Moet Koops weg? (poll)

NK, EK, WK, OS, Worldcup...

Moderators: Krizz, Lisan

Koops moet weg

Ja, als je zulke regels verzint dan ben je niet geschikt voor je werk.
15
22%
Nee, hij heeft zijn werk gedaan en het pakt nu toevallig zo uit.
54
78%

Totaal aantal stemmen : 69

Moet Koops weg? (poll)

Berichtdoor Payday » ma Jan 25, 2010 21:34

Er wordt al zoveel geschreven op de verschillende topics, maar ik wil graag breder stilstaan bij de uitschakeling van Verheijen. Natuurlijk heb ik weer veelvuldig het argument "regels zijn regels" gezien, maar dat vind ik zo'n kul argument. Als je die redenering aanhangt dan kun je Demjanjuk ook niet veroordelen want wat hij deed in Sobibor mocht volgens de regels in die tijd.

In neem aan dat Arie Koops voornamelijk verantwoordelijk is voor het verzinnen van de regels en ik wil wel eens weten wat de forumdeelnemers vinden van de verantwoordelijkheid die Koops heeft voor de uitschakeling van Verheijen.
Jan-Roelof Kruithof was de sterkste schaatser ooit.
Payday
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Bookmark and Share

Moet Koops weg? (poll)

Sponsor

Sponsor

Re: Moet Koops weg? (poll)

Berichtdoor Payday » ma Jan 25, 2010 21:43

Ik ben natuurlijk niet voor niets deze poll begonnen. Natuurlijk moet een man weg die zulk slecht werk aflevert. En het is zeker niet allemaal "achteraf wetenschap", veel van het maleur is al voorspeld in de topics. En het had ook nog wel veel erger uit kunnen pakken. Nu is Verheijen het enige echte slachtoffer van het wanbeleid van de KNSB. Je kunt toch niet anders dan van wanbeleid spreken als een rijder die op het al een jaar van te voren afgesproken moment met 7 seconden verschil wint en die dan vier weken later met 1 seconde verschil verliest niet naar de OS mag, omdat toevallig een rijder die helemaal geen rol speelt in deze zaak heeft afgezegd voor het AKT1. Ik hoop dat het NOC-NSF als nog ingrijpt en Blokhuijsen niet accepteert. Onkunde van de KNSB mag niet te koste gaan van de rijders.
Payday
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor spook » ma Jan 25, 2010 22:03

Nee, hij heeft zijn werk gedaan en het pakt nu toevallig zo uit.

Dit antwoord suggereert dat de huidige uitslag oneerlijk is. Daar ben ik het al niet mee eens.

Waarom kan ik nergens antwoorden dat ik het huidige tiental de beste optie vind? En dat ik dus in alle opzichten tevreden ben met de selectiecriteria? Vind de vraag erg suggestief! Daarnaast vind ik het onzin om de resultaten van een schaatstoernooi te verbinden aan het ontslag van iemand. Wij hebben toch weinig te zeggen over het functioneren van Koops? Alsof Koops die selectiecriteria in zijn eentje opgesteld heeft? Daarnaast zul je bij elke methode problemen krijgen. Klagen is makkelijk, maar kom dan toch eens met een beter alternatief! Voetbalcoaches worden ontslagen nadat ze twee wedstrijden verloren hebben, laten we alsjeblieft niet die kant op gaan bij het schaatsen!

Payday schreef:In neem aan dat Arie Koops voornamelijk verantwoordelijk is voor het verzinnen van de regels en ik wil wel eens weten wat de forumdeelnemers vinden van de verantwoordelijkheid die Koops heeft voor de uitschakeling van Verheijen.

Op dit moment, 18 dagen voor de Spelen, is Jan Blokhuijsen sneller dan Carl Verheijen. Het zou toch nog veel stommer zijn om dan Carl Verheijen te sturen? In het eerste deel van het seizoen heeft Verheijen ook niet bewezen dat hij veel beter was dan Blokhuijsen. Als je de B-groep meetelt dan heeft Blokhuijsen wel een podiumplek behaald en Verheijen niet. Het is dus absoluut niet logisch om Verheijen meer rechten te geven dan Blokhuijsen!
spook
5e plaats
5e plaats

Berichtdoor Payday » ma Jan 25, 2010 22:12

spook schreef:Op dit moment, 18 dagen voor de Spelen, is Jan Blokhuijsen sneller dan Carl Verheijen. Het zou toch nog veel stommer zijn om dan Carl Verheijen te sturen? In het eerste deel van het seizoen heeft Verheijen ook niet bewezen dat hij veel beter was dan Blokhuijsen. Als je de B-groep meetelt dan heeft Blokhuijsen wel een podiumplek behaald en Verheijen niet. Het is dus absoluut niet logisch om Verheijen meer rechten te geven dan Blokhuijsen!

