IJSDIKTE meten

Discussie in 'IJs' gestart door TerraCarta, 19 dec 2010.

  1. TerraCarta

    TerraCarta New Member

  2. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Neem aan dat de radar ook info geeft over de dichtheid van het matriaal waar je door heen gaat??
    Hoe nauwkeurig is deze meting?? Is het verschil meetbaar tussen wit/sneeuwijs en het doorzichtige (lees:pikzwarte) ijs? Idealiter direct aan druksterkte metingen koppelen.
    Zodat je kan weergeven aantal mm's ijs en kwaliteit ijs.
    Dan voorzie ik wel een functie...
    Simpelweg de dikte meten zegt MIJ onvoldoende over de sterkte/draagkracht.
  3. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    Hoi Krizz,

    We zijn in ontwikkelfase en met deze apparatuur kunnen we diverse zaken karteren, zoals kabels en leidingen maar ook de verzadiging van vuildeeltjes in ZOAB. Wellicht dat in de toekomst misschien wel mogelijkheden zijn in het karteren van sneeuwijs versus mooi ijs.

    Maar ik denk dat ondanks t sneeuwijs de dikte toch wel van belang is?
    Als je een toertochtje wil organiseren wil je toch weten of t gemiddeld 12cm dik is en je wilt vast ook wel weten (sneeuwijs of niet) waar de windgaten zitten?

    Als er animo voor is dan zul je ergens moeten beginnen. Als vervolgens dat product veel gevraagd wordt doe je vanzelf kennis op waarop je kunt voortborduren.

    Kijk ik kan ook een afstandbestuurbaar amfibie voertuig ontwikkelen met software erbij waarop direct een ijsdiktekaart wordt gegenereerd in de computer. Technisch mogelijk maar kost me handen vol geld en dat was ik toch niet van plan als daar vervolgens geen draagvlak voor gecreeerd is.

    Klein beginnen en praktisch gebruiken, wat er daarna gebeurt zien we dan wel.
  4. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Ik snap je beweegredenen en je bedoelingen.
    Zou ideaal zijn.. ff rondje met je quad maken en je weet de ijsdikte over de hele route.
    Zo zou je wisselingen in dikte door stromingen regelmatig per dag kunnen controleren.

    Bedenk echter wel dat de clubkas van veel ijsclubs die toertochten organiseren na 13 jaar nu meestal leeg zijn en met de sneeuwval van dit en vorig jaar kan ik me voorstellen dat investeringen eerder die kant op gaan.
    En om nu alleen voor de KNSB 1 machine te ontwikkeling...?? tja

    Neem eens contact op met de KNSB.

    gr. Krizz
  5. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    Zo'n rondje maken, dat is wel hetgeen ik naar toe wil.

    Qua clubkas...., het is niet de intentie om de verenigingen leeg te trekken. Ons werk ligt stil in de civiele techniek en ik wil graag iets in de winter erbij hebben. Hier zal wel wat investering aan ten grondslag liggen dus als ik die onkosten kan spreiden ben ik al een heel eind geholpen.

    Ik denk dat nationale naamsbekendheid meer oplevert dan de klubkas :)
  6. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Mooi idee!

    Zie het ook wel voor me, rondje rijden en dan goed in kaart hebben hoe het zit met de ijsdikte. Alleen als het niet dik genoeg is en je zakt met quad en al door het ijs? ;)
    Qua soorten ijs denk ik dat je in eerste instantie niet onder een kenner uitkomt die de verschillende soorten ijs op hun merites kan beoordelen.
  7. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    We hebben een amfibie trike met sneeuwschuifblad. Waar wij geweest zijn kun je zowiezo schaatsen :wink:
    Zinken is het probleem niet (zie ook t youtubelinkje op onze site)

    Vandaag testen uitgevoerd op de "overijsselse meren" die morgen van start gaat
  8. spietjuh

    spietjuh New Member

    Is het niet zo dat de radar het verschil in dichtheid en materiaalsamenstelling meet? ( ik ben asfalttechnoloog, ken het principe) dan heb je namelijk met ijs een probleem. Het verschil in dichtheid tussen ijs en water is dermate klein dat je zeer fijngevoelige radarsignalen zou moeten kunnen genereren, daarmee zou je ook de kleeflaag of eventueel PAK's houdende slijtlagen moeten kunnen meten en bij mijn weten is dat nog niet zo nauwkeurig. Als dat wel zo is dan graag even een PB'tje want dan ben ik proffesioneel geïnteresseerd maar dat hoeft niet via het forum.

    Groeten piet
  9. bantega

    bantega Member

    Hoeft niet via forum, maar mag wel. Als niet-technoloog, maar wel schaatsneuroot interessant om (te proberen) te volgen. Voor de kennis over verschillende ijssoorten ed is het wellicht een overweging een cursus ijsmeester bij de knsb te volgen. Ik vind het idee geld verdienen indirect via naamsbekendheid en niet via de ijsvereningingen wel goed. Als ik iets met ZOAB zou moeten laten doen, kwamen jullie alvast op de shortlist :)
  10. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    IJs heeft een lagere dichtheid dan water anders zou t niet drijven toch? :D

    Op een radargram in het nieuwsarchief kun je duidelijk het verschil zien tussen ijs en water. Dat was onze eerste test in 2009 een lijntje door het midden van een sloot richting een duiker

    Wat betreft de asfaltlagen, lagen van enkele centimeters is geen probleem maar lagen van enkele millimeters lukt niet. Volgens mij is t bij asfalt vaak de kleef/slijtlaag op mm-niveau wat gezocht moet worden.

    Momenteel hebben we ijsdikte testen gedaan op de beulakerwijde qua snelheid. Ik zal de bevindingen in het nieuwsbulletin plaatsen op onze site. Zie de link helemaal bovenaan.

    Voor asfalt,en allerhande andere zaken voor de grondradar mail ons op t info adres op de site, ik sta je graag te woord.
  11. spietjuh

    spietjuh New Member

    De cursus ijsmeester van de KNSB is zeker een aanrader, het is op z'n minst een erg leuke avond en hij koste vorig jaar maar € 10,--. Ik weet niet wat het tarrief nu is maar zeker goed besteed.

    Het verschil in dichtheid van water en ijs is er inderdaad maar is zodanig klein dat ik aannam dat je het verschil niet zou kunnen zien.

    Ik zou zeggen op de "mijn" ijsbaan bij de speeltuin mag je zo komen testen maar hij is maar 10 x 25 meter en de afstand hoogeveen Oost-souburg is nogal groot waarschijnlijk. Het is wel het ideale testvlak voor onvervalst sneeuwijs. :(

    Groeten Piet
  12. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    Hoi Piet,

    Volgens mij is dat best een goeie tip van jouw 'ijsmeester' ga ik zeker wat mee doen!

    We hebben de beulakerwijde gemeten (30KM). Ik moet even vragen of ik de resultaten mag publiceren.
    We hebben het meer 2 keer ingemeten, 1x statisch (langzaam 1 dag) en 1x dynamisch (snel 3 uurtjes).

    Als de dynamische meting goed overeenkomt met de statische, dan hebben we een basis waarmee we 100 a 150 km per dag kunnen meten. Het verwerken van de gegevens kostte ongeveer 1 dag maar is voor een groot deel te automatiseren. En als de hel losbreekt kunnen we eventueel in ploegen werken en snachts gegevens verwerken.

    Komt toch mooi schot in de zaak zo!

    Groeten,

    Karel
  13. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    UPDATE
    Zie website voor de ijsdiktekaart van de beulakerwijde.
    We verwachtten per dag 80 tot 100KM te kunnen meten en ook direct te kunnen verwerken tot een soortgelijk kaartje.

    Met deze meetvorm is van ca. elke 10cm ijs in de lengterichting de dikte bekend.
  14. marieke

    marieke New Member

    ik heb me afgelopen dinsdag al afgevraagd wat er toch gemeten werd op de beulaker :)

    Mooi om te lezen dat de uitvoering en de bevindingen goed werken!
  15. spietjuh

    spietjuh New Member

    Het meetresultaat ziet er goed uit, (trouwens ik ben jaloers op de dikte), hebben jullie het ook gecorrigeerd / controleerd door boringen van de ijsdikte?
  16. TerraCarta

    TerraCarta New Member

    Onze gemeten dikte wordt afgeijkt aan de hand van een aantal boringen.
    Vervolgens boren we verspreid nog een aantal boringen waarmee we de meting dubbelchecken
  17. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ja, ik heb het me ook lang afgevraagd. Ik zag dat het om metingen ging, het zag eruit als een ploeg van rijkswaterstaat. Ik maakte er nog een grap over dat ze de belijning aan het uitzetten waren, maar niemand van de omstanders wist het.

    Sterkte is enerzijds inderdaad van belang, maar autoriteiten vragen altijd 12 of 15 cm dikte, dus die meten ook niet in sterkte.

Deel Deze Pagina