Pitsstraat tijdens WK tijdrijden

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Nogevendit, 18 sep 2017.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Zoals wellicht bekend eindigt het parkoers bij de heren met een steile klim van een paar kilometer.
    Deskundigen, or should I say "deskundigen", hebben uitgerekend dat het enkele seconden voordeliger is om van fiets te wisselen. Om dit in banen te leiden (letterlijk!) gaat de organisatie nu een pitstraat invoeren.
    Punt van discussie daarbij is, dat niet een lijn aangeeft waar de mecanicien op mag houden te duwen, maar dat een commissaris op een fluitje zal blazen.
    https://www.destentor.nl/sport/bede...tijdrijden-niet-blij-met-uitwerking~a55d3ba1/

    Hierbij mijn two cents over de hele kwestie.

    Om te beginnen vind ik het helemaal niet juist dat er überhaupt geduwd wordt! bij pech zien we vaak wel een snelle wissel en dan even op gang duwen, ook al omdat de ketting vaak nog om het kleinste kransje ligt.
    Maar nu gaat men heel nadrukkelijk als eigen keuze van fiets wisselen. Er is geen sprake meer van pech, en de ketting staat niet meer te zwaar. Er is dus geen enkele noodzaak om te duwen. Als men vindt dat het sneller is, dan moet je niet ook nog eens gaan duwen.

    Daarnaast kwam jose de Cauwer, toch niet echt de minste, ook nog met iets opmerkelijks, en vandaar mijn aanhalingstekens hierboven. Je kunt het in watts wel uitdrukken, maar wat doet zo'n stop met de benen?
    Die staan al op ploffen na zoveel kilometers, en in plaats van langzaam terugschakelen moet je nu stoppen, en jezelf weer op gang trekken. Als die benen dan net even vollopen, span je het paard achter de wagen.

    Ten derde wijs ik nog op het feit, iedere amateurfietser zal dit kunnen beamen, dat het meenemen van de snelheid op het vlakke van groot belang is bij een klein klimmetje. met 50 er tegenop, en dan langzaam terugschakelen, in trapjes, zodanig dat je je veel hogere snelheid zo lang mogelijk vasthoudt.
    Dit staat geheel haaks op de tactiek om juist onderaan van fiets te wisselen. Of je zou juist na pakweg 500 m van fiets moeten wisselen.

    Overigens liet Chris Froome weten te overwegen de slotklim geheel lopend af te willen leggen. kan ie goed.
  2. proeme

    proeme Well-Known Member

    Ik herinner me dat er in de Tour ook wel eens een tijdrit is geweest waarbij meerdere renners van fiets gingen wisselen omdat dat sneller was. Toen met een fiets vanaf de auto, zonder pitstraat. Ik meen me te herinneren dat de rijders die van fiets wisselende ook de snelste tijden reden. Het verzuren van de benen en het gebrek aan snelheid aan het begin zijn blijkbaar geen grote bezwaren. Maar ik geef toe dat ik op zou moeten zoeken hoe het bij die tijdrit precies zat.

    Wat betreft duwen ben ik het volledig met je eens.
  3. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Voor de grote bergen houd ik het volgende vuistregeltje aan:
    een kilo is een minuut op de Mt Ventoux. (1500 m omhoog)
    Ik heb dit uitgerekend met formules voor wattages. In een formule, die natuurlijk van allerlei factoren afhankelijk is, en waarin veel zaken
    niet meegenomen worden, zoals extra wind, wegdek, houding van de renner etc., kun je het aantal watts bepalen.
    Ga je alles gelijk houden, maar alleen gewicht toevoegen, dan ga je langzamer bergop, en zo kwam ik op dat vuistregeltje.

    De mt Floyen is zo'n 300m omhoog. Uitgaande van de vuistregel praten we over zo'n 12 seconden per kilo.
    Dan is de vraag nog hoe zwaar zo'n tijdritfiets is.
    Google is your friend, en ik kwam al op
    http://www.wielerflits.nl/nieuws/52556/kelderman-start-met-speciale-tijdritfiets.html
    ook 6.9 kilo, een wegfiets mag niet lichter zijn.
    Dit was een speciale fiets voor een klimtijdrit, en een 'normale' fiets kan wellicht iets zwaarder zijn (achterwiel!), maar ik maak me sterk dat dat met een kilo wel ophoudt.
    Dan hebben we het dus hooguit over een seconde of 12. Daar gaat het tijdsverlies van de wissel van af. Maar de wissel an sich kost nauwelijks tijd, denk aan de formule 1 auto in hún pitsstraat. Het verschil zit m juist in het remmen en het verlies in snelheid.
    Het zou ook zo kunnen zijn dat een tijdritfiets qua geometrie zich iets minder leent om te klimmen, met name uit het zadel te komen, maar juist dat zien we steeds minder: ze blijven ook bergop zitten, zeker in de tijdrit.

