Herintreder zoekt nieuwe schaats...

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Ruud71, 18 okt 2015.

  1. Ruud71

    Ruud71 New Member

    Zoals ik al bij het voorstellen aangaf, ben ik een herintredende marathon rijder. De bedoeling is om de sport weer op te pakken.

    Ik maak nu mijn rondjes op 20 jaar oude Viking Marathon I schaatsen (vast). Maar ik merk dat de schoen niet echt meer goede steun geeft. In "mijn tijd" waren er nog geen klapschaatsen. Maar ik wil nu overstappen op klappers.

    Gezien de breedte van mijn voet overweeg ik de Viking Marathon Special te kopen. Maar ik twijfel nog over het onderstel. Je hebt de standaard Special variant en de sprint Special variant.

    Ik wil dit seizoen eerst de schaats techniek weer goed onder de knie krijgen, maar de bedoeling is dat ik volgend seizoen marathon wedstrijden bij de masters ga rijden. Wat is dan het beste onderstel ? In het verleden was de sprint uitvoering van de Special echt voor sprinters, maar ik heb nu meer het idee dat het standaard onderstel meer voor toerders is en het sprint onderstel voor wedstrijd rijders ? Tevens, zit er nog een verschil tussen de rij eigenschappen tussen de standaard en de sprint uitvoering ?

    Thanks :)
  2. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Voor de schoen (en overigens de hele schaats) zou ik adviseren om naar Van der Hoorn in Ter Aar te gaan. Zij verkopen alle schoenen van Viking, Evo en Maple en ook eventueel Custom mades van Viking of Custom Fit. Het aller fijnste is dat ze (vooral Ben en Guido )daar heel veel verstand hebben van welke schoen om welke voet past. Afhankelijk van het budget zou ik ook adviseren om voor thermoplastische schoenen te gaan. Ik zou in ieder geval meer geld besteden aan een goede schoen dan aan de ijzers. Ja, er zit een wereld groot verschil in rij-eigenschappen tussen de Nagano 1, de nagano Special, de Nagano P.M. Sprint en de Nanoflex ijzers. Er zit niet voor niets zo'n groot prijs verschil in. Maar alles valt of staat met een paar goede schoenen. Ik ben in staat 34'ers te rijden op mijn Viking gold 2005's met Nagano 1 ijzers, maar op een stel Nanoflex ijzers onder een setje Marathon specials ben ik dan gauw opgebrand. Ikzelf heb 2 jaar geleden ook de keuze gemaakt om Marathon specials aan te schaffen. Naar mate mijn techniek vooruit ging en mijn rondetijden omlaag merkte ik dat die specials vooral in de bochten veel vervormden tot ze bijna geen steun meer gaven rond de enkels. Met mijn huidige Viking gold 2005's heb ik daar helemaal geen last meer van.

    Ik zou dus eerder voor een paar Viking gold 2005's met Nagano 1 onderstel gaan dan voor een paar Viking Marathon specials met Nagano P.M. Sprint onderstel. Stel dat je over een paar jaar toch vind dat je betere ijzers wil, dan is dat een aanzienlijk kleinere uitgave dan een paar nieuwe schoenen. Je kunt de beugels van de klapset namelijk gewoon houden. Een setje Nagano P.M. Sprint kost dan zo'n € 300,-. Tevens heb je dan een reserve setje ijzers waarmee je op natuurijs kan schaatsen, want dat kan met P.M. staal sowieso niet.

    Maple schoenen passen mij niet, dus daar weet ik verder niet zoveel van. Wel weet ik dat de laser-welded buizen van Maple veel stijver zijn dan Viking buizen. Of je Stijve of juist flexibele buizen wilt hangt af van jouw schaats stijl. Over het algemeen wil een krachtrijder stijvere buizen en iemand die meer op gevoel rijdt flexibelere buizen. Marchese buizen zijn nog flexibeler dan Viking buizen, alleen zie je de wereldtop er toch niet zoveel records op rijden. Volgens de geruchten komt Viking dit jaar ook nog met een Laser-welded buis die de concurrentie met Maple aan moet gaan.
  3. dsdevries

    dsdevries Active Member

    P.S. of je sprintijzers nodig hebt of niet, hangt ook heel erg van je techniek af. Iemand die in de bochten te veel naar achteren trapt verliest druk en zal dus langere slagen moeten maken om het tempo vast te houden. Hierdoor wordt de hoek die je schaats op het ijs maakt groter en neemt kans dat je schaats het ijs raakt toe. Iemand die in de bochten goed zijwaarts afzet kan ook op lage ijzers 34'ers rijden zonder dat zijn schoen hij ijs raakt. Komen jouw rondetijden nog niet in de buurt van die 34'ers, dan heb je überhaupt (nog )geen sprintijzers nodig.
  4. Ruud71

    Ruud71 New Member

    Bedankt voor je inzichten, zo had ik 'm nog niet bekeken. Ik had de Marathon Special schoen hoger ingeschat, maar ik heb grotendeels naar de leest gekeken bij het maken van mijn initiele keuze. Ik kan wat extra steun rondom de enkel wel waarderen. Ik ben zeer gecharmeerd van het idee om Gold 2005's te kiezen met een Nagano I onderstel. Iets meer slijpen vind ik geen probleem. Overigens ben ik wel iets meer een krachtrijder dan iemand die op souplesse rijd. Vandaar dat ik een lekkere stijve schoen wel kan waarderen, maar dan zal ik iets consessies moeten doen op buizen gezien mijn budget.

    Wat betreft mijn rondetijden, die lagen in het verleden altijd laag in de 40, hoog in de 30. Maar als herintredende master weet ik niet wat ik moet verwachten. Hoewel ik van de zomer op de racefiets redelijk vlot weer dicht tegen mijn oude niveau kwam als ik zo naar mijn gemiddelde snelheden keek. Het is ook zo dat ik niet 10 jaar lang niets heb gedaan.

    Van der Hoorn ken ik wel, daar heb ik in het voorjaar nog een paar skeelers voor mijn dochter gekocht (volgens mij zelfs door Guido geholpen). Die schaatst nu overigens op de Nagano Silver's, ik zal ze eens naast mijn Marathon I's zetten om de hoogte van de onderstellen te vergelijken.

    Hoeveel seizoenen wordt er gemiddeld met een schoen gereden overigens ? Hangt natuurlijk af van hoe vaak je traint en hoeveel wedstrijden je rijdt. Maar wat is normaal bij 3x p/w schaatsen, waarvan 1x wedstrijd rijden. En hangt het ook van het type schoen af ?
  5. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Schaatsen kunnen heel lang mee gaan, mits je ze ook goed verzorgt. Sommige toppers rijden nog steeds op dezelfde schaatsen waar ze 10 jaar geleden op doorbraken. Ze laten ze dan steeds weer repareren door bijvoorbeeld Schoenmakerij Feenstra. Andere schaatsers pakken het wat meer high tech aan en zijn altijd opzoek naar beter, sterker en lichter materiaal. Maar een goede verzorging is essentieel voor het behoud van je schaatsen. Zeker als ze van leer zijn. Daarom hier alvast een paar goede tips:

