EVO LT PM Klapset

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door handjesopderug, 30 nov 2012.

  1. Gisteravond met deze set gereden. Ik heb 'm de komende 2 weken op proef. Reed super, lekker stabiel, goed sturend.
    Gelijk 3 seconden van mijn rondetijd afgeknabbeld 8)

    [​IMG]
  2. Lex

    Lex New Member

    mooie set (is geloof ik de duurdere versie van EVO)

    Aan je schoenen te zien, kom je van een Nagano klaponderstel? Veel plezier ermee!

    Alex
  3. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Beste Handjesopderug,

    Succes met je nieuwe klapset. Na een aantal jaren op de oer Viking "ombouw" klapset en diverse gebroken veren ben ik een jaar of 6 geleden over gegaan naar de Finn klapset met het bronzen glijlager. In mijn ervaring ontstaat er langzaam maar zeker en ondanks regelmatig smeren te veel speling op het glijlager waardoor het ijzer in de afzet ruimte krijgt onder de schoen. Als gevolg hiervan brak ik 3 jaar terug een brug van de klapset. Ik heb toen twee nieuwe bruggen gekocht en gemonteerd en de nog resterende hele brug als reserve bewaard. Drie weken terug (weer na 3 jaar gebruik) brak er weer een brug en nu rij ik op de reserve brug. Finn als merk blijkt niet meer te bestaan en ik heb nu in een schaatswinkel de daar nog resterende onderdelen gekocht om zo weer een paar jaar vooruit te komen. Er komt echter een moment dat ik aan nieuwe buizen en een nieuwe klapset moet beginnen.
    Ik ben benieuwd naar je gebruikers ervaring met de Evo set aan het einde van het seizoen.

    Mvg,

    Schaatstinus
  4. @Lex, Ik kom van vaste ijzers, maar de overstap was snel gemaakt.

    @Schaatstinus, dan heb je wel erg veel geduld met die Finns. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er om te beginnen al niet erg robuust uit vind zien. Ik snap de gedachte achter die naar achterover hangende constructie van Finn ook niet. Waarom probeer je niet iets anders? (je zult wel moeten als ik het zo lees :? )

    De Evo's lijken uberstevig, bijna plomp. Ze zijn mede daardoor ook best hoog (+1,5cm tov Viking vaste hoge potten), maar dat vind ik eigenlijk wel prettig.
  5. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Beste Handjesopderug,

    Mijn "geduld" met de Fin klapset komt voort uit mijn huidige circa 5 jaar oude Viking ijzers die nog steeds goed zijn. Op deze ijzers met nokken past de Finn klapset. Als ik b.v. over zou gaan naar een Maple klapset dan moet ik ook nieuwe ijzers kopen. Weet jij of er een lossen Evo klapset is die op Viking buizen past?
  6. Lex

    Lex New Member

    Mag ik vragen wat nu, rondetijd is?

    Ik zat met vaste schaatsen op 1 min (ruim) op klappers nu 45-50 sec.

    Ik snap nie hoe ze in 32 sec rond kunnen!?? Ik ben nu doende met proberen veel langere slagen te amken
  7. Lex

    Lex New Member

    langere slagen maken.. bedoelde ik..
  8. Ja zeker, met vast onderstel was mijn flying lap 46 sec. Afgelopen donderdag op het EVO onderstel 43 sec, maar dat was geen flying lap, dus ik denk dat de 40 sec barrière nu in zicht komt. Moet alleen mijn bochtentechniek op niveau krijgen om de merkbaar hogere snelheid netjes te kunnen controleren.
  9. Ja, bizar hè, zal wel aan het ijs en de schaatspakken liggen :wink:
  10. Rinus

    Rinus Member

    Mijn vriendin rijdt nu al bijna 10 jaar op een Finn klapsetje met Raps AMV10 buizen. In die tien jaar (meerdere keren per week trainen, wedstrijden, honderden kilometers natuurijs, nu nog maar 1 x per week trainen) nog maar 1 veer gebroken.

    Edit: navraag leert dat de reserve veren nog altijd netjes in de kast liggen. Geen enkele schade dus in al die tijd!

