Henk Angenent uitgeloot voor Elfstedentocht

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door afca, 22 nov 2010.

  1. ola26

    ola26 New Member

    Ene W.A van Buren kon het, dus iedereen met een aardige conditie kan het. Dus wedstrijdrijders die niet goed genoeg zijn voor de elfstedentocht moeten maar een andere wedstrijd gaan rijden als ze worden uitgeloot bij de toerrijders. :mrgreen:
  2. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Nou, afgelopen zaterdag stond er een lang stuk in de Volkskrant waarin de deelname van W.A. werd gereconstrueerd. Daaruit bleek dat W.A. het echt maar net heeft gehaald (ook niet zo vreemd natuurlijk) :D Een aanrader!

  3. ola26

    ola26 New Member

    Prachtig stuk inderdaad. :wink:
  4. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Erg mooi om te lezen!
  5. zwemmer

    zwemmer Member

    Ja, inderdaad. Heel erg mooi stuk.
  6. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Hij is vast niet om 10.45 gestart....
    Het wordt schromelijk overdreven, 's mans sportieve capaciteiten. Om gelijk maar te wijzen op zijn neef Pieter Christiaan (geloof ik) die de halve marathon in iets van 1.15 liep, da's dan wel weer erg hard.
    WA loopt de marathon in 4uur 20 of zo dacht ik, en de 11-stedentoch is al niet veel knapper. Met een heel kordon aan windvangers, duwers en waterdragers bij zich.

    Overigens kunnen de Angenents en de Hulzeboschen zich opmaken... de oud-prijswinnaars mogen meedoen.
    Zie je wel, storm in glas water, hiervoor al gezegd.
  7. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Of misschien is het juist wel dankzij de kritiek dat hij nu alsnog mee mag doen.
  8. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ben er ook niet van overtuigd. In dit artikel en deze ging het er ook over. Tja, we hebben nooit de stempelkaart gezien ...
  9. ola26

    ola26 New Member


    Met alle respect: deze bronnen stellen niets meer voor dan roddel en achterklap. Daar ben je als bekend persoon nu eenmaal voer voor. Mijn ratio zegt verder dat gezonde, jonge en dus fitte personen tot veel in staat zijn (al beweren gefrustreerde b-rijders graag anders :mrgreen: ). Alles bij elkaar opgeteld kom ik dus tot de slotsom dat W.A van Buren deze tocht hoogstwaarschijnlijk heeft uitgereden.

    Overigens volkomen terecht dat oud-prijswinnaars zeker zijn van deelname als de elfstedentocht er komt. De wedstrijdrijders die rondrijden in de marge moeten daarentegen eens ophouden met dat selectieve geklaag. Zij gaan maar wedstrijden rijden waar ze wel goed genoeg voor zijn.
  10. bantega

    bantega Member

    goed besluit vh bestuur; een duidelijke en selectieve grens; max. 16 uitzonderingen voor elfsteden(prijs)-winnaars.
  11. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    een voetbaltrainer kwam in gesprek met een bestuurslid:
    en:
    We moeten de kracht van de berichtgeving van ooggetuigen niet bagatelliseren. Door de opkomst van de sociale media, en met name de vastlegging van nieuws en de berichtgeving daarvan door mobiele telefonie zal dit in de toekomst weer meer gaan blijken. In vroeger tijden ging dit niet anders: de verslaggevers waren nooit ter plaatse, en altijd werd er een beroep gedaan op de plaatselijke bevolking. De berichtgeving rond bijv de tour de France, en zeker ook de elfstedentocht, ging altijd zo. Het eerste bericht van een of andere Fries, die lukraak uit de mouw schudt dat het ongetraind niet mogelijk is gaat rechtstreeks de prullebak in. Maar diverseooggetuigen die iets zien, neem ik zeer serieus. De plaatselijke bevolking, en dan zeker de mensen midden in de maatschappij, hebben veel sneller toegang tot bepaalde informatie, zien meer, overleggen meer. Zo lekt geheim topoverleg tussen twee zakenmensen, of bijv een voetbaltransfer, ook snel uit via een ober, een hoteleigenaar etc die iets geizen heeft.
    De journalist kan hier nooit tegenop, het is slechts zijn taak deze info boven water te halen, en op waarheid te toetsen.

