vraag over Iesbewies Noorderrondritten

Discussie in '2010-2011' gestart door proeme, 11 jan 2011.

  1. proeme

    proeme Well-Known Member

    Sinds de afgelopen vorstperiode heb ik de smaak flink te pakken. Logisch natuurlijk, want natuurijs is prachtig. Hoewel ik mijn eerste tocht langer dan 50km nog moet maken (omstandigheden als familie- en werk-verplichtingen zorgden ervoor dat ik meerdere keren eerder moest stoppen dan ik wilde, anders was het makkelijk gelukt), wil ik een Iesbewies aanvragen voor de 85km-toertocht van de Noorderrondritten.

    Nu moet je daarbij je gewenste startplaats aangeven. Als je in Appingedam start, rij je een ander stuk dan wanneer je in Baflo of Uithuizen start. Zijn er hier ervaringsdeskundigen die kunnen aangeven waar je in mooiere omgeving rijdt?


    (opvallend: geen noorderrondritten-topic de afgelopen vorstperiode. Anders had ik de vraag daar wel gesteld)
  2. bantega

    bantega New Member

    Op mien iesbewies stoat Baflo 160km. In de natuurijstopics uit Noord Groningen is het woord Noorderrondritten wel gevallen. Mijn conclusie kortdoordebocht; redelijk ijs, bijna nergens geveegd, totaal achteroverzittende organisatie, werkende gemalen en op basis van de gemeten temperaturen dus een gemiste kans!!
    Als tijdelijk Stadjer begin jaren negentig vond ik Appingedam prachtig toen ik er doorheen schaatste. Met veel gevoel voor overdrijving: een soort Venetië, alleen wat kleiner :). Wat betreft landschap/natuur laat ik het aan de echte Stadjers en vooral de Ommelanders over.
  3. françois

    françois Member

    De laatste 3 NRR'en heb ik al toerrijder gereden. En wel de 160 km. Lijkt me een moeilijke keuze om 1 van de twee varianten 85 km te kiezen. Je mist in beide gevallen een prachtig stuk Groningen en in ieder geval mis je ook het Schildmeer (zat maar 2x in de route toen ik reed overigens).
    In Noord-Groningen ligt nogal eens zand op het ijs, en dat wil je als schaatser absoluut niet tegenkomen. :twisted: Je breekt er je benen en je schaatsen zijn daarna soms te bot om verder te kunnen schaatsen. Dat zou dus pleiten voor startplek Appingedam. Maar start je in Appingedam schaats je 3x op en neer. Da's ook minder ideaal.
    Veel gehoord van 85 km rijders is dat het zo goed te doen was en dat ze spijt hadden dat ze niet voor de 160 gegaan waren. 't Is een heel eind natuurlijk maar je hebt er een lange dag voor. En de volgende dag gewoon met de benen omhoog op de bank. :wink:
  4. proeme

    proeme Well-Known Member

    Bij startplek Appingedam rij je 3x hetzelfde stuk? Dat klinkt dan niet als de leukste route.

    Bij de andere 85km-route is dat niet? Of doe je dan ook veel dubbel?
  5. luitzenb

    luitzenb Member

    De verschillende routes zijn hier te vinden: http://www.noorderrondrit.nl/tocht. De route vanuit Appingedam heeft de vorm van een omgekeerde 'T', de andere route bestaat uit 2 lussen met nog 3 "losse eindjes" er aan vast geknoopt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik om die reden voor de noordelijke route kiezen... maar nog liever zou ik gewoon de 160 km. doen.
  6. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Hoe is het eigenlijk met het ijs in deze voor ons onbekende poolstreken ? Kun je er nog een beetje vlot rijden, is er bijv deze winter geschaatst op langere stukken ?
  7. GlobeskaterIJshaas

    GlobeskaterIJshaas Active Member

    Het enige nadeel van Baflo kiezen als startplek is dat die soms vol zit.. ze hebben een maximum aantal deelnemers en ik heb gelukkig Baflo als startplek voor de 85km maar weet ook van mensen die dat toen niet konden en Appingedam hebben gekozen, voor mij zou dit niet mogelijk zijn aangezien ik met mijn vader mee heen en terug zou rijden en die rijdt dan de 160km en dan zien we elkaar wel weer aan einde van de dag ;)
  8. gerrie2000

    gerrie2000 New Member

    Is mijn conclusie ook. Waar de ijsclubs in Friesland en de kop van Overijssel erg alert zijn en er alles aan doen om goede ijswegen te krijgen (vegen, bemaling stoppen, vaarverbod, etc.), gebeurt er in Groningen weinig. Terwijl het Hellmann getal in Groningen boven de 100 is!! De Oldambtrit had zeker kunnen worden verreden afgelopen periode en de NNR waarschijnlijk ook wel. Inderdaad echt een gemiste kans...
  9. luitzenb

    luitzenb Member

    Ik denk dat bemaling het grootste probleem is voor de NRR. Het Mensingeweerster loopdiep, dat vrij smal is, is daardoor bijvoorbeeld nooit op betrouwbare dikte geweest. De bredere vaarten (m.u.v. bepaalde bruggen) en uiteraard het Schildmeer waren wel op dikte. Zie ook topics viewtopic.php?f=7&t=6288&start=0 en viewtopic.php?f=7&t=6285&start=0. Het wordt tijd dat de banden met de waterschappen worden aangehaald :)

    Weet iemand trouwens of er een specifieke reden is (anders dan traditie) dat het Reitdiep niet in de route zit? Je zou zeggen dat het Reitdiep tussen Zoutkamp en Winsum eerder betrouwbaar is dan dat smalle Mensingeweerster loopdiep.

    Over het niet doorgaan van de Oldambtrit heb ik mij ook erg verbaasd. Er was op een gegeven moment wel sprake van dat ie door zou gaan vlak voor oud en nieuw, maar toen kwam net die eerste dooiaanval. Ik begrijp niet waarom deze rit niet eerder door kon gaan... Ben wel erg benieuwd wat daar het grootste obstakel voor is geweest, maar je hoort er in de Groningse pers ook niet veel over. Het zijn dus niet alleen de ijsverenigingen die in Groningen wat minder actief zijn dan in Friesland, maar ook de pers, de sponsors, de bewoners en ga zo maar door....
  10. proeme

    proeme Well-Known Member

    Wat betreft mijn vraag uit het begin: ik heb sterk de indruk dat starten in Appingedam niet de mooiste route geeft. En de keus tussen Uithuizen en Baflo valt dan op Baflo. Dat is toch het centrum van de NRR.


    Wat betreft de daar op volgende opmerkingen over weinig activiteit, onder het motto 'een beter milieu begint bij jezelf': wat kunnen wij er aan veranderen?

Deel Deze Pagina