er zijn dan werkzaamheden aan het dak http://nos.nl/artikel/2052582-ek-allround-in-2017-op-onoverdekte-baan.html
Gingen ze niet een van die Poolse banen overdekken? Of allebei? Dat had ik elders op dit forum gelezen.
Ja die in Warschau, daarom wordt het EK verplaatst. Waarschijnlijk was het de bedoeling om al op de overdekte baan te schaatsen.
Ik snap niet dat ze de werkzaamheden in Warschau dan niet zo kunnen plannen dat het op tijd klaar is.
Tsja, dat is toch vrijwel altijd met grote bouwprojecten? * Mompelt iets met Poolse bouwvakkers die allemaal in het buitenland werken. *
Ik vind het alleen maar mooi, eigenlijk. De beste werkzaamheden die je aan een dak bij een schaatsbaan kunt doen, is wat mij betreft het weghalen van het dak. Dus heel mooi dat het EK op een prachtige schaatsbaan zonder dak kan worden gehouden.
Toch denk ik dat ze in Polen heel erg blij zullen zijn als ze straks ook bij slecht weer in eigen land kunnen trainen. Dat ze niet meer elke keer naar Berlijn of Minsk hoeven om gegarandeerd te zijn van goede omstandigheden.
Het gaat niet zo soepel met het regelen van overdekte baan in Warschau. In mei waren pas de eisen naar buiten gebracht en mochten aannemers best wel lang de tijd nemen om plannen in te dienen. Dat zou de hele zomer in beslag nemen. Lange tijd was het ook het idee om Zakopane te overdekken. Dat kwam van een private partij. Het enige jammere is dat het in Polen vaak bij ideeën blijft. Warschau lijkt nu echt waarheid te worden, ook omdat de Olympisch kampioen flink heeft zitten klagen en dreigde te stoppen als er geen overdekte baan kwam. Hij weet ook wel dat hij er zelf niets aan zal hebben. Zakopane heeft overigens een groot risico in zich als het om wedstrijden gaat. Er is daar hoog in de beren een wind die regelmatig de Poolse kampioenschappen verstoort: Halny. Ik heb er in 2011 eentje meegemaakt en dat was niet grappig. Windstoten van 90 km/u tijdens een 5 kilometer waarbij de rijders recht op gingen schaatsen. Ik werd voor gek verklaard dat ik nog buiten stond te kijken naar de verrichtingen van de rijders....maar ja ik liet me niet wegjagen door die wind Het is wel een reden dat de meeste Polen liever niet daar de Poolse kampioenschappen rijden en liever in Warschau rijden. Maar die baan is ook in een dusdanige staat dat het om te huilen is. Zakopane wordt trouwens komende winter gemoderniseerd. Niet alleen wordt de baan gemoderniseerd en de koelsystemen vervangen, ook komt er een echte tribune. Die is er nu namelijk niet. Ze gaan uit van een capaciteit van circa 3000 toeschouwers. De ijsbaan ligt wat dat betreft echt op een rotplek. Je kunt er nauwelijks uitbreiden. De Poolse bond heeft trouwens in pers bericht naar buiten gebracht dat het 'nieuwe EK' hun idee was en zij daarom dit mogen organiseren.
Herinner je het EK in 2012 nog? Vliegveld Warschau Modlin was bedoeld voor de vele supporters die Polen zouden aandoen. Modlin werd eind juli 2012 officieel opengesteld... Juist....
Een vliegveld is wel een stuk complexer dan een dak op een ijsbaan. Maar 5 maanden zal idd wel te krap zijn.
Het is niet een kwestie van "een dak op een ijsbaan". De infrastructuur van Tor Stegny is ook al jaren niet meer opgeknapt en dat geldt dus ook voor vriesinstallaties. Zelfs het rondebord is nog lekker old skool evenals de tijdwaarneming. Daarnaast is een complicerende factor dat er een hostel in het gebouw zit van de ijsbaan, dat moet ook een plek krijgen of juist helemaal tegen de vlakte. Ik weet niet welke afspraken daarmee worden gemaakt en van wie het hostel is. Feitelijk is het gebouw bij de ijsbaan haast alleen maar hostel, op twee kleedkamers na. Dus dat moet ook grondig worden verbouwd, je hebt er namelijk weinig aan als publieksentree. Verder heb je een kleine kantine, wat erg leuk is maar niet voldoende voor een 'grote hal'. Persoonlijk, ik hou van Tor Stegny en hoe het daaraan toe gaat en kan er echt van genieten, maar er moet echt nog wat gebeuren voordat het een volwaardige baan met dak kan worden. Ik gun die Polen echt een dak! Maar ben wel eens met hakkie dat het ook zo z'n charmes heeft. Even een impressie van afgelopen december De entree naar de ijsbaan, parkeerwachter is wel aanwezig maar parkeerplaatsen kennen ze niet De ingang van het hostel en tevens ingang van de ijsbaan. De keet rechts is de winkel van Artur Nogal. De gang naar de kamers van het hostel. Multifunctioneel. De gang is tevens opwarmruimte en kleedkamer. Rechts is trouwens dé hotel kamer van de man uit Sochi. De gang doet tevens dienst als mixed zone. Interviews worden hier gehouden
Het lijkt toch te gaan gebeuren, de minister heeft het zelf gezegd: "IJsbaan in Warschau wordt gemoderniseerde schaatshal Polen hoopt door nieuw onderkomen te investeren in internationaal succes. De Tor Stegny-ijsbaan in Warschau zal een flinke metamorfose ondergaan. De baan wordt gemoderniseerd en omgetoverd tot een multifunctionele, overdekte hal." Nog wel even geduld hebben: "Wanneer de nieuwe hal klaar moet zijn is nog niet precies bekend." http://www.schaatsen.nl/nieuws/9/ijsbaan-in-warschau-wordt-gemoderniseerde-schaatshal/
Grappig dat de Polen wel een inschatting geven in hun berichtgeving van wanneer de hal klaar zou moeten zijn. De bouw gaat namelijk 2,5 tot 3 jaar duren. Maar omdat de sporthal uit meerdere onderdelen bestaat en de bestaande faciliteiten voor de schaatsers in Warschau gesloopt worden, willen ze wel proberen het 'ijsgedeelte' als eerste af te ronden zodat men daarin kan trainen. Bródka sprak zelfs erover dat hij mogelijk nog rondjes kan schaatsen daar gedurende zijn carrière en we weten dat die niet eeuwig duurt. Ik las in Poolse media dat ze open dat voor de OS in 2018 de ijshal klaar is. En 2017 was echt bedoeld als 'open lucht kampioenschap' want, zo zegt het artikel, de overkapping was nooit gelukt voor 2017, ook als ze het plan klein hadden gehouden. Er zijn niet zoveel ijsbanen in Polen en Zakopane ligt voor mensen vanuit Warschau, vrij ver. Van het nationaal team kun je nog wel vragen of ze vaker in Zakopane kunnen zijn, maar voor opkomende rijders lukt dat vaak niet. Ook zonde omdat juist Warschau in trek is als trainingsbaan de laatste tijd. Maar goed, er komt een baan met een dak. Nu nog even overleven