Leden vereniging 11 steden gezocht voor schaatsvaardigheidsverklaring

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door Leonjill, 8 okt 2017.

  1. Leonjill

    Leonjill Member

    Hallo schaatsers,

    Ik wil al een paar jaar lid worden van vereniging friesche 11 steden helaas ken ik niemand die hier lid van is.Ik heb 2 schriftelijke verklaringen nodig van 2 huidige leden die mij achten 200 km op 1 dag te schaatsen.Zijn hier toevallig 2 mensen die mij hiermee kunnen en willen helpen alsjeblieft?

    Vriendelijke groeten leon
  2. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Het idee achter deze schriftelijke verklaring is dat er ook alleen mensen lid worden die de tocht daadwerkelijk zouden kunnen voltooien. Het is niet het meest feilloze systeem aangezien er ook mensen al jaren lid zijn die inmiddels op een leeftijd zijn dat ze de tocht allang niet meer kunnen voltooien. Toch denk ik niet dat dat dit een vrijgeleide is om maar misbruik te maken van het recht om te verklaren dat iemand in staat is de tocht te volbrengen door dit te doen zonder dat je diegene ooit hebt zien schaatsen. Daarnaast is het ook een beetje je eigen glazen in gooien als toe gaat staan dat mensen het ijs stuk rijden die halverwege de dag al op moeten geven.

    Bovendien zijn er bijna 30000 leden in Nederland en de meeste van hen schaatsen regelmatig op een ijsbaan. Als je een beetje serieus traint moet het echt niet zo moeilijk zijn om een paar leden tegen het lijf te lopen op de ijsbaan. Op een gemiddeld recreatief uur op een doordeweekse avond is misschien wel een derde van de schaatsers lid. Binnen mijn ijsclub moet ik goed zoeken om iemand te vinden die niet lid is. Zodra Piet Paulusma met zijn wintervoorspelling is gekomen valt het E woord gegarandeerd een keer.
    G1ant vindt dit leuk.
  3. Leonjill

    Leonjill Member

    Ik train serieus en ik maak tijdens dwijlpauzes regelmatig praatje met schaatsers maar geen leden van de 11 steden.Wel mensen die de weissensee schaatsen die ik dit jaar ook gaat schaatsen.Die 200 km schaatst ik wel uit daar maak ik mij niet druk om.Ik heb wel zwaardere dingen in mijn verleden voor elkaar gekregen.Ik denken dat het aantal leden binnen een ijsclub ook afhangt van waar je woont.Ik woon in Rotterdam en hier in de regio heb ik bij diverse ijsclubs tijdens natuurijs wel gevraagd aan leden van ijsclub of zei mensen weten die lid zijn.Dan krijg je als antwoord ja er zijn er wel een paar lid maar wie dat zijn weet ik niet.
    Als ik de weissensee uitschaatst met daarbij behoorende kruisje is dat eventueel ook voldoende om lid te worden?
  4. IHans116

    IHans116 New Member

    Hallo Leon

    Wanneer je op de Weissensee bent kom je genoeg leden tegen die je lid willen maken, zeker als je hem uitgeschaatst hebt.
    Ik ben trouwens persoonlijk meer gecharmeerd van het natuuurijs in Zweden. Veel minder massaal en meer ijs en natuurbeleving. Kijk eventueel eens naar runnwinterweek.se of vikingarannet.se

    Hans
    Laatst bewerkt: 23 okt 2017
    Leonjill vindt dit leuk.
  5. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Hoi Leon,

    Ik ben lid van de vereniging en lees dat je naar de Weissensee gaat (ik ook). Voor de eerste keer, als ik het goed begrijp? Mocht het je inderdaad lukken en je haalt het kruisje, dan ben ik uiteraard bereid om je te helpen met een schriftelijke verklaring! Leuk!

    'k Ben eerlijk gezegd wel enigszins verrast door je stelligheid (Die 200 km schaats ik wel uit daar maak ik mij niet druk om). Heel goed dat je in je verleden zwaardere dingen voor elkaar hebt gekregen (respect), maar de Weissensee is elk jaar een verhaal apart. Soms is het inderdaad iets waar je je absoluut niet druk over hoeft te maken, maar er zijn meerdere rijders geweest die het klusje wel even dachten te klaren en toch lelijk onderuit gingen. 't Komt in mijn ogen een beetje over alsof je de wisselende condities van de Weissensee onderschat. Mocht dat het geval zijn, dan ben ik een stuk minder scheutig in het overhandigen van een schriftelijke verklaring.
    Leonjill vindt dit leuk.
  6. Leonjill

    Leonjill Member

    Ik onderschat niks ik ben ook serieus aan het trainen. En als de condities ter plekke zeer slecht zijn zoals veel wind, slecht ijs, of sneeuwval dan maak ik mij nog niet zoveel zorgen. Het enigste wat mij tegen houd zijn mijn benen breken. Ik zal nooit uitstappen of af stappen zo lang ik nog kan staan een menselijk lichaam kan meer hebben dan jezelf denkt. In lastige situaties komt doorzettingsvermogen en mentale weerbaarheid om de hoek kijken en dat is nu juist iets wat bij mij wel goed zit.
    Dit komt misschien wat arrogant over maar dat is het totaal niet.
    Bedankt voor je aanbod wie weet kom ik je daar wel tegen ik ga 3 februari. Heb er erg veel zin in en ga zoveel mogelijk genieten..