    Ik denk dan ook, en vandaar ook mijn eerdere post, dat het verschil hem júist in het aanduwen zit. Op een steile klim van 10% kan een duwer een fietser wel bijhouden.
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
    fransvanbakel vindt dit leuk.
  4. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Roglic reed de klim, waarbij de tijd werd gemeten net vóór de wisselstrook, sneller dan Dumoulin!
    Oliveira won hier ook veel tijd, en wisselde ook.
    Als ik de klim zie, met meteen die krappe bochtjes, denk ik nu ook dat wisselen sneller was.
  5. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Dennis heeft ook wel erg sterk gereden op de klim. Geen wissel en geeft maar 11 sec. toe op Dumoulin. T.o.v. Roglic verliest hij tussen meetpunt 3 en 4 bijna 48 sec. door de val. Uiteindelijk finisht hij op 40 sec.
    Kelderman met wissel op de klim 1 sec sneller dan Kiryienka met vlak daarachter Moscon en Froome. Die alle drie niet wisselden. Oliviera had echt een prut wissel.
  6. proeme

    proeme Well-Known Member

    Het lastige in de vergelijking is dat de regen ook nog invloed had. Dumoulin zei in zijn interview na afloop dat regen op een tijdritfiets nog gevaarlijker is dan op een gewone fiets. Ik kan me dus voorstellen dat het verschil tussen wel en niet wisselen in de regen groter is dan op het droge. Maar dat lijkt me wat lastig uit te rekenen...
  7. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Mijn conclusie: wisselen kost 10-15 seconden en daarna klom je 10-20 seconden sneller. Een klein voordeel dus. Maar wel met een risico dat je niet goed in het klikpedaal komt en 5-10 seconden meer verliest, of zelfs een risico als uitglijden op je wielerschoentjes toen het nat werd. Achteraf lijkt het me dat risico niet waard.

    Volgens Kelderman scheelde het 6 seconden in de berekening vooraf. 6 seconden winst lijkt me niet een echt risico waard.
  8. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ik lees net op cyclingnews dat Moscon een lichte tijdritfiets had die slechts een kilo zwaarder was dan de roadbike. Met name verschil in (dichte)achterwiel denk ik.
    Het tijdsverlies van de stop zou je goed kunnen meten door videootjes nog eens terug te spelen, het was goed in beeld.
    Je moet dan een hele zone nemen, bijv vanaf de bocht tot aan het eerste 180gradenbochtje.

    Als je een strook van 200 m neemt rijd je met doorrijden 40 per uur = 18 seconden.
    Met een fietswissel pakweg 24 per uur (??) = 30 seconden.
    Rijd je daar 20 per uur = 36 seconden.
    Voila daar de 12 - 18 seconden verlies.

    Wisselen was volgens mij de beste tactiek geweest als je bij het eerste haarspeldbochtje had gewisseld, zeker als je ook aangeduwd zou worden.

    Proberen de beste tactiek uit de uitslag te halen is onzinnig. Ook als iedereen op dezelfde fiets was blijven zitten had je daar grote verschillen gehad ivm indelen van de race.
  9. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Heb toch nog maar eens even gemeten, via 'uitgesteld kijken'
    Gemeten de tijd vanaf het oprijden cobblestones na de 90 graden asfaltbocht, waar zeker het laatste cohort langzaam doorheen kwam, want nat.
    En dan tot aan de 'links-rechts chicane', wat soms een beetje lastig kijken was. Maar het gaat in dezen niet om de laatste halve seconde dus heb ik deze grove meetfouten geaccepteerd.
    (wissel of niet lijkt me duidelijk)

    Barta 18
    Hagen 12
    Campi 20 (smijt fiets weg, lijkt heel snel maar valt dus mee)
    Oliveira 23 (komt niet in pedaal)
    Gougeard 20 (wordt helemaal niet gedrukt)
    Zakarin 14 (traag de natte bocht door)
    Rogla 19
    Dennis 13
    Castroviego 13
    Froome 14
    Dumoulin 12

    Dat het wisselverlies zo laag ligt, komt ook door de 90 graden bocht ervoor, de snelheid ligt dus al laag.
    Wat niet in de meting tot uiting komt, is dat de wisselaars toch de zaak vol op gang moeten trekken, terwijl de doorrijders
    beter in hun ritme kunnen blijven.
    fransvanbakel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina