Vermogen in Watts

Discussie in 'Techniek & training' gestart door binne, 6 jan 2008.

  1. binne

    binne New Member

    is er iemand die weet hoeveel vermogen in watts ongeveer nodig is om b.v de 10 km in 14 min te rijden uitgaande van een lengte van de schaatser van ca. 1.80m en een gewicht van ca. 80 kg. Dit om een vergelijking te kunnen maken op een hometrainer [tacx]

    Binne
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    huh? Je wilt een schaats 10km vergelijken met Tacxen??
  3. binne

    binne New Member

    reitse
    wanneer ik weet hoeveel [continue]vermogen in watts een schaatser moet leveren om op de 10 km.,dan kan ik op mijn hometrainer zien hoever ik daar nog vanaf zit omdat die hometrainer het vermogen aangeeft in watts
    IS dit misschien duidelijker.
    Dank voor je reactie
    Binne
  4. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    ah oke... ik snap je, maar weet het antwoord niet :)
  5. rovar

    rovar New Member

    een 500-meter sprinter levert in de eerste 100 meter ongeveer 1000 watt (direct beschikbare energierijke fosfaten). daarna neemt dit af tot 400-800 watt (anaërobe verbranding).

    voor een lange afstand zoals de 10km (aërobe verbranding) moet je tussen de 200 en 400 watt kunnen leveren, afhankelijk van wrijvingsverliezen (conditie van het ijs), luchtdichtheid en wind.

    e.e.a. hangt dus helemaal af van het energiesysteem waaruit je het vermogen levert.
  6. allard

    allard Active Member

    Over een vergelijking van het vermogen tussen fietsen en schaatsen is niets zinnigs te zeggen. Het hangt van zoveel factoren af, o.a. techniek een omstandigheden.
  7. binne

    binne New Member

    rovar
    Een interessante reactie.
    Kan ik hieruit afleiden dat onder ideale omstandigheden [techniek, ijs e.d.] een duurvermogen van 200 watt gedurende 14 à 15 min. voldoende is om de 10 km. te schaatsen? Kan ik tevens aannemen dat wanneer op de fietsergometer gedurende 14 à 15 min 200 watt kan worden volgehouden er voldoende conditie is?
  8. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik heb wel een antwoord. Heb je even? :wink: Op deze site staat bij Tips->Welk Verzet en dan helemaal naar onder scrollen dit Excel-sheet waar één en ander wordt uitgelegd. Het komt kort gezegd op de volgende 2 formules neer (formule voor helling laat ik maar even weg :) ):

    1. Vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen = Opp*Rho*(GPers/75)^0.7 * 0.5 *(Vwind+V)*V

    Hierbij is Opp het verticale oppervlak van de fietser, Rho = 1.2 kg/m^3, GPers het gewicht van de fietser, Vwind de windsnelheid (met + voor tegenwind en - voor meewind) en V de rijsnelheid.

    2. Vermogen nodig om de rolweerstand te overwinnen = Cr * g * GTot * v
    Hierbij is Cr = 0.007, g de versnelling van de zwaartekracht = 9.81 m/s^2, GTot het gewicht van de fietser + fiets

    Nu gaan we rekenen: stel Opp = 0.4 m^2, GPers = 80 kg, GTot = 90 kg, Vwind = 0 m/s en V = 12 m/s (=10 km in 14 min. :twisted: ), dan geeft dit 434 Watt nodig voor de luchtweerstand en 74 Watt nodig voor de rolweerstand. Totaal dus 508 Watt.
    Ok, nu moeten we dit nog 'vertalen' naar het schaatsen. Makkelijkste lijkt me om er van uit te gaan dat je je vermogen evengoed op de fiets kwijt kunt als op de schaats. Het enige verschil is dan nog dat je op een fiets gewoon meer snelheid kunt maken met hetzelfde vermogen. Kijken we naar de werelduurrecords die er gereden zijn:
    fiets: volgens wikipedia is dat 49.7 km (Sosenka, 2005)
    schaats: volgens wikipedia is dat 41.969 km (Helling, 2007)
    Dan kun je een correctiefactor van 49.7/41.969 = 1.184 toepassen. Dus om op de schaats binnen de 14 min. te blijven zou je dan 508*1.184 = 601 Watt moeten leveren.

    Doe je het zelfde sommetje met 8 m/s (30 km/h) dan komt er 178*1.184 = 211 Watt uit. Geeft dus ook meteen aan dat wil je sneller gaan het te leveren vermogen flink toe moet nemen.
  9. Archi

    Archi New Member

    Dit is voor een vrouwelijke sprinter het geval jah...
    Andrea Nuyt haalde op een fietstest vroeger al in de 1300 Watt.

    Mannelijke sprinters zitten richting de 2000 Watt.
    Er zullen er vast zijn die erover heen gaan.
  10. Gompy

    Gompy Member

    Dit klopt volgens mij wel aardig, maar ik denk dat die vergelijking tussen fietsen en schaatsen niet opgaat. Die vermogens kloppen namelijk alleen als het rendement van de schaats beweging en de fietsbeweging 100% gelijk zijn. (dus even goed fietsen en schaatsen als proefpersonen). Dit is in dit geval niet van toepassing, de mensen hier zijn namelijk niet Casper Helling voor zover ik weet. Er moet dus nog een correctiefactor toegepast worden die te maken heeft met de techniek van Binne. Kijk maar naar Wouter Olde Heuvel en Sven Kramen. Wouter fiets Sven er aan alle kanten af (zo verneem ik af en toe op tv). Maar op de schaats komt hij niet in de buurt. Ik neem dus aan dat Wouter meer vermogen trapt, maar dat hij het niet goed over kan brengen. Het vergelijk dat jij wil maken Binne gaat volgens mij totaal niet op. Het bewegingspatroon klopt niet. En daar komt bij dat vermogen dat je binnen trapt lang niet gelijk is aan het vermogen buiten op de weg, maar dat laten we maar even weg.
  11. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Daarom zei ik ook: 'Makkelijkste lijkt me om er van uit te gaan dat je je vermogen evengoed op de fiets kwijt kunt als op de schaats. ' Maar idd, niet iedereen schaatst hetzelfde als dat ie fietst, dus hier zit eigenlijk nog een correctiefactor.
    Dan laat je toch gewoon de rolweerstand weg en doet het sommetje opnieuw. Komt er nog een correctiefactor fiets rollerbank/fiets buiten bij.
  12. Gompy

    Gompy Member

    Dat is niet het enige verschil. Invloeden zoals temperatuur, luchtvochtigheid etc spelen ook een rol. Maar ik denk dat die vergelijken tussen schaatsen en fietsen op een tacx (of waar dan ook) geen goede vergelijking is. Het is net als fietsen en hardlopen vergelijken een goede fietsen is geen goede hardloper en omgekeerd net zo. Ook al hebben schaatsen en fietsen meer gemeen als fietsen en hardlopen. Wel is het zo dat als je een flinke groei maakt in vermogen je harder zou moeten kunnen schaatsen. Maar zeggen dit vermogen fietsen staat gelijk aan die tijden schaaten is onnomgelijk en volgens mij ook zinloos.
  13. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ben ik wel met je eens Gompy. Maar als je er dan toch iets over wilt zeggen kun je dit doen onder bepaalde aannames (vereenvoudigingen) zoals ik duidelijk aangaf. De uitkomsten liggen denk ik wel redelijk dicht (< 10 %) bij de (iets gecompliceerde) werkelijkheid.
  14. ijsmonster

    ijsmonster Member

    dit is voor topschaatsers het geval jah...
    Denk dat je blij mag zijn wanneer je de 1300 haalt :p
  15. Gompy

    Gompy Member

    Je kan er idd in de buurt komen als zoals voorgesteld enige aannemes doet. Ik zei ook al je berekening net klopte. Als je in de marge van 10% blijft en we gaan uit van het slechtse geval dan wordt de eindtijd.
    14 min=840s daar 10% van is 84s je eindtijd wordt dan 840+84=924(15m30s) of 840-84=756(12m30s). Die marge is zoals je ziet behoorlijk groot. En ik ga er toch vanuit dat dat je dichter bij de 15m30 zit bij een vermogen van 601 watt als bij de 12m30 wat toch een WR record is. Kortom het is leuk om erover na te denken, maar echt een idee van een eintijd zul niet krijgen aan de hand van een fietstest.
  16. SkateMind

    SkateMind New Member

    Pas op met die getallen. 2000watt is ongeveer het piekvermogen op de fiets tijdens een wingate test. Het is geen gemiddelde, gemiddeld zal 900tot1200watt tijdens de wingate fietstest voor de mannen realistischer zijn.

    Eigenlijk is de vraag in post 1 niet te beantwoord. Je gebruikt bij fietsen heel andere spieren dan bij schaatsen. Als je x watt op de fietsen kan leveren, wil dat niet zeggen dat je dat ook op de schaats kunt (om nog maar over de efficientie/techniek te zwijgen).
  17. Archi

    Archi New Member

    @ Skateminde, dit hangt er maar net vanaf welke soort test je neemt, als je echt het Piek vermogen meet komen de beste junioren b richting de 1500 watt...

    Dan kun je hoog en laag springen over of dit zo is, maar we hebben die test gedaan olv Knsb. En dat waren de resultaten.

    De instellingen waren hetzelfde als ze bij de TVM ploeg ook toepassen.

    @ ijsmonster

    De echte test was bij mij helaas mislukt, ze hadden de instellingen nog niet goed.. vergeleken met andere jongens had ik zeer waarschijnlijk 1400 gehaald :p :lol:
  18. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik bedoelde die marge van 10 % voor het benodigde vermogen. Dus 601 +/- 60 Watt nodig om de 10 km binnen 14 minuten te schaatsen. Als je 661 Watt vertaalt naar tijd zou dit volgens de formules iets van 13.25 worden.
  19. Bernard

    Bernard New Member

    14 minuten voor 10Km betekent ongeveer rondjes van 33 seconden. Volgens het handboek wedstrijdschaatsen van
    Gemser et al heeft iemand van 75 Kg en 1,80m daar een vermogen van ongeveer 360 W voor nodig.

    Zelf kan ik "makkelijk" een hele tijd 35 Km per uur fietsen,
    benodigd vermogen +- 300 W. (www.dekaleberg.nl site
    over de mont ventoux). Mijn PR op de 1500m van afgelopen
    weekend reed ik rondjes 44. (benodigd vermogen 175 W)

    Ik weet genoeg, ik ga nog wat aan mijn techniek doen.
  20. binne

    binne New Member

    Uit de reacties die ik kreeg over mijn vraag over vermogen maak ik het volgende op:
    Sprintmaster gaf een wetenschappelijke uitleg en komt uit op een benodigd vermogen op de 10 km. van ca. 600 watts
    Rover meent dat hier een vermogen nodig is van tussen 200 en 400 watt.
    Archi meld dat mannen op een korte sprint wel 2000 watt leveren.
    Gompy meent dat het vermogen van een schaatser niet kan worden vergeleken met resultaten op een hometrainer [tacx].

    Een prominent schaatsen zei eens: "Schaatsen is fietsen zonder zadel en op een zwaar verzet" Hiermee wil ik zeggen dat vergelijking in vermogen tussen schaatsen en fietsen goed mogelijk is.
    Gisteren ben ik nog eens op mijn hometrainer gestapt voor een proef. Om de 300watt te halen moet ik als een bezetene trappen terwijl ik toch redelijk goed getraind ben. Ik denk dus dat Rover er dichtbij zit met zijn schatting tussen 200 en 400 watt op de 10 km.

Deel Deze Pagina