Maple ijzers

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Rob48, 16 dec 2011.

  1. Rob48

    Rob48 New Member

    Hallo,

    Ik heb een Maple Blizzard klapset, hier had ik een tweetal vragen over.
    Aller eerst de veeren van de ijzers. Zijn er mensen die last hebben van verschil in veeren? Ik heb het idee dat bij mij links stugger is dan rechts waardoor links eerder terug klapt dan rechts. Valt hier wat aan te doen?
    Ten tweede zag ik op een filmpje dat een aantal schaatser de veeren een gaatje naar achter hebben gebracht.
    Wat is het verschil en heb je daar een langere veer voor nodig?

    Groeten Rob.

    p.s. hier onder mooie filmpjes over custummade schoenen.
    http://www.youtube.com/watch?v=apdArDPN ... ure=relmfu
    http://www.youtube.com/watch?v=30mrcsSuFUk
  2. VvW

    VvW New Member

    Hoi Rob,
    Persoonlijk heb ik daar geen last van, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit heel bewust op gelet heb. Het verschil tussen links en rechts kan ook te maken hebben met de stand van het scharnierpunt, meer of minder naar voren. Staan jouw onderstellen in de lengte precies hetzelfde?
    Wat betreft de de stand van de veren, hoef je hiervoor geen andere veren te nemen. Dit is een instelling die de kracht die nodig is om je klapsysteem open te drukken bepaald. Degenen waarvan ik weet dat ze ermee geexperimenteerd hebben, hebben dit simpelweg naar eigen smaak afgesteld, dus of er verder nog een theorie achter schuilt, lijkt mij niet. Hoewel ik heel benieuwd ben of iemand daar nog dieper over heeft nagedacht.

    VvW
  3. schaatsbart

    schaatsbart Member

    mooie videos, rob!
    Mag wat mij betreft ook in eigen topic, goede info voor mensen die customschoenen overwegen!
  4. Rinus

    Rinus Member

    Ik heb ze ook en heb geen last van verschil in treksterkte oid. Ik denk er inderdaad ook over om ze een gaatje strakker te zetten, ik vind 't wat losjes zo.
  5. Rob48

    Rob48 New Member

    Hee Rinus,

    Heb je enig idee hoe ik die palletjes in de brug er uit haal? Voordat ik er aan begin te klooien en de boel kapot maak.
  6. Rinus

    Rinus Member

    Hmnee, ik heb het nog niet gedaan. Maar ik zou gaan voor schroeven (ze zijn zeskantig); engelse sleutel - nr. 5 of zo - erop en tegen de klok in. Wacht, ik ga het direct even proberen.

    Edit: het is nr. 7. De veren kan je het best aan de voorkant met een tangetje op het rechte stuk eraf 'rekken'. De nokjes zijn gewoon een boutje en een moertje met rare uiteinden. :p

    Edit 2: en als je de ene te stug vindt, kan je ze nu mooi mixen met die van je andere onderstel!
  7. Rob48

    Rob48 New Member

    Die zijn bij mij helemaal rond. krijg geen grip met een Engelse sleutel.
    Goede tip over het mixen. Heb het gedaan en ze zijn een stuk beter in balans.
    Heb jij al geschaatst met de veren een stukje naar achter? Ben heel benieuwd hoe dat is!!
  8. Rinus

    Rinus Member

    Ah, dan maken ze ze verschillend. Die van mij zijn duidelijk zeskantig en gingen prima los. Nog niet op geschaatst, ik moet ze eerst opnieuw laten pressfitten, want ik ben eergisteren voor het einde van de training van het ijs gestapt vanwege de pijn in m'n enkel.
  9. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Ik neem aan dat je met links en rechts de linker en rechter schaats bedoelt, in plaats van de linker en rechter veer op een van je schaatsen.

    Er bestaan verschillende veren: stuggere en tja... minder stugge. Het type veer is gelijk. Je hoeft geen langere veer te hebben om ze naar achteren te verplaatsen. Zou kunnen dat er bij jou 1 veer is vervangen, terwijl de andere al een beetje uitgelubberd is.

    Stug of minder stug is een westie van voorkeur. Ik kan me voostellen dat je als sprinter wilt dat je schaatsijzer zo snel mogelijk weer in positie is. Een stuggere veer (of meer spanning erop brengen door ze op de brug naar achteren te verplaatsen) is dan wel zo prettig. Alle vier de veren tegelijk vervangen verdient aanbeveling wanneer je met voelbare verschillen kampt. De overgehouden veren houd je als reserve.

    Oh ja, @VdW: de veren drukken niet je klapsysteem open, ze trekken het juist dicht. Onder andere de veerspanning bepaalt hoe snel dit gebeurt.

Deel Deze Pagina