EVO LT PM Klapset

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door handjesopderug, 30 nov 2012.

  1. @joost, de rode brug heeft niks met wel/niet PM te maken, het is maar een kleur (de brug is er in rood of zilverkleur).

    Het PM staal of Chroom staal geldt alleen voor het mes, waarbij de verschillen in rij-eigenschappen verwaarloosbaar zullen zijn. Ik zou het je niet kunnen vertellen dus. PM staal is nog iets harder en zal iets langer scherp blijven en slijpt makkelijker.
  2. Joost s

    Joost s New Member

    @handjesopderug bedankt voor de info. Rijdt nu op een onderstel van powerslide. Finishline Alu. Tweedehands kunnen kopen. Na 2 keer echter al rechtsachter een demper blokje moeten vervangen. Nu na 5 keer is er een stukje van de linkerdemper afgebroken. Ook zit er iets speling op de brug waardoor deze kraakt. Heb het idee dat de kwaliteit van dit onderstel niet echt geweldig is. Rijd op zich verder wel ok. Ik stoor me alleen wel aan dat gekraak. Ben me daarom aan het oriƫnteren naar een ander onderstel. EVO PM, EVO chroom, Viking nagano speciaal of nagano 1. Heb powerslide M1 schoenen die wel lekker zitten. Moet maar eens vragen of deze onderstellen te testen zijn bij de schaatsbaan.
  3. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Kijk, dat er rubbertjes vervangen moeten worden op een tweedehands ijzer valt te verwachten, maar speling op de brug en kraken hoort niet! Had de verkoper er melding van gemaakt? Zo niet, dan mag je de koop gewoon ontbinden wegens verborgen gebreken. Ook bij tweedehands aankopen! Gewoon terug gaan naar de verkoper met die dingen!
  4. Joost s

    Joost s New Member

    Heb voor de shoen met onderstel een een koopje gehad. En de schoen zit super. Heb op de demper een stuk vilt geplakt. Beetje vaseline erop en het gekraak valt nog enigszins mee. Ben over gegaan van een comfort Noor van Zandstra met hoge boot naar dit als test. Als ik een ander onderstel moet kopen en daar jaren plezier van heb is het niet erg. Was alleen benieuwd of Pm staal fijner schaatst dan chroom.
    Als dat niet echt uitmaakt is EVO chroom of Nagano 1 financieel een stuk voordeliger. Schaats maximaal 2 keer per week. Als Pm fijner schaatst en het ook nog eens langer meegaat maakt dat weer een goede keuze.
    Jij rijdt toch op EVO PM ijzers ?
  5. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ah, dan begrijp ik het. Ik schaats op viking sprint pm. En ja, pm staal schaatst lekkerder dan gewoon staal. Het is alleen duurder en je kan er alleen mee op de baan schaatsen. Op natuurijs kan het makkelijk breken. Maar voor natuurijs zou je jouw oude ijzers bewaren natuurlijk. Op de baan komt het pm staal wel goed tot zijn recht. Het stuurt precieser waardoor je langer druk op kunt bouwen. Ik kreeg met de overstap naar pm staal gelijk een veel langere en ontspannender slag. Daarnaast heb ik ook een bend laten zetten en dat voelt ook super! Veel stabieler en meer grip in de bocht. Benden kan alleen met pm staal.
  6. Joost s

    Joost s New Member

    Dank voor je duidelijke uitleg. Denk ook dat het uiteindelijk een pm onderstel gaat worden. Wat is een 'bend' zetten ?
  7. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Naast een ronding kan je het ijzer ook buigen. Je buigt dan de ijzers in de richting van de bocht. Hierdoor raakt het volledige ijzer het ijs wanneer je schuin in de bocht hangt. Hierdoor heb je meer grip en sta je stabieler op de schaats.
  8. allard

    allard Active Member

    Wat een onzin dat je alleen een PM buis zou kunnen buigen... Elk stuk staal(of alu) kan je krom krijgen. Of je het wilt is een tweede
  9. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Je kan alleen pm staal buigen omdat een zachter staal gewoon weer terug buigt als je hem in het slijpblok zet. Of zelfs daarvoor al. Herhaaldelijk buigen zorgt bij ijzer, en met name zacht ijzer, voor metaalmoeheid en is dus niet aan te raden. Daarnaast is het ook niet aan te raden om zacht ijzer te benden omdat het van zichzelf al licht doorbuigt in de bocht. Een extra buiging zal het schaatsen niet ten goede komen.
  10. allard

    allard Active Member

    Dat is inderdaad een ander verhaal, het constant blijven van een bend. Echter, het verschil tussen bijvoorbeeld een Viking PM of special onderstel is minimaal wat dit betreft. Slechts de onderste +- 5 mm van het lemet is van ander staal. Dit geeft slechts een miniem verschil, dus special buizen zijn net zo goed te benden als PM buizen.

    Dan blijft de vraag staan: waarom zou je willen benden? Met rechte buizen rijd je symmetrischer op het rechte stuk, en met een goede bochtentechniek kan je prima rondjes 25-26 rijden met rechte buizen.
  11. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Uiteraard, alles kan! Vroeger reden ze ook 36s over 500m op vaste noren. Waar het bij mij om draait is wat ik lekkerder vind schaatsen. Een bending geeft mij meer steun en grip in de bocht. Ik heb rechts een bending over het hele mes en links enkel over het voorste deel. Op het rechte eind merk ik hier nauwelijks iets van en in de bocht vind ik het veel fijner rijden.

    Overigens ervaar ik wel een heel groot verschil tussen de Nagano Sprint PM buizen en de Nagano speciaal buizen. Nagano Speciaal buizen buigen van zichzelf al veel verder door tijdens het schaatsen. De grip was er wel in de bocht, maar op het rechte eind zorgde het bij mij voor een onnatuurlijk snelle slag. Weinig druk aan het begin van de slag en heel veel druk naarmate je meer valt. Ik zou sowieso hier geen bending in willen zetten. Met een bending zou het ijzer veel te veel sturen. Je kan dit weer compenseren door een grotere ronding te nemen, maar dan heb je ook weer minder bending nodig.

    p.s. Zowel de Nagano Speciaal als de Nagano Sprint PM buizen zijn van bimetaal waarbij de onderste 7mm van een harder staal is als het bovenste gedeelte. Bij de de Nagano Sprint PM buizen is het ijzer in zijn totaliteit gewoon veel harder als die van de Nagano Speciaal. Bovendien is het hele ijzer 5mm hoger en bevat dus ook veel meer staal. Er zit dus wel degelijk een groot verschil in flexibiliteit en hardheid tussen beide buizen.
  12. HA01761

    HA01761 Active Member

    Nope, het lemmet van een 'gewone' en een sprintbuis is even hoog, alleen bij een sprintbuis steekt het verder uit de buis (vandaar dat losse 'driehoekje' bij de punt)

    Overigens is het idee van PM buizen niet nieuw, rond de spelen van '94 maakte Viking ze ook, maar de meerderheid van de rijders wilde er toen niet aan omdat ze te 'doods' aanvoelden. Koss reed er wel op volgens mij.
    Laatst bewerkt: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina