competitievervalsing

Discussie in 'Marathon' gestart door Gert, 27 nov 2010.

  1. Gert

    Gert New Member

    begin oktober is het marathonschaatsseizoen weer begonnen.
    Als vaste toeschouwer bij de marathons wil ik een klacht melden.
    Wat al enige jaren gebeurd, is nog niet veranderd, bij de 1e divisie rijden er elke week rijders uit de top divisie mee. Ik weet dat dit rijders zijn die bij de wedstrijd van die dag niet bij de topcompetitie kunnen meerijden. Om evengoed hun wedstrijdritme te krijgen rijden ze bij de 1e divisie wat hun goed recht is. Een terechte oplossing maar menigeen langs de baan vindt het competitievervalsing. Er zijn rijders van de 1e divisie die zich in een zetel in een kopgroep door de top divisie rijders naar de finish laten rijden. De dagprijzen gaan aan de 1e divisie rijders hun neus voorbij want bij de eerste 3 rijders waren er 2 rijders die uit de top divisie komen. Indien er niets veranderd zal dit nog wel een meer keer voorkomen in het seizoen. De prijzen bij de 1e divisie zijn al karig ten opzichte van de prijzen bij de top divisie en de dames. Is het niet mogelijk om hetzelfde als bij de C- rijders in de marathoncompetitie van het gewest NH-U te doen. Het zal u misschien wel bekend zijn dat er in die competitie ook 1e divisie rijders meerijden. Maar 10 ronden voor het einde van de wedstrijd verlaten deze rijders het ijs om alleen de C- rijders voor de overwinning te laten rijden.
    Met andere woorden deze rijders bepalen de wedstrijd en niet de rijders uit de 1e divisie.
  2. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik ben het helemaal met je eens. De rijders uit de topdivisie zouden zich niet met de wedstrijd moeten bemoeien (geen initiatief nemen tot kopgroepen, geen gaten dichtrijden).
  3. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ik interesseer me altijd voor dit soort indelingen in diverse sporten.
    Vraag is: wie maakt, en op basis waarvan, de indeling A-rijders/B-rijders ?
    Bij andere sporten zie je dit onderscheid niet zo duidelijk: vaak mag iedreen overal aan meedoen. Er is dan helemaal geen eer te behalen voor een 'b-categorie' , en tercht ook natuurlijk.
    Maar als je een A/B (of ABC) indeling maakt, moet het een eer zijn om een nivautje hoger te sporten. Dan moet je idd niet meer te pas en te onpas weer een niveau lager acteren.
    Ook vind ik het dan zeer onpasselijk om bewust niet te 'promoveren', omdat je op het lagere niveau prijzen wilt pakken, en teveel geilt op die prijzen. (bij het voetbal zien we dat nogal eens, spelers die bewust in lagere elftallen blijven hangen)
  4. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Ik denk dat de allerbeste voetballers die niet professioneel spelen toch om principiële redenen blijven hangen in de Hoofdklasse/Topklasse en dan vooral in de zaterdagcompetitie en dan vooral bij clubs als IJsselmeervogels, Spakenburg en Rijnsburgse Boys. Ik ben geen fan van Jacques de Koning (even de link naar schaatsen leggen) maar zoiets kan je rustig respecteren.

    Nog even een bruggetje naar het langebaanschaatsen, zouden wij het competitievervalsing vinden als Stefan Groothuis of Margot Boer ineens de Utrecht City Bokaal zou winnen? Of Ireen Wüst of Marrit Leenstra de Kraantje Lek? Ontneemt Jan Blokhuijsen nu niet subtoppers de kans om een toernooi te winnen door als NK allround-titelkandidaat ineens de Eindhoven Trofee te winnen?

    Overigens ben ik het eens met het principe van de topicstarter, als Feyenoord ineens een wedstrijd zou mee mogen doen in de topklasse zou dat ook niet eerlijk zijn, dus A-rijders zouden in de B-klasse niet mee mogen doen om de prijzen.
  5. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    In het inline-skaten kunnen ze er ook wat van. Dit jaar heeft de organisatie van de competitie Noord doelbewust de klasse 2 (C2/masters 2) verwaarloosd door onduidelijkheid over de begintijden van de wedstrijd. Door te weinig deelname in klasse 1 (C1-Masters 1) werd klasse 2 (C2-masters 2, waar meer deelnemers waren) gedwongen mee te rijden met klasse 1 (hoezo logisch?) Dus ook een vorm van competievervalsing, want de beste rijders van klasse 2 hoefden alleen maar met klasse 1 mee te rijden en daardoor kun je niet spreken van een eigen wedstrijd. Als je daar dan vervolgens over aan de bel trekt bij de verantwoordelijke personen (organisatie en KNSB), dan gebeurd er niets. Tijdens de evaluatie houden de masters 1 hun poot stijf en gunnen de rijders van klasse 2 geen eigen wedstrijd. Vervolgens hoor je helemaal niets meer van de KNSB, blijkbaar vinden zij het al lang best. Voor mij een reden om de gifbeker volgend jaar lekker aan me voorbij te laten gaan. Dus voor iedereen die volgend jaar es een wedstrijd wil proberen: ga vooral NIET mee doen aan de competitie Noord, daar is toch geen eer te behalen! :evil:
  6. janzwabu

