Bochtenwerk

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Discovery, 11 jan 2011.

  1. Discovery

    Discovery New Member

    Dit jaar ben ik begonnen met schaatstraining. Voor mijn gevoel gaat het steeds beter met mijn techniek. Alleen de bochten maken lukt mij maar niet. Het overstappen gaat prima. Ik blijf redelijk lang op het linkerbeen glijden. Het overstappen gaat ook goed, ik plaats rustig het rechterbeen van buiten naar binnen en ga mijn gewicht overzetten op het rechterbeen. Maar het probleem is dat ik de bochten elke keer te scherp neem. Het is dus niet zo dat ik te weinig op mijn linkerbeen glij. Ik vind ook niet dat ik het rechterbeen te scherp in de bocht zet.

    Ik heb hier op t forum al naar gezocht maar kan er niks over vinden. Wat kan het probleem zijn of waar moet ik meer op oefenen? Waar moet je dat linkerbeen nou eigenlijk precies op richten? Met de bocht mee of meer naar buiten?
  2. Rinus

    Rinus Member

    Ik had eerst ook dat probleem. Veel in Leiden geschaatst en daar zijn de bochtjes sowieso krap. Dus ik nam in Haarlem telkens een te scherpe bocht.

    Letten op:
    - goed achterop blijven zitten, ook in de bocht, dan lopen je schaatsen goed weg (en is je afzet optimaal).
    - niet te scherp insturen met je rechterschaats; probeer meer 'zijwaarts de trap op te lopen' dan 'de bocht om'. Je gewicht dat in de bocht hangt (en goed achterop zit) doet dan het grootste gedeelte.
    - goed de bocht in kijken, daar waar je naartoe wilt.
    - heup en schouder mogen best een beetje de bocht in gedrukt worden.

    Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord heb.
  3. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Ja, heel herkenbaar! Het gebeurt mij ook te vaak nog, dat ik er een tussenslag tussen door moet gooien,ipv de bocht rustig uit te rijden.
    Ik heb een tijd gehad dat ik na de vierde slag,t gevoel kreeg dat ik bijna haaks de bocht nam! Wat daar volgens mij de oorzaak van is, is dat ik toch te veel overeind kwam, ipv in positie te blijven hangen, je raakt ahw van de route, de curve verandert zonder dat je dat realiseert. soms moet je ook omdat er anderen binnendoor komen die harder gaan.
    toch blijven oefenen op de hele curve, en blijven zitten in de hanghoek, en alle opmerkingen van rinus.
  4. huit

    huit Member

    Harder rijden!

    Bochten te krap nemen is eigenlijk een teken dat je goed effectief zijwaarts afzet. Immers door af te zetten lever je je eigen middelpunt zoekende kracht. Dus je kunt er drie dingen aan doen: 1. met hogere snelheid de bocht in. 2. snelheid verliezen in de bocht door minder hard af te zetten. 3. Schipperen met je techniek: de bocht uit sturen, meer naar achteren afzetten etc.

    Optie 1. is het leukst, maar je zult ben ik bang optie 3 ook onder de knie moeten krijgen. Rij rondjes behoorlijk onder de 40s voor een inrijbaan/marathon bocht, voor een lekkere langebaan buitenbocht < 36. Dat is mijn persoonlijke gevoel tenminste, ik vind buitenbochten rijden vreselijk...
  5. Discovery

    Discovery New Member

    Dank voor jullie reactie's. Ik zal de tips volgende week uitproberen op de training.
    Ik denk dat mijn probleem ligt dat ik nog niet diep genoeg zit in de bochten dus daar ga ik zeker aan werken!!
  6. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Je linkerbeen ; blijf in je hoeken, en zorgvuldig neerzetten.
  7. Gofer

