Verplicht een helm op?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Inez, 7 feb 2005.

  1. Inez

    Inez New Member

    Wat vinden jullie van de volgende stelling:

    " verplicht een helm op"

    Ik doel dan natuurlijk op de valpartijen van de laatste tijd: Gerard van Velde en afgelopen weekend Eskil Ervik. We weten wat de gevolgen van deze valpartijen waren...

    Eigenlijk is het best gevaarlijk zonder helm op te rijden, gezien de snelheden. Bij het shorttracken dragen ze ook een helm, waarom dan niet bij het langebaan schaatsen? Is toch veel veiliger?

    Ben benieuwd naar jullie reacties :!:
  2. fred

    fred Member

    Ik denk dat wanneer je het de schaatsers vraagt, de overgrote meerderheid, ook na valpartijen van van Velde en Ervik, niet aan de helm wil tijdens wedstrijden. Met als één van de argumenten: hoevaak gebeurt het, tijdens een wedstrijd, dat je zo onderuit gaat dat.... enz. enz.

    Een helm tijdens de training heeft volgens mij meer zin, omdat dan de kans dat je van achter onderuit wordt gereden veeel groter is.
    (Vandaar dat ze nu in Calgary in de binnenbaan uitrijden, heb ik gehoord, een heel goed plan)
  3. Herik

    Herik New Member

  4. knikker

    knikker New Member

    Ik denk dat er eerst een kalf en put gevalletje moet komen voordat er vanuit de bond iets gedaan wordt. Ik denk dat de meesten geen helm willen dragen omdat ze niet de enigsten willen zijn. Als het verplicht gesteld wordt dan is dat probleem opgelost.
  5. Mark

    Mark Active Member

    Nee, zorg eerst dat de boarding overal in orde is. Zolang je nog onder of over de boarding heen kan, is het onzinnig al over helmen te gaan denken. Die zijn alleen maar zinnig voor een deel van het hoofd, de boarding kan veel meer voorkomen
  6. marathon-man

    marathon-man New Member

    Boarding

    Heb je het nu echt over een "boarding" of over een "baanbeveiliging" :?: Dat zijn nl. 2 verschillende zaken. Ik beland liever in een baanbeveiliging dan in een boarding, au au.

    Overigens gebeuren de meeste ongelukken met een lage snelheid en bijna uit stilstand en niet met hoge snelheid. Beetje pech dat deze 2 (Gerard en Eskil) nu net op de tv komen, maar hoeveel breuken heb je niet gezien :?: :?: :?:

    De mensen met hersenschuddingen, polsbreuken en wenkbrauwletsel zijn bijna niet meer te tellen hoor. Die zouden een helm op moeten, maar het is nog altijd zo dat een ieder denkt, ook ik, "het gebeurt mij niet". Pas daarna worden eventueel maatregelen getroffen.

    Kijk eens om je heen in de zomer met skeeleren. Ik woon aan de rand van Spaarnwoude en train daar bijna dagelijks in de zomer. Komen mensen aan met knie-, pols- en elleboogbeschermers, mooie skates/skeelers, maar GEEN helm op WANT ZE GAAN NIET ZO HARD :!: Doe dan de rest ook maar af.

    I rest my case :twisted:
  7. GlobeskaterIJshaas

    GlobeskaterIJshaas Active Member

    de baanbaveiliging zal wel een deel van de klap opvangen maar ik ben tijdens een training nog nooit in de boarding terecht gekomen.. Het ijs glijd dan zo slecht dat je nauwelijks door schiet en laatst ben ik dus met redelijke snelheid wel op me hoofd gevallen.. Lichte hersenschuding en gelukkig gaat het goed.. Maar alleen naar de baanbeveiliging kijken is denk ik niet voldoende..

    Hoe vaak zie je tijdens een training niet dat mensen niet goed uitkijken en elkaar om ver rijden...bij de meeste valpartijen is de baanbeveiliging niet eens van toepassing.. bij wedstrijden vaak wel maar daar gebeuren minder ongelukken dan in trainingen en op publieksuren.
  8. fridge

    fridge New Member

    Eigenlijk is het wel terecht dat er een helm op gezet moet worden. Waarom wielrenners wel en schaatsers niet? Een slimme fabrikant gaat nu schaatshelmen maken en lobbiet bij de KNSB.
    Zelf zit ik al een tijdje te dubben of ik een helm op zet of niet. Eigelijk vind ik het wel gaaf om als enige zo verstandig te zijn.
  9. SkateNowWorkLater

    SkateNowWorkLater New Member

    Je zou niet eens de eerste zijn. In Deventer zie ik soms ook mensen met een helm op. En er rijdt bij de A ook iemand met een helm op, ik geloof iemand van de Viks ploeg (?).

    In Collalbo hebben ze ook een soortgelijke regel.. duurtraining en uitrijden helemaal aan de binnenkant, sprintjes en versnellingen in het midden. Ik denk dat dit wel werkt. Alleen dan moeten mensen wel via de binnenkant het ijs kunnen verlaten, anders moeten ze oversteken bij de 'sprint gedeelte van de ijsbaan.
  10. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    ZIe in Groningen alleen bij de recreanten 2 mensen met helm rijden waarvan 1 een helm is gaan dragen na een behoorlijk harde klap op het ijs.

    Ik denk eerlijk gezegd dat een helm niet het eerste is waar op veiligheidsgebied aandacht aan besteedt moet worden, snijvaste beschermende kleding is harder nodig. Bijna wekelijks kan de ambulance het ijs op om iemand met (slagaderlijke) bloeding af te voeren...
    Met een paar anderen heb ik de verwachting dat binnen 5 jaar een pak als in het shorttrack verplicht zal worden.. hmm, daar hoort de helm dan ook weer bij...

    O ja die A-rijder is de broer van Carl Verheijen, ooit in Groningen afgevoerd met een hele beste hersenschudding.

    ... gebeurt wel veel bij ons zeg :shock:
  11. SkateNowWorkLater

    SkateNowWorkLater New Member

    Nu je het zegt.. laatst ook al met de driedaagse.. ik vind daarom ook dat alleen in groningen de helm verplicht moet worden :lol:
  12. Nick

    Nick New Member

    Bij de langebaan heeft het weinig zin, al was bij van velde de baanbeveiliging op zijn plaats blijven staan dan had hij nooit op de rand van het ijs kunnen vallen.

    bij de marathon en bij trainingen zou het wel veiliger zijn, vooral i.v.m het snij gevaar van schaatsen maar ook voor mensen die rechtop staan en onderuit gereden worden.

    zelf heb ik het het afgelopen jaar twee keer gehad, dat ik viel in de bocht en midden in een groep terecht kwam die mensen hadden gelukkig niets aan hun hoofd sommige hadden wel (veel) last van hun rug, zelf heb ik vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw een schaats in mijn elleboog gekregen ik ben toen geopereerd en ik heb het hele seizoen niet meer goed gereden.

    Snijvaste kleding vind ik dus opzich geen slecht idee :wink:
  13. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Misschien zijn er nog wel twee dingen belangrijk om ongelukken te vorkomen: ten eerste (geldt natuurlijk alleen voor publieksuur) moeten de mensen beter op de hoogte zijn van de regels. Gister sjeesde ik nog bijna over een kneus heen die lekker in de binnenbaan aan het harken was. Ik lag ook bijna plat. Ten tweede ligt het vaak gewoon aan de drukte, er is te weinig ruimte, mensen willen ondanks dat toch hard rijden en er worden treintjes gevormd van een man of 20. Dat is veel te veel! Soms waaiert zo'n treintje uit in de bocht, en dan zit ik er klem tussen. Das niet leuk! En tenslotte moeten de mensen gewoon beter uitkijken en niet zomaar op de rem trappen zonder achterom te kijken. Zo, ik heb gezegd.
  14. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    als ik je zo belees kom je wel eens in Groningen op het ijs ;)
  15. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Inderdaad. Mijn vorige post was ook wel een beetje een beschrijving van afgelopen maandagavond.
  16. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    wel een beetje te begrijpen dat er in Groningen wat suicidaal word gereden.. als je een dagje vertoeft hebt op de Grunigse klei heb je weinig meer nodig.. :lol: :lol:

    Nu ff serieus: ligt voor een groot deel aan ijskwaliteit, bochtbeveiliging, mentaliteit (lees respect voor anderen) van de rijders en de gemiddelde vaardigheid van de rijders.

    In Haarlem zijn er ook een paar uur belachelijk druk.. maar de sprint en tempotrainingen rammen we er gewoon nog doorheen zonder ongelukken!!!!

    Valt ook meteen op als je eens op een andere baan een marathon rijd dat er wat vlotter aan je gezeten en getrokken word. Dat is per baan heel wisselend.

    Krizz
  17. Mark

    Mark Active Member

    In Haarlem wordt er ook geduwd hoor heb ik gelezen, echter daar waren het wel dames. In Groningen zijn het dan weer de Veteranen die duwen.

    En ach eigenlijk is duwen nog niet zo slecht, zo komt ook de mindere rijder op tijd bij de finish. :lol:
  18. Lisan

    Lisan Well-Known Member Medewerker

    Ik merk dat ook.. ik schaats bijna elke dinsdagavond in Eindhoven en dan is het erg druk. Heel veel mensen gaan dan in het treintje schaatsen in de binnebaan en ik als klungel moet elke keer dekking zoeken en zo ver mogelijk aan de zijkant schaatsen omdat ze nogal eens uitwijken bij met name de bocht.

    Ik heb ook een keer gehad dat een deel van de mensen uit het treintje ging,mij van zowel links als rechts in de buitenbaan gingen inhalen met hoge snelheid,botsen nog tegen me aan ook en ineens lag ik in de boarding..en even sorry zeggen,ho maar :evil:

    En dat mensen niet opletten bij het remmen irriteer ik me ook aan.. dan heb ik EINDELIJK een keer snelheid, gaat er net iemand voor je neus remmen...en dan moet je uitwijken en ja hoor weer iemand die net gaat remmen..

    Of het kan aan mij liggen dat ik als 'leek' het niet goed aanpak ofzo :p
  19. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    hmm... het is anders in Groningen wel erg gezellig hoor!! (voordat de reputatie helemaal naar de vaantjes gaat ;))

    Nee het probleem is, ook op de gewestelijke uren, nog steeds de baandiscipline. En het rottige is dat je wel ziet wat anderen fout doen maar zo vaak je eigen fouten over het hoofd ziet. Niet iedereen wordt er gelukkig van als je een bocht vol tempo buitenom een lange groep jaagt. Aan de andere kant is onderdoor kruipen ook niet alles bij zo'n lang lint.

    @Lisan: als je beetje tempo hebt en je iemand remt voor je, hard roepen in de trant van "Hoogop" of, mijn favo: "Yooooooohoogop!!" (en dan zo hard mogelijk :D)
  20. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Ja t is zeker gezellig in Groningen hoor. Ik brul trouwens altijd YOOOOOOO. Je kunt beter in Grun op een publieksuur schaatsen dan op Thialf vind ik, dat is niet zo'n succes.

    Kunnen er geen regels komen voor de maximale lengte van een treintje? Ik dacht aan zo'n man of 8 maximaal.

Deel Deze Pagina