    janzwabu New Member

    Het A-peloton (topdivisie) wordt gevormd door ploegen, die zelf een aantal rijders mogen contracteren (binnen bepaalde criteria) . Er mogen daarvan in de topdivisie per wedstrijd echter maar een beperkt vast aantal per ploeg starten. De rest van de ploeg kan dan wel in de 1e-divisie (B-rijders) meedoen. En - hoewel die A-rijders daar geen punten krijgen - beinvloeden ze die wedstrijd dus wel behoorlijk. Voordeel is wel dat goede B-rijders zich dan kunnen meten met A-rijders in zich daarmee ook in de picture van een ploeg kunnen rijden.
  7. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ja, ik dacht het al, dat het zoiets was. Dan leg ik toch heel sterk met het voetbal, en iets wat ik daar ook een groot probleem vind, nl dat er een gelaagdheid zit in wie er A en B is: dit komt door de ploegen.
    De (grote) ploegen nemen bewust teveel rijders (voetballers) om ook bij uitval/vormverlies steeds sterke rijders (voetballers) op te kunnen stellen. Maar als iedereen fit is, komen de reserves van de A-ploegen niet in actie.
    Dit is met name voor het publiek een nadeel, omdat de reserves van de betere ploegen beter zijn dan vele anderen.
    (Het tweede van Arsenal of Man United is beter dan top eredivisie, de nr 5 van BAM is beter dan vele ander A-rijders.)

    En daar zit hem dus het probleem. Het is logisch dat deze rijders niet toch meedoen aan de A-wedstrijd, want dat verstoord de ploegverhoudingen. Maar je hoeft die lijn slechts door te trekken en je concludeert dat het dus ook niet logisch is dat ze aan de B-wedstrijd meedoen.

    De oplossing zit hem volgens mij in het maximeren van het aantal rijders per ploeg. Stel dat op 5 (ik geloof dat er 4 opgesteld mogen worden ?), de andere rijders moeten een andere sterke ploeg opzoeken, en de competitie als geheel wordt sterker. En nee, dan mag die ene niet bij de B's meedoen, daar heeft ie in mijn ogen niks te zoeken.
    Ik kom uit een sport zonder A en B indeling, maar wel 'licentiehouders'. Dit kun je zien als A's, en er zijn dan ook wedstrijden voor niet-licentiehouders, da's dan B. En een licentiehouder mag niet meedoen aan een wedstrijd voor niet-licentiehouders. Als je het zo zegt, klinkt dat toch wel heel logisch.

    Bij het voetbal is de Uefa er nu mee bezig om een plafond te leggen bij 25 contractspelers per club, maar ik geloof dat de grote clubs ertegen zijn, en die hebben daar veel macht. (bij de Fifa is t net andersom en ligt de macht bij de kleinere landen)
  8. Edwin

    Edwin Active Member

  9. Gert

    Gert New Member

    competitievervalsing marathon

    begin oktober is het marathonschaatsseizoen weer begonnen.
    Als vaste toeschouwer bij de marathons wil ik een klacht melden.
    Wat al enige jaren gebeurt, is nog niet veranderd, bij de 1e divisie rijden er elke week rijders uit de top divisie mee. Ik weet dat dit rijders zijn die bij de wedstrijd van die dag niet bij de topcompetitie kunnen meerijden. Om evengoed hun wedstrijdritme te krijgen rijden ze bij de 1e divisie wat hun goed recht is. Een terechte oplossing maar menigeen langs de baan vindt het competitievervalsing. Er zijn rijders van de 1e divisie die zich in een zetel in een kopgroep door de top divisie rijders naar de finish laten rijden. De dagprijzen gaan aan de 1e divisie rijders hun neus voorbij want bij de eerste 3 rijders waren er 2 rijders die uit de top divisie komen. Indien er niets veranderd zal dit nog wel een meer keer voorkomen in het seizoen. De prijzen bij de 1e divisie zijn al karig ten opzichte van de prijzen bij de top divisie en de dames. Is het niet mogelijk om hetzelfde als bij de C- rijders in de marathoncompetitie van het gewest NH-U te doen. Het zal u misschien wel bekend zijn dat er in die competitie ook 1e divisie rijders meerijden. Maar 10 ronden voor het einde van de wedstrijd verlaten deze rijders het ijs om alleen de C- rijders voor de overwinning te laten rijden.
    Met andere woorden deze rijders bepalen de wedstrijd en niet de rijders uit de 1e divisie.
    5. 1e-divisie Heren
    a. In de 1e-divisie kunnen deelnemen: individuele rijders, al dan niet in teamverband.
    b. Voor toegang van rijders van buiten de Topdivisie – al dan niet in een team – is
    toestemming nodig van het Sectiebestuur Marathon. Deze rijders dienen sneller dan
    1.55.00 op de 1500 meter of 6.55.00 op de 5000 meter te rijden.
    c. In de 1e-divisie bestaat een team uit ten hoogste vier rijders.
    d. Per wedstrijd kunnen met goedkeuring van het Sectiebestuur Marathon, naast de
    landelijke lijst van rijders, individuele rijders worden toegelaten. Deze rijders dingen
    alleen mee voor dagprijzen.
    e Per wedstrijd mag ook één rijder deelnemen van een marathonmerkenteam (de vijfde
    of zesde rijder) dat uitkomt in de Topdivisie. Deze rijders dingen niet mee voor
    klassementen of (geld)prijzen.
    MAAR ZE STAAN WEL OP HET PODIUM
  10. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Re: competitievervalsing marathon

    Hierover was een tijdje geleden ook een discussie op schaatsen.nl Ik heb de indruk dat de KNSB de laatste jaren zijn aandacht m.n. richt op de top van het schaatsen/inline-skaten en dat de breedte sport er bekaaid afkomt.

Deel Deze Pagina