Welk ijzer onder langlaufschoen?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Rover, 10 jan 2011.

  1. Rover

    Rover New Member

    Hallo,

    ik heb interesse om de welbekende Salomon langlaufschoenen aan te schaffen (Salomon RS carbon denk ik aan). Ik wil deze schaatsen puur gebruiken voor natuurijs, op de baan blijf ik mijn oude vertrouwde noren gebruiken.

    Nu zie ik dat er een groot aantal verschillende merken ijzers zijn (free-skate, MenM, Lundhags, Zandstra, Almgren, om er maar een paar te noemen). Wat zijn nu de grote verschillen tussen deze merken?

    Heeft er iemand (gehoord van) goede of juist slechte ervaringen met bepaalde merken?

    Met vriendelijke groet!
  2. Rinus

    Rinus Member

    De verschillen zitten hem in:

    Constructie (in wat voor profiel valt het mes? zo heeft Lundhags bijvoorbeeld een model met plastic profiel *brrr*)

    Breedte van het mes; vrijwel alle messen in NL zijn 1,25mm breed, maar je hebt ze ook van 1,4 en 1,5

    Hardheid van het mes; Lundhags wil nog wel eens wat zachter zijn (vanaf 52hrc), terwijl Zandstra rond de 60hrc zit. Hoe harder, hoe brosser en hoe makkelijker het dus breekt in plaats van buigt op natuurijs. Hoe zachter, hoe vaker je het moet slijpen en hoe sneller ze bot worden. Bijna alle ijzers in Zweden (waar dit soort schaats volgens mij min of meer 'uitgevonden' is) zijn tussen de 52 en 58hrc. Schaats je een lange tocht? Dan kan je halverwege je ijzers van voet verwisselen, de buitenste staalkant is vaak nog scherp zat voor de rest van de tocht :)

    Mocht je ijzers en bindingen tegelijkertijd kopen, let dan op de bindingen. Voor Salomon schoenen heb je een Pilot of Profil binding nodig. Waarschijnlijk heb jij je oog laten vallen op een schoen met de Pilot binding (systeem met twee staafjes onder de schoen). Dat systeem is superieur tov de Profil binding, hoewel de schoenen/bindingen wel uitwisselbaar zijn.
  3. wortelzicht

    wortelzicht New Member

    Je hebt ook nog de raps thor f1 hardheid 60 en de raps odin f2 PM staal hardheid 64 en interessant qua prijs.
  4. Rover

    Rover New Member

    Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

    @Wortelzicht: Wat is jouw ervaring met de Raps? Heb je die zelf?

    Zoals ik het nu lees, zijn er behalve technische verschillen, niet echt kwalitatieve verschillen tussen de verschillende merken. Het komt nu op mij over alsof ik automatisch bij 1 of 2 merken uitkom, als ik een keuze heb gemaakt welke hardheid, breedte, hoogte ik wil en dat dan vooral de prijs bepalend is.

    Ik hecht er ook veel waarde aan dat ik mijn ijzer kan verstellen en dan vooral in de breedte. Ik heb gelezen dat M&M daarvoor ijzers heeft, maar hebben meer merken dat?

    Hoe zit het met stijfheid van de ijzers, zitten daar nog verschillen in?

    Aangezien ik ze pur voor natuurijs wil gebruiken neem ik aan dat ik het meest gebaat ben bij de laagste ijzers, klopt dit? Ik rijd op de baan overigens ook op lage podjes, dit geeft mij meer gevoel en controle.
  5. Rinus

    Rinus Member

    Daar komt het mijns inziens wel op neer ja.
    Voor zover ik weet kan dat alleen als je de ruimte hebt om je bindingen anders op je profiel te plaatsen (met profiel bedoel ik de 'buis', dus het gedeelte waar je binding op gemonteerd is). Ik ben dan ook wel erg benieuwd hoe ze dat bij MenM willen bewerkstelligen. Misschien dat er dwars sleuven in het profiel zitten? Op de website van MenM kan ik in ieder geval niets vinden over verstellen van de ijzers in de breedte.
    Het verschil in stijfheid zit hem volgens mij in het profiel. Als je een T-profiel neemt, zijn ze volgens mij een stuk minder stijf dan een bijvoorbeeld een driehoekig profiel of een profiel met 'fillets'. Praktijkervaring daarmee heb ik niet.
  6. marieke

    marieke New Member

    Houd er wel rekening mee dat wanneer er sneeuw op het ijs ligt, je dan sneller met je profiel/schoenen door het sneeuw rijdt, en dus snelheid verliest.
  7. Rover

    Rover New Member

    Op de website staat het volgende (onder "specificatie"):

    en hier staat iets over hoe te verstellen (http://www.menmiceskate.nl/uploads/images/Verzetten binding van MenM.pdf) maar de info is inderdaad gelimiteerd... geen duidelijk foto's of technische tekening. Ik ga er ook vanuit dat er sleuven in het profiel zitten ja.
  8. Rinus

    Rinus Member

    Dank! Nu ik het zie heb ik er vierkant overheen gelezen. De mens is wel eens lui... :mrgreen:
    Hij is in de lengte verstelbaar, OF in de breedte, met slechts twee lengtestanden. Als de breedtesleuven dan iets speling hebben, valt hij inderdaad goed te verstellen.
  9. Rover

    Rover New Member

    :p Eerlijk gezegd wist ik dat ik het had gelezen maar kostte mij het nu ook weer even om te vinden waar het nu stond.