    Vriendelijke groet leon


  7. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Dat is super en daarmee red je het ook eigenlijk altijd wel hoor, ik twijfel nu absoluut niet aan je doorzettingsvermogen en mentale weerbaarheid! Je houding zit wat dat betreft goed en ik geloof daardoor best dat het je inderdaad gaat lukken. Veel mensen mogen wel een dosis mentale weerbaarheid gebruiken, je vreet jezelf op als je hoort dat mensen na 190 km afstappen, enkel omdat ze 'moe' waren. Hoe dan? Maar hoe sterk je zelf ook bent, soms zijn er domweg onvoorziene omstandigheden. Onverwachte materiaalpech, bevriezingsverschijnselen ondanks een ogenschijnlijk goede outfit, iemand anders die jou per ongeluk meeneemt in zijn of haar val met vervelende gevolgen, of een organisatie die je van het ijs haalt omdat zij zelf niet meer geloven dat je het uitrijdt. Kun je tegenstribbelen wat je wilt, met dat je het nog wel aan kan en dergelijke, maar dan bepalen zij.

    Uiteraard zijn dit uitzonderlijke situaties die ik heb mogen aanschouwen bij anderen en heb ik zelf gelukkig ook al vaak mogen juichen, maar ik heb dus ook wel anderen op hun bek zien gaan - en dan lag het er niet zozeer aan dat zij 'minder sterk' waren... je kunt je niet op alles 100% voorbereiden en het leven is ook niet 100% maakbaar.

    Het is heel gezond dat je je niet druk maakt en dat je zeker weet dat je het gaat flikken, al met al bedoel ik alleen maar te zeggen dat je het niet (altijd) zelf in de hand hebt. :)

    3 februari? Weet je het zeker? Dan wordt het helemaal lastig haha ;-).
  8. roger

    roger New Member

    Waaron zou hij geen 200km kunnen schaatsen.Als belg in 1985 had ik nog nooit op noren gestaan,vond er geen, tot ik toevallig Chineze schaatsen ergens in Diest vond.
    Was wel een goede kunstschaatser en heb de tocht uitgereden zonder moeilijkheden,ook in 1986 en 1997.Kreeg zelfs geen verlof de volgende dag,nochtans voor een Nederlands bedrijf (Unilever),dus 400km huiswaarts en 's morgens op het werk.Train misschien een 5tal keren in Geleen en dat is het.Maar eenmaal vorst
    zoek ik wel uit waar ik zo snel mogelijk op natuurijs kan schaatsen,men conditie onderhoud ik door MTB marathons te rijden enkel en alleen om elke winter voorbereid te zijn voor natuurijs.
    Rondjes Weissensee bekoren me niet,nochtans het kader is schitterend.Vikingaranet schrijf ik mij telkens in,maar doe hem alleen als ik de volledige afstand naar Stockholm kan schaatsen.
    Goede basisconditie en wat karakter is veel nodig.Ben geen lid anders had ik je verder geholpen.
    Eelco en Leonjill vinden dit leuk.
  9. Leonjill

    Leonjill Member

    Hahaha ja ik weet het zeker de laatste tochtdag. Waarschijnlijk zal het ijs al kapot gereden zijn maar daar geef ik niet om.
    Bedankt voor je reactie.
  10. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Je mist de grap...

    Je had even op het linkje achter mijn 'Weet je het zeker?-vraag' moeten klikken, die had ik niet voor niets toegevoegd. Hij leidt naar het programma op de Weissensee. Ik doel niet op kapot gereden ijs , maar op de datum die je noemt (3 februari). Dat is namelijk niet de laatste tochtdag, die is een dag eerder op vrijdag 2 februari 2018. Op 3 februari zie je met name KNSB licentiehouders onder auspiciën van de KNSB op het ijs. Dit wegens de Aart Koopmans Memorial op die dag.