    Het staat voor mij nu in ieder geval vast dat WAB niet over Dokkum is gegaan, en uiteraard de halve weg geduwd is, volledig uit de wind gezet, (zowel fysiek als publicitair :) )en dus wellicht ook iets later is opgestapt. Of dus iig erg vroeg mocht starten.
  12. ola26

    ola26 New Member

    Het eerste wat in mijn hoofd op komt is het woord geruchten.

    Geruchten zijn uitermate onbetrouwbaar.
  13. Mark

    Mark Active Member

    Zijn toch wel wat aanmerkingen waarop rijders geselecteerd worden. Ten eerste wordt er vooral gekeken naar kunstijs ipv natuurijs. Ten tweede bij de masters wordt het aantal plekken verdeeld per gewest op basis van het aantal licentiehouders, maar dat zegt niet alles over het aantal aanwezige toppers binnen een gewest.
  14. ola26

    ola26 New Member


    De wedstrijd is een harde competitie bestemd voor de beste sporters die Nederland op dat gebied kent. Als jij vanwege een gebrek aan kwaliteiten (net) buiten de boot valt geeft het geen pas om dan maar te gaan zitten azen op een ticket wat eigenlijk is bestemd voor toerrijders of anderen met een aardige conditie. Fit zijn en lid zijn dient ruimschoots voldoende te zijn.
  15. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Er wordt hier zoveel geschreven over selectienormen, vooral als het OKT betreft, maar ook wie er world cup mag rijden of WK. Ek, OS, dat ik het laatste antwoord niet gepast vind. Het betreft precies dezelfde discussie, alleen nu een niveautje lager.

    Mijns inziens (en ik weet niet hoe de selectie nu gaat, mijn enige info staat hierboven), moeten de wedstrijdrijders, (let op he, wedstrijd, dus met veel hogere eisen voor uitrijden, nl op tijd !) als volgt geselecteerd worden.

    Als eerst alle A-rijders.
    Dan een groep die ik even B1 noem. De betere B-rijders, die geselecteerd wordt uit ranglijsten, en tja, die worden nou eenmaal opgemaakt uit wedstrijden op kunstijs.

    Dan een groep 'B2', die opgemaakt wordt uit wedstrijden in de periode vooraf. Ik denk aan Veluwemeer, Eernewoude, Hollands Venetie, etc, alle denkbare tochten, die nl toch in die periode voorafgaand aan de tocht gehouden worden.
    De belangrijkste wedstrijden in dit verband zijn het NK marathon op natuurijs (immers, daar zal iedereen wel bij moeten zijn), en de alternatieve elfstedentocht in het jaar ervoor. Want deze is ook 200 km, en lijkt er het meest op, en is ook van de organisatie zelf.

    Hoe groot B1 en B2 moeten zijn is afhankelijk van hoeveel de org wil laten starten in de wedstrijd.
    Omdat kunstijs iets wezenlijks anders is dan natuuijs (met name de lengte van de tocht en het 'eindsprint-principe)vind ik dat de groep B2 (veel) groter zou moeten zijn dan B1. Toch moet de top zich ook via die B1 kunnen plaatsen. Tenslotte vind ik ook nog dat er geen enkele reden is om de grens bij B te leggen. Ook C-rijders zouden zich moeten kunnen plaatsen via voornoemde wedstrijden.

    De verdeling per gewest (op basis van de grootte van dat gewest) is net zo onzinnig als de quota voor deelname per land aan WK's of OS. Dat daar een max van 3 of 4 aan gesteld wordt is ergens nog wel weer te begrijpen. Alle wedstrijden zijn landelijk, en met de verdeling zoals hierboven is er geen reden om de nummer 100 van zo'n ranglijst wel mee te laten doen, omdat hij toevallig voor het gewest Sint-Maarten uitkomt.
  16. bantega

    bantega Member

    Dan hier de feiten, bron: hét wedstrijdreglement. Ik beperk het even tot de heren. Let op het gaat dus over de wedstrijd en dus al lang niet meer waar dit topic over begon, de toertocht. (en al helemaal niet meer over W.A v Buren...)

