lagers en wielen

Discussie in 'Skeeleren' gestart door hedzer bergsma, 18 apr 2012.

  1. Beste mensen,

    zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel te krijgen op het gebied van lagers en wielen met allerlei verschillende namen, gradaties en vormen dat het voor een (niet helemaal) leek heel moeilijk is om een keuze te maken wat te bestellen via internet (de goedkoopste manier toch?).

    Ten eerste: lagers..... Ik weet wel dat hoe hoger het ABEC nummer, hoe preciezer de lager in elkaar zit. ABEC 9 is beter dan ABEC 5. Maar dan komt powerslide opeens weer met een ILQ? en BONES heeft helemaal geen gradatie? Is een halfopen lager (met rubbertjes) beter dan een gesloten lager? Keramische lagers zijn poepduur maar loont het de investering?

    Wielen is ook zo'n dingetje.. Hoe weet ik dat mijn wielen aan vervanging toe zijn... Als ze tot op het bot zijn afgesleten? Ik rijd op een VENOM frame met 3x100 en 1x90 en dat bevalt prima. Ik onderhoud het spul redelijk en draai en verplaats regelmatig de wielen. Maar wat is een goed all-round-, weg-, trainingswiel voor de gevorderde toerrrijder? Is 85A harder dan 80A? en wat doet dat voor je prestaties?

    Misschien is er een materiaalman in de gelederen die schematisch een soort overzichtje kan geven? Dat zouden een heleboel mensen (waaronder ik) wel prettig vinden denk ik.

    Natuurlijk kun je het duurste aanschaffen wat je kunt vinden maar dat vindt ik dan ook weer een beetje een vlag op een modderschuit. Ik zie de hardfietsers hier ook wel voorbijschuiven met een gangetje van krap 25 km/h op een fiets van 6000,-, dat moet niet hoeven.........

    Graag jullie heldere licht hierover..

    Groet, Hedzer (radeloosje)
  2. pieterjm

    pieterjm New Member

    Hoi Hedzer,

    ABEC is een standaard voor de precisie waarmee de lagers zijn gemaakt. Hoe hoger hoe beter. ABEC alleen zegt echter niet voldoende (bijvoorbeeld over het gebruikte materiaal) over de kwaliteit van de lagers. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale

    ILQ is geen standaard maar een merknaam van twincam. Het zelfde geldt voor Skate Rated van Bones bearings. Specificaties van ILQ en Skate Rated zijn voor zover ik weet niet bekend (itt ABEC). Op de websites van twincam (http://www.twincambearing.com/about-us) en Bones Bearings (http://bonesbearings.com/support/abec/) staat uitgelegd waarom ze geen ABEC gebruiken. In het kort komt het er op neer dat ze ABEC onvoldoende vinden, en daarom een eigen rating hebben bedacht waarin alle aspecten die nodig zijn voor skeeler-lagers.

    Welke lagers/wielen je moet hebben zou ik echt niet weten. Omdat ik zelf nog niet zo lang skate zou ik advies inwinnen bij de oosterhaven of van lingen.

    Groeten,

    Pieter
  3. Lammert

    Lammert Member

    Ik zou me niet blind staren op ABEC-ratings e.d.. Het zegt alleen iets over de precisie waarmee die dingen in de fabriek gemaakt worden en dan gaat het om afwijkingen in duizendsten van milimeters. Als je er eenmaal op gereden hebt, is het lager al zodanig belast dat je een kanppe jongen bent als je nog verschil kunt zien/merken tussen zeg een lager met ABEC 5 of ABEC 9.

    Een half open lager met rubbertjes is niet beter dan een gesloten lager, het is alleen gemakkelijker in het onderhoud: een rubbertje haal je er makkelijk af, bij zo'n gesloten ding is dat een enorm gepiel.

    Of keramische lagers de investering lonen kun je alleen zelf bepalen: het grote voordeel is dat je er meestal minder onderhoud aan hebt. Wat is je dat waard? 20 euro? 50? 100? Nog veel meer? Als je op een nat wegdek rijdt, kun je met normale lagers meteen aan het schoonmaken, want doe je het niet dan hoor je de roest groeien, om het maar een beetje gechargeerd te stellen. Keramische lagers kennen dat probleem niet. Tenminste bij de zogeheten 'volkeramische' , waarbij zowel de kogels als de ringen uit keramisch materiaal zijn vervaardigd. Die zijn jammergenoeg peperduur. De hybride keramische lagers zijn wat betaaldbaarder: de kogels zijn keramisch, de ringen worden gemaakt van staal, al dan niet roestvast.

