Tijdrit Flevonice

Discussie in 'Marathon' gestart door SprintMaster, 15 dec 2011.

  1. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Vanavond een primeur: een tijdrit van 4.5 km op Flevonice. Winnaars werden Douwe De Vries in 6.36 en Mireille Reitsma in 7.24.

    Uitslag heren
    Uitslag dames
  2. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ah ! We hebben in het verleden wel eens een discussie gehad over rechtuit of bochten rijden. 6.36 is voor 4.5 km een belabberde tijd als je hem op een ovaal zou neerzetten, ook al is dat op een vergelijkbare openluchtbaan, dus ze g maar Jaap Eden etc.
    Nadelen: flevonice verder:
    - er zit een lastige bocht n rechts in
    - ijs van mindere kwaliteit ??
    - ??

    of is het zo, dat een ovaal sneller rijdt, toch vanwege die bochten ?
  3. Elina

    Elina Well-Known Member

    Op de ijsbaan, zo'n ovaal maak je snelheid in de bocht. Ook hadden ze voor deze tijdrit al de nodige km gemaakt in weer en wind...
  4. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Er was wel vergeten bij te zetten dat ze er voor een wedstrijd van krap 2 uur in de benen hadden zitten.
    En met de regen en wind erbij... denk ik dat het een hele knap tijd is.
  5. proeme

    proeme Well-Known Member

    Vergeet ook niet: het zijn marathonrijders die deze tijden neerzetten. Dan moet je ook vergelijken met marathonrijders op een ovaal. Er zijn een paar die dan de wereldtop halen, maar velen ook niet.

    Eigenlijk zouden mannen als Bergsma en Kramer eens zo'n tijdrit moeten rijden, en ook eentje op een openluchtbaan. Liefst met hetzelfde weer, maar dat kun je niet regelen helaas.

    Ik zag gisteren in Studio Sport dat de marathon-mannen zelf erg positief waren over dit nieuwe onderdeel.
  6. lionking68

    lionking68 New Member

    Ik heb er zelf 13 december een wedstrijd gereden met de masters en ik vind het een knappe tijd,je kunt het rijden op deze baan totaal niet vergelijken met kunstijs en zelfs niet met het betere natuurijs.
    We reden op 13 december gemiddeld met 10 minuten in het rond terwijl we tijdens de eerste wedstrijd gemiddeld op 8 a 9 minuten zaten. Beide keren was er veel wind maar op 13 december was het ijs zeer stroef en al na een ronde waren de schaatsen zo bot dat je alle kanten op zwabberde.
  7. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ik heb zelf ook het idee dat het rechtuit schaatsen sneller gaat, zeker op langere afstanden.
    Dan doel ik nog meer op 10-20-40 km in plaats van een sprintje van 6 minuten, wat in andere sporten geen 'duur' heet.
    Dit moet je los zien van het 'gang maken in de bochten'. Dat doe je noou eenmaal gegeven het fiet dat je die bochten hebt. Maar steeds intervalletjes rijden is niet de goede manier om een 10-20-40 km vlak te rijden.
    Omdat er in de schaatsbeweging meer rust zit uit zichzelf al, lijkt t mij sneller te gaan als je rechtuit kunt. Ook zit er steeds iets van afremmen in een bocht, vanwege de druk naar buiten toe.

    De enige manier om dit te testen zou een wedstrijd op een meertje zijn: en dan bijv een baan van 400 versus een baan van bijv 800 of gewoon een recht stuk, maar dan zit je weer met ijscondities.

    Het is met name interessant vanwege de discussie of je op een 400 m baan een extra slag moet maken in de bocht of niet. Als bochten rijden per saldo, dus zoals hierboven beschreven, sneller gaat moet je zoveel mogelijk bocht in dat rechte eind proppen. Als rechtuit rijden sneller is, moet je juist zoveel mogelijk rechtuit rijden.
    Dat staat dan, nogmaals, los van het feit dat je, gegeven een bepaalde baan, snelheid in de bocht gaat maken omdat die zich daarvoor beter leent.
  8. H2O-s

    H2O-s Active Member

    Overigens had ik hier donderdag met Douwe de Vries en Frank Vreugdenhil een discussie over na de tijdrit op FlevOnice. Om het kort samen te vatten waren we het er over eens dat rechtuit schaatsen sneller moet zijn en dat je op een 400m-baan alleen tijd wint doordat je in de bocht druk opvoert en dat dan ook maar gebruikt. Zoals aangegeven is dat dus meer interval rijden en een FlevOnice ronde toch langere constante momenten wat efficiënter zou moeten zijn.
  9. huit

    huit Member

    Bocht sneller dan rechte eind

    Huh? Een bocht is volgens mij altijd sneller, je blijft dezelfde kant op hangen en kunt daardoor vaker afzetten. De afzet zelf is in principe even efficiënt (links onderdoor is zelfs iets effectiever vanwege kleinere afzethoek), en dus zorgt een grotere afzetfrequentie voor meer snelheid. Het heen- en weer gaan van het rechte eind kost alleen maar tijd en moeite. Je kunt het ook meten, in Nijmegen op de 333m baan, met evenveel bocht maar minder rechte eind, worden snellere tijden gereden dan op vergelijkbare 400m banen.

