Wielerspel 2019-21 le Tour de France (6/7 12.00 uur)

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Nogevendit, 1 jul 2019.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ja, Nibali zou zeker de zaak even aanzien. Ook zonder bergen weet je na een week echt veel meer dan vooraf: je hebt toch paar weken rust gehad en de accu weer opgeladen. Dan voel je je best weer OK. Maar na een week fietsen, en die eerste Vogezenrit werd er best al geklommen, zie je wel hoe de zaak ervoor staat. Vergeet niet dat ze, naast het gevoel, ook op meer metertjes afgaan zoals de hartslag tijdens inspanningen, het herstel in het hotel etc.
    Als je dat goed monitoort kun je volgens mij al aflezen hoe de vlag ervoor hangt.

    Als het dan ook nog die eerste echte proef moeilijk gaat, is het zaak zo snel mogelijk de ploegleiderswagen langszij te laten komen om de rem ditmaal juist áán te laten lopen: zo snel mogelijk tijd verliezen.
  2. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Acht Nederlandstalige etappeoverwinningen in negen dagen, dat moet toch al lange tijd niet meer vertoond zijn.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  3. Boertje

    Boertje Active Member

    In al je optimisme zijn dat in ieder geval:
    Teunissen
    Jumbo-Visma
    Theuns
    Groenewegen
    De Gendt
    Impey.
    Maar hoe zijn:
    Alaphilippe
    Sagan
    Viviani
    Nederlandstalig?
    SprintMaster vindt dit leuk.
  4. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Alaphilippe en Viviani rijden voor een Vlaamse ploeg!

    Sagan spreekt Slowaaks en goed Italiaans en een beetje Engels, maar Nederlands vermoed ik niet zo.
    fudd vindt dit leuk.
  5. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    jullie Kruijswijk lekker zaakje gedaan vandaag :cool:
  6. Koen

    Koen Well-Known Member

    en hele mooie overwinning voor jouw van Aert :)
  7. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    "Wout van Aert is dan weer heel constant. Ik zie hem nog wel een rit winnen in deze Tour. Hij zal die tijdrit in Pau zeker aangestipt hebben, maar een overgangsrit zou hij ook moeten aankunnen."
    dixit Van der Poel, vanmorgen of gisteravond, hehe
    Koen vindt dit leuk.
  8. proeme

    proeme Well-Known Member

    10 dagen
    Jumbo wint 4x én heeft Kruiswijk goed in het klassement staan.

    Doen ze toch best knap.
  9. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Stond eerst het hele peloton der favorieten nog mooi bij elkaar, de vandaagse etappe heeft eens flink aan de boom geschud.
    Daarmee is het interessant te bekijken hoe dit voor de spanning van de komende dagen uitpakken zal.
    Enerzijds kan team Ineos, dat toch behoorlijk verzwakt aan de start verscheen en daarvan zagen we ook al de eerste scheurtjes, zich nu beter richten op de enkeling die wél nog hoog staat; anderzijds zal het een meer open koers worden nu enkelen toch gedwongen worden om de aanval te zoeken.
  10. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Na de verschuivingen van vandaag toch nog maar even een nieuwe tussenstand gemaakt, het is tenslotte rustdag dus een break om even terug te kijken.
    Ik weet niet of dit op prijs wordt gesteld, als u zegt liever niet zeg het dan even.

    Tour HC
    Thomas (35, 27, 21, 16 of 12 punten)
    Bernal (26, 20, 15, 11 of 8 punten)
    Kruijswijk (20, 15, 11, 8 of 6 punten)
    Buchmann (15, 11, 8, 6 of 4 punten)
    Mas(11, 8, 6, 4 of 3 punten)
    Yates (8, 6, 4, 3 of 2 punten)

    De rodebloedlichaampjes van MHP, opgedaan in zijn wedstrijdloze periode, zijn nu volgroeid, en hij rijdt fier aan de leiding.
    Sprintmaster is na een lekke band weer opgestapt en vervolgt zijn weg, maar schijnbaar alle achtervolgers hebben ook tijd verloren,
    behalve Fudd en Joris die nu aansluiten bij de ex-geletruidrager.
    onderin ploeteren Sarah en Mjosaman, zich dapper vasthoudend aan de clichématige uitspraak, meestentijds gebeizgd door zowel zij die bovenaan staan als de schier kanslozen:
    Parijs is nog ver, er kan nog...etc etc.