Spook als je zo redeneert kunnen we wellicht op 12 februari nog een AKT3 houden. Wie daar wint kan een dag later de 5 km rijden.
Die is immers pas echt goed in vorm.
Payday
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor Payday » ma Jan 25, 2010 22:19

Blijkbaar wordt Koops een jaar te laat wakker:

OS 2010 - KNSB: 'Probleem-Kramer is urgent' Tell-a-Friend print nieuwsartikel
--------------------------------------------------------------------------------
Home > Nieuws > Schaatsnieuws > Vancouver-2010 - Datum: 25-jan-2010 18:09

Het gegeven dat Sven Kramer (foto) de enige schaatser van TVM is die zich heeft geplaatst voor de Olympische Winterspelen van Vancouver neemt de schaatsbond serieus, stelt topsportcoördinator Arie Koops van de KNSB. Doordat Carl Verheijen, Koen Verweij en Wouter Olde Heuvel er maandag niet in slaagden het laatste beschikbare ticket op de vijf kilometer te bemachtigen, mist Sven Kramer een trainingsmaat.

“Ja, het is urgent,” zegt Koops in een reactie tegen Sportweek. “En daarom hebben we ook via NOC*NSF de vraag neergelegd bij het organisatiecomité in Vancouver (VANOC) of niet-gekwalificeerde rijders op het ijs van de Olympic Oval van Richmond mogen trainen. Ik verwacht dat we over een dag of twee antwoord krijgen van VANOC.”
Payday
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor Billy » ma Jan 25, 2010 22:22

Zoals in een ander topic al gemeld; er rijden nog 9 andere nederlanders rond; welliswaar niet van TVM maar wel van olympische kwalitijd. Er zijn is toch geen stammen strijd wordt er telkens weer door TVM gemeld!?? De nadelen van commerciele ploegen worden steeds duidelijker.
Billy
4e plaats
4e plaats

Berichtdoor dedeut » ma Jan 25, 2010 22:23

In mijn ogen zijn er twee dingen mis in het kwalificatiesysteem: (1) de normen voor kwalificatie (top 8 ) zijn iets te soepel (top 5 zou beter zijn), (2) Ze hadden Verheijen en bruintjes moeten begunstigen in de loting (in ieder geval tov blokhuijsen, Olde Heuvel en wust die al eens verslagen waren).. Mbt tot (1), dit vind ik geen al te zware fout en ik neem het Koops en consorten niet kwalijk dat ze de negatieve consequenties daarvan niet hebben voorzien. Mbt (2), ik denk niet dat Koops daar inspraak in heeft gehad. Wat mij betreft mag Koops dus aanblijven. Wel moet hij het systeem licht aanpassen voor 2014..
Gebruikers-avatar
dedeut
Zilveren medaille
Zilveren medaille

Berichtdoor spook » ma Jan 25, 2010 22:32

Payday schreef:
spook schreef:Op dit moment, 18 dagen voor de Spelen, is Jan Blokhuijsen sneller dan Carl Verheijen. Het zou toch nog veel stommer zijn om dan Carl Verheijen te sturen? In het eerste deel van het seizoen heeft Verheijen ook niet bewezen dat hij veel beter was dan Blokhuijsen. Als je de B-groep meetelt dan heeft Blokhuijsen wel een podiumplek behaald en Verheijen niet. Het is dus absoluut niet logisch om Verheijen meer rechten te geven dan Blokhuijsen!

Spook als je zo redeneert kunnen we wellicht op 12 februari nog een AKT3 houden. Wie daar wint kan een dag later de 5 km rijden.

Als dat had gekund was dat geen gek plan. De limiet voor inschrijving is echter 28 januari! Als je in Vancouver weet dat Blokhuijsen toch niet meer in topvorm is dan zou het geweldig zijn als je dan nog voor Verheijen kan kiezen. Maar dat is simpelweg niet het geval door de internationale regels. Verheijen heeft zich eerder niet kunnen plaatsen. Consequentie is dat hij zich op het laatst mogelijke moment voor de Spelen nog eens moest bewijzen. Het is logisch dat je alleen de snelste stuurt op dat moment! De deelnemers zijn per definitie geen eendagsvliegen (kwalificatie op zak) dus dit is het beste moment om te kiezen. Ik zie geen reden om nu nog in-het-verleden-behaalde-resultaten mee te tellen. Waarom zou je zeker kunnen zeggen dat Verheijen beter presteert op de Spelen als Blokhuijsen?
spook
5e plaats
5e plaats

Berichtdoor MSc » ma Jan 25, 2010 22:44

dedeut schreef:In mijn ogen zijn er twee dingen mis in het kwalificatiesysteem: (1) de normen voor kwalificatie (top 8 ) zijn iets te soepel (top 5 zou beter zijn), (2) Ze hadden Verheijen en bruintjes moeten begunstigen in de loting (in ieder geval tov blokhuijsen, Olde Heuvel en wust die al eens verslagen waren).. Mbt tot (1), dit vind ik geen al te zware fout en ik neem het Koops en consorten niet kwalijk dat ze de negatieve consequenties daarvan niet hebben voorzien. Mbt (2), ik denk niet dat Koops daar inspraak in heeft gehad. Wat mij betreft mag Koops dus aanblijven. Wel moet hij het systeem licht aanpassen voor 2014..

Volledig mee eens.

Met een derde punt erbij: Er is niet goed genoeg geanticipeerd op de mogelijkheid dat er weinig goede schaatsers bij kunnen zitten voor de TP.
Hoewel het nu met een sisser afloopt, is het team dat we daar kunnen opstellen niet het sterkste wat mogelijk is.
Wanneer hier via de regels op geanticipeerd was hadden we wellicht via enkele mazen in de regels een sterker team kunnen opstellen. (Wanneer bijvoorbeeld WOH een seizoenstijd van onder de 36,00 had gehad, had hij naar de OS gekund voor de TP en 500m.)

Verder is er goed werk geleverd en dat de personen die naar Vancouver gaan het over het algemeen verdient hebben. Tuurlijk is het zuur voor Carl, Erben, Marianne en anderen, maar ze stonden er nou eenmaal niet op de momenten dat ze er hadden moeten staan.
Gebruikers-avatar
MSc
5e plaats
5e plaats

Berichtdoor wereldrecord » ma Jan 25, 2010 22:52

Ik heb soms een gevoel, dat hij een iets te grote voorkeur heeft voor sommige schaatsers. Laatst bij het bosje bloemen dat Ronald Mulder kreeg, dat hij toch naar Vancouver mag zei hij met een verschrikkelijk boer met kiespijn.
wereldrecord
4e plaats
4e plaats

Berichtdoor leenstrafan » ma Jan 25, 2010 23:00

Ik ben het opzich wel eens met spook dat de poll een beetje suggestief is. Maar het is lastig om polls objectief te houden, dat heb ik zelf ook wel ervaren.

Ook ben ik het eens met MSc en dedeut, het systeem heeft in grote lijnen gewerkt, maar op details zou het beter kunnen. Achteraf is het altijd makkelijker praten, maar iemand die kan aantonen dat hij voor het AKT een systeem bedacht heeft waar uiteindelijk een sterker deelnemersveld uit was gekomen mag zich melden.

@ wereldrecord: Arie Koops en de KNSB hebben er geen geheim van gemaakt liever een extra Team Pursuiter naar Vancouver te hebben gestuurd. Dat mocht niet en dus ging Ronald Mulder. Het lijkt me niet de wat matige glimlach een gevolg was van de afkeer van Ronald Mulder.
De één is fan van marathonschaatsen; ik ben fan van Marrit-on-schaatsen.
Gebruikers-avatar
leenstrafan
Zilveren medaille
Zilveren medaille

Berichtdoor dedeut » ma Jan 25, 2010 23:10

leenstrafan schreef:
Ook ben ik het eens met MSc en dedeut, het systeem heeft in grote lijnen gewerkt, maar op details zou het beter kunnen. Achteraf is het altijd makkelijker praten, maar iemand die kan aantonen dat hij voor het AKT een systeem bedacht heeft waar uiteindelijk een sterker deelnemersveld uit was gekomen mag zich melden.

.

