Recht op de schaatsen komen

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Patrick510, 16 okt 2014.

  1. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Hallo allemaal,

    Hoewel de bochten steeds harder gaan blijft het voor mij een doorn in het oog dat ik op het rechte eind de in de bocht opgebouwde snelheid niet vast kan houden. Er gaan nog veel dingen verkeerd: ik moet meer achterop staan, de glijfase moet langer, etc.

    Eén van de dingen waar ik veel winst denk te kunnen behalen is ervoor te zorgen dat ik meer met mijn heup boven de schaats kom. Met rechts krijg ik hem als ik me erop concentreer bijna recht, links zet ik eigenlijk altijd scheef neer om er vervolgens wat rechter op te komen te staan.

    Een probleem waar dit volgens mij mee te maken heeft is a. de plaatsing van de heup, maar ook b. dat ik tenen naar buiten wijzen als ik mijn schaats neer zet. Ik schaats dus niet rechtdoor op zo'n moment.

    Ik ben benieuwd of jullie oefeningen en/of andere suggesties hebben om mijn techniek rondom dit probleem te verbeteren!
  2. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Member

    Ik kan 2 oplossingen bedenken:

    1. zet je linker ijzer meer naar de binnenkant van de schoen, zodat je gemakkelijker op de buitenkant van het ijzer komt.
    2. zet de voorkant van het linker ijzer hierna nogmaals extra naar binnen, zodat wanneer jouw tenen naar buiten wijzen, de schaats rechtdoor gaat.

    Hopelijk helpen deze oplossingen.
  3. BP

    BP Active Member

    Ik weet niet of het verplaatsen van de ijzers nu wel meteen de oplossing is. Uiteindelijk draait het om het verplaatsen van het lichaamszwaartepunt. Dat moet je durven en om het te durven moet je voelen dat je gewoon in de bocht kan gaan hangen zonder om te vallen. Ga met een partner hand in hand schaatsen. Ga aan hem/haar hangen en zo een hele bocht doorglijden. Laat de partner in de loop van de bocht steeds minder kracht zetten zodat je steeds meer zelf door die bocht heen glijdt. Doe het daarna een aantal keer alleen. Dit kan wel een tijdje duren maar uiteindelijk is alles te leren.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  4. Glijetje

    Glijetje New Member

    Ik ben met BP eens dat "durven" een belangrijk aspect is van het schaatsen.
    Met betrekking op het rechte eind heb ik ook jaren geworsteld met een voet die ik maar niet goed op het ijs geplaatst kreeg.
    Uiteindelijk heb ik de focus verlegd van het "neerzetbeen" naar het afzetbeen.
    Zorg tijdens het plaatsen van de linkerschaats, dat je al flinke druk op hebt gebouwd met het rechterbeen.
    (of andersom natuurlijk).
    De kracht die je levert met rechts (je afzetbeen dus) komt niet op links, waardoor je meer tijd krijgt om je linkerschaats goed (en rustig) te plaatsen, en evt. nog wat te corrigeren.
    Tevens resulteert een vroegere drukopbouw met je afzetbeen in een efficiëntere afzet.
    E.e.a. hangt natuurlijk samen met je timing, en het weer insturen van je afzetschaats.
    Ook op het rechte eind kun je trouwens goed oefenen met z'n tweeën, hand in hand naast elkaar.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  5. dsdevries

    dsdevries Active Member

    De glijfase moet juist zo kort mogelijk zijn en de afzetfase zo lang mogelijk. De glijfase is het moment dat het ene been los is van het ijs en je andere schaats over gaat van de buitenkant naar de binnenkant. Op dit moment staat het ijzer recht op het ijs. Tijdens deze fase is het onmogelijk spierkracht om te zetten in nuttige energie.

    De afzetfase die direct op de glijfase volgt moet dus zo lang mogelijk zijn. Dit bereik je uiteraard door je glijfase zo kort mogelijk te houden, maar daarnaast ook door zo lang mogelijk te wachten met het plaatsen van je schaats, je schaats goed recht naar voren te plaatsen en iets voorbij je afzetbeen. probeer daarbij je bekken horizontaal te houden. Als je dit goed doet dan zul je merken dat je vanzelf gaat 'overkomen'. Probeer juist niet te focussen op het overkomen zelf, dit is slechts een gevolg van een goede afzet.
  6. Tsuki

    Tsuki Active Member

    Als ik mijn trainer goed begrijp, is er geen glijfase in de bocht, alleen maar een afzetfase (metéén duwen na plaatsing).