    Gofer New Member

    Nou je blijft in elk geval in de bocht lang op je linkerschaats doorglijden, dat is al heel wat.
    Mijn probleem is (was) dat te veel de bocht inkeek bij het overstappen. Rijdend op de motor is dat een voorwaarde voor een goede bochtentechniek. Met het schaatsen buig je (ik) onwillekeurig je lichaam mee in de bocht en maakt je de bocht eigenlijk te krap. Bij het oefenen geprobeerd de bocht in 4 rechte delen op te delen en niet te ver de bocht in te kijken en zie daar, plotseling lukte alles veel beter (en natuurlijk hoe harder je gaat hoe wijder je vanzelf de bocht neemt, maar daarvoor ontbreekt het me nog aan zelfvertrouwen.
  8. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    Naast mijn training ga ik woensdag altijd in Haarlem schaatsen. Ik zie dan ook vaak mensen die daar moeite mee hebben. Bij jou is het niet het probleem dat je niet lang genoeg op je linkerbeen glijd, dus dan denk ik dat het probleem is dat je met een lage snelheid de bocht ingaat. (met een lage snelheid is het lastiger om een bocht te rijden, maar het kan wel met een goede techniek)

    Als je niet zo'n hoge snelheid hebt is het lastig om een zo'n grote bocht te maken, dat komt doordat als je in de houding gaat zitten (heup in de bocht en op de buitenkant van je linker schaats) automatisch een scherpe bocht maakt. Dat kan je een beetje vergelijken met een fiets: als je een scherpe bocht moet maken moet je fiets ook wat schuiner in de bocht hangen, bij een flauwe bocht blijft je fiets gewoon recht.

    Als je dus een bocht wil rijden op een wat lagere snelheid, moet je zorgen dat een kleine overstap maakt. Je zet dus als je met je rechterbeen overstap je schaats dicht bij de ander, en dat doe je ook met je linkerbeen. Als je hem ver eroverheen zet, maak je gelijk een hele grote stap naar binnen. Dat is wat bij de shorttrack juist wel moet om hele scherpe bochten te maken. Ik heb een keer een schorttrack clinic gedaan en daar moest je echt over je schaats heen springen met een hele grote stap, dat was de basis om die scherpe bochten te rijden.

    Dit is wat heel veel mensen doen. Je moet er ook voor zorgen dat je heup de bocht in bocht in duwt en je schouders iets meer naar buiten (schouders mogen niet voorbij je heup, dus niet de bocht 'inkijken'). En je zegt dat je al rustig kan overstappen en lang op een been kan glijden, dus dat betekend dat je techniek in de bocht wel goed is en dus aan het begin van de bocht je linkerschaats al op de buitenkant inzet, dus dat zit wel goed. Ook even opletten dat je, als je met je rechterbeen overgestapt ben, je linkerbeen ver wegzet en bij je houd. Dat houd ik dat je hem niet naar achter moet laten weglopen, maar naast je houd bij de afzet (je moet het idee hebben dat je met je hak afzet waardoor je je tenen naar je toe trekt). Daardoor blijf je in de valbeweging en rij je je bocht makkelijker en harder, door de extra lange afzet. Ik denk dat als je dit doet je bochten al een stuk makkelijker rijd. Ik kan je natuurlijk niet zien rijden, dus ik weet niet precies of dit de goede tips zijn. Maar aan je verhaal te horen moet dit helpen.
  9. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    Re: Harder rijden!

    Door naar achter af te zetten raak je heel veel snelheid kwijt en dat heb je nodig om een goede bocht te rijden.
  10. huit

    huit Member

    Re: Harder rijden!

    Ha, maar als je goed opzij afzet wordt de bocht te krap, dus dat kan niet, dat is nou net het probleem waar we het over hebben. Hoe wil jij het oplossen? Een beetje meer naar achteren afzetten in een buitenbocht is de oplossing die ik de meeste schaatsers zie toepassen. Je moet toch wat. Alleen hele goede schaatsers gaan daar hard genoeg om het goed te kunnen doen, die rondjes 36 die ik hierboven noem zijn nog aan de langzame kant. Jij rijdt op een 200m baan in Leiden lees ik, ideaal, daar kun je tenminste op lage snelheid een goede bocht lopen.
  11. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    Re: Harder rijden!

    Nee, ik rij niet in Leiden. Ik train 3x in de week op de uithof en ik rij rondjes 36, dus ik weet wel hoe je een bocht moeten lopen. :wink:

    Als je een bocht wil lopen met een lagere snelheid (wij moeten tijdens de training wel is zo langszaam mogelijk rijden incl. de bochten, en dat kan) dan moet je gewoon je houding bijstellen. Je moet ervoor zorgen dat je je bovenlichaam als je van het rechte stuk de bocht ingaat hetzelfde houd, alleen je heup draait de bocht in. Als je je schouders dus iets naar buiten gedraaid houd moet het lukken om een bocht langszaam te rijden. Je kan ook gewoon je linkerbeen opzij blijven afzetten, want daardoor krijg je alleen maar meer snelheid en loop je de bocht makkelijker. En als je houding goed is en je doet wat ik in mijn eerste reactie zei, rij je een ruime bocht terwijl je ook je linkerbeen ver afzet. Er is nooit een excuus om techniek te laten liggen, ook niet als je bochten niet lukken, want dan ligt het ergens anders aan.
  12. huit

    huit Member

    Re: Harder rijden!

    Je geeft ook training in Leiden lees ik in een ander onderwerp, of rij je dan niet mee? En je kunt dus een bocht lopen, maar dat wil nog niet zeggen dat je weet hoe het werkt... Ik ben het in ieder geval niet met je eens. Als je langzaam een bocht ingaat en vervolgens goed effectief zijwaarts afzet rij je een bocht met een kleine straal, en ga je dus de blokken in als het een buitenbocht is. Of je verliest snelheid. Of je schippert met je techniek. Jouw beschrijving van "bovenlichaam niet de bocht indraaien" klinkt als meer naar achteren afzetten. Lees "handboek wedstrijdschaatsen" er maar op na voor een andere bron.
  13. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    Re: Harder rijden!

    Als je een bocht kan lopen dan weet je toch ook wel hoe het werkt?! Want als je niet weet hoe het werkt, dan kom je ook niet zover dat je hem kan lopen. En ik rij met heel veel verschillende snelheden door de bochten met allerlei oefeningen, dus ik weet ook wat er anders moet als je een andere snelheid rijd. Ik ben er gewoon van overtuigd dat je nooit iets van de techniek moet laten liggen om iets voor elkaar te krijgen. Dat denk ik, en jij mag best iets anders denken. :wink:
  14. huit

    huit Member

    Re: Harder rijden!

    Eh, nee, tuurlijk niet, je hoeft niet te weten hoe iets werkt om het te kunnen. Peuters en jachtluipaarden kunnen lopen, en hoe het schaatsen biomechanisch in z'n werk gaat weten weinigen, niemand zelfs vrees ik. En dan helpt het ook nog niet veel, ik ken een briljant biomechanicus uit Groningen die ondanks verwoede pogingen bepaald niet heel goed kan schaatsen.

    "Nooit iets van de techniek laten liggen", op zich kan ik het daar mee eens zijn, maar als je met rondetijd 42 door een buitenbocht moet dan is de beste techniek toch echt een beetje extra naar achter afzetten (dus je bovenlichaam ook wat uit de bocht draaien), en waarschijnlijk verlies je dan nog steeds snelheid. Jouw 1500m PR is 2:43 als ik dat goed heb opgezocht, dus dat zul je zeker meegemaakt hebben. Als je een 1500m helemaal op de binnenbaan of liever nog de inrijbaan mocht rijden zou je zeker sneller gaan (echt 1500m bedoel ik, dus > 3,75 rondje).

    Overigens gefeliciteerd met je doorbraak onder de 50!
  15. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    Re: Harder rijden!

    Uhmm.. :oops: Ja, dat is mijn PR op de 1500m. Heel slecht! Mijn trainer zegt dat ik met de techniek die ik nu heb 2.37 of daaronder moet kunnen rijden, maar dat rij ik niet omdat het mentaal nog niet helemaal goed zit.
    Ik denk: shit 1500m! En daardoor begin ik veel te langszaam en pas tijdens de training geoefend en dan rij ik 4 rondjes van 36 (wel allemaal binnenbaan natuurlijk) dus ik zou veel sneller kunnen rijden.

    En dankjewel, maar de 500m zou ik ook nog veel harder kunnen rijden. Maar bij mij komt het er tijdens een wedstrijd niet echt uit. Het is pas mijn 2e seizoen wedstrijden (je zult in de SARA database wel 3 seizoenen zien staan, maar die eerste keer waren alleen record wedstrijden aan het eind van het seizoen).
    En ik begin nu de laatste tijd pas echt een beetje goed te rijden met heupen en op de buitenkant van mijn schaats enzo, dus nu begin ik echt snel te rijden. En dat ik onder de 50 ben gegaan is de eerste stap! :D
  16. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    En ik had op de 1500m trouwens geen last dat de bochten niet goed gingen doordat ik zo langszaam ging. :|
  17. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    @ Marita: als je rondjes 36 sec. op de binnenbaan kunt rijden dan kun je zeker veel sneller dan net onder de 50 op de 500m. Ben je een trage starter?
  18. schaatsbart

    schaatsbart Member

    marita,
    dank voor je mooie bijdragen hier, mooi uit je beleving geschreven.
    Ik heb van de week zo,n heel langzame bocht genomen, mijn focus was om links en rechts te laten versmelten, alsof je de overstap niet merkt, dat is heerlijk!
    Ik ben t ook helemaal met je eens ,dat er zoveel gelegen is aan t blijven oefenen aan de techniek! Ik las dat huit t over de biomechanica had, in jullie correspondentie, dat vind ik erg interssant, en heeft me veel inzicht gebracht juist in het waarom van de techniek, corresponderend met de fysica van het menselijk lichaam. Ik voel aan mijn lijf of ik lekker getraind heb, alsof je het pak goed hebt aangehad, zeg maar!
  19. huit

    huit Member

    @Sprintmaster : huh? De inrijbaan is minder dan 370m, dus een rondje 36 is >38.9 op de 400m. Met een opening van 13.15 zit je dan ruim boven de 50. Plus dat je een binnenbaanbocht harder kunt rijden met die snelheid. Oftewel Maritaa kan harder dan rondjes 36, anders was ze niet onder de 50 geraakt.

    @Maritaa.: Je bent goed bezig zo te horen! Moet allemaal dus nog veel harder kunnen. Mij tip: probeer bochten zoveel mogelijk op hoge snelheid te trainen, liefst zo nu en dan op de shorttrack baan, of de 200m in Leiden. De beste training is een mooie plaat natuurijs waar je kriskras rondjes kunt rijden en helemaal zelf je straal kan bepalen (rij ook rechtsom!). En niet te veel langzame buitenbochten op 'techniek', dan leer je vooral hoe je niet moet hangen en niet af te zetten.
  20. Maritaa.

    Maritaa. New Member

    @Huit Ja, het gaat nu de goede kant op! Ik ben tijdens de training veel bezig met het sprinten in de bochten en dat gaat ook steeds beter. Alleen wil mijn frequentie wel is omlaag zakken, en ik moet er juist voor zorgen dat die hoog blijft en ik de bocht kan aanvallen.

    @Sprintmaster Ik ben idd een trage starter, ik kom na de 100m eigenlijk pas op gang..

    @Huit Mijn opening is dan weer wel onder de 13.

Deel Deze Pagina