remblokje voor skeelers

Discussie in 'Skeeleren' gestart door Duncan, 16 mrt 2013.

  1. Duncan

    Duncan Member

    Ik heb min of meer in een opwelling een los remblok voor mijn Powerslide R2 skeelers gekocht,
    omdat het me als beginner wel handig leek.

    Inmiddels zit het ook gemonteerd, met complimenten voor Jenny van Powerslide die gratis de
    juiste boutjes heeft opgestuurd :D .

    Heeft iemand ervaring met zo'n remblokje, of tips voor dingen waar ik op moet letten?
  2. Frozen

    Frozen New Member

    Een remblokje kan inderdaad heel erg handig zijn in het begin, maar je moet zeker ook de andere manieren van remmen (T-stop, "ploegen", kort draaien...) onder de knie krijgen, je kunt niet in iedere situatie een beroep doen op je remblokje. Eens je die technieken goed kan en je remblokje bijna niet meer gebruikt zou ik hem weg halen.

    Waar je ook rekening mee moet houden is dat je aan een van je voeten een stuk achter je wielen hebt hangen. Met name bij het leren overstappen kan dit wel letterlijk een struikelblok zijn (maar het heeft vooral iets psychologisch, het lijkt gevaarlijk :wink: )

    Natuurlijk ook het remblokje regelmatig controleren en indien nodig het blokje lager bij de grond zetten of het blokje vervangen.
  3. Hallo Frozen

    Remblokje op linker skeeler monteren, bij het overstappen op de baan heb je er dan het minste last van (tenzij je veel rechtom de bocht door gaat). Verder bij het remmen op het volgende letten (dat geld ook bij de sleep of T stop). Eerst al je gewicht op het been waarmee je niet remt, iets door de knieen en je kunt ook met je handen net boven de knie dit been vasthouden. Pas dan van je andere been (met het remblok) je teen optillen zodat het blok gaat remmen. Als je deze tips niet in acht neemt dan heb je de kans dat je achteroverslaat bij de poging tot remmen. Bij de sleep stop werkt het hetzelfde behalve dan dat je niet met je handen je been vasthoud. Zodra je op je ene been stabiel staat (ook iets door de knieen) de skeeler/skate van je ander been dwars zetten (vooral niet te veel druk zetten in eerste instantie) en voorzichtig je wielen laten slepen over het wegdek. Voor deze stop moet het wegdek niet al te ruw zijn.

    Ik gebruik eigenlijk alleen de sleepstop. Deze remt beter dan een blok. Het is alleen zo dat als je hem veel doet, dat je wielen dan meer slijten.

    Groeten
    Pieter

Deel Deze Pagina