Maar niet teveel naar voren!!! Dat was mijn probleem namelijk en dat ging gruwlijk mis tijdens m'n testrit op het WK sprint 3 jaar geleden in Calgary, het gevolg een piroutte waar niemand blij mee was.
Eigenlijk weet ik niet eens echt hoe ik het doe, het gaat redelijk vanzelf. Ik begin altijd zo hard mogelijk te lopen met de punten naar buiten en dan overgaan in glijden. Wat dat betreft is de start en de eerste 100 meter mijn sterkste punt, daarna is het wel weer een beetje op bij mij... De 300 is mijn favoriete afstand, helaas rijd je die niet echt meer als Neo1 .
mijn start is echt vreselijk... als er ergens een punt is waarop ik veel tijd verlies is het wel mijn start... !! sprinten kan ik ook niet echt denk k... korte afstanden zijn niet voor mij weggelegd
Starten kan ik ook totaal niet dus ik heb liever een 500 en een 1000 dan een 333 of 167 en bij duosport wordt er toe weinig aandacht geschonken aan de start...
Kan je toch vragen? Ik merkte dat ik de meeste tijd bij mijn start verloor aangezien ik gewoon rustig begon te schaatsen. Dus niet inzakken en een of andere houding innemen en dan weg rennen, neen gewoon rechtop staan en dan beginnen te schaatsen. Heb mijn trainer gevraagd hoe je moest starten. Die heeft het toen aan de hele groep, beginners :? , uitgelegdwaardoor wij nu allemaal zo'n mooie "ren" start kunnen maken. Van mijn PR zijn er toen zeker 5 seconden gegaan.
moet je dus antwoorden "nee, ik wil leren starten". Je zou ook es bij een andere club kunnen buurten...
ze besteden er inderdaad weinig aandacht aan, maar duosport is ook niet echt gericht op dat 'felle' werk, tis meer techniek in de bochten en rechte eind, hoewel ze wel willen helpen als je vraagt hoor
Volgens mij is duosport niet zo wedstrijdgericht; meer voor recreatieve rijders die hun techniek willen opvijzelen. De instructeurs zullen vast wel weten hoe je goed moet starten, dus gewoon vragen zal geen kwaad kunnen. Mijn eigen tip voor de start: Gewoon veel proberen op veel verschillende manieren. Dat heeft me in dit seizoen al van 10.8/10.9 naar 10.39 gebracht. Mijn eigen manier: zet je afzetbeen schuin, maar niet haaks op het ijs. Als je inzakt buikspieren aan, knie van afzetbeen naar beneden drukken, als in deze afbeelding van Marianne Timmer. Dit is om je afzet meer achterwaarts te krijgen, en meer voorwaartse energie te krijgen. Zodra het startschot valt zo hard mogelijk kracht zetten met je afzetbeen, en de andere van het ijs af tillen zodat je voorover valt, en dan maar rammen. Dan er aan denken dat je op tijd gaat schaatsen, en je rijdt zo weg. Trouwens niet uittesten in wedstrijden. Altijd in trainingen eerst testen, dan pas in wedstrijden.
Duosport is een schaats school, waar je de basis van het schaatsen leert en vooral veel techniek.. neemt niet weg dat het een hele goede schaatsschool is.. maar je kunt er neit verder komen als je eenmaal de techniek een beetje onder de knie hebt
Maar niet teveel overnemen van Marianne Timmer! want das niet echt een voorbeeld van hoe je stil moet staan. De opmerking klopt wel hoor denk ik, en marianne kan goed starten, ze heeft alleen soms een paar pogingen nodig. Verder is bij mij het probleem dat ik altijd de eerste pas te ver wil doen in mijn vastberadenheid zo snel mogelijk weg te zijn. Dit is niet goed, eerste pasje dichtbij, anders raak je uit balans en kom je teveel overeind. En inderdaad buikspieren aanspannen helpt bij mij ook om laag te blijven. Want laag blijven is belangrijk, je kunt soms denken dat je heel explosief start, maar als je teveel overeind ben gekomen heeft het geen effect. Eerst leren diep te blijven, dan het ritme te verhogen. En veel oefenen!! ik doe veel glijstartjes als het te druk is om stil te gaan staan, maar staand starten is ook belangrijk denk ik. Probeer je ook te concentreren tijdens de training zoals je dat in een wedstrijd zou doen. Dit helpt tegen de zenuwen.
Inderdaad is diep zitten erg belangrijk. Toen ik 10.8's opende zei m'n coach dat ik dieper moet gaan zitten. Ik heb nu laatst 10.3 geopend, en toen was het goed. Even om het verschil duidelijk te maken. Het scheelt toch al gauw zo'n halve seconde :shock:
hehe ben ik niet met je eens. Ja, voor jou heeft het gewerkt, maar je moet es kijken hoe ver mensen omhoog komen bij de start zonder dat er enige effectiviteit in zit. Als je een rijder bent die heel diep zit en eerst ver overeind komt en pas dan explosiviteit in de afzet kan geven voor de eerste stap is het mijns inziens beter om hoger te gaan zitten, dan kan de eerste stap sneller gezet worden.
zoasl ik.. als ik diep ga zitten kom ik al helemaal niet vooruit.. bij de start moet ik wat hoger zitten!
Ik weet niet wat allard bedoeld? met de starthouding diep zitten? of laag blijven na de start.. Want dat laatste is wat ik bedoelde. De diepte van de starthouding lijkt me afhankelijk van hoe makkelijk je laag kan blijven na de start. Het is niet goed denk ik om vanuit een diepe starthouding veel omhoog te komen om snelle passen te maken en dan weer diep te gaan zitten. Dan kan je beter iets minder diep inzakken bij het commando: "ready", inderdaad.
Ik zak best diep in bij de start, maar ik kom daarna niet ver omhoog. Ben uiteindelijk ook niet echt een 100m specialist ofzo maar al wel eens 10.36 geopend. Allard als jij al 10.39 geopend hebt moet je echt makkelijk onder de 40sec rijden.