Schaatshelm

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Danielle, 2 dec 2014.

  1. VVA

    VVA Member

    Ik denk dat het meer gaat om de knik die je nek maakt als je achterover valt en die punt het ijs raakt. Ik kan me zo voorstellen dat dit een behoorlijke schade aan je nek zou kunnen toebrengen. Ik denk dan aan een whiplash of erger. Op het ijs ergens achter blijven hangen lijkt me niet zo'n issue. Dat zou op de weg heel wat makkelijker kunnen gebeuren.
    Ik denk dat het enige nut van die punt airodynamica zou kunnen zijn. Denk aan het druppel effect. Maar hoe dan ook: beter iets dan niets zou mijn motto zijn...
    En inderdaad: wat meer onderbouwing en testresultaten zijn welkom.
  2. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Punten aan de fietshelm en voor- of achterover klappen bij het schaatsen.
    De beste val bij het schaatsen is bij een hoge snelheid, diepe zit en lege baan: Door de diepe zit is de valafstand tot het ijs klein; door de snelheid ga je niet verticaal maar schuin glijdend naar het ijs en de lege baan voorkomt dat je andere schaatsers in je valpartij raakt. Idealiter is de baan dan ook nog droog en voorzien van een zachte luchtkussen boarding.
    Overdrijvend: Zo is het bijna een genot om te vallen en over het ijs uit te glijden.
    De nare valpartijen zijn de vallen waarbij je rechtop rijdend tijdens het uitrijden onverwacht onderuit wordt getikt. Met als gevolg een harde val verticaal recht omlaag op het harde ijs en de meest gemene val is van achteren laag in de knieën getackeld worden en achterover vallen. Bij dit soort vallen krijgt je nek een rare tik als je hard voor- of achterover op een fietshelm met uitstekende punten zou vallen. Ik pleit dan ook voor helmen zonder uitsteeksels.
    Ieder jaar val ik wel 3 of 4 keer (gemiddeld 7 uur per week op de baan x 25 weken zijn 175 schaatsuren, gedeeld door 3 of 4 levert 1 val per 44 a 58 schaatsuren op. Waarvan meestal een keer door eigen toedoen, hard schaatsend gecombineerd met overmoed of over concentratie en de overige vallen worden me aangedaan door vallende personen voor me (zie je meestal aankomen en kan je op voorbereiden) en de gemene onverwachte vallen als je uitrijdend onverwacht onderuit getikt wordt.
    Mocht je vallen doe dan het volgende.
    • Steek nooit je armen uit, tenzij je als (ex) gevechtssporter weet hoe je de val moet breken met afslaan. Een van de veel voorkomende blessuren op ijsbanen is de gebroken pols van de uitgestoken arm.
    • Maak je zelf compact op het ijs en bescherm op het ijs liggend of glijdend met je armen je hoofd. Denk hierbij aan al die scherpe ijzers die je wilt vermijden, door je compact te maken is de kans op geraakt worden kleiner en je helpt anderen die dan minder kans hebben over je te vallen.
    • Hou je benen met de scherpe schaatsen op het ijs! Je wilt anderen immers niet met jouw scherpe schaatsen raken.
    Laatst bewerkt: 16 jan 2015
    VVA en Tuttifrutti vinden dit leuk.
  3. martijs

    martijs New Member

    De argumenten voor geen punt klinken gewoon logisch. En het zijn helaas vaak nare vallen, het lijkt op de baan momenteel of de één na de ander er per brancard vanaf gaat :-(

    Maar, altijd de maar. Fietshelmen zijn al lang op de markt, worden veel gebruikt en onder diverse omstandigheden. Je zou mogen verwachten dat de huidige puntige vorm in praktijk ruimschoots heeft bewezen geen belemmering te zijn bij een val op het achterhoofd. Ook steken helmen met een ronde achterkant vaak best veel uit. Het zou mij daarom niet verbazen als punt of rond weinig uitmaakt.

    Daarbij is natuurlijk duidelijk dat sterk uitstekende/scherpe punten of een "tijdrit" punt uit de boze zijn.
  4. VVA

    VVA Member

    Het is ook geen wonder als je ziet hoeveel mensen er hard proberen te gaan of in een treintje mee proberen te rijden zonder de techniek fatsoenlijk te beheersen.
    Mijn motto is altijd geweest: "eerst techniek dan snelheid" Ik weet best dat sommige dingen makkelijker gaan als je wat harder gaat, maar om in een treintje mee proberen te rijden zonder bijvoorbeeld de bochten normaal te kunnen nemen is vragen om ongelukken. En het is vaak een ander die daar de dupe van is...
    Natuurlijk moet ieder daar zijn eigen verantwoordelijkheid in nemen, maar een beetje minder overschatting van eigen kunnen is soms wel op zijn plaats, om nog niet te spreken over rekening houden met een ander... Wat lessen nemen is echt niet slecht voor je ego...

    Groet, Waldemar
    Laatst bewerkt: 17 jan 2015
  5. martijs

    martijs New Member

    Ik schaats op woensdagavond op de Vechtse banen in het toer uur. Allemaal verenigings schaatsers die les krijgen. En het is juist dan dat ik graag een helm op wil. Egocentrisme is standaard, het naleven van basale baanregels is vaak te veel moeite. Bij het vrij schaatsen waar ad hoc treintjes ontstaan voel ik me veel meer op mijn gemak.

    Ga de punt vraag eens aan Casco stellen, misschien dat ze antwoord willen geven.
  6. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Reagerend op: "Het is ook geen wonder als je ziet hoeveel mensen er hard proberen te gaan of in een treintje mee proberen te rijden zonder de techniek fatsoenlijk te beheersen."
    Alleszins herkenbaar. Als ik in een treintje rijd met een schaatser voor me waarbij zichtbaar is dat hij/zij moeite heeft met het tempo (dat speelt meestal in de bocht) dan kies ik (ondanks mijn helm) voor een van de volgende drie oplossingen:
    1. De niet aardige oplossing. Ik haal (hogerop!) in en ga voor de betreffende persoon rijden.
    2. De de beuk erin oplossing: Ik haak aan bij een inhalend treintje.
    3. De weg van de minste weerstand oplossing: Ik ga er af, rij een rondje uit en sluit weer aan ver naar voren in het zelfde of een ander treintje (vergt herkenbaarheid door en krediet bij mede schaatsers om er tussen gelaten te worden.
    Valpartijen in treintjes gebeuren veelal in de bocht. De voormannen van het treintje versnellen in de bocht en dan wordt het moeilijk voor sommige achtervolgers. Deze schaatsers zijn veelal herkenbaar aan een gebrekkige bochttechniek waarbij het linkerbeen niet tot een goede afzet komt. Oproep aan wie het betreft: Neem al of niet met vrienden een paar lessen bij de schaatsschool op je thuisbaan en vraag aandacht voor het verbeteren van je bochttechniek: Heup de bocht indrukken, hangen, druk zoeken met de linkerschaats en vanuit die druk afzetten met links waarbij je lichaam de bocht indrukt.
  7. Miki

    Miki Member

    Ik zie schaatsers van alle niveaus vallen op de baan en dat heeft mij ook doen besluiten om een helm te dragen. Hierboven wordt ingegaan op techniek en het verbeteren daarvan door middel van lessn. Nu valt het mij op dat geen van mijn docenten (een stuk of vijf) een helm draagt. Het zijn allemaal overigens goede docenten, maar terugkijkend op nu ongeveer een jaar schaatsen valt het mij achteraf op dat we het er nooit over gehad hebben. Eigenlijk is er ook nooit gesproken over vallen. Ik ben trouwens vaker gevallen en met meer geluk dan wijsheid heb ik er geen blessure aan overgehouden. Ik overweeg ook een valtraining te volgen, ik weet niet of iemand daar ervaring in heeft.
  8. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Als trainer/ instructeur draag ik sinds een paar weken consequent een helm. "Practise what you preach".
    Valtraining heeft m.i. helaas pas effect als het valbreken (denk aan judo) geautomatiseerd is en als reflex wordt uitgevoerd. Een ijsbaan leent zich niet om goed vallen als reflex aan te leren.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  9. De stoemp

    De stoemp Member

    De betere schaatsers op de baan zie je vaak geen helm dragen. De middelmatige rijder steeds vaker, dit is prima. Maar voor het imago zou het veel beter werken, als de jongens die rondjes 35 rijden of sneller een helm gaan dragen. Nu merk ik zelf ook dat ik me een geneer met een helm tijdens training, terwijl dit eigenlijk onzin is. Ik draag immers op de fiets en ski ook een helm. Aangezien ik voor bepaalde wedstrijden een helm nodig heb, ga ik waarschijnlijk voor de casco speedaero.