    Maarehm, mooi setje!
  11. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Beste Rinus,

    Dan zal het breken van de Finn klapset wel aan mij en of mijn techniek liggen. Gewicht zal het niet zijn, ik weeg 71 kg. Beide keren brak de brug van de klapset in de bocht en onder het linkerbeen. Overigens wel een rare gewaarwording als je op het ijs liggend naar de buitenkant schuift en je losgekomen ijzer naast je mee ziet glijden naar de boarding.
  12. Rinus

    Rinus Member

    Dat klinkt inderdaad niet best. Misschien dat je minder stijve of juist te stijve schoenen had voor de bruggen...
  13. vlasje79

    vlasje79 Member

    Ach, je moet eens nagaan hoeveel kracht je eigenlijk (niet) gebruikt tijdens het schaatsen. De kunst is om echt kracht te zetten in de afzet en het er nog soepel uit te laten zien ook. Balans ed. Eigenlijk kan ik niet eens volle bak schaatsen. Als ik dat doe en onder de 40 seconden rij schieten direct die benen vol doordat je toch teveel krachten moeten opvangen (diep(er) zitten, bochten meer druk op je benen etc) Iedere klap is gewoon raak bij de beteren en de verspilling is ook veel minder in de slagen. Oefenen oefenen, en dan is 1 of 2 x in de week niet genoeg.... Maar het blijft inderdaad een mooi zicht.
  14. [​IMG]

    Dit is 'm dan uiteindelijk geworden. Na de proefperiode van 2 weken wilde ik niks anders meer dus ben ik nu de trotse bezitter van de EVO LT PM klapset. Ander kleurtje van de bruggen eronder.

    Prima geholpen trouwens in de shop van Hagen Techniek in Heemskerk. De shop zit bovenop een metaalwerkplaats waar heel veel schaatsonderdelen voor allerlei bekende merken gemaakt worden. Fascinerend om te zien.
  15. ijsmonster

    ijsmonster Member

    EVO LT PM rijdt ontzettend lekker. Heb 'r net 2 weekjes op mogen spelen (testsetje). Zeer makkelijk en goed bestuurbaar, maar vergeleken met de Marchese Record's (ook getest, eveneens flexibele ijzers) vond ik de EVO's lekkerder rijden op lange afstanden en duurritten. Voor sprintwerk bevielen me de Marcheses uitstekend, maar ze stuurden me te sterk in, waardoor ik ze steeds tegenkwam in de bochten. Het leek wel of die flexibiliteit onbegrensd was en de kromming bleef toenemen, totdat je uiteindelijk met een soort sleutelring aan je schoenen rondreed. Ik zou ze voor mijzelf met een andere ronding uitrusten. Bij de EVO's leek die kromming begrensd. Dat maakte ze erg makkelijk en goed bestuurbaar. Superijzers, echt heerlijk spul! Mooi ook, met die rode brug. Ik zou ze aan veel rijders adviseren. Ben benieuwd hoe ze wat zwaardere rijders bevallen. Ben zelf ca 63k en rijd op Maple Comet Gold.
  16. Jan H

    Jan H New Member

    Rij nu twee seizoenen op de Evo LT PM en mijn ervaringen zijn geen onverdeeld succes. De keuze voor deze schaats is niet erg bewust gemaakt en ben meer afgegaan op de verkoper.
    In het eerste seizoen kreeg ik na een paar ronden last van een zwabberende schaats, ik dacht hierbij niet aan de schaats maar aan mijn fysieke kwaliteiten. Omdat ik nogal breed en een te laag tempo reed kreeg ik aan het einde van seizoen de tip om mijn ronding groter te maken ik reed op ronding 21m. Voordat ik dit aannam heb ik eerst wat speurwerk op internet gedaan wat een een grotere ronding betekende. Puur toevallig las ik op een webpagina van een sportzaak dat Evo standaard een ronding van 26m adviseert.
    Ik heb dit bij Evo nagevraagd en kreeg hiervan een bevestiging met een verklaring waarom. De buis is van aluminium en het mes van staal welke elk een verschillend uitzettingscoëfficiënt hebben, omdat de ronding op kamertemperatuur wordt geslepen en de temperatuur op het ijs lager is wordt door de verschillen in krimp de ronding kleiner en gaat de schaats shimmen. Dit was voor mij een mogelijke verklaring voor de zwabberende schaats.
    Het tweede seizoen met ronding 26 gereden en het shimmen was weg. Alleen merk ik nu dat de eerste rondjes op het ijs de schaats niet stuurt omdat buis en mes eerst op temperatuur moeten komen. Dit pakt soms vervelend uit als direct na de dweil aan de start moet staan. Er zijn natuurlijk meer schaatsen met de combinatie aluminium/staal maar heb hier nooit iets van vernomen is Evo LT PM hierin uniek?
    Laatst bewerkt: 20 jun 2015
    De stoemp vindt dit leuk.
  17. Hoi Jan,

    Ik herken dit allemaal niet wat jij zegt. Ijzers die op temperatuur moeten komen ??? Hmmm, op zich vanuit de beide materialen wel te verklaren, maar of dat nou de oorzaak is van minder sturen.

    Misschien moet je het meer bij je techniek zoeken. Zwabberende schaatsen heb ik alleen als ik totaal verzuurd over de finish kom en met mijn gewicht te veel voorop kom te zitten of vroeger tijdens de eerste rondjes als ik nog niet lekker ingereden was. Minder sturing kan overigens ook veroorzaakt worden door niet achterop te zitten met je gewicht.
    Het verhaal van de grotere rondingen die bij deze ijzers horen klopt. Mij is door Edward verteld dat er extra sturende capaciteiten zitten in het onderstel door de uitsnede in de zwarte aluminium buis. Daardoor kan het mes daar meer vervormen onder druk en stuurt het mes van zichzelf al meer. Daardoor zou een grotere ronding volstaan. Voor mij (75kg) werd 23 geadviseerd, maar ben inmiddels naar 22 gegaan.
  18. Jan H

    Jan H New Member

    Beste handjes op de rug,
    Fijn dat jij en anderen deze ervaringen niet hebben. Ik denk dat jouw beschouwing over mijn schaatstechniek buiten de orde zijn immers na aanpassing van de ronding op advies van Evo van ronding 21 naar 26 was het shimmen over maar was de stuurbaarheid de eerste ronden duidelijk minder.

    Veel schaatsplezier
    Jan H
  19. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ik vind de stap van 21m naar 26m bizar groot. Ondanks dat Evo ijzers relatief veel sturen betwijfel ik of 26m wel de juiste ronding voor jou is. Ik twijfel hieraan vanwege 4 dingen.

    1. Je geeft zelf aan langzaam te schaatsen.
    Over het algemeen geld dat hoe sneller een schaatser hoe grotere ronding je kunt hebben. Dit heeft te maken met middelpunt vliedende kracht. hoe harder iemand schaatst, hoe flauwer de bocht hoeft te zijn om er in balans in te kunnen hangen. Door een grotere ronding kan je je slag verlengen en dus langer druk opbouwen, maar je moet wel in balans kunnen zijn. Als je te langzaam schaatst ben je niet in balans en val je juist sneller naar binnen en ben je juist eerder je druk kwijt. Je wordt gedwongen af te zetten terwijl je schaats nog niet helemaal terug is gestuurd. Je gaat dus meer naar achteren afzetten. Nu rijden er weinig toppers op Evo ijzers, maar er zijn ook maar weinig toppers die op een ronding van 26m schaatsen.

    2. Je geeft aan breed te schaatsen.
    Dit heeft te maken met je techniek en niet met je ronding. Waarschijnlijk plaats je je schaats niet recht naar voren, maar al iets naar buiten wijzend. Hierdoor ben je eigenlijk al je druk kwijt gelijk nadat je van de buitenkant van de schaats op je binnenkant komt. Je schaats zal nooit meer op tijd weer terugsturen. Een grotere ronding versterkt dit alleen maar i.p.v. dat dit het op lost. Iemand met een goede techniek die zijn schaats goed recht naar voren plaatst kan zowel breed als smal schaatsen op elke ronding door langer of korter op de buitenkant te schaatsen.
    Het kan ook zijn dat de ijzers niet helemaal recht onder je schoenen staan. Hierdoor moet je je voet overdreven ver naar binnen draaien om goed recht te komen.

    3. Je klaagt over een trillende schaats.
    Ook dit is een kwestie van techniek en heeft dezelfde oorzaak als het brede schaatsen. Je plaatst je schaats niet recht naar voren. Het zwabberen wordt waarschijnlijk erger als je overeind komt of als je harder schaatst. Een grotere ronding kan dit verminderen of verhelpen, maar neemt de oorzaak niet weg.

    4. Je klaagt zelf al over het gebrek aan sturing
    Ik weet jouw niveau natuurlijk niet, maar aan de vorige 3 opmerkingen gok ik dat je nog redelijk beginner bent. Als een beginner al klaagt over gebrek aan sturing, dan is het probleem waarschijnlijk groter dan hij zelf denkt. Met een ronding van 26m zou je in staat moeten zijn om in 6 à 8 slagen het rechte stuk over te komen en daarbij je snelheid vast te houden. Lukt jou dat? Zo ja, dan is het prima. Zo niet, dan zou ik eerder kiezen voor een ronding van 22m, 23m of hooguit 24m.
  20. Joost s

    Joost s New Member

    Wat is het verschil in rijden met de PM(rode) en de Chromen set ?

Deel Deze Pagina