    Vandaar dat ik vroeg of je het zeker wist en vandaar de opmerking dat het dan helemaal lastig wordt. :)
    Leonjill vindt dit leuk.
  11. Flyer

    Flyer New Member

    Leon, is je probleem al opgelost? Ik ben lid en wil best een briefje voor je schrijven, zeg het maar.
  12. Leonjill

    Leonjill Member

    nee mijn probleem is nog steeds niet opgelost helaas. Dat zou hartstikke fijn zijn dan heb ik nog 1 iemand nodig.

    Hartstikke bedankt.
  13. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik ben momenteel niet (meer) in staat om een Elfstedentocht te schaatsen. Maar ik ga mijn lidmaatschap niet opzeggen.
    Mocht er nog ooit eentje komen (wat ik betwijfel) en als ik dat nog mag meemaken dan is het verkopen van mijn startrecht aan de hoogste bieder een optie. Zodat alle jaren vruchteloos contributie gecompenseerd is.
  14. JGB07

    JGB07 Member

    Tja ik vind dat altijd dubbel. Enerzijds vind ik dat de oudere garde die de tocht toch niet uit kan rijden plaats moeten maken voor jongere generaties die graag zouden willen én kunnen. Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen lid blijven om bij een eventuele tocht bijvoorbeeld 100km te schaatsen. Je hebt dan vele steden gehad en uiteindelijk ook een hele mooie dag / toertocht gehad. Alleen geen kruisje.

    Overigens: het verkopen van je startrecht zal waarschijnlijk geen zin hebben. De vereniging is overduidelijk heel erg bezig met de mogelijkheid dat leden dat gaan doen. Ik voorzie dan ook dat dergelijke rijders niet zullen starten. Al geldt voor jou als verkoper natuurlijk dat je wel het geld opstrijkt en zit uiteindelijk alleen de koper met de gebakken peren.
    Spits vindt dit leuk.
  15. Spits

    Spits Active Member

    Volgens het programma op de kijkbuis (NPO1, eergisteren docu over de Elfstedentocht/voorbereidingen) was er nu een wachtlijst van 800 man......... Dat is een aanzienlijke lengte welke nooit korter gaat worden als iedereen z'n lidmaatschap in bezit houdt zonder 'm ook maar te gaan schaatsen! (wordt 't wel lekker rustig op het ijs tijdens de tocht......)
    Wat ik wel een mooie geste vond, is dat er heren aan het woord kwamen in het programma die bij het bereiken van de 70 jarige leeftijd hun lidmaatschap inleveren om, juist, de nieuwe generatie ook een kans te geven.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  16. JGB07

    JGB07 Member

    Is overigens een beste leuke docu :)

    De wachtlijst is inderdaad aanzienlijk, maar toen ik 3 jaar geleden in januari lid werd, stond ik nr. 275 ofzo op de wachtlijst. Na een dik half jaartje was dat omgezet naar rijdend lid. Er zijn jaarlijks zeker 300 opzeggingen (1% van het ledenbestand). Bij de vergroting naar 30.000 startgerechtigden is ook rekening gehouden met het feit dat lang niet alle leden zouden starten. Zou je nu een max. leeftijd van 70 invoeren, dan gaat dat mogelijk direct gepaard met het beperken van de startgerechtigden tot 25.000 of misschien nog wel lager.

    Shocking aan de docu vond ik trouwens dat ze 9km aan tapijt nodig hebben voor kluunplekken. Dat impliceert dus dat 5% van de tocht klunen is;) Misschiet t.z.t. toch maar zweedse schaatsen aanschaffen:)
  17. Camila

    Camila Well-Known Member

    Tellen ze niet dubbel tapijt als er bijvoorbeeld 3 rollen naast elkaar gelegd worden? Lijkt me wel logisch dat er met zoveel deelnemers een breed tapijt moet leggen. Stel dat het tapijt overal 3 breed ligt, dan is het nog maar 3 km lang en dus slechts 1,5 procent van de tocht.
  18. JGB07

    JGB07 Member

    Persoonlijk kreeg ik die indruk niet. Alleen in sneek al zin 1 kluun plek van meer dan 100meter. Schijnt dat ze er vanuitgaan dat bij bijna alle bruggen gekluund moet worden.
  19. proeme

    proeme Well-Known Member

    heel verstandig om zoveel tapijt op voorraad te hebben. In de praktijk heb je ze vermoedelijk niet alle 9km nodig (of niet meteen maar pas later op de dag).
  20. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Geen kruisje maakt niet uit. Die zou in mijn geval waarschijnlijk binnen een week bij het afval liggen.
    De extra maatregelen die men neemt ken ik maar daar "vangen" ze me niet mee. In ga wel zelf de dag ervoor mijn startbescheiden ophalen en dat is het enige praktische moment om de identiteit te controleren. Daarna geef ik alles door aan degene ik mijn startrecht "overneemt". Het controleren van de identiteit 's-morgens vlak voor de start is een zo goed als onmogelijke klus.

Deel Deze Pagina