Niet alleen moet diegene aantonen dat er in de huidige omstandigheden een sterker deelnemersveld was uitgekomen, maar ook in andere omstandigheden. Veel voorgestelde veranderingen op dit forum zijn behoorlijk ad hoc, ze incorporeren alleen de kritiek op het huidige systeem..
Gebruikers-avatar
dedeut
Zilveren medaille
Zilveren medaille

Berichtdoor Cyclad » ma Jan 25, 2010 23:25

Payday heeft iets in zijn hoofd en wil dat ons kennelijk ook opleggen.
Lukt je bij mij niet. Arie Koops heeft inderdaad uitstekend werk verricht. Dit scenario was niet voorzien. Hij heeft vooraf getracht de boel zo eerlijk mogelijk te benaderen en daarin is hij voor 95% geslaagd.
Moet je hem die andere 5% dan aanrekenen? Natuurlijk niet.
Hoe dieper het dal hoe mooier de comeback!
Cyclad
Zilveren medaille
Zilveren medaille

Berichtdoor gerrit stevens » di Jan 26, 2010 2:03

Payday schreef:

Bij de Oostenrijkse skiërs doen ze dat nog op de training een dag voor de wedstrijd. Wellicht wat overdreven in vergelijking met een 5k maar toch.
In vergelijking met het skiën zijn de schaatsers watjes. Hoeveel wedstrijden heeft Carl dit jaar gereden. Vergelijk dat met een doorsnee topskiër en je vraagt je af waarom ze klagen over een overvolle kalender.
gerrit stevens
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor gerrit stevens » di Jan 26, 2010 2:13

Payday schreef:Ik ben natuurlijk niet voor niets deze poll begonnen. Natuurlijk moet een man weg die zulk slecht werk aflevert. En het is zeker niet allemaal "achteraf wetenschap", veel van het maleur is al voorspeld in de topics. En het had ook nog wel veel erger uit kunnen pakken. Nu is Verheijen het enige echte slachtoffer van het wanbeleid van de KNSB. Je kunt toch niet anders dan van wanbeleid spreken als een rijder die op het al een jaar van te voren afgesproken moment met 7 seconden verschil wint en die dan vier weken later met 1 seconde verschil verliest niet naar de OS mag, omdat toevallig een rijder die helemaal geen rol speelt in deze zaak heeft afgezegd voor het AKT1. Ik hoop dat het NOC-NSF als nog ingrijpt en Blokhuijsen niet accepteert. Onkunde van de KNSB mag niet te koste gaan van de rijders.

Sorry, Arie Koops heeft volgens mij goed werk afgeleverd. Hij heeft goed geluisterd naar de topcoaches want vooraf is er van die kant geen enkele kritiek gekomen. Alleen Gerard van Velde, coach van een kleine ploeg, had (achteraf) kritiek.
Als er personen op moeten stappen dan zijn dat de coaches van Bruintjes en Verheijen. Maar ja Kemkers heeft door die vemaledijde regels wel Wüst (1000) en Groenewold (3000 en TP?).
In 2002 was er ontzettend veel kritiek dat UDH op de 1500m mee mocht doen i.p.v. Wennemars. Jochem had niets te zoeken op zo'n snelle baan als SLC.
Dus laten we eerst maar afwachten hoe de "discutabelen" het er afbrengen. En dan bedoel ik schaatsers die bij het AKT1 buiten de top 4(3) vielen en dat waren; Bos (1000, slachtoffer Nuis), Kramer (1500, Olde Heuvel), Blokhuizen (5000, Verheijen), Wüst (1000, Bruintjes) en Groenewold (3000, Nauta).
gerrit stevens
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor leenstrafan » di Jan 26, 2010 2:34

Vergeleken met Tour de France-fietsers zijn schaatsers ook watjes. Die moeten drie weken achter elkaar bijna elke dag vier, vijf of zes uur sporten. Bovendien duren Carl z'n wedstrijden ruim 6 en ruim 13 minuten en die van skiërs zelden meer dan twee minuten. Dat is natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal! Een marathonschaatsers maakt meer uren, maar een sprinter draait veel meer vermogen in die korte tijd.

Maar ik ben het met je eens dat we eens moeten wachten. Veel mensen gaven aan in de discussie over Ronald Mulder dat ze liever Jan Bos hadden thuisgelaten, maar dat was geen optie. Jan Bos is ook iemand die vaak later in het seizoen in vorm raakt en dan ineens goed kan pieken. We zullen zien hoe hij er van brengt. Idem voor Renate Groenewold, vorig jaar stond ze ook lang niet elke race op het podium en won ze op het juiste moment.
De één is fan van marathonschaatsen; ik ben fan van Marrit-on-schaatsen.
Gebruikers-avatar
leenstrafan
Zilveren medaille
Zilveren medaille

Berichtdoor Duif » di Jan 26, 2010 8:45

Ik neem niet aan dat Koops alleen verantwoordelijk is voor het opstellen van de regels. Daar is bijv ook het NOC bij betrokken geweest. Een hele grote fout is wel geweest om tijdens het seizoen de regels te veranderen zodat ook tijden uit de B groep in de WC ineens mee gingen tellen voor kwalificaties.