    "Alleen leden van de Vereniging “De Friesche Elf Steden” komen in aanmerking voor een startcontrolekaart:
    a. Heren die voorkomen op de meest recente lijst van de sectie marathon van de KNSB, alle
    landelijke marathonrijders van de Topdivisie in de Marathon Cup, 60 marathonrijders van de
    1e divisie (selectie vindt plaats op basis van het landelijke ranking, opgemaakt 5 dagen voor
    de tocht), 47 landelijke master-marathonrijders worden aangewezen door Gewestelijk TC
    conform onderstaand schema.
    - 47 masters : Friesland 5 Gelderland 3
    Groningen 3 Noord-Holland / Utrecht 17
    Drenthe 2 Zuid-Holland 9
    Overijssel 4 Noord-Brabant / Limburg 4"

    En dat roept bij mij een andere vraag op: is het gewest Noord-Holland/Utrecht zo groot/goed bij de masters dat zij meer masters mag aanwijzen dan de 4 noordelijke provincies plus Gelderland bij elkaar? Het zal wel op bepaalde ranglijsten gebaseerd zijn, maar het verbaast me nogal.
    Wat ik mooi vind; je moet wel lid zijn; ook de Stroetinga's en Bergsma's moeten gewoon elk jaar netjes hun contributie betalen. Geen (lotend)lid, geen deelname
  17. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Waarom niet gewoon alle wedstrijdrijders laten meedoen (die betalen ook elk jaar een licentie) en dan net zoals in de inline marathon van Berlijn met 1 minuut verschil los laten? Volgorde: A - D - B - M1 - C1 - M2 - C2 - C3/C4. Dan heeft iedere categorie zijn eigen wedstrijd, mooier kan niet. Dat zijn er toaal misschien 1000 rijders, maar dat mag gezien de onderlinge tijdsverschillen geen problemen opleveren.
  18. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ah, dank voor de feiten !
    - Waarom niet de Dames eerst ?? Hebben die ook een faire wedstrijd. Anders krijg je inmenging van de herenwedstrijd.
    - M2 / C3 en C4 ? Wat is het niveau van deze heren ? We hebben het wel over een zeer gewilde startkans van allerlei toch niet misselijke sporters. Rijden zij 15'00 op de tien km ? Anders zeg ik : loot maar lekker mee.
    Ook een idee is 't om de tijdslimiet voor de wedstrijd scherper te zetten. Hoe scherp is deze nu ?

    Wat is de 1e divisie ??

    Ik vind een 'gelaagdheid' altijd al erg slecht. Als de nr 3 van Drenthe beter is dan de nr 17 van Utrecht moet de eerste gewoon gaan.
  19. ola26

    ola26 New Member


    Volgens mij ging dit ooit om mijn reactie, niet? Laat in ieder geval duidelijk zijn dat ik vind dat pak 'm beet de beste 300 sporters in dit gebied deze professionele wedstrijd moeten rijden. Ik denk dat iedereen dit wel zal beamen. Als dit niet het geval is, dan kun je pas met recht zeggen dat er haken en ogen aan de huidige selectieprocedure zitten.

    Bovenstaande is echter niet het punt waar ik over val/gevallen ben. Vorig jaar las ik namelijk meermaals terug dat afgevallen wedstrijdrijders startbewijzen op zaten te eisen ten koste van recreanten, veteranen, enz. Zo werkt het dus niet, en zo hoort het ook niet te werken. Als je eenmaal lid bent van een openbare vereniging heeft ieder lid als lid dezelfde rechten en plichten. Dat is een wettelijk recht waar we trots op zouden moeten zijn.
  20. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Jammer Jôh Henk :?: :!: :cry: :shock: :eek: :( :? :twisted: :oops: Ljouwert :arrow: :roll:
    Misschien win je staatsloterij of de lotto wel, gokverslaafde?
    Intussen mogen de laatse 10 van de laatste EST van de wedstrijd wel starten, maar 9000 anderen niet.

Deel Deze Pagina