    Ik ben geen voorstander van sleutelen aan de stand van het ijzer t.o.v. de schoen, tenzij dat wordt geadviseerd door iemand die daar verstand van heeft én jou heeft zien schaatsen.

    Als je met z'n tweeën wilt oefenen, dan zou mijn advies het volgende zijn: ga niet overdreven hangen, maar concentreer je vooral op
    1. een goede houding (de bekende vaktermen als 'heup-in-de-bocht', 'bekken gekanteld - maar wel horizontaal houden -/bolle rug' en 'achterop') en
    2. plaatsing van de linker schaats (recht naar voren, in plaats van in de richting van de bocht, ongeveer een halve schaats vóór de rechterschaats en niet te ver bij je rechterschaats vandaan; op hogere snelheid zul je 'automatisch' meer gaan hangen en dan kun je de linkerschaats wel wat verder naar links (dus bij je rechterschaats vandaan) neerzetten.
    Dit zijn wel, didactisch gezien, onverantwoord veel aanwijzingen in één keer - sorry! - dus pik er voor elke training één of twee punten uit en ga daar (eindeloos...) mee aan de slag.

    Succes!
    Patrick510 vindt dit leuk.
  7. ijszoeker

    ijszoeker New Member

    He, dsdevries. Wat lees ik nu? Ik lees het wel vaker: de glijfase moet zo kort mogelijk zijn. Als je dat echt meent, moet je gaan hardlopen want dan is de glijbaan echt kort, nee afwezig. Als de wereldtop het rechte eind in zes of acht slagen schaatst, is dat een 16 meter per slag. Is dat zo kort mogelijk? De afzetfase moet kort zijn, namelijk behoorlijk explosief afzetten.


    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
  8. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Volgens mij hebben wij een andere definitie van het woord glijfase. Uiteraard is het zo dat je gedurende de hele schaatsbeweging glijdt over het ijs. Je zou dus kunnen stellen dat de glijfase begint bij het moment dat het ijzer het ijs raakt en eindigt op het moment dat hij het ijs weer verlaat. In dit geval zouden we een hele andere discussie kunnen houden of je nu veel kleine slagen, of juist weinig lange slagen moet maken. Bergsma maakt op het rechte stuk 2 slagen minder dan Sven kramer en toch schaatsen ze ongeveer even snel.

    Mijn definitie van glijfase is echter anders. De schaatsbeweging kun je opdelen in 4 fases:
    1. plaatsing op het ijs
    2. glijfase
    3. afzetfase
    4. bijhaalfase
    Bij de plaatsing op het ijs is het van belang dat je de schaats goed recht naar voren neerzet. Je schaats staat dan als het goed is op de buitenkant van het ijzer, maar je gewicht staat er nog niet op. De glijfase volgt direct na de plaatsing en duurt vanaf het moment dat je gewicht op het been staat tot het moment dat je weer op de binnenkant van je ijzers komt en kunt beginnen aan de afzetfase. Tijdens deze glijfase is het onmogelijk om spierkracht om te zetten in nuttige voorwaartse energie. De glijfase dient dan ook uitsluitend om de afzetfase van je andere been niet te belemmeren en zo lang mogelijk te maken (Hoe langer je wacht met het plaatsen van je been, hoe meer je op de buitenkant van schaats komt). Het is dan ook zaak dat zodra het ene been van het ijs is je andere been kan gaan beginnen met afzetten. Hoe langer de glijfase voortduurt nadat je andere been van het ijs is, hoe meer je afremt.
    Laatst bewerkt: 27 okt 2014
    Arthur-Ve vindt dit leuk.
  9. dsdevries

    dsdevries Active Member

    P.s. Beginnend schaatsers hebben vaak een korte/geen glijfase en gevorderde schaatsers hebben een langere glijfase. Dit komt omdat zij langer wachten met het plaatsen en hun schaatsen goed recht naar voren neerzetten. Hierdoor komen zij meer over en duurt het langer voor zij weert terug zijn. Het overkomen en het lange glijden is dus geen doel opzich maar een gevolg. Focus op timing en plaatsing en het overkomen komt vanzelf.

    Ga je te veel op het overkomen focussen, dan loop je het risico op het ontwikkelen van een zwabbervoet.
  10. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Bedankt voor alle reacties!!

    Ik ben het inderdaad eens dat het verplaatsen van de ijzers niet de oplossing zal zijn. Misschien een stapje, maar ik ben me ook bewust van die mogelijkheid en zie het echt als iets voor later. Ik schaats nog niet goed genoeg uit de heup, en zoek het dus ook eerder daar.

    De verwarring dat ik over de bocht schreef snap ik goed, maar dat is nu juist het onderdeel dat al aardig gaat. De oefening die je beschreef heb ik inderdaad ook al gedaan toen ik net begon met schaatsen (begin 2014).
    Voor de beeldvorming: ik do nu vaak een oefening dat ik mijn rechterelleboog naar mijn linkerknie breng, durf al te hangen en zet ook de linkerschaats schuin in. De afzet met links mag denk ik nog wat minder 'naar achter', en of ik de schaats goed haaks dan wel genoeg in de bocht in plaats weet ik ook niet. Een rondje 400 meter rijd ik in een seconde of 40, ik hoop dat ik mijn niveau dan aardig uit heb weten te leggen. Ondanks dat de bocht niet het onderwerp was, hoor ik uiteraard graag meer tips/oefening!

    Bedankt! Ik vroeg me af je ook de knie vh afzetbeen naar binnen drukt om meer druk op te bouwen. Ik probeer dan ook als rechts het afzetbeen is mijn heup links iets omhoog te tillen, is dat goed? En zou het wat zijn om proberen de knie naar binnen te drukken en daarna pas te plaatsen?

    Super, bedankt! Zoals ik in de vorige reactie al aangaf; voelt het horizontaalhouden soms een beetje als het optillen van het bekken?
  11. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Deze vragen zijn onmogelijk te beantwoorden zonder te zien wat je (niet )goed doet. De één tilt zijn heup van nature te veel op, de ander laat hem te veel hangen. Ireen Wust beschreef het eens dat je het gevoel moet hebben dat je vanuit je kont schaatst ipv uit je benen. Je moet het gevoel hebben dat je met je hele lichaam in je slag hangt en je afzetbeen goed kunt strekken. Let er hierbij op dat je voet, je knie, je heup en je schouder wel in 1 lijn blijft. De stand van je knie is hierbij in grote mate bepalend. Maar ook hierbij geld, de een duwt zijn knie van nature te veel naar buiten, en ander houdt hem te veel naar binnen.
  12. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Bij een goede bijhaal van het afzetbeen, is de gewichtsoverdracht maximaal; het glijbeen is op dit korte moment volledig in balans( lees bovenkomen), dit is naar mijn idee vaak waar het aan schort.
    Houdt je enkels op slot, dwz enkelhoek klein houden, desgevolgt is bij plaatsing van je nieuwe schaats je kont boven je hak; idd liften je heup en knie in deze actief mee, geeft het gevoel dat je verder naar voren plaatst. Je balans is eenvoudiger en accurater bij plaatsing.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  13. schaatsbart

    schaatsbart Member

  14. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Ik zie dat het filmje zo niet speelt. zoek onder balans voor gevordereden.
  15. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Bedankt voor het filmpje, de filmpjes van duosport zijn erg interessant inderdaad. Ik had deze toevallig nog niet gezien, bedankt voor de tip. Morgenavond stap ik weer op de schaats en dan zal ik eens letten op de enkelhoek en plaatsen van de schaats. Ik ben benieuwd!
    schaatsbart vindt dit leuk.
  16. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Leuk patrick, idd al die filmpjes van duo sport zijn erg leerzaam; je kunt mooi spiegelen aan goede voorbeelden, echter dat kost tijd, die moet je daar ook voor maken; het fijne schaven duurt jaren!
    Mooi in dat specifieke filmpje mer Anouk, die werkelijk ook diep in de schaatshouding zit, en blijft, doordat ze zo mooi boven haar schaats blijft, en druk opbouwt in haar glijfase, haar gewichtsverplaatsing idd loodrecht is op de glijrichting; zgn dynamisch, afzetten vanuit die diepe kniehoek(kont boven hak), krachtiger kan niet, hoe schuiner haar ijzer hoe effectiever kracht en massa omgezet in voorwaartse snelheid.
    Kijk zelf regelmatig trug naar deze filmpjes, t blijft verrassend hoe accuraat ze zijn, en blijven!
    Succes en bedankt voor je reactie!:)
    Patrick510 en ZeeKoei vinden dit leuk.
  17. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Ik heb gisteren eens even op de kniehoek gelet en het verder vooruit zetten van de schaats. Dat helpt inderdaad al iets, het voelde in ieder geval erg goed.

    Ik heb gisteren ook nog wat tips gekregen, en deel ze graag voor anderen die met dit probleem zitten:

    Het blijkt dat ik mijn gewicht niet volledig op mijn glijbeen plaats maar het evenwicht corrigeer door mijn andere been te kruisen met mijn glijbeen. Tenminste, als ik oefen om op één been te glijden. Als ik normaal schaats kom ik gewoon nog niet boven en laat ik mij eerder vallen.

    Ik heb aan de boarding de juiste houding opgezocht met iemand en zal gaan oefenen met het plaatsen van mijn gewicht naar het glijbeen. Het 'uit de bil schaatsen' van Ireen Wüst omschrijf dit mooi. Mijn heup staat dus inderdaad niet recht, die heup 'optillen' zorgt ervoor dat ik minder mijn bijhaalbeen kan kruisen met mijn glijbeen. Al laatste blijft de punt van mijn neus aan de binnenkant van mijn glijbeen, dat hele bovenlichaam moet dus wat opschuiven met daarbij de schouders recht houden. Wat me ook opvalt is dat goede schaatsers de knie van het bijhaalbeen behoorlijk ver naar achter laten hangen. Allemaal dingen om op te letten dus!

    De volgende oefeningen kan ik doen:

    - Glijden op één been
    - Glijden op één been met handen gestrekt voorit en niet-glijbeen naar achteren gestrekt
    - Lange slagen maken op het rechte eind, dus proberen om in maximaal 5 slagen of minder bij de volgende bocht te komen.

    Tips voor aanvullingen zijn erg welkom! En iedereen bedankt voor de reacties.
  18. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Goed nieuws Patrick. Idd het rechtuiitglijden op 1 been oefenen zijn uitstekende gevoelsoefeningen om je balans te versterken, ook in de bocht, BTW!
    Denk bovendien er goed aan om je afzet echt zijwaarts te maken ipv naar voren, of achter( afhankelijk hoe je dat interpreteerd), je zult merken dat je dan heup en knie makkelijker meeneemt boven je nieuwe schaatsbeen. Hier kun je mee spelen, als t wat lekkerder gaat en je meer vertrouwe hebt om je op te vangen op nieuwe schaatsbeen.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  19. schaatsbart

    schaatsbart Member

    P.s. Droog oefenen is ook heel gpoed om waar te nemen wat er in je lichaam(spieren en gewrichten gebeurt) je zult zien dat bij plaatsing van je nieuwe schaats het hele been lateraal actief is; logisch betekent dit dat alle onderdelen voet , knie en heup via de buitenzijde belast worden( dus geen knie naar binnen bijvoorbeeld, dat zijn die typische compensatie reflexen van het lichaam die ontstaan ter wille van de balans), deze moeten mettertijd er uit geboetseerd worden)Het is ook allemaal een vorm van bewustzijn, en inzicht in de biomechanica.Ik zeg t hier maar nogmaals, dat bijvb tai Chi, in z,n simpelste vorm dit bewustzijn activeert, waarbij balans en lichaamshouding integraal samenvallen. niet dat iedereen meteen op Tai Chi moet gaan, maar het sluit zo mooi aan bij het schaatsen, en de daarmee gepaard gaande balans onderdelen. Een volkomen gewichtsverplaatsing boven het glijbeen, dat is het doel! Zoniet, dan is dit verlies van energie , massa en effectieve afzetkracht en sturing)
    Het moment van bovenkomen is de glijweerstand neutraal, en dat is dus wel belangrijk ook al is het feitelijk een kort moment van de hele glijfase!
    Laatst bewerkt: 7 nov 2014
    ZeeKoei en fransvanbakel vinden dit leuk.
  20. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Dank voor de likes!:)

Deel Deze Pagina