weer op veilige afstand voor Roest. En het zag er zo makkelijk uit ...
Dit is trouwens de eerste keer dat er ooit in de 6:05 gereden is. De tijd staat tussen de 6:04.91 van Kramer en de 6:06.06 van Fabris.
Het verschil tussen Roest en Kramer wordt nu wel erg groot. Het wordt voor Kramer nu toch wel lastiger om te blijven geloven dat hij nog mee kan doen voor winst op een goede dag.
Ik hoop voor kramer zelf dat hij hier niet heel diep is gegaan en ingecalculeerd tweede wordt, anders is het we redelijk bekeken dat roest volgend jaarwinst.
Toch moet Roest eerst maar eens een individuele WK afstanden titel binnen slepen. Dat is stap 1. Op papier lijkt het makkelijk, maar tot nu toe is hij er nog niet in geslaagd, er was elke keer wel iets.
@SprintMaster Als Roest is SLC had gereden wat was dan de bandbreedte geweest waar hij was uitgekomen?
Als er ooit een kans is is het dit jaar. Hij is supergoed, hij is veel beter dan de rest, en het WK is op een laaglandbaan. Als hij het dit jaar niet doet dan is er echt iets mis.