Ten aanzien van de TP gaan mijn gedachten meer uit naar de Vegt, die er geen moment rekening mee heeft gehouden in de voorbereiding dat er zich andere schaatsers zouden plaatsen dan hij voor ogen had.

Ten aanzien van Carl Verheijen wil ik nog wel opmerken, dat hij heel hard gereden heeft op het enige moment dat het volgens KNSB/NOC moest voorafgaand aan de spelen: het AKT 1. Alles wat daarvoor gebeurde was spielerei. Een keer bij de eerste 8 was voldoende (heeft hij 4x gedaan). Hij piekte dus op het juiste moment. We zullen nu nooit weten of hij ook zijn 2e piek op het juiste moment zou hebben gehad.

Tot slot: Misschien wordt Jan Blokhuijsen wel de Jens Boden van Vancouver 2010. Nog nooit in de A groep WC gereden en dan brons pakken na Kramer en de Jong op de 5km. Als dat gebeurd lult er niemand meer over Verheijen, maar als het niet gebeurd dan....
Haast je als je tijd hebt, dan hoef je je niet te haasten als je geen tijd hebt.
Duif
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor cindycinderella » di Jan 26, 2010 11:30

Natuurlijk hoeft Koops niet weg, je kunt niet 1 persoon verantwoordelijk houden voor deze selectiecriteria. En als ik me niet vergis is het in overleg gegaan met de coaches van de grote commerciële ploegen, dus ook Kemkers....
De grootste fout die ze in mijn ogen hebben gemaakt is dat de gekwalificeerden die wel het AKT 1 hebben gereden, maar daar achter de nummer 2 zijn geëindigd nog een kans hebben gekregen. Dat is meten met twee maten, Verweij en De Vries waren ziek, hadden dus recht op alsnog een kans. Blokhuijsen en Oldenheuvel waren reeds verslagen en hadden dus geen recht op een herkansing. Zo was het spel eerlijk gespeeld en dat is het nu niet. Ik gun 'Blokhuijsen van harte zijn olympisch startbewijs, maar hij heeft hem niet verdiend (= niet gepiekt) op het moment dat hij het bewijs moest verdienen namelijk op het AKT 1 en dus heeft Verheijen (met inderdaad een piekmoment op het moment dat dat van hem gevraagd werd) het startbewijs verdiend. Maar ja, zo is het nu eenmaal niet en dus wordt Jan Blokhuijsen keurig netjes 5e of 6e, (achter Kramer, de Jong, Fabris, Skobrev en wellicht een amerikaan) daar waar Verheijen meegedaan had om de medailles, want die heeft namelijk bewezen te kunnen pieken op het juiste moment.
Ik hoop dat Blokhuijsen zijn uitverkiezing waarmaakt op de TP, daar is hij namelijk heel geschikt voor en ze zullen hem hard nodig hebben om de controlmannen mee te sleuren.
cindycinderella
4e plaats
4e plaats

Berichtdoor Zonnebloem » di Jan 26, 2010 11:56

Ik vond de selectiecriteria voor het eerst goed en duidelijk. Natuurlijk moet er geevalueerd worden en moeten er dingen aangepast worden voor de volgende OS, maar ik vind dat Koops heel goed werk heeft verricht en het verdere werk is het "fine-tunen" van de regels. En m.i. staan er prima schaatsers op de OS, de crietria hebben hun werk goed gedaan.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
Zonnebloem
Bronzen medaille
Bronzen medaille

Berichtdoor Regenboog » di Jan 26, 2010 12:01

Blokhuysen had wel net dat Noro virus gehad, dus was niet top tijdens AKT 1. Vind het daarom wel heel sportief dat hij toen gewoon gestart is.
Ik vind het ook super sneu voor Carl, maar is dat ook niet omdat "we" hem gewoon beter kennen en dat Blokhuysen nog niet zolang in de top mee doet? Ik vind wel dat hij super veel progressie vertoont en zou niet verbaasd zijn over een verrassing tijdens de spelen.

En verder vind ik dat je Koops niet als enige de regels aan kunt rekenen. Laat hem maar mooi blijven
Regenboog
4e plaats
4e plaats

Volgende

Terug naar Lange baan