    Naam.................. Nieuw = oud +bonus

    1. Dirkjan...................... 477 = 446 + 31
    2. Sprintmaster............ 503 = 445 + 58
    3. Fudd.......................... 497 = 440 + 57
    4. Duif........................... 473 = 437 + 36
    5. Eddy.......................... 482 = 429 + 53
    6. Proeme...................... 480 = 425 + 55
    7. Willempaap.............. 464 = 424 + 40
    8. Jippie........................ 447 = 421 + 26
    9. Zeekoei...................... 398 = 398 + 0
    10. Camila....................... 422 = 390 + 32
    11. Kabo12...................... 427 = 385 + 42
    12. Boertje...................... 414 = 380 + 34
    13. Mjøsaman................. 397 = 377 + 20
    14. Nogevendit............... 405 = 375 + 30
    15. Sarah......................... 371 = 356 + 15
    16. Jaco........................... 388 = 335 + 53
    17. Stijnsportgek............ 328 = 328 + 0
    18. MHP1988.................. 384 = 322 + 62
    19. GoudseDoorloper..... 320 = 320 + 0
    20. Joris180..................... 355 = 298 + 57
    eddy vindt dit leuk.
  11. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Wat vinden jullie van het parcours? Ik denk dat het er op papier zwaar uit ziet met veel hoge klimmen en een aantal kortere steile klimmen (Planche des Belle Filles, Mur de Péguère). Of dit in de praktijk betekent dat men Ineos kan kraken en hun kopmannen isoleren valt te bezien. Ik mis een beetje de klassieke zware slotklim. Eigenlijk is alleen de Tourmalet dat. Val Thorens kent 4 herstelstukken van totaal 7 km. Jammer dat bijvoorbeeld de Mont Ventoux er niet in zit.

    De bergritten nader bekeken:
    - Rit 13 heeft 2 bergen van eerste categorie maar eindigt met een lange afdaling van 30 km. Bovendien een dag voor de tijdrit. De klassementrenners zullen zich niet onnodig gaan inspannen.
    - In rit 14 zal het op de Tourmalet moeten gebeuren. Tussen de Soulor en Tourmalet zit liefst 19 km vallei.
    - In rit 15 heeft de Mur de Péguère 3 hele steile slotkilometers (> 11%). Voor de slotklim nog 12 km vallei, de slotklim vlakt af richting de top. Daar zullen ze vroeg moeten gaan.
    - Rit 18 is de Koninginnerit met 3 bergen boven de 2000m. Echter is de Izoard de zwaarste berg op meer dan 60 km van de finish. Na de Izoard zit nog 14 km vallei en de 14 km klim van de Lautaret is ook niet heel zwaar met gemiddeld minder dan 5%. De Galibier kent eigenlijk maar 2 zware kilometers met 9%. Daarna nog 19km afdalen. Wil een grote aanval standhouden zal men ploeggenoten vooruit moeten sturen om het lange stuk naar de Galibier te overbruggen.
    - In rit 19 wordt vanaf de start toegewerkt naar de Iseran en gaat het meestal omhoog. Op de Iseran moet het gebeuren, daarna nog 12 km vallei richting slotklim. Die is niet heel lang en heeft een laatste vlakke 1.5 kilometer.
    - In rit 20 moet het op de hele lange slotklim naar Val Thorens gebeuren. Deze heeft echter 4 keer een vlakker stuk (1, 1, 3 en 2 km) waarin kleine achterstanden nog weer goed gemaakt kunnen worden. De laatste 9 km lopen dan wel continu omhoog met 2 kilometers van 8% of meer.

    Rit 18 kon wel eens heel erg gaan tegenvallen als de klimmers van Movistar niet de benen hebben. Quintana rijd de laatste jaren geen goede Tour meer. Valverde is te oud en kan niet tegen grote hoogtes en Landa heeft een Giro in de benen.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  12. Boertje

    Boertje Active Member

    Ik vond Impey al twijfelachtig maat rijdend voor een Vlaamse ploeg maakt een Franse overwinning met een Nederlandstalige vleugje. . Geen speld tussen te krijgen. Niet mijn manier om er naar te kijken. Maar ga je gang.
  13. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    Quintana laatste ritten soms wel ietsje beter (omdat de druk weggevallen is, of omdat ie beter dan de rest recupereert?)
  14. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Daryl Impey is een witte Zuid-Afrikaan die vaak in België en Nederland komt, als je daar Nederlands tegen praat dan verstaat hij je echt wel. Zie ook jouw eigen naam op dit forum.
  15. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    't Kan Friezen en 't kan dooien.
    ik vind de sprintetappes teveel echte sprintetappes. Als je dan toch van de kortere etappes bent (er zijn er bij...) doe dat dan op een sprintetappe.
    Dan gaan we met zijn allen om 16.55 voor de buis zitten en dan fietsen we 10 km. En dan zonder de klassementsrijders.

    De Galibier-etappe ben ik met je eens. Het is overigens geen vallei vanuit Briancon, het loopt meteen al omhoog, maar te weinig. die etappe leent zich wel voor een sterke bergploeg om massaal ten aanval te gaan. Movistar zou iets moeten doen. Een groep van 40-50 renners is het peloton dan nog sterk.

    De Iseran ben ik echter niet met je eens. Die berg is echt erg hoog, de afdaling ervan is er eentje waar een vluchter goed stand kan houden: te bochtig en te steil, een groep heeft daar weinig voordeel. De slotklim naar Tignes (niet te verwarren met de Tijnje) volgt meteen erop. Uiteraard zou het een huzarenstukje zijn om al op de Izoard ten aanval te gaan, maar dat geldt natuurlijk voor iedere bergetappe. Maar je wordt hier tenminste niet keihard afgestraft.

    Val Thorens heeft bij mijn weten juist alles in zich om het klassement nog finaal overhoop te gooien. De klim is liefst 33 km lang ! Juist die afvlakkende stukken lenen zich voor een onvoorspelbaar koersverloop. Het is wel de laatste dag van de Tour, als er nog renners doorheen zitten en ze moeten er daar vroeg af, dan verliezen ze daar veel tijd tegen een groep die tempo kan maken.

    Waar de tourorganisatie met name naar gezocht heeft, is afstappen van het cliché van een zware slotklim op het eind: iedereen wacht dan en wacht nog wat langer. Zie de verandering in de Amstel Gold Race, wat ook een verbetering is gebleken. Er liggen wel mogelijkheden voor een aanval mi.

    De boniseconden hebben vooralsnog geen enkel effect op het koersverloop gehad. Niemand is er echt voor gegaan, alles is en passant meegenomen. Wel heeft dat Ciccone het geel opgeleverd, maar dat was niet bewust.
  16. proeme

    proeme Well-Known Member

    voor Ciccone was het niet bewust inderdaad. Hoe Alaphilippe de trui daarna terug pakte wel. Die ging voor de boni's en pakte uiteindelijk nog een hoop meer.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  17. fudd

    fudd Active Member

  18. eddy

    eddy Well-Known Member

    Bij de etappe van gisteren werd duidelijk een renner de greppel ingeduwd, volgens mij door een renner van de oranjebrigade, heel raar dat deze renner geen diskwalificatie heeft gekregen of een zware boete!!!!
    Nogevendit vindt dit leuk.
  19. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ben het helemaal met je eens. In een sport als voetbal of zo zou dit absoluut niet kunnen, daar heeft men fair play hoog in het vaandel en zelfs op de mouw staan.
    Eigenlijk vind ik de weg blokkeren al not done. Als ik win, wil ik wel eerlijk winnen.

    Maar je hebt gelijk, de jury moet hier gewoon ingrijpen. Op de actie van Bennett zou je gewoon een DQ kunnen uitspreken.
    Helaas zien we dat er bij mij weten niet zo'n uitgebreid reglementenboek is.
  20. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Wat een opmerkelijke tijdrit! Nu wordt het tactisch helemaal een spel! Want het wordt nu toch de hoogste tijd om die gekke Fransman er af te rijden: dikste kans is nl om dat in het zwaarste hooggebergte te doen. Ineos kan niet langer wachten, en moet morgen al de koers zwaar maken.
    Nog interessanter is , dat er in hoofdlijnen twee aanvalsmogelijkheden zijn. Ofwel je maakt de koers heel hard en hoopt dat ie breekt, ofwel je stuurt Bernal vooruit en dan mogen ze het oplossen met hun ploeg van zware jongens.
    En hoe gaat een ploeg als Movistar interfereren met dit soort plannetjes?
    ZeeKoei vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina