Alle leden mogen meedoen aan Elfstedentocht vanaf 2016

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door simpleskate, 14 nov 2014.

  1. simpleskate

    simpleskate Member

    Ik vond op nu.nl onderstaand bericht. Redelijk revolutionair lijkt me.

    Alle leden van de Vereniging de Friesche Elfsteden mogen bij een eventuele Elfstedentocht vanaf 2016 het ijs op. Het bestuur wil de limiet opheffen van het aantal schaatsers dat mag meedoen.
    De vereniging telt ruim 30.000 leden, maar alleen de helft kon bij voorgaande tochten de ijzers onder binden om het Elfstedenkruisje te bemachtigen.
    Reden was niet alleen de veiligheid op het ijs, maar ook van praktische en logistieke aard. Zo moesten deelnemers zich voorheen inschrijven op de vliegbasis Leeuwarden, waarvoor pendeldiensten op en neer reden. Dat is straks niet meer nodig door de bouw van een nieuwe ijshal in de Friese hoofdstad, de Elfstedenhal.
    Ook heeft de vereniging gekeken naar vergelijkbare schaatstoertochten elders in het land. Daar deden in enkele gevallen 50.000 mensen aan mee en die zijn goed verlopen. Verder is de kennis over de draagkracht van het ijs de afgelopen jaren verbeterd, zodat mogelijke risico's beter zijn in te schatten.
    Organisatorische aanpassingen
    Het opheffen van de deelnemerslimiet betekent wel de nodige organisatorische aanpassingen en die moeten nog worden onderzocht, stelde voorzitter Wiebe Wieling van de vereniging vrijdag.
    Zo moet er gekeken worden naar het verspreid starten, een tweede startplaats en aanpassing van de route, vooral bij Sneek. De algemene ledenvergadering van de Friesche Elfsteden buigt zich in december over het voorstel.
    De laatste Elfstedentocht is al weer een tijd geleden verreden, in 1997. Henk Angenent kwam toen in Leeuwarden als eerste over de finish.

    De vraag is of we hier blij mee moeten zijn. Natuurlijk ben ik erg blij voor alle leden die mee kunnen doen, alleen is het organisatorisch en logistiek haalbaar. Bovendien: Gaat de charme van de tocht bij meerdere startplaatsen niet verloren?
    Nog een ander punt: Als we elders dan in Leeuwarden starten, hoe komen we van de Bonkevaart bij de Zwette? Lijkt me een flink logistiek probleem.
    Nog een probleem: De rijders uit Leeuwarden komen over uitgetrapt ijs, als ze de 2e startplaats voorbij zijn.
    En zo kun je er nog een paar verzinnen.

    Ik kan me de discussie nog herinneren van Gaje Jensma uit Groningen, een flink aantal jaren geleden. Hij had vergelijkbare voorstellen, en die werden toen kansloos weggestemd. Met name om bovengenoemde redenen.

    Zelf ben ik blij voor alle leden, maar ik zie toch wel wat haken en ogen, zo niet leeuwen en beren.
    Wat vindt de rest van het forum?

    Schaatsgroeten,
    Jan
  2. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ik denk dat het logistiek gezien zeker wel mogelijk is. Naast de selectie van redenen die de Vereniging op de website heeft genoemd is ook de manier van schaatsen de afgelopen jaren enorm veranderd. Sinds de vorige elfstedentocht is er een hoop nieuwe kunstijsbanen bij gekomen. Waar men vroeger slechts een aantal keer per jaar kon schaatsen heeft men nu de kans om ruim 5 maanden per jaar een aantal keer per week te trainen. Hierdoor is de techniek van de meeste leden enorm verbeterd ten opzichte van 1997. Gevolg is dat ze veel sneller schaatsen en veel minder uit trappen. Daarnaast heeft de komst van de klapschaats ook veel veranderd. in 1997 had slechts een handje vol wedstrijdrijders een klapschaats. Die vaste schaatsen zorgen op langere afstanden voor vermoeide enkels. En wanneer de enkels helemaal op zijn ga je automatisch op de punten rijden welke vervolgens diepe groeven in het ijs maken. Tegenwoordig rijdt bijna iedereen op klapschaatsen of kluunschaatsen. Klapschaatsen trappen het ijs lang niet zoveel uit als vaste schaatsen.

