Wielen

Discussie in 'Skeeleren' gestart door harker, 7 mrt 2012.

  1. harker

    harker New Member

    Beste mensen,

    Het schaatsseizoen loopt ten einde en het wordt weer tijd om de ijzers te vervangen voor wielen.

    Ondertussen zijn mijn wielen en lagers, na zo'n 1500 km, aan vervanging toe.
    Ik reed afgelopen jaar op powerslide 100 mm wielen met een hardheid van 82A.
    Bij mooi glad asfalt ging dat prima, maar bij een beetje grover asfalt ging dat beduidend minder goed. Rammelende vullingen en meer van dat soort ongemakken.
    Wat te doen? Zachtere wielen? En zo ja, welke hardheid zonder al te veel aan snelheid in te moeten leveren?

    En is het handig om een rem te monteren? Afgelopen jaar gelukkig geen 'noodstop' hoeven te maken maar......
    Of is dit een 'onding'?
  2. Lammert

    Lammert Member

    Een remblok monteren is doorgaans een vrij slecht idee als je op 100 mm rijdt. Het maakt je frame langer en zwaarder en je kunt er doodgewoon te weinig remkracht mee genereren om snel stil te staan. Tenzij je hooguit 15 km/u rijdt of zo. Het is niet voor niks dat het bij inline wedstrijden zelfs verboden is om met een remblokje te rijden.
  3. harker

    harker New Member

    Helder Lammert.
    Snelheid ligt gemiddeld zo tussen de 20 en 25 km/h met uitschieters naar 30 (windje mee,heuveltje af)
    Gaan 'we' dus niet doen.

    Bedankt voor het advies.
  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Nog zachter zou ik niet doen. De meeste 100 mm wielen hebben nl een hardheid van 85a. Tis gewoon even wennen die trillingen.
  5. 1997giorgio1

    1997giorgio1 Member

    Helemaal eens met SprintMaster, 82A is al redelijk zacht, een gemiddeld wiel heeft een hardheid van ongeveer 83A/84A, licht eraan of het voor wedstrijden is
  6. kwani

    kwani Member

    Zeker niet harder. Op grof asfalt geld, hoe groter je wielen hoe beter, dus als je frame het toelaat kun je op 110mm wielen rijden, dat scheelt al. Bij Matter (powerslide) wielen kun je ook het beste geen Hollow kern maar een EMT kern nemen. Veert iets meer waardoor het ook prettiger rijd op ruw asfalt.

    Naar mijn ervaring zijn de Bont highrollers ook prettige wielen op ruw asfalt.
  7. harker

    harker New Member

    Dank voor de tips heren!
    Besloten om weer op dezelfde wielen te gaan rijden. Heb ze binnen en er al onder geschroefd.
    Helaas passen er geen 110 mm wielen in het frame.

    Inmiddels heb ik het frame weer onder de schoenen gezet.
    Duikt er inenen een ander 'probleem' op.

    Ik blijf enigszins op de 'binnenkant' rijden.
    Het frame staat midden onder mijn schoenen.
    Uiteraard bij het wisselen van wielen naar schaatsijzers even niet genoteerd of een foto gemaakt hoe de wielen er onder zaten, dat terzijde.

    Wat is er mis?
    Frame nog verder naar binnen zetten? Of is het een kwestie van techniek weer oppakken?
    Overigens heb ik wel een beetje last van 'valangst' gekregen. Bij het schaatsen twee keer heftig op mijn gezicht gegaan. Heb er lichamelijk nog steeds een beetje last van.
  8. kwani

    kwani Member

    Frame naar binnen zetten kan een goede oplossing staan. Ik ken meer mensen die dat doen.
  9. 1997giorgio1

    1997giorgio1 Member

    combinatie van 2; zowel je frame nog iets naar binnen zetten (doe dit absoluut niet te veel, anders word je afzet aleen maar moeiijker) en een kwestie van techniek, je heb nog niet zo heel veel geskeelerd neem ik aan?
  10. harker

    harker New Member

    Dat valt wel mee. Afgelopen jaar pak 'm beet 1500 - 2000 km. Geen 'geschuifel' maar telkens een uurtje een zo hoog mogelijk tempo. Aan het eind loopt dan de snelheid wat terug. Ik ben ook de jongste niet meer......

    Ik had al een vermoeden dat het een klein beetje meer naar binnen zetten van het frame zou helpen maar vroeg me af of jullie specialisten daar een andere kijk op hebben.
  11. 1997giorgio1

    1997giorgio1 Member

    Oke duidelijk, zorg dat zoizo dat je je eerstvolgende standbeen (heb been waarnee je het laatst hebt afgezet) goed onder je licham neer zet, en voorderest, over het afstellen van het frame, is het misschien makkelijk om even een plaatje met ons te delen, vanaf de voorkant en/of boven kant is dan het makkelijkst
  12. harker

    harker New Member

    Probleem opgelost!

    Gisteravond met de gereedschapkist op de rug gaan skeeleren.
    Frames een paar millimeter naar binnen gezet. Stukje gereden. Ging al beter. Nog een paar millimeter naar binnen. Weer een stukje gereden.
    Uiteindelijk is het 1 cm verder naar binnen geworden en het ging weer als vanouds! Lekker kanllen!
    Meteen de onderkant van de schoenen en de frames maar voorzien van een merktekens. (leek mij wel handig)
  13. 1997giorgio1

    1997giorgio1 Member

    inderdaad verstandig om dit te doen
    skeeleresen!

Deel Deze Pagina