Flevonice mogelijk failliet

Discussie in 'IJs' gestart door knikker, 10 mei 2012.

  1. knikker

    knikker New Member

    Zojuist heeft Flevonice een persbericht doen uitgaan dat het uitstel van betaling heeft aangevraagd. Er wordt gekeken naar andere mogelijkheden om de baan volgend seizoen weer open te stellen. Na een slecht vijfde seizoen lijkt het doek te vallen helaas.

    Omroep Flevoland meld het volgende : http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/91 ... -flevonice
  2. Heeft nog lang geduurd.
    Vanaf het begin heb ik nooit begrepen hoe dit finacieel haalbaar was.
    Als je alleen al kijkt naar de energie kosten en je zet dat af tegen het minimale bezoekers aantal om dit te dekken dan weet je al dat dit niet kan. Deze minimale aantallen haal je misschien op weekend dagen en in vakanties, maar dan moet ook het weer meezitten (als het regent dan komt er bijna niemand). Dit project is opgestart in een tijd dat er wel meer luchtballonen zijn gestart (voor de Krediet cricis).

    Er is nu nog zo'n project wat niet kan "de Berg" ( http://www.diebergkomter.nl/ )

    Naar mijn mening ook een kansloze zaak.

    Ik ben benieuwd of ze iemand voor Flevo onice vinden. Ik denk van niet.

    Pieter
  3. Mcat

    Mcat Well-Known Member

    Flevonice zou drukker kunnen worden als het OV beter is geregeld. De moeilijke bereikbaarheid met ov heeft mij in ieder geval weerhouden om naar Flevonice te gaan.
  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Dat zou zonde zijn. Het eerste seizoen hadden ze sowieso pech met veel slecht weer. En daarna 4 natuurijswinters op een rij. Waardoor ze ook bezoekers zijn misgelopen.
  5. nino

    nino Member

    Jammer hoor! Ik heb toch veel bewondering voor de mensen die daar hun droom hebben waargemaakt. Ik hoop dat de zaak nog gered kan worden.
    En, oh, wat heeft Mcat gelijk. Als er af en toe een bus heen zou rijden, dan was ik er veel vaker geweest!
  6. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    ik dacht al: zal ik de 'I told you so" post posten, of is dat te flauw. Pieter was me voor, en als je het vergelijkt met een 'gewone' kunstijsbaan vond ik het verdienmodel buitengewoon opmerkelijk. Met een 'gewone' baan bedoel ik een 400 meter baan, bij een grote stad. dus meer potentiele bezoekers en minder energiekosten.
    Goedkoop in Dronten is in ieder geval de grond, maar daar zit m de expolitatiekosten niet in. Daar tgenover staat al snel, dat een gemeente al snel grond ter beschikking zal stellen voor een baan bij een grote stad, dus dat valt al weg.

    Keerzijde van dit soort projecten is soms wel, dat de baan failliet gaat, maar dat vervolgens een nieuwe opkoper er een doorstart op kan maken. Gezien de lage hoeveelheid kapitaal van gebouwen, grond en machines, en de hoge vrieskosten, vraag ik me zelfs af of een doorstart wel mogelijk is.

    De sternge winters zullen ook wel niet meegehlopen hebben. Omdat wel iedereen nu weer schaatsen gekocht heeft, kan met de nu komende kwakkelwinters de vraag weer aantrekken
  7. knikker

    knikker New Member

    Machines werden gehuurd, kosten € 175,= per dag. Nodig, 23 stuks !!! Doorstarter zal dit aantal ook nodig hebben bij 5 km baan.
  8. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Maar dat is natuurlijk evident. Bij helder winterweer is het vaak wel mooi, maar vriest het (en dus natuurijs). Bij veel bewolking zakt de temperatuur minder snel richting natuurijs, maar bewolking betekent regen. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar toch,
  9. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    +1 ; hopelijk wordt er een les getrokken uit de ervaringen met Flevonice
  10. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    En dan laat je nog buiten beschouwing dat er nauwelijks een 400 meter baan in Nederland is die rendabel is.
  11. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Het is nu eenmaal een gegeven dat ijsbanen in Nederland zelden kostendekkend zijn. Kijk je naar de meerwaarde van Flevonice dan denk ik dat die er zeker is. Er zijn nu eenmaal veel schaatsers die zelden/nooit naar een kunstijsbaan gaan maar wel op natuurijs rijden zoals de afgelopen 4 winters bewijzen. Bovendien worden er ook schaats/inline-skate wedstrijden op de baan gehouden. Dat gooi je allemaal weg door de zaak op de fles te laten gaan.
    Zoals eerder gezegd zou een goede bereikbaarheid via het OV en meer activiteiten erom heen positief bij kunnen bijdragen. Ik hoop echt dat men met een goed plan komt. Liever Flevonice behouden en een paar voetbalclubs failliet (Veendam werd onlangs ook weer voor de zoveelste keer van de dood gered :evil: ) laten gaan dan andersom.
  12. Duncan

    Duncan Member

    Ik zou het wel heel erg jammer vinden als Flevonice zou ophouden te bestaan.
    Een keer geweest dit jaar (kon toen net een beetje schaatsen en er werd
    een toertocht georganiseerd) en het is echt zo bijzonder en uniek.
    Het viel me wel op hoe weinig mensen in mijn omgeving
    van het bestaan wisten van Flevonice.

    Hopelijk komt er eindelijk eens een grote doorbraak in koeltechniek en wordt
    het mogelijk om een ijsbaan economisch rendabel te maken.
  13. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Hier ben ik het volledig mee eens; het al decennia lang met "ons" geld (belastinggeld) die bodemloze put van het betaalde voetbal in stand houden is al heel lang een van grootste doornen in mijn oog.
  14. Sjoerd

    Sjoerd Active Member

    Dit zou heel jammer zijn. Ik was wel een frequente bezoeker. Ook is Schaatsforum nog sponsor. Hopelijk kan een doorstart als 3 km baan worden gemaakt.

    Ik denk dat juist de kwakkelwinters veel geld hebben gekost.
  15. knikker

    knikker New Member

    Met een schuld van € 5 miljoen en een subsidie van € 2,5 miljoen, een paar jaar geleden, komen ze dus eigenlijk € 7,5 miljoen tekort. Met 5 seizoenen van 100 dagen ( ruim aangehouden ) betekent dat dus € 15.000,= per dag tekort. Degenen die nu praten over een doorstart zullen die rekensom toch ook maken ? De energiekosten zijn dus maar een klein deel van het geheel.
    Jammer dat het einde lijkt te naderen.
  16. proeme

    proeme Well-Known Member

    ik wil geen kwakkelwinters...


    zou voor Flevonice een prijsverlaging werken? Ik vond de prijs altijd vrij hoog om daarvoor van Groningen naar Flevonice te reizen. Kan ik beter naar Kardinge gaan. Dat geldt vast voor meer mensen.
    Dat Flevonice duurder is dan Kardinge, prima, maar het verschil was te groot.
    Lagere prijs levert meer bezoekers en dus uiteindelijk meer opbrengst.

    Maar of dat genoeg zal zijn...
    een tekort 15000 per dag heb je niet zomaar gedicht natuurlijk
  17. Sjoerd

    Sjoerd Active Member

    Afgelopen seizoen waren de prijzen al fors verlaagd (9.95 euro ipv 15 euro voor volwassenen).
    Hier kon je de hele dag voor schaatsen. Schappelijk tov een 400 m baan.

    Het heeft dus niet mogen baten.

    Ik denk dat met name ook de onzekerheid van goed ijs parten heeft gespeeld. Als je van ver moet komen neem je niet het risico dat er slecht ijs ligt.
  18. Pieter1971

    Pieter1971 Member

  19. Herbertje

    Herbertje Member

    Jammer, het was een mooi initiatief! Misschien dat er ergens in nederland nog iemand rondloopt met een zak vol geld en niet weet wat hij/zij er mee moet........
  20. thomwennekes

    thomwennekes New Member

    Geachte dames en heren,

    Na een winter met veel ijsplezier en veel aandacht in de media voor schaatstoertochten en heel veel aandacht voor een mogelijke elfstedentocht is het de schaatsbaan Flevonice helaas niet gelukt om winstgevend te worden. Ik heb begrepen dat het faillisement is aangevraagd door de 2 grootste crediteuren: bank van LANSCHOT en energieleverancier NUON.
    Graag wil ik mijn gedachte voor een oplossing doorgeven aan de bewindvoerders.
    De grootste vaste kosten zijn ongetwijfeld de energiekosten. NUON kan volgens mij van een nadeel ook een voordeel maken. Bijvoorbeeld door zich te laten inspireren door de marketing actie die AKZONOBEL heeft uitgevoerd in landen waarin men een opkomende markt ziet. Om een beeld te geven wat ik daarmee bedoel heb ik bijgaande internetlink toegevoegd. (Met AKZONOBELverf heeft men sloppenwijken opgeknapt.)
    http://www.between-us.nl/605/let-color- ... efbaar.htm

    NUON zou ook iets soort gelijks kunnen doen door FLEVONICE niet als slechts een afnemer/klant te zien maar van hen een marketingtool te maken. Bijvoorbeeld door de schaatsbaan als een leer/studeerobject (testen van zo zuinig mogelijk met energie om te gaan) te beschouwen of een voorbeeld te laten zijn van wat men kan doen met energie. De schaatsbaan ligt midden in de polder dus een gedeeltelijke opwekking van de energie d.m.v. windkracht lijkt mij een goede manier. Dus de klant FLEVONICE weghalen uit het debiteuren (sales) bestand maar FLEVONICE (of NUONICE = ice en nice) onder de verantwoording van de afdeling marketing herplaatsen.
    Ik denk dat het voor NUON veel positieve waardering zal opleveren bij een groot deel van de Nederlandse bevolking en het zal ook positieve media generen. NUON laat zien dat het meedenkt bij een oplossing voor zo iets oerhollands als schaatsen. En ook oog heeft voor de gezondheid van de Nederlanders want meer mensen kunnen blijven sporten en zodoende helpt om overgewicht te bestrijden bij de Nederlandse bevolking.
    Uiteraard is mijn idee slechts een eerste idee en zal het verder uitgewerkt moeten worden.
    Ik hoop hiermee een gedachte in gang te hebben gezet waardoor deze unieke schaatsbaan behouden kan blijven voor de huidige schaatsers en ook voor toekomstige generaties.

    In afwachting van uw reactie.
    Vriendelijke groeten van
    Thom Wennekes
    Amsterdam

    Dit bericht is door mij gestuurd naar:
    FLEVONICE
    Bewindvoerder Mr E.J. Kuper
    Nuon
    Schaatsforum (op forum geplaatst)
    KNSB
    NOC/NSF (via website verstuurd)
    Freeskate
    van Lanschot bankiers (via website verstuurd)

Deel Deze Pagina