    Doordat veel mensen nu veel harder schaatsen dan vroeger krijg je ook veel meer spreiding.
  3. senior

    senior Member

    In de afgelopen ijswinters was het zo druk bij de diverse toertochten (laat die laatste tocht in de kop van Overijssel maar zitten), dat je altijd over uitgetrapt ijs rijdt. Als er dan ook nog een schip doorheen gaat zoals op de Ee in 1986 maakt het helemaal niets uit.
  4. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Als ik de nieuwsbrief lees zit de winst in vroeger starten en langer doorgaan. Tevens sneller startgroepen elkaar op laten volgen. Zo kunnen ze 24.000 man kwijt.
  5. proeme

    proeme Well-Known Member

    ik weet niet goed hoe Leeuwarden eruit ziet. Kan het niet dat ze 2e startplek in Leeuwarden hebben, en dat je na een paar km op dezelfde route komt als de mensen van de andere startplek?
    Zo begreep ik het eigenlijk. De mogelijkheid dat je het rondje niet Leeuwarden-Leeuwarden rijdt maar Bolsward-Bolsward (bijvoorbeeld) was nog niet in me opgekomen...

    Niet dat ik ooit de Tocht der Tochten ga/kan rijden, maar ik kan me voorstellen dat Bolsward-Bolsward wat nep aanvoelt, terwijl het me weinig uit zou maken of de eerste paar km in Leeuwarden anders zijn, maar je verder gewoon de normale route neemt (evt een klein stukje bij Sneek anders).
  6. Koen

    Koen Well-Known Member

    ik ken Leeuwarden wel en het lijkt me bijna niet mogelijk van verschillende startplekken te starten. Moet toch allemaal de smalle Swette op naar Sneek.
    Elfstedentocht moet wel Leeuwarden- Leeuwarden blijven.
    geloof ook niet dat ze dit willen veranderen. ze zijn vooral bezig bij Sneek twee routes te gebruiken, 1 door de stad en één buiten om. Sneek zoiezo al knelpunt met veel brede bruggen.
    ben wel erg benieuwd hoe ze alle leden tegelijk kwijt willen, maar gun het iedereen van harte. nu maar eens strenge vorst. Erben is er ook klaar voor
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014
  7. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Zo las ik t ook. Kan me niet voorstellen dat ze mensen elders laten finishen dan op de Bonke. Zou heiligschennis zijn. Maar wat doen ze als dit ervoor zorgt dat nu 10.000 extra mensen zich aanmelden.
  8. Koen

    Koen Well-Known Member

    @ G1ant: ze hebben ledenstop. nieuwe leden komen op de wachtlijst. dit is alleen voor mensen die al lid zijn.
    ze doen dit omdat de kans op een Elfstedentocht steeds kleiner wordt en iedereen kans moet hebben om de tocht te rijden
    ZeeKoei en G1ant vinden dit leuk.
  9. Goverman

    Goverman Member

    Gisteren lijkt inderdaad een mooie dag te zijn geweest voor de huidige leden van de vereniging. Toch heb ik - als nieuw lid - nog wel wat vragen en opmerkingen.

    Interessant om na te gaan hoe de leeftijdsopbouw van het ledenbestand is. In het ideale geval gaan er ongeveer zoveel bij als dat er af vallen. In de elfstedenbrief (die ik gisteren voor het eerst ontving...) lees ik hier niets over. Ik denk dat ik het bestuur ga mailen om hierover wat meer te weten. Immers, een nieuw startbeleid moet wel weer een tijdje duurzaam zijn, dus hoe evenwichtiger de in- en uitstroom van leden, des te beter.

    Er is in het voorstel van het bestuur eigenlijk een heel aantal beslispunten:
    - vervallen onderscheid startkans / startrecht
    - vergroten aantal deelnemers
    - ledenstop bij 30.000 leden (dus een ander aanmeldingsbeleid)
    - eerder starten van de toertocht

    Voor mijzelf pakt dit best wel gunstig uit. Ik heb mij vorig jaar aangemeld als rijdend lid, werd dus dit jaar lid en val dus aan de goede kant van de streep. De late startgroep was voor mij al een gegeven, maar ik stroom minder snel door naar een betere starttijd. Nadeel is dat er meer mensen meedoen, waardoor het ijs nog slechter is dan waar ik vanuit ging. Ik ga er dus in aantal mogelijke deelnames flink op vooruit, in kansen op uitrijden ga ik iets achteruit. Per saldo dus positief, dus ik ga voor stemmen (of iemand machtigen).
  10. simpleskate

    simpleskate Member

    Leuk om alle reacties te lezen. Ik heb begrepen dat jullie de nieuwsbrief ontvangen hebben. Die kan ik zelf niet lezen, omdat ik in het verre buitenland woon, en het correspondentieadres in Nederland is. Die ligt dus nog daar.
    Ik begrijp wel, dat men niet het plan heft om op 2 totaal verschillende plaatsen te starten, zoals b.v. Leeuwarden en Bolsward. Lijkt me ook heel verstandig om dat niet te doen. Er is overigens nog een hele andere reden om dat nooit te doen. Als de wedstrijd om 5.00 start in Leeuwarden, en 15.000 toerrijders in Bolsward om 5.30, dan zijn beide groepen ongeveer om 12.00 op de Bonkevaart. Met als gevolg dat honderden toerrijders de wedstrijdrijders gigantisch in de weg rijden, en je enorme wedstrijdvervalsing krijgt. Moet je dus NOOIT doen. Om die reden alleen al.
    Het plan van 2 routes door Sneek lijkt me een goed plan als dat een knelpunt kan oplossen. Geen enkel bezwaar tegen.
    Verder zou 2 verschillende startplekken in Leeuwarden een oplossing kunnen zijn voor de druk op het ijs bij de start. Maar ik weet niet of dat organisatorisch haalbaar is. Zou ik op zich niet op tegen zijn. Verder het dichter op elkaar laten starten van groepen rijders. In plaats van 1000 rijders per kwartier, 1500 per 10 min. Zoiets. Gezien de tijd die je hebt voor de start kan je dan 30.000 deelnemers halen. Ik weet alleen niet of het ijs dat aankan. De veiligheid moet uiteraard te allen tijde gewaarborgd blijven.
    Zoals ik het nu kan overzien, lijkt het plan van het bestuur mij een goed idee, als daarmee alle leden startrecht krijgen. In ieder geval zonder meer de moeite van het bekijken waard.
  11. proeme

    proeme Well-Known Member

    Wat ik wel jammer zou vinden is als de tocht een keer kan, maar toch niet doorgaat, omdat het de vele deelnemers niet kan houden (terwijl dat bij het oude aantal wel had gekund). Maar het schijnt dat dat geen probleem hoeft te zijn
  12. simpleskate

    simpleskate Member

    Beste Proeme,

    Uiteraard ben ik dat volledig met je eens. Dat is iets wat uiteraard nooit en te nimmer mag gebeuren. Het zal al moeilijk genoeg worden om ooit in de 21e eeuw met ons veranderde klimaat een tocht te organiseren. Ik mag alleen wel hopen, dat het bestuur daar grondig over heeft nagedacht. Je kunt kiezen tussen evenveel mensen op dunner ijs (12 cm ipv 15cm), of meer mensen op hetzelfde ijs. Is niet alleen een kwestie van doorgaan van de tocht, maar ook een kwestie van veiligheid. Als je van dunner ijs uitgaat, heb je meer knelpunten, en dat kan ten koste gaan van de veiligheid. En dat mag ook nooit gebeuren. Het bestuur heeft gekozen voor meer rijders op hetzelfde ijs. Ik denk een verstandige keuze. Er is gebleken elders dat het kan, dan moet je dat voordeel pakken. Maar het mag uiteraard nooit ten koste gaan, van het doorgaan van de tocht.
  13. proeme

    proeme Well-Known Member

    ga ik ook vanuit hoor
  14. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik denk dat een van de reden om met dit voorstel te komen is dat het bestuur ook wel beseft dat er de eerste halve eeuw geen of misschien wel nooit meer een Elfstedentocht komt.
  15. proeme

    proeme Well-Known Member

    eerste halve eeuw geloof ik niet in

    maar ze zullen wel beseffen dat het echt een zeldzaamheid is. Was het al, maar dat wordt alleen maar erger. En dan is het heel erg zuur als je niet mee mag doen omdat het toevallig het verkeerde jaar is...

    Ooit zat er een gat van 22 jaar tussen twee tochten (1963-1985). We zitten nu (dwz, komende januari) "pas" op 18 jaar.
    Al lag dat toen aan de waterkwaliteit en niet aan het gebrek aan vorst. Vervuild water bevriest nou eenmaal niet zo snel.
  16. Cervino

    Cervino New Member

    Ben zelf lid vanaf medio 2012 en zal dan ook in de laatste groep starten.
    Het is dan licht, dat geeft minder startproblemen. Maar de laatste hebben natuurlijk veel minder tijd om de tocht te ronden.
    Start je om 06.00 dan heb je 18 uur ! de tijd. Start je om 10.00 uur dan is dat 14 uur tijd om uit te rijden. 4 uur minder is toch wel een behoorlijk verschil.
    Ik verwacht ook file vorming bij de stempelposten en toename van kluunplaatsen. De laatste groep zal dus extra spirit moeten hebben.
    Die hesjes: geen probleem. Ben van plan om een klein rugzakje te dragen. Dat gaat dus over het hesje. Daar verander je niks aan. Zal toch wel
    zichtbaar blijven. En als ze erg groot zijn kun je ermee ijszeilen :)
  17. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    14 uur is nog steeds heel lang. Wie dat onder redelijke omstandigheden niet kan moet helemaal niet mee willen doen.
    Iedereen die mee doet zou toch op zijn minst 20 k/u moeten kunnen rijden. Dat is 10 uur netto schaatstijd. Is er 4 uur over voor klunen en ander oponthoud.
  18. Cervino

    Cervino New Member

    Mijn Weissensee tijd was 8 uur en 49 minuten, maar als je hier en daar leest is dat een lachertje. Veel te lang over gedaan.
    Ik had toen klapnoren. Wel na 125 km 1 ervan goed krom en het ijzer 1 cm naar voren door een klap in een scheur.
    Ik verwacht 11 stedentocht veel zwaarder. Zeker als er een straffe wind staat.
    Zal wat eten meenemen in klein rugzakje maar warme drank en extra eten koop ik onderweg. Geen familie of zo die het aangeeft.
    Voeding langs de route is nergens gratis. Je betaalt voor koek en soepie. En je moet ervoor op de kant. Dat ongemak heb je
    niet op Weissensee. Daar is het pakken en go.
    Het ijs tussen Franeker en Barthlehiem heeft ook een slechte reputatie, zeker voor de meute die daar later overheen moet. Ik denk dat ik de 14 uur zeker nodig heb als laatste starter.
  19. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    je vergeet er nog bij te zeggen dat je, afhankelijk van de dag van de maand, slechts 7-8 uur in daglicht kunt schaatsen, en net een beetje pech de blikvaart nog in het donker moet rijden. Ik wil graag de durfals eens zien die dat aan 20 in het uur proberen.
    ik heb in 2011 en 2012 twee tochten gereden, en over 'de echte' deden we 3 uur langer: ongeveer een uur verloren door het vele klunen (want niet georganiseerd); een uur lekker op terrasjes gehangen, en wat pech verholpen, en een uur doordat het ijs gewoon minder is. Dit is een grove schatting.

    Ik vind het plan om verdeeld te starten wel goed, ik heb dat zelf ook al eens gezegd. In vrijwel alle andere 'molentochten'en dergelijk kun je ook overal opstappen, tot klassiekers als de Noordwesthoekrit of de Hollands Venetie toch aan toe. Tochten over kleine slootjes met toch duizenden deelnemers.
    Voor de wedstrijd zou je een oplossing moeten zoeken in het parkoers, bjvoorbeeld een andere aankomst in Leeuwarden dan de toerrijders die daar door rijden. Die zouden dacht ik bij Bartlehiem zuidelijk kunnen gaan.
  20. Cervino

    Cervino New Member

    Zoveel als mogelijk de originele ronde behouden. Ook voor de wedstrijdgroep.
    Anders zou ik het 11 stedenbestuur adviseren om ook even een doorloopje in te lassen in mijn dorp in Limburg, kunnen ze hier ook even
    zwaaien :)

    Ideaal: starten in de ochtend als het net begint te schemeren en dan binnenkomst als het nog licht is. Die groep praat dan makkelijk.
    Dat ze nog genoeg energie over hebben e.d.
    De verhalen van de late starters die in het donker over de blikvaart gaan zijn heldhaftig. Rot ijs, nauwelijks zicht als er geen maanlicht is.
    Hoeveel meer energie gaat je dit kosten ? Concentratie in het donker, in de staart, is slopender dan een fris begin in het donker . Ieder zal wel zijn eigen verhaal hebben.
    Roobbie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina