Rubriek: Telesport - telegraaf
Maandag, 22-05-2006
ALCÚDIA, maandag Een grote groep schaatsers en coaches wil zich hard gaan maken voor Ard Schenk als nieuwe voorzitter van de KNSB. Volgens TVM-sprinter Erben Wennemars is de schaatscoryfee van vroeger de aangewezen persoon om de bond naar rustiger vaarwater te loodsen. "Ard Schenk is een oud-topsporter met veel bestuurlijke ervaring, met charisma en met leiderschapskwaliteiten. Bovendien is hij iemand die zichzelf ondergeschikt maakt aan het algemeen schaatsbelang", meent Wennemars, die momenteel met zijn nieuwe ploeg op trainingskamp is op Mallorca. Het voorzitterschap bij de KNSB is vacant nadat Jacob Reitsma eerder aangaf binnenkort terug te zullen treden. Reitsma stond intern onder zware druk. Onder andere de onhandige en trage manier waarmee het nieuwe sponsor- en financieringsplan voor de periode 2006-2010 tot stand kwam, leverde hem felle kritiek op van zowel de merkenteams als hoofdsponsor Aegon. In de speurtocht naar een opvolger benoemde de KNSB vorige maand een commissie van wijze mannen, die een profielschets moet maken van de nieuwe voorzitter. Opvallend is dat Ard Schenk - naast Jan Loorbach en Joop Janssens - één van de drie mannen is die zitting in die commissie heeft. Ook volgens Wennemers' ploeggenoot Carl Verheijen bezit Schenk alle eigenschappen die een goede voorzitter moet hebben. "Hij heeft een groot hart voor de sport. Bovendien heeft hij als lid van de technische commissie van de internationale schaatsunie ISU en eerder al als Chef de Mission van de olympische ploeg tijdens de Spelen van '98 in Nagano laten zien dat hij ook als bestuurder uit het goede hout gesneden is. Voor hem is het eigenbelang volledig ondergeschikt aan het belang van de sport en de sporters. Daarnaast durft hij progressief te denken en te handelen", aldus Verheijen. "Ard is een topper met een goede, verstandige visie", vindt Ingrid Paul namens Team Telfort. DSB-coach Jac Orie onderschrijft de woorden van Paul. "Ik geloof dat iedereen hem wel als voorzitter zou willen. De vraag is volgens mij vooral of hij het zelf wil." In een reactie noemt Ard Schenk het eendrachtige geluid van schaatsers en coaches 'een heel mooi gebaar'. "Tegelijkertijd kan ik niet veel meer doen dan het voor kennisgeving aannemen. Ik ben in principe niet beschikbaar voor de functie. Ik zit in de commissie die een goede voorzitter moet zoeken en dat doen we bij voorkeur in alle rust en zorgvuldigheid", aldus de meervoudig Europees, wereld- en olympisch kampioen