Kleine vraag over lemmet materiaal

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door BlueSinquel, 17 okt 2010.

  1. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Het viel me opeens op dat mijn nsx ijzers van HSS staal zijn. Maar nergens over wat ik erover heb gevonden vermeld dat het bi-metaal is. Dus ga ik ervan uit dat het helemaal HSS staal is en dat je dus enkele centimeters weg kunt slijpen voordat je het ijzer weg kunt gooien.
    Echter hebben Maple en Viking het over bi-metaal, een onderste laagje snelstaal op gewoon staal geplakt. Ik kan er toch niet bij dat mijn ijzers langer mee gaan dan een maple of viking ijzer? (qua slijpbeurten).

    Kort door de bocht: zijn de NSX ijzers ook bi-metaal? Anders ga ik nog eens achter mijn oren krabben of ik echt wel een ander onderstel á 400 euro zou willen, als die toch maar korter mee gaat dan mijn goedkopere nsx onderstel.
  2. Tjark

    Tjark Active Member

    Met Mogema's zou ik me helemaal niet zorgen maken over hoe lang ze meegaan...

    (lees: tenzij je voor je lol 1 uurtje in de week wat keuvelrondjes rijdt, vooral op blijven rijden. Doe je meer: koop 'fatsoenlijke' ijzers (hoewel ik ze optisch wel mooi vind, maar ja, wil je schaatsen of er alleen leuk uitzien?))
  3. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Hah ja ok.. Je moet het doen met wat er te koop is. Waar maak ik me eigenlijk zorgen over.. Ik heb geloof ik allang besloten dat ik andere ijzers wil.
  4. HA01761

    HA01761 Active Member

    Viking Special buizen gaan echt wel jaren mee hoor.
  5. ducatif1

    ducatif1 Member

    RIj zelf op Mogema NSX-Pro buizen. En niet een jaartje of zo maar al vele jaren en de 10.000km grens ben ik alwel gepasseerd. Laat 1x per jaar de ronding in slijpen en slijp ze vrijwel iedere week effe bij. Schaats gemiddeld 2-3x in de week in Deventer. Heb dus geschaatst op 400 kunstijs, de 5km baan op Flevonice, natuurijs en nooit problemen gehad met de buizen.
    En het was marathon schaatser Casper Helling die met Mogema buizen het werelduur record schaatste met Mogema buizen.
    Wat voor de 1 slecht werkt wil niet zeggen dat gelijk voor iedereen slecht is. 8)
    Mijn Mogema buizen kunnen nog wel een paar jaartjes mee en ze zien er gelikt uit met de goudkleurige buizen. :mrgreen:
    Alleen jammer dat ondeerdelen steeds moeilijker te krigen zijn omdat Mogema gestopt is met produceren.
  6. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Ik ben nu toch wel erg benieuwd, de meeste zeggen dat de nsx (ik heb comp2) buizen rommel zijn, en enkelen zeggen dat ze prima rijden. Ben benieuwd bij welke groep ik hoor.

    Ik leun overigens wel een beetje naar 1 kant:
    Een tijdje terug adviseerden de mensen van Stouwdam mij zeker niet de Mogema Neo te nemen, aangezien die zo kapot te rijden is. Dat zegt alvast wat over de andere NSX buizen.

    Daarnaast heeft mijn linker ijzer zelfstandig besloten dat 'ie S-vormig wil zijn (in zijwaartse richting), ik kan een hele lichte glooiende verbuiging zien onder de hak en onder de bal van de schoen (van het ijzer dus).
    Waarom het alleen mijn linker is weet ik niet.
  7. ducatif1

    ducatif1 Member

    De Mogema's staan bekend over hun zg meesturende ijzers.. voor de 1 heel erg makkelijk.. de ander kan er niet aan wennen/overweg. Heeft ook te maken met gewicht van jezelf. De wat lichtere mensen konden prima op de Mogema's rjden dan de wat stevigere rijders. Helemaal als er behoorlijk krachten op kwamen te staan.

    Als de heren van Stouwdam je het al niet aanraden..gewoon niet doen. Heeft ook te maken met dat Mogema gestopt is met produceren, dus gaat de bende kapot, dan kun je niks meer meer terug krijgen van de fabriek.
    Zou uiteindelijk toch gewoon voor Raps, Viking of Maple gaan, aangezien deze fabrikanten gewoon leveren en hun werk goed doen.
  8. Anne-Jelmer

    Anne-Jelmer Member

    De kwaliteit van een schaatsijzer wordt natuurlijk niet alleen aan het aantal slijpbeurten afgemeten. Rijeigenschappen tellen ook mee.
    De afgelopen 5 seizoenen heb ik op op Mogema NSX gereden en alleen in het eerste jaar zijn twee lagertjes kapot gegaan. Nadat ze vervangen zijn was dat nooit meer een probleem.
    Wel eens een dempertje verloren, teruggevonden en vastgelijmd. Met mijn hak naast het ijzer gestaan in een marathon. Maar ijzer nog steeds recht en had niet de indruk dat dat weer zou gaan gebeuren.
    Op dit moment overgestapt naar een paar maples, en die zijn wat betrouwbaarder in de bocht op full speed.
    Ik vond de NSX dan wat nerveuzer.
    Maar een recreant kan er een prima schaats aan hebben.