    Dan zou ik ze zeker vervangen, maar waarschijnlijk merk je al wat eerder dat je minder prettig rijdt. Als je dat minder prettige rijden niet meer met wisselen van de wielen kunt oplossen is het tijd voor nieuwe.

    Ik zweer als gevorderde toerrijder bij de gele Matter Juice-wielen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Die weliswaar door velen gedeeld wordt, maar ik hoor ook goede verhalen over wielen van o.a. Bont. Geen ervaring mee, helaas. Voor rijden in de regen (doe ik bijna nooit) heb ik een setje Storm Surge van MPC.

    Ja. Hoe hoger het getal, hoe harder. En hoe harder het wiel, hoe sneller je gaat. Maar ook: hoe harder het wiel, hoe minder demping. Op ruw asfalt zul je met de hardste wielen eerder het gevoel hebben dat je knieschijven aan het lostrillen zijn dan met zachte wielen. Nadeel van zachtere wielen is weer dat ze sneller slijten.
  4. kwani

    kwani Member

    Het belangrijkste bij lagers is dat ze de juiste onderhoud krijgen. Je moet er niet gewoon maar WD40 in spuiten (wat veel mensen doen), als je lagers wil oliën raad ik persoonlijk aan er teflonspray in te spuiten. Uiteraard zorgen dat 1 kant van je lagers open is.

    Geheel ceramische lagers vind ik persoonlijk de investering niet waard. Deze dingen betaal je minstens 200 euro voor zover ik weet. Zonde wat mij betreft. Ik zweer wel bij half ceramische lagers. Naar mijn idee rollen deze net iets beter dan normale lagers (mijn vergelijkmateriaal zijn Powerslide ILQ 9 Pro lagers en Bones Reds).
    Bij skate-dump.nl en stouwdam.nl heb je een setje van deze lagers al voor 65 euro.

    Wat betreft wielen, als je echt bereid bent te investeren zou ik een set Matter G13 aanschaffen. Maar er zijn goede alternatieven, de 'gele' Matter Juice, de MPC Road War, nog een tikje goedkoper zijn de Bont Highrollers wellicht een goede optie, een jaar of 2/3 geleden nog een erg populair wiel onder wedstrijdrijders. En de Matter Image heeft ook een erg goede prijs kwaliteit verhouding.

    Op hardheden van wielen moet je je niet blind staren. Over het algemeen is mijn ervaring wel dat je met wat duurdere wielen eerder een hard wiel kan nemen dan bij goedkopere wielen. Dit omdat deze wielen technisch vaak gewoon beter ontwikkeld zijn.

    Vervangen van wielen doe je zodra ze echt 'vierkant' beginnen te worden. Nieuwe wielen hebben een parabolische vorm als je ze van voren bekijkt. Langzaam worden ze wat ronder, en op den duur beginnen ze echt plat te worden. Dan zijn ze aan vervanging toe.
  5. kavee

    kavee Member

    Op de gok heb ik eens deze lagers besteld: http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit658-1
    Deze half-ceramische lagers hebben rubber plaatjes. Dit houdt vuil en water beter tegen en is ook nog eens handiger bij het schoonmaken.
    Ik gebruik ze voor wedstrijden én in mijn regenwielen, gesmeerd met Griffon PTFE-spray.
    Wat mij betreft een aanrader.
  6. Hallo mensen,

    hartelijk dank voor de goede adviezen en raad..

    Ik heb inmiddels een setje half-keramische lagers aangeschaft. Kwam ze tegen op E-bay. Inclusief verzendkosten 38,- euri dus dat durfde ik nog wel aan. Ook nieuwe wielen gekocht bij skate-wielen.nl. Een setje 85A Cado-Motus spinners. Scheelt me mininaal 2 km/h ten opzichte van de oude set dus ik ben blij...... :D

    Groeten, Hedzer
  7. menatwork

    menatwork New Member

Deel Deze Pagina