    Hoe dan ook, ik denk dat ik wel genoeg weet: de schoen is het belangrijkste en in de ijzers zitten niet heel veel verschillen in kwaliteit. Dat is goed om te weten.

    Ik ga eerst maar eens bij Flevonice deze schaatsen uittesten :)
  10. Rider

    Rider New Member

    Hallo Rover,
    ik ben in het bezit van FreeSkates Tour (niet verstelbaar) maar heb een paar weken geleden ook de schaatsen van MM (64 Rc) welke in breedte verstelbaar zijn aangeschaft omreden dat ik ook de buizen/ijzers wil kunnen verstellen.
    Na een aantal tests heb ik de bindingen nu op de voorste stand en de buizen voor (2 mm) naar binnen gezet en achter neutraal in de midden. Mijn ervaring is dat ik nu weer druk onder de voet voel en dat het nu weer "loopt" zoals het behoort (zonder krassende schaatsen) en dat ik mijn schaatsvrienden op hun "normale" klapschaatsen weer kan bijhouden.
    Enige nadeel = je kunt de schaatsen onderweg niet meer wisselen.
    Schoen is uiteraard geheel persoonlijk maar RS carbon lijkt mij een goede keus.
    Rider
  11. Ik wil een aantal opmerkingen maken over de zweedse schaatsen met daarop een langlauf schoen (Salomon schoen is de beste):

    De meeste nederlands merken hebben de lange punt die in zweeden gebruikt wordt veel korter (en dus steiler) gemaakt.
    Ik rij op lundhags die hebben een mooie lange punt, dit is ideaal voor slecht ijs.

    De schaatsen worden vaak te kort verkocht, ik bedoel daarmee dat ze aan de achterkant niet goed uitsteken waardoor je niet goed achterop kunt zitten en je loopt kans achterover te vallen (ik heb dit vorig jaar op Ankeveen life kunnen aanschouwen). Daarom neem de schaatsen die zo lang zijn dat het afzet deel (het deel van het ijzer dat het ijs raakt) net zo lang is als je noren (klapschaats) ijzer. Deze ijzers zijn minder geschikt om op de baan te gebruiken (maar daar vindt ik dit soort schaatsen toch niet geschikt voor, tenzij je gezien lichaamelijk ongemakken niet meer op normale noren kunt rijden).

    Om meer steun in de schoen te krijgen heb ik om de schoen een extra klikbandje gezet. Deze zijn los verkrijgbaar in schaats winkels, ze zijn er van de merken powerslide en ballengrud (ik kan helaas geen voorbeeld plaatje vinden).

    Ik rij op de profile binding. Dit systeem met alleen een rubber blokje geeft een te slappe veer functie. Door een elastiek aan de achter zijde aan zowel de schaats als de schoen vast te maken krijg je een prima klapschaatsfunctie.
    Om goed de klapschaats functie te gebruiken is het nodig om je voet tijdens de afzet af te wikkelen, dit kan doordat de zool van de schoen buigzaam is.

    Herkenbaar in een verhaal hierboven is dat de schaats vaak niet goed onder het zwaarte punt van je voet zit.
    Omdat er ruimte is op het ijzeren staafje in de schoen glijd het ijzer vaak naar buiten. Ik heb dat opgelost door een plastic ringetje open te knippen en met seconden lijm aan het ijzeren staafje te plakken (op de schoen dus) hierdoor staat de schaats altijd optimaal onder mijn voeten (ik zorg dat het ijzer meer naar binnen onder mijn voet staat) en is het dus nog steeds mogelijk om de linker en de rechter om te draaien.

    Verder is het nog aan te bevelen om de veter uit de voorste gaatjes te halen. Je tenen krijgen daardoor veel meer ruimte en voor de steun maakt het niet uit.

    Mijn ervaring is dat ik op wat slechte ijs sneller rijdt dan mijn vrienden op klapschaatsen. Is het echter mooi zwart ijs dan rijden zij weer iets sneller. Op 200 km tochten zijn de zweedse schaatsen echter veel beter omdat het veel minder kracht kost om op deze schaatsen tempo te rijden.

    Groeten
    Pieter
  12. Rinus

    Rinus Member

    Amen. Zo rijdt mijn vriendin met haar maat 40 nu op ijzers van een halve meter :p

    Die rubberen blokjes zijn in verschillende kleuren/stijfheden verkrijgbaar, voor een meer of minder sterk terugklappend ijzer. Helaas worden ze hier in NL bijna allemaal verkocht met de slapste blokjes.

Deel Deze Pagina