    Tenminste als je het vermogen kunt leveren (en de bocht de goede straal heeft voor je snelheid, shorttrack is niet optimaal voor toppers...). Op de echt lange afstand is het mindere efficiënte maar wel ontspannende heen- en weer van het rechte eind misschien wel gunstig. (200km pootje over moet ik niet aan denken, maar misschien valt het mee). Je zou het moeten kunnen meten door het relatieve verschil tussen een 333m en 400m baan voor korte en lange afstanden van veel rijders te vergelijken.

    Voor Flevonice lijkt me de ijskwaliteit belangrijker... Ik heb ook op 13 december gereden, en ik heb nog nooit op zulk sloom ijs gereden, een Gronings kanaal na een zandstorm komt in de buurt. 14 december was het nat, dat was vast al een stuk sneller. Maar nog steeds winderig hobbelig zanderig, ik ben benieuwd wat onze langebaan profs die Thialf al 'niet meer vinden kunnen' er van gezegd zouden hebben...
  10. knikker

    knikker New Member

    Re: Bocht sneller dan rechte eind

    IJskwaliteit verschilt en is logischer wijs weersafhankelijk. Op 14 december heb ik er zelf ook gereden en was het prima ijs. Als de temperatuur onder de drie graden komt dan is de baan niet aangeslagen en schaatst hij geweldig. Afgelopen maandagavond bij 1 graad boven nul gereden en het was superijs.Vanavond ook nog gereden. 80 % prima ijs en 20 % aangeslagen, bij 6 graden, ijs bleef goed. En je opmerking "Winderig, hobbelig, zanderig" mag je wel eens uitleggen.

    Winderig ijs heb ik nooit van gehoord. Waarschijnlijk bedoelde je dat het waaide. Kan voorkomen als je niet in een hal schaatst. Zo is schaatsen ooit bedoeld, in weer en wind.

    Hobbelig ijs, komt voor bij Flevonice. Combinatie van harde wind en hoge temperatuur zorgt ervoor dat toplaag snel afdooit en tussen de buizen gaat dat harder dan boven de buizen, vandaar dat er wat hobbels ontstaan.

    Tot slot, zanderig ijs. Absoluut onzin. Beginjaar was dat het geval. Nu ligt er praktisch geen zand meer op de baan, of in het ijs. Alleen achter bij koek en zopie is er een strook waar er zand door het ijs vermengd ligt. Dit komt doordat dit de oversteekplaats is van de verschillende voertuigen die bij o.a. wedstrijden ingezet worden. Ik heb tot nu toe ruim 1000 km op Flevonice gereden dit seizoen en mijn schaatsen heb ik nog maar drie keer geslepen. En nee, geen botte schaatsen. Het is gewoon niet vaker nodig.
  11. huit

    huit Member

    Re: Bocht sneller dan rechte eind

    Hoi Knikker, geen paniek, ik vind het heerlijk om op Flevonice te rijden, en er is er ook vaak mooi ijs, ik wil echt jouw favoriete ijsbaan niet beledigen...

    De discussie ging een beetje over wat nou sneller is in een tijdrit, bochtjes rijden of alles recht uit. Ik wou alleen nog even de open deur ingooien dat (vooral in Biddinghuizen) de ijskwaliteit nog wel iets belangrijker is dan de bochtigheid. En de overige omstandigheden, zoals wind, noemde ik er voor het gemak ook maar even bij. 'Sloom ijs' slaat bij schaatsers toch vaak op 'omstandigheden waarin je geen snelle tijden rijdt', voor overdekte banen gaat dat bijvoorbeeld meestal om de luchtdruk.

    Zanderig is relatief, maar op zo'n open baan in de polder met kale akker eromheen waait er altijd zand op het ijs. Er wordt ook water bijgegooid, dus meestal valt het wel mee. Maar als het ijs dunner wordt (zoals 13 december, warm en veel wind) dan krijg je al het verzamelde vuil uit het ijs weer voor je kiezen. En sintels zelfs, ik heb vonken gezien in het peloton. Misschien vind jij het meevallen, maar echt, er zit behoorlijk veel zand in het ijs vergeleken met andere kunstijsbanen. En dat je schaatsen er niet bot van worden, daar zul je door het peloton van de 13e hartelijk om worden uitgelachen.

    Ik heb die 13e echt heerlijk geschaatst, het heeft iets heel mooi onwerkelijks daar in het halfduister in weer en wind midden in de polder bij maanlicht zo'n wedstrijd af te werken, echt prachtig. Ik hoorde net in de kleedkamer nog wat B-rijders die er gisteren ook echt van hadden genoten. Maar ik slijp liever wel elke keer.
  12. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Re: Bocht sneller dan rechte eind

    Wat ik dan weer wel opvallend vind is dat je op iederen afstand de snelheid zit zakken in de bochten als tijdens een WC in Heerenveen de snelheden in beeld zijn.
    Mijn ervaring is dat je op rechte einden de meeste/hoogste snelheid kan maken.
  13. knikker

    knikker New Member

    @Huit.

    Voor wat betreft tijdrit. In mijn ogen op 400 m baan heb je voordeel van de bochten aangezien je daar versneld door gebruik te maken van de extra druk. Heb een jaar of wat geleden wekelijks achter Peter de Vries gereden, voel mijn benen nog door die bochten waarin hij iedere keer versnelde. In Biddinghuizen kun je derhalve wel een snelle tijdrit neerzetten maar die zal niet vergelijkbaar zijn met 400 m baan al zouden de omstandigheden gelijk zijn. Bochten naar rechts, flauwe bochten links en rechts zullen toch wat tijd schelen.

    Over de kwaliteit in het algemeen zal iedereen een andere mening hebben. Dat er meer zand in het ijs zit dan 400 m banen is zonder meer waar. Het water bij 400 m baan komt uit de kraan. Bij Flevonice uit de vijver. Hoewel er filters in de buizen zitten zullen de kleinste zanddeeltjes meekomen. En dat peloton er om kan lachen dat ik zo weinig slijp, prima. Ik ben erg secuur op mijn materiaal en heb vanaf de start van het seizoen pas na ruim 400 km voor de eerste keer de schaatsen geslepen. In de eerste twee jaar Flevonice moest ik echt na iedere keer trainen de messen slijpen.

    Verder is het zeker mijn favoriete ijsbaan, maar romantiseer ik hem niet. Koop je niks voor. Ik hoop dat er nog wat wedstrijden verreden zullen worden met winterse temperaturen, dan zullen jullie echt genieten.
  14. H2O-s

    H2O-s Active Member

    Gisteravond is er op FlevOnice een ploegentijdrit gereden. Winnaars waren:

    [​IMG]
    SOS Kinderdorpen, 12 minuut 45 over 2 ronden

    [​IMG]
    en MKBasics.nl, 6 minuut 52 over 1 ronde
  15. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Is dat nieuw dat ze met die tijdritten en ploegentijdritten bezig zijn?

    Massastarts in de wereldbeker langebaan. Tijdritten in de superprestige marathon. Het moet niet gekker worden...
  16. H2O-s

    H2O-s Active Member

    Ze rijden een nieuwe competitie op tijd.

    Dag 1
    etappe + individuele tijdrit

    Dag 2
    etappe + ploegentijdrit

    Dag 3 (nieuwjaarsdag)
    etappe

    Rob Hadders begint op nieuwjaarsdag met een voorsprong van 27 seconden op Frank Vreugdenhil en Jochem Uihoven. 28 op Ruud Aerts en 32 op Jouke Hoogeveen.
    Mireille Reitsma heeft in het klassement 39 seconden op Erna Last-Kijk in de Vegte, 51 seconden op Lisanne Soemanta, 54 seconden op Anniek ter Haar en 1 minuut op Yvonne Spigt.

    In de etappes zijn 8, 6, 4, 2 en 1 bonificatieseconden te verdienen op de aankomst en tijdsverschillen worden 1-op-1 doorgerekend in het klassement.
  17. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Goede vergelijking, Marritfan ! 100 km op Fleonice en dan op het laatst een eindsprint is gewoon saai. Een tijdrit, al dan niet in combinatie met een massastart en een opgemaakt klassement, is gewoon spannender.
    In de Tour de France komt er ook aanzienlijk meer publiek op een tijdrit af dan op een rit-in-lijn.
    Het massastartexperiment in de langebaan is dan ook gedoemd te mislukken.
    Het ergste scenario daarbij is nog dat het eerst nog wel wat lijkt, het is toch even anders en nieuw.
    Dan wordt het definitief aan het programma toegevoegd, in plaats natuurlijk van de 10 km, dan gaan mensen zich erop specialiseren, en nee, dan is het dus lang niet lang genoeg en zwaar genoeg om verschillen te maken. Dat weet men in het marathonwereldje al lang: de wedstrijd moet zwaar zijn, zwaar weer, zwaar ijs, hoog tempo, veel aanvallen, anders wordt het sowieso een massasprint.
    10 km op een gladde binnenbaan ? Eindsprint verzekerd.

Deel Deze Pagina