    Mocht iemand belangstelling hebben voor een paar gebruikte NSX pro's. Inclusief reserveonderdelen als lagers en veren... stuur maar een PM.
  9. Flipkikker

    Flipkikker New Member

    Was Mogema niet gewoon failliet gegaan? En is de eignelaar (ofzo) opnieuw begonnen met Cado-Modus, die zich vooral richten op inlineskaten en shorttrack. en daarnaast ook nog samen met Marchese de appelboorschaats hebben ontwikkeld...

    maar even on topic..

    in mijn ogen heb je wel een goed punt.. wat je toch bedoelt is dat bi-metalen schaatsen eigenlijk uit 2 lagen bestaan.

    Als je dus maar lang genoeg slijpt, zal op een gegeven moment het bimetaal geen bimetaal meer zijn en heb je alleen het metaal over dat niet geschikt is om goed te glijden..
    Waardoor je dus een nieuwe buis moet aanschaffen..
  10. ducatif1

    ducatif1 Member

  11. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Hah, iemand anders die het doorheeft.
    Al schijnt het 'zachtere' staal onder het gereedschapstaal, althans volgens iemand van de collard schaatswinkel, 60HRC koolstofstaal te zijn. Dus zover ga je er dan niet op achteruit. (Al zou elk mens bij het wegslijpen van de gereedschapstaal laag de ijzers willen weggooien, omdat ze 'op' zijn)

    Owja en daar leerde ik ook dat de sprint versie van de viking ijzers enkel een extra laag koolstofstaal hebben, het gereedschapstaal is in beide gevallen (gewoon en sprint) 7 milimeter. PM is een 'fractie' meer, maar ik geloof dat dat gewoon verkooppraat is.
    Op basis van deze informatie wil ik de gewone specials aanschaffen. Prettig dat ze wat lager zijn.
  12. HA01761

    HA01761 Active Member

    Na 7 jaar (waarvan 4 seizoenen redelijk intensief westrijdgebruik, 3x pw slijpen, 2 a 3x per seizoen ronden, en 3 seizoenen een beetje aanrommelen)waren mijn special buizen pas helemaal opgeslepen, dus overdrijf je het probleem van buizen die 'op' raken niet een beetje?

    Overigens, als je door de harde laag staal heen bent wil je je buizen echt meer gebruiken gebruiken, dat rijdt en slijpt echt heel erg irritant. (omdat je natuurlijk altijd op 1 plek als eerste door het harde staal heen bent, en die plek slijt vervolgens dus sneller dan rest van het ijzer, met alle gevolgen van dien voor ronding, scherpte, afbramen etc)
  13. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Ok, je hebt een punt, ervaring geeft in dit geval het antwoord.
  14. iceman

    iceman Member

    Dat laatste ben ik niet met je eens ga maar eens op dit Forum google op Maple, Prima en mooie ijzers maar garantie tot de voordeur.
    Ik heb ik ruim een seizoen Maple gereden toen brak de brug, het is een lijdensweg geworden die sukkels van Maple gaven niet thuis.
    Ik kan er nog kwaad om worden €450,00 naar de kloten,op advies van de schaatswinkel ben ik weer op Vikings gaan rijden, en tot op de dag van vandaag geen spijt
    Maple is echt niet slecht maar de service is een drama

    NOOIT MEER OP MAPLE

    THE ICEMAN 2
  15. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Gaf de schaatswinkel geen garantie? Dat is de plan B als plan A mislukt toch.
  16. HA01761

    HA01761 Active Member

    Sterker nog, de winkel is verplicht een deugdelijk product te leveren, als consument heb je in principe niks met de fabrikant te maken.

    Helaas verschuilen veel winkeliers zich achter de garantie (of het gebrek daaraan) van de fabriek....
  17. iceman

    iceman Member

    Hoi BlueSinquel

    Ik ben er met de schaatswinkel goed uitgekomen, want ik kom er al 15 jaar.
    Hij heeft toen een periode geen Maple meer verkocht vanwege de slechte garantie van de fabriek.

    Ik weet nog dat ik de Maple kocht zij hij ik zou het niet doen, maar ik vond het ijzer zo een mooie uitstraling hebben,Had ik achteraf maar geluisterd
    Maar ik ben nu ontzettend blij met mijn Vikings

    THE ICEMAN 2

Deel Deze Pagina