    Is een donkere lens daarbij vervelend op de ijsbaan?? Wil hem namelijk gebruiken voor wielrenwedstrijden en schaatsen.
  10. VVA

    VVA Member

    De betere rijders kunnen ook onderuit gaan... voorbeelden te over!
    Ik gebruik mijn Casco zonder vizier, maar ik denk dat het gele vizier erg prettig zal zijn op de baan. Dat geeft wat meer contrast, net zoals bij een motorhelmvizier en speciale auto brillen. Het Vautron vizier is natuurlijk helemaal ideaal, ook voor buiten, want dat kleurt mooi mee met de lichtomstandigheden. Kost wat, maar dan heb je ook wat!
    Op de Casco SpeedAiro RS zit het standaard op dacht ik. Wat mij naast het veilige gevoel nog het meeste bevalt, is dat je door het netje in de Casco niet voelt dat je een helm draagt.
    Hij zweet dus ook niet en je hebt geen drukpunten zoals bij praktisch alle andere helmen.
    Overigens werk ik niet bij Casco en ik verdien er ook niet aan :), maar ik ben er wel heel erg mee in m'n sas...
    De stoemp vindt dit leuk.
  11. Spits

    Spits Active Member

    Vanmorgen had ik weer les. Samen met mij lessen er ook heel veel kinderen. Deze concentreren zich heel erg op vooruit te komen zonder te vallen. Ik denk dat de zaterdag en zondag ochtenden hiervoor bij uitstek geschikt zijn, het lessen bedoel ik. Toch zijn er ook types welke heel goed kunnen schaatsen, deze rijden dan ook met vrij hoge snelheden, op de binnen kant( af en toe hogerop roepend) van de baan. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat de jongsten het al druk genoeg hebben, laat staan dat ze zich nog bezig gaan houden waar ze wel of niet mogen(?) komen! Al kan je nog zo goed schaatsen, een beetje "common sense" zou nog wel es een beetje op z'n plaats zijn zo nu en dan! Als je een beetje van jezelf en anderen houd zou je er goed aan doen een helm te dragen tijdens drukke tijden op de baan. Als je echt een topper bent die alleen hard wil en kan gaan, dan heb je daar meestal bepaalde tijden voor bij de meeste banen. Het dragen van geen helm kan je volgens mij met het minste risico doen als je de baan prive huurt, of als je een rechtstreeks duel aangaat met een andere topper........... om een titel. Uiteindelijk maakt iedereen zelf zijn keuze, weet wel dat je nooit weet wanneer jou val gaat komen. Hoogmoed kan er wel aan vooraf gaan........
    VVA en De stoemp vinden dit leuk.
  12. De stoemp

    De stoemp Member

    Weet iemand al waar een duidelijke argumentatie staat (evt met wetenschappelijke bronnen) dat een punt achterop de fietshelm nadelig is?

    Bij de mass start en shortrack rijden ze namelijk ook met een puntvormige achterkant.

    Het zou een goed marketing fabeltje zijn namelijk ;)
  13. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Even voor de duidelijkheid:
    Volgens de KNSB zijn er geen eisen waaraan een SCHAATShelm aan moet voldoen.
    Zodoende zijn er ook nog geen goedgekeurde helmen.

    Onze ijsclub is aan het inventariseren of helmplicht noodzakelijk en haalbaar is.
    De stoemp vindt dit leuk.
  14. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Als bovenstaande klopt dan loopt de KNSB m.i. achter de feiten aan. Overigens reed Team Haven Amsterdam volgens mijn informatie vorig jaar al met Casco helmen.
  15. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Dit is de info die ik kreeg van de KNSB afgelopen woensdag.
    En ja dat is ook mijn gevoel dat ze achter de feiten lopen.
  16. VVA

    VVA Member

    Als je, zoals ik, hebt gezien wat de gevolgen van een val op het ijs op lange termijn kunnen zijn, dan is noodzaak geen vraag meer. Hersenletsel is geen sinecure!!
    Dom gezicht zo'n helm?? Het is pas echt dom als je kwijlend in een rolstoel achter de geraniums zit omdat je te stoer was om een helm te dragen.
    Het wordt dan opeens ook heel erg dom om te denken dat het jou niet kan overkomen omdat je zo goed kunt schaatsen... Het is vaak een ander waardoor je onderuit gaat, alleen heb je daar niet zoveel aan als jouw kop gekraakt is...
    Uiteraard is het een ieders eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende veiligheid. Maar spijt komt altijd te laat...