    1. Koop schaatsen in de juiste maat. Bij schaatsen hoef je je voet niet af te wikkelen. Bij het passen moet je grote teen daarom tegen de neus van de schoen aan zitten. Daarnaast is een goede breedtemaat van belang. Als je nieuwe schaatsen al helemaal dicht moet snoeren om strak te zetten dan is de schoen waarschijnlijk te breed.
    2. Maak je schaatsen altijd helemaal los als je ze uittrekt. Bij Viking zijn de bovenste 3 gaten voorzien van een ringetje. Het is de bedoeling dat je daar de veters altijd helemaal uit haalt en de overige gaten de veters zo los mogelijk maakt zodat je de tong helemaal omhoog kunt trekken en je de voet recht omhoog uit de schoen kunt halen. Zo voorkom je dat je de hiel stuk trapt. Daarnaast zorgt het er bij het aantrekken weer voor dat je voet plat in de schoen komt, waardoor je prettiger schaatst zonder kramp.
    3. Bind je schaatsen nooit te strak. Tijdens het schaatsen zet je voet iets uit en komt hij vanzelf strak te zitten. Bind je voor het schaatsen je schaatsen al te strak aan, dan zal de schoen alleen maar extra uitrekken tijdens het schaatsen.
    4. Bind je schaatsen ook weer niet te los. Bij te losse schaatsen worden eventuele krachten niet gelijkmatig over het leer verdeeld. Daardoor rekken sommige delen meer uit dan andere delen en verliest de schoen zijn vorm. Rijg de veters van buiten naar binnen door de ogen en trek de veters gelijkmatig aan. De eerste 2 gaten vanaf de tenen mag je iets losser houden voor de bloedsomloop.
    5. Gebruik nooit leerversoepelaars (creme of spray) voor het onderhouden van je schaatsen. Het leer dat Viking gebruikt is standaard geïmpregneerd om het te beschermen tegen vocht. 1 à 2 keer per jaar wat transparante schoenpoets dun aanbrengen en uitwrijven is genoeg om je schaatsen netjes te houden.
    6. Laat je schoenen nooit drogen bij de kachel. Vocht en leer gaan niet goed samen. Mochten je schaatsen toch nat worden, laat ze dan langzaam bij kamer temperatuur drogen. Leg ze niet op of bij de verwarming want dan droogt het leer uit en verliest het zijn sterkte en rekbaarheid.
    7. Bewaar je schaatsen dus ook niet in een vochtige ruimte (kelder, zolder of schuur), maar ook niet in een warme droge ruimte (woonkamer). De rommelkamer of slaapkamer is het best.
    8. Vervang op tijd je veters. Wasveters rekken minder dan gewone veters. Na verloop van tijd verdwijnt de was echter uit de veters en komt er toch weer meer rek in. Gevolg is dat je ze strakker aan moet snoeren en komt er extra spanning op het leer te staan. Elk jaar een paar veters van 2 euro zijn de kosten niet en het schaatst een stuk fijner!
    9. Schaats op souplesse en niet op kracht. Ga je op je punten rijden, dan komt er extra (trek)kracht te staan op het leer. Blijf daarom goed achterop zitten en met je hakken af zetten.
    10. Koop schaatsen die passen bij jouw ambitieniveau. De krachten die op je schaatsen komen te staan nemen exponentieel toe met de snelheid waarmee je de bocht in rijdt. Rij jij rondjes 45' dan volstaan een paar Viking mids. Rij jij rondjes 32', dan kan je beter voor een thermoplastische schaats kiezen. Thermoplastische schaatsen behouden beter hun vorm, bieden meer steun en kunnen meerdere keren opnieuw rond de voet gevormd worden.
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  6. Ruud71

    Ruud71 New Member

    Lang verhaal kort, het zijn Viking Nagano Silver's geworden. Die zaten echt als een pantoffel met de juiste steun om mijn voeten. Ik had wel liever wel special of special sprint ijzers gehad. Maar dat kan volgend jaar altijd nog als ik weer wat westrijdjes bij de masters ga rijden.
  7. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Veel plezier met je nieuwe schaatsen!
  8. Tsuki

    Tsuki Active Member

    Wat leuk, deze theorie kende ik nog niet. Begrijp ik het goed als ik eruit opmaak dat volgens jou bijna niemand sprintijzers nodig heeft, maar dat diegenen die denken sprintijzers nodig te hebben, eigenlijk beter kunnen sleutelen aan hun bochtentechniek? (Of bedoelde je rondjes 34' in plaats van 34' over 500m?)
  9. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ik bedoelde inderdaad rondjes 34' in de uitrij/hardrijdersstrook. Ik zeg niet dat niemand sprintijzers nodig heeft, ik bedoelde te zeggen dat er heel wat mensen zijn die denken sprintijzers nodig te hebben terwijl een aanpassing aan de techniek meestal al heel wat problemen kan verhelpen. Hierbij kun je denken aan dieper zitten, goed zijwaarts afzetten, beenritme verhogen, lichaam ofwel meer de bocht uit ofwel de bocht in draaien, linkervoet meer de bocht in plaatsen of meer de bocht uit, linkervoet meer onder je of juist meer naar rechts plaatsen, etc, etc. De hoek die de schaats maakt t.o.v. het ijs in de bocht is van veel factoren afhankelijk. Ik heb getracht de natuurkundige principes hierachter uiteen te zetten, maar gaandeweg kwam ik erachter dat die te complex waren om in een forum post te vatten.
  10. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Active Member

    De sprintijzers van Viking hebben nog een ander voordeel.. Doordat alleen het lemmet hoger is gemaakt, zijn ze iets flexibeler dan de 'gewone' versie, dit verbetert het stuurgedrag.

Deel Deze Pagina