Tips voor onervaren elfstedenrijders!

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door Wroeter, 11 jan 2011.

  1. Hartklep

    Hartklep New Member

    Kun je zo'n knikje makkelijk laten repareren. Een beetje zouden van mijn mooie V2005 ; (
  2. kavee

    kavee Member

    Niet repareren, wel restaureren. Ze worden nooit meer kaarsrecht. Het is de vraag of je dat merkt bij het rijden. Op kunstijs misschien?
  3. oktopus

    oktopus New Member

    Zelf heb ik de tocht van 97 uitgereden, en ik had destijds op z'n hoogst tochten van 80 km gedaan. Ik vind de wat laatdunkende reakties van "nog maar 100k" dan ook absoluut niet terecht. Als je 100 km kan schaatsen, kun je ook 200, zeker bij een tocht waar je continu aangespoord wordt en waarbij zo'n sfeer heerst.

    De belangrijkste tip die ik kan geven voor onervaren rijders is: planning! Maak een schema. De afstanden tot elke stad in de route zijn zo na te zoeken (Bolsward ligt b.v. op 99 km). Bereken de tijd die je hebt tot 12 uur 's nachts, neem 1 uur marge, en bereken vervolgens hoe laat je in elke stad door moet komen. Dan ga ik er dus vanuit dat je de tijd die je hebt ook wel nodig zult hebben, maar dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af. In 97 was het relatief zwaar vanwege de harde wind. En van je starttijd. Ik zat destijds in de op een na laatste ploeg, starttijd half tien 's ochtends, erg laat dus.

    Als je dat schema hebt weet je in elk geval al snel hoe je het doet. De belangrijkste tip is dan: laat je niet opjagen, en hou je aan dat schema. Ga vooral niet harder.
    Toen ik in 97 startte vloog iedereen me op de eerste 50 km aan alle kanten voorbij. Ik kon niemand bijhouden. Men ging zo hard, dat het me ook vanaf Stavoren niet lukte om aan te haken bij groepjes tegen de wind in. Het tempo was gewoon te hoog voor me. Vanaf Workum lukte het me aan te haken, vanaf Harlingen merkte ik dat ik sneller ging dan de meesten. Vanaf Franeker lukte het de meesten niet om mij bij te houden als ze probeerden aan te haken tegen de wind in. Heel veel volslagen uitgeputte, kapotgereden mensen gezien toen. Ik zelf was toen nog behoorlijk fris.

    De moraal hiervan: laat je vooral niet opfokken de eerste helft, want mij is destijds gebleken dat het merendeel zich de eerste helft kapot rijdt, en vervolgens de tweede helft zwaar moet ploeteren of erger. Stel het schema op, en hou je er aan. Het heeft mij door de tocht geholpen, al met al vond ik m helemaal niet zo zwaar.
  4. Wroeter

    Wroeter Member

    Bedankt voor alle tips tot dusver.
    Vanavond voor het eerst in het donker geschaatst. Op een klein vennetje in het bos.
    Bewolkt, en in het bos, dus echt donker.
    Leuk om te doen. Maar ik zag wel erg weinig.
    Gelukkig waren er geen scheuren. Want als ze er waren had ik ze niet van te voren gezien.

Deel Deze Pagina