    Sorry als ik wat hard overkom, maar de werkelijkheid is hard.

    Goed ijs!
    Waldemar
    schaatsbart vindt dit leuk.
  17. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Bij onze ijsclub is er voor de jeugd die trainen op de ijsbaan in Leiden helmplicht echter zonder eisen waar een helm aan moet voldoen.
    Voor verdere invoering willen wij meer informatie hebben....
    Die is er niet.
  18. VVA

    VVA Member

    Alles is beter dan niets... Zelfs een dikke wollen muts beschermt enigszins, zij het natuurlijk niet voldoende voor een klap.
    Het is gewoon erg jammer dat het zoveel geld moet kosten om een beetje bescherming te kopen. Dat houdt een hoop mensen tegen denk ik.
    Het zou goed zijn als een ijsclub (welke dan ook) wat research zou doen en een helm zou sponsoren voor hun (jeugd) leden.
    Maak de contributie wat duurder en de helm goedkoper, dat schrikt minder af en trekt ouders over de streep, zeker als er voldoende argumentatie en/of voorbeelden zijn.

    Er zijn toch al wel een aantal tests gedaan met o.a. RibCap, maar die geven zelf al aan dat deze niet dezelfde bescherming bieden als een helm.

    Goed om te horen dat er bij jullie al een helmverplichting is. Ik hoop dat vele clubs dit voorbeeld zullen volgen.
    Ik begrijp ook dat het moeilijk is om een bepaald type of merk te verplichten, zonder van concurrentie vervalsing beschuldigd te worden.
    Daarom zou er inderdaad een officieel keurmerk voor helmen moeten komen.
    Hier is een taak weggelegd voor de KNSB zou ik denken.

    Waldemar
  19. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Elk geval:houd de discussie opgang, en langzaam invoeren zal wel de weg zijn.
    Mij lijkt het logischer om geen punt aan de achterkant te hebben zoals de fietshelm met aerodynamische vorm, zelf rijdt ik met een skihelm van nog geen paar tientjes.
    In haarlem hebben ze 2 seizoenen helmen bij de kassa gehad voor een prikkie om te stimuleren, heb er bij de schaatsschool ook naar geinformeerd of het een idee was om cursisten vooral kinderen te verplichten?advisren!.
    Je moet ook niet vergeten dat op recreanten uren de baan stukken voller is, en er doodgewoon veel meer risico is dan wedstrijdrijders die met z,n tweeen in de baan staan, ookal is een nare valpartij daar ook niet uitgesloten. Beter om met zo,n onderscheid toch wijsheid te betrachten!Als verplichten geen optie is, dan elk geval stimuleren.
    goede zaak een keurmerk??, ik weet het niet of dat prioriteit moet hebben, straks gaan verzekeringen weer moeilijk doen als je een ongeluk hebt gehad en geen keurmerk helm hebt gedragen, terwijl elke helm cq hoofdbescherming als je logisch nadenkt een stap in de goede richting is!
  20. martijs

    martijs New Member

    Keurmerk heeft juist veel zin, dan weet je als koper eindelijk waar je aan toe bent. De ene hoofdbescherming is bepaald de ander niet. Een oom is bij een toertocht gevallen. Hij had een hele stevige dikke muts op. Het goede nieuws is dat hij leeft, het slechte nieuws is dat zijn vrouw geen man meer heeft maar een kind. Met een helm van een paar tientjes zou hij er zonder letsel van af zijn gekomen. Van een ribcap of smartcap weet je dat nauwelijks en ze zijn een stuk duurder. Een skihelm is zekere keus. Zelf vind ik het lage gewicht en de ventilatie van een fietshelm prettig. Ga toch met mijn licht puntige helm rijden, hij draagt fijn en staat me geweldig ;-)

    Giro heeft voor rond de 35 euro de herenhelm Skyline 2 en de dameshelm Venus 2. Gekeurd en ronde achterkant. Minder ventilerend alternatief is de Giro Section. Geen mode items maar goede bescherming en betaalbaar.
    schaatsbart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina