effectiever schaatsen?

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Miriam, 14 okt 2006.

  1. Miriam

    Miriam New Member

    Hallo,

    Ik ben al een paar winters flink aan het oefenen op de ijsbaan, maar blijf steeds tegen hetzelfde probleem aan lopen: Ik kan op twee manieren schaatsen óf technisch heel netjes (en langzaam) óf snel (maar raggen en schrapen).
    Heeft iemand tips, hoe kan ik alle dingen die ik tijdens schaatsles geleerd heb gebruiken om snelheid mee te maken (ipv alleen maar om mee te 'poetsen')? Waar moet ik als eerste mee beginnen (afzetten, bijhalen, inzetten, overkomen, om te doen als ik probeer snelheid te maken?), dat soort dingen, kan iemand mij hiermee helpen,

    alvast bedankt
  2. rovar

    rovar New Member

    Er zijn drie dingen belangrijk om "sneller" te worden: techniek, techniek en techniek. Anders gezegd: je moet je niet richten op het sneller worden, nee je moet zorgen dat je techniek beter wordt, en dan wordt je vanzelf sneller :eek:

    Als je je techniek wilt verbeteren, kun je beter niet overal tegenlijk op letten, dat werkt niet. Probeer stap voor stap te werk te gaan, en neem daar ruimschoots de tijd voor (bv een paar weken per stap). Begin bijvoorbeeld aan je afzet, daarna aan de valbeweging (gebruik maken van de zwaartekracht), dan aan de afzetkracht en de kniehoek.

    Hier dan een begin voor de afzet: zorg ervoor dat je goed zijwaarts afzet. Dat doe je door je schaats op de buitenkant neer te zetten (dit been, indien het je rechter is, zal naar de tribune weg willen glijden). Voordat je met dat been afzet, eerst je schaats weer naar binnen sturen, zodat je weer rechtuit gaat (evenwijdig met de baan). Dan afzetten: je merkt dat je daardoor loodrecht zijwaarts af kan zetten en daardoor maximaal versnelt. Dan kun je tenminste ergens tegen afzetten, en loop je niet de kans dat je met je punten gaat "raggen".

    Les 2 gaat wat mij betreft over de valbeweging :wink:
  3. ThijsThijs

    ThijsThijs New Member

    Kun je mij vast wat vertellen over de valbeweging ik heb gezocht maar ik begrijp het nog steeds niet :oops:
  4. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Valbeweging.
    Ga thuis, met sportschoenen aan, in de schaatshouding zitten. Til je linkerbeen op en druk je rechterheup naar beneden. Je duwt jezelf als het ware naar links toe. Als je nu niks meer doet donder je om naar links. Dat is vallen. Als je nu op tijd je linkerbeen weer terugzet op de vloer vang je jezelf op. Dat is de gecontroleerde valbeweging. Hoe langer je wacht met dat terugplaatsen van je "losse" been hoe beter je af kan zetten (tot een bepaald maximum).
    Hou er wel rekening mee dat je je linkerbeen bij het terugplaatsen niet te ver naar buiten zet, dan kom je niet meer met je gewicht boven dat been en dat schaatst buitengewoon beroerd (gister weer op een 100 meter gemerkt...)
  5. Miriam

    Miriam New Member

    Duidelijk, techniek dus eerst en afzetten en de valbeweging om als eerst op te letten. Die valbeweging heb ik aardig onder de knie (van horen zeggen en gezien op video, zeker als ik mijn best aan het doen netjes te schaatsen). Maar als ik dus zo netjes aan het schaatsen en overkomen ben, vergeet ik dus af te zetten. Ik verplaats mijn gewicht en als bijkomstigheid komt mijn been tegenover de kant waarop ik val steeds verder van mijn lijf te staan.
    Hoe zorg ik er nou voor dat ik daarmee ook afduw? Op welk moment moet je dat nu precies doen? (Als ik me concentreer op afzetten ga ik dus weer raggen en kom ik niet meer aan een valbeweging toe). Hoe combineer je de valbeweging met de afzet?
  6. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    pfff.. kan je de vraag nog moeilijker maken? ;)
    Hou je gewicht op je hak, strek je been, hou je buikspieren vast, controleer je valbeweging, kijk waar je heenwil, hou je bekken gekanteld, zet je voet zo laat mogelijk op het ijs.. allemaal factoren die meespelen in een effectieve afzet (en er zijn er vast nog véél meer). Waar je naar vraagt is voor bijna niemand gelijk, kwestie van veel oefenen, gevoel opdoen, luisteren naar mensen die achter je meerijden en dingen zien, prutsen, een training alleen maar met je techniek "pielen"...
  7. rovar

    rovar New Member

    Goeie uitleg over de valbeweging, Reitse. Miriam, laat die valbeweging even los. Zoals Reitse al aangeeft is de schaatstechniek enorm complex: alles hangt met mekaar samen. Vandaar dat ik eerder aangaf dat je op 1 ding tegenlijk moet letten. Als je alle losse dingen goed ontwikkeld hebt, dan wordt de samenhang (hopelijk) vanzelf duidelijk.

    Dus even terug naar de afzet: jouw probleem nu is volgens mij de timing. Nou, als je tijdens de glijfase terugstuurt met je schaats (want op dat moment heb je de minste grip met het ijs en ben je in staat met je ijzer te sturen) merk je dat je door de centripetaalkracht van het pendelen (The Dutch Roll) op een gegeven moment op de binnenkant van het ijzer terecht komt. Op dat moment heb je weer grip en kun je af gaan zetten.

    En ja, je moet voorafgaande aan de afzet eerst je valbeweging in gaan zetten maar let daar even niet op: 1 ding tegenlijk. Als je je afzet goed hebt ontwikkeld, kun je aan je valbeweging werken, eerder niet. Anders blijf je raggen, ook als je valbeweging goed is :wink:
  8. fred

    fred Member

    Ik zou die valbeweging er juist inhouden, als die eenmaal goed zit, is dat iets om jaloers op te zijn.... En dan zou ik proberen om niet zozeer te denken aan afzetten, maar proberen te voelen waar (op welk moment) je druk voelt, dus ergens aan het einde van de glijfase bij het terugsturen. Dan proberen om een klein beetje méér druk te geven, op het 'juiste' moment..... maar dat laatste is juist een van de geheimen van het schaatsen, de timing om op het juiste moment af te zetten. Maar ik denk dat je vooral in 't begin meer moet zoeken in het opzoeken van druk dan in het hard afzetten; als ik goeie schaatsers rustig zie schaatsen ('k heb 't even niet over rammende sprinters) zie ik ze ook nauwelijks afzetten, maar ik zie wel dat ze druk hebben op het ijs.
  9. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Dat juiste moment van je afzet kan je naar mijn mening vrij snel vinden. Schaatsen op het ijs houden en afzetten. Op het moment dat je ijzer terugkomt voel je een soort 'duwtje' onder je voet. Dan staat ie goed en dan kan je vol afzetten.
    Verder zou ik Rovar "volgen", valbeweging is zo lastig op het ijs... Als je je timing voor elkaar hebt kan je veel gemakkelijk op zoek naar je valbeweging omdat je meer grip hebt in je afzet. Je kan dan gemakkelijker in je afzetbeen "hangen"
  10. ThijsThijs

    ThijsThijs New Member

    Sorry dat ik het vraag, maar ik snap nog steeds die val beweging niet :(
  11. Miriam

    Miriam New Member

    @Reitse en Rovar:
    Timing dus, dat klinkt als een ander woord voor het probleem hoe alle onderdelen van de techniek te combineren. Morgen weer op het ijs, ik wil idd beginnen met de afzet en eens te voelen of ik die op het goede moment doe (ik verwacht van niet :) ) en wachten tot dat goede moment is eigenlijk vallen, dus.... klinkt als nuttige tips om e.e.a. te combineren. Nu nog op het ijs proberen, zal nog wel laten weten of het beter voelt.

    @tijstijs:
    valbeweging heb ik geleerd door te beginnen met pinguinnen (heette dat zo?). Je staat dan rechtop op het ijs, op 2 benen. Til nu 1 voet op en laat je zijwaarts vallen naar de kant van het been dat van het ijs is. Zet nu die voet weer neer en til je andere voet op, laat je nu die kant op vallen. Je zult merken dat je gaat 'waggelen' (als een pinguin) en zonder af te zetten toch langzaam van je plaats afglijd (wel goed achterop blijven). Zo zorgt de zwaartekracht dat je snelheid kunt maken. Doe dit vervolgens in de schaatshouding en trek het been dat je optilt in een bijhaal (knie gebogen schuinachter je andere been). Ook nu zul je vanuit stiltstand door alleen heen en weer te bewegen al vooruitkomen. Let erop wat je heupen doen, die gaan als het goed is het meest opzij van je hele lijf, let voor een valbeweging tijdens het schaatsen er dus op of je heupen naar links en rechts 'vallen'. (maar hoe je dit combineert met alle andere onderdelen van schaatsen, is voor mij ook nog een probleem :oops: )
  12. rovar

    rovar New Member

    Gisterenavondavond techniekoefeningen gedaan op de training, ook voor de afzet. Bijvoorbeeld: probeer eens drie rondjes “breed te sporen”, dus ruim zijwaarts afzetten en dan de schaats extreem naar buiten neerzetten (bovenkomen wordt dan moeilijk, maar let daar even niet op). Aan het einde van de glijfase extreem terugsturen met de bal van je voet. Op die manier krijg je een beter gevoel voor terugsturen. Dit terugsturen gaat overigens gemakkelijker op een gladde baan die net gedweild is. Als laatste de zijwaartste afzet met je hak, en zorg ervoor dat je afzetknie niet achter je lichaam komt.

    Als je dat terugsturen goed beheerst, kun je de volgende geavanceerdere oefening doen: “smal sporen”. Je schaats vlak naast het standbeen en recht vooruit neerzetten (de kortste weg naar de finish), zodat je meteen bovenkomt. Van je afzethoek blijft niks over, maar dat hoeft ook niet. Nu wordt de valbeweging erg belangrijk en wordt het terugsturen wat subtieler. En daarvoor moet je het gevoel van terugsturen goed beheersen!

    Denk bij beide oefeningen aan je kniehoeken: die moet ongeveer 90 graden zijn.
  13. Miriam

    Miriam New Member

    Gisteravond dus flink geoefend op de afzet en het viel me 100% mee. Het is eigenlijk heel duidelijk te voelen wanneer je grip krijgt met je afzetbeen en dat je dan pas mag beginnen met duwen. Helaas kun je ook goed voelen wanneer je niet op het juiste moment afzet...
    Een hele plezierige ontdekking. Mijn afzet wordt zo netjes én effectief (itt tot naar achteren afzetten of veel te vroeg beginnen met afzetten en zo mezelf in het ijs duwen). Ik heb eindelijk het idee dat ik ook als ik technisch probeer te rijden ik ook kracht kan gebruiken.
    De tip van Rovar was ook nuttig, als ik netjes probeer te rijden en goed af te zetten, ga ik nl. nog wel over de hele breedte van de ijsbaan rijden. Ook oefenen met het moment zoeken als je smal rijdt dus, sowieso nog veel oefenen, maar met het zoeken naar de timing (en dan ga ik later wel weer op alle andere onderdelen letten, een voor een) heb ik een mooi aanknopingspunt om netjes en harder te rijden te combineren, thanks. :D
  14. rovar

    rovar New Member

    Miriam, dit zou dan jouw volgende stap kunnen zijn.
  15. ijsmonster

    ijsmonster Member

    een oefening voor timing in je afzet kan zijn:

    • - ga glijden op links.
      - rechterbeen ontspannen laten hangen
      - met links zak je nu door je knieën totdat je met de punt van je rechterschaats het ijs raakt (je knielt ahw)
      - nu haal je je rechterbeen bij en plaats je de schaats op het ijs.

    Je linkerbeen is nu "hangbeen" en je herhaalt bovenstaande. Eigenlijk schaats je nu gewoon, hetzij met wat meer gesticulatie.

    Hoe diep je inzakt mag je zelf weten. As je omhoog veert, merk je dat je daarmee tevens aan het afzetten bent. Het kan je helpen om de timing te ontdekken. Zelf grijp ik erg vaak terug op deze oefening omdat er zo veel elementen in zitten die belangrijk zijn: balans, timing, achterop zitten, bovenbenen trainen (als je dieper knielt)...

    Let er wel op dat je de tenen van het hangbeen niet naar buiten draait. De voet kun je parallel aan je rijrichting houden. Hopelijk heb ik de bedoeling enigszins duidelijk kunnen maken ;-)
  16. gertjan

    gertjan New Member

    Hoi,

    nog een praktisch vraagje over het bovenkomen. Bijvoorbeeld je zet af met links: waar en hoe en wanneer plaats je dan je rechtervoet/been?

    Ik merk dat ik nogal 'breed' spoor wat tot gevolg heeft dat ik met mijn ZP verkeerd uitkom en niet boven rechterschaats (in dit geval). Moet ik rechtervoet dichter plaatsen bij linkervoet, of juist zo plaatsen dat de schaats automatisch al onder mijn zwaartepunt valt....
    bedankt voor jullie antwoorden
    (oja: hoe scherp snij je de rechterschaats in (in graden uitgedrukt) eerder 85graden of meer richting70?)
  17. Gompy

    Gompy Member

    ik heb het topic niet echt gevolgd maar wat bedoel je ZP zwaartepunt? zo ja, kom je dan binnen je schaats uit? dus dat je er tussenin blijf hangen? Of te ver naar buiten waardoor je dreig om te vallen (val beweging)?
  18. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Rechts zo laat mogelijk plaatsen. Maar waar je hem precies plaatst is, naar mijn mening, beetje gevoelskwestie. Ik zie mensen wel heel extreem vallen/overkomen maar ik vraag me af hoe effectief dat nog is...
    Daarmee kom je ook niet direct uit je vraag over welke hoek je hebt, maar ik denk dat 80 wel redelijk realistisch is....
  19. gertjan

    gertjan New Member

    Sorry, ja: ZP zwaartepunt en ik kom dan kom ik er te vaak tussenin uit. Om dan nog weer boven te komen dat kost teveel energie....

    ik zal de 80 graden ook proberen en wat minder ver weg te stappen, maar moet ik de rechterschaats in dit geval meer naar voren plaatsen ipv opzij?
  20. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    yep, niet te ver naar voren want dan loopt je afzet te ver weg naar achteren ;)

Deel Deze Pagina