bending

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door rovar, 19 nov 2006.

  1. rovar

    rovar New Member

    er staat dit weekend een mooi (theoretisch) artikel in de schaatssport over bending. heeft er hier iemand goeie praktische ervaringen mee? en is het ook geschikt voor de marathon? en is het geschikt voor breed of smal sporen?
  2. fred

    fred Member

    Heb er absoluut geen ervaring mee, maar is het niet zo dat bending eigenlijk pas voordeel oplevert bij het echt snelle werk, dus zeg maar rondjes 28 of sneller? Ik het artikel wordt daarover niets gezegd, of ik moet er overheen gelezen hebben.
  3. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Wat ik hoor om mij heen heeft het al zeker meer grip ( en psychologisch) voordeel bij lagere snelheden.
    Ik ga er volgende week zaterdag aan beginnen... laat van me horen hoe het bevalt..of niet..

    Krizz
  4. Flurie

    Flurie New Member

    Mijn broer is er mee bezig, zal zijn ervaring ook wel posten en als het positief is, ook mijn ervaringen :p
  5. rovar

    rovar New Member

    dan wacht ik liever jullie ervaringen af. ben niet van plan mijn dure lemmetten op het spel te zetten voor iets waarvan ik nog niet weet of het gaat werken :wink:
  6. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member

    met de bocht mee benden heeft pas zit bij snelheden boven de 50kmpu. Dus ongeveer rondje 29 of sneller. Voor die snelheden daaronder maakt benden bochten lopen wel makkelijker. Daar in tegen heb je een klein nadeel op het rechte stuk. Als je linkerschaats met de bocht mee gebend is, staat ie op het rechte stuk dus naar buiten.

    Het is zo ie zo altijd handig om je schaatsen geregeld na te laten kijken of ze nog wel recht zijn. Misschien zijn ze wel zo krom als een hoepel, dan kan je ze beter recht laten benden.
  7. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Nu ben ik natuurlijk een supersnelle schaatser (NOT)...tijdens een wedstrijd soms een 30-er en met regelmaat 31-32-ers
    Nu 2 trainingen en 1 wedstrijd er mee gereden...
    advies aan iedereen:

    NIET DOEN!!!!!!

    anders hebben jullie er net zoveel voordeel van als ik.. de bochten super wat een grip.. normaal kom ik snel met de linkerschoen op het ijs..nu niet meer. rechte einden: yep links iets minder grip maar op te vangen door nog beter zijwaarts af te zetten..rechts duidelijk toename in grip.
    Oh ja..voor als je het niet snapt... met klappers ga je ook niet harder..gewoon allemaal weer terug op vast (behalve ik dan :lol: :lol: )

    Krizz

    PS laten benden bij mijn vaste schaatsenboer uit Ter Aar door Ben van Haastrecht.
  8. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Met mijn superlichte carbon buizen is benden voor mij niet aan de orde, maar toch vraag ik me iets af.
    De bending gaat neem ik aan over de gehele lengte van het ijzer. Dat benden wordt (2e aanname) gedaan met alles in elkaar, maar hoeveel extra krachten komen er op het klapscharnier te staan?
  9. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    De bending is echt maar een paar graden in het midden van de buis, in je scharnier zal het opgevangen worden door de reeds aanwezige speling in scharnier en buis (denk ik)
    Bij mij iig nog geen problemen mee.

    Krizz
  10. Flurie

    Flurie New Member

    Zojuist heb ik een bijeenkomst gehad waarbij Ronald van den Ing uitleg gaf over bending.

    Echt een interessant verhaal, maar ook erg ingewikkeld.

    Hij gaf aan dat geen enkele buis 'recht' uit de fabriek komt, en dus is het al heel wat om ze recht te (laten) maken.

    Er zijn verschillende soorten combinaties met snelheden en ronding. Wat mij vreemd in de oren klonk, was dat er bij de toppers een ronding in zit die over het hele ijzer wisselt, maar ook dat ze bijv. een ronding van 27 hebben. (Kom ik aan met mijn 21)

    Daarnaast benden de vrouwen hun ijzers meer, omdat ze lagere snelheden hebben dan mannen.

    Benden is meer dan het buigen van de ijzers. Je kan namelijk de buis benden, maar ook het lemmet. Dan is het ook weer zo dat er bij het ene punt meer gebend wordt dan het andere deel van het ijzer. Dit allemaal iets wat aansluit bij de techniek en de wensen van de schaatser.

    Kortom, zeer ingewikkeld en niet voor de gevorderde schaatser, hiervoor moet je wel echt bezig zijn met de top, anders ben je het meer in je materiaal aan het zoeken dan in je eigen techniek/conditie.
  11. Flurie

    Flurie New Member

    Gisteravond kwam mijn broer thuis met bendingspullen en een meetinstrument. Eerst alles even meten natuurlijk.

    Vanaf het begin van het seizoen ben ik bezig met het terugsturen, maar met rechts had ik iedere keer een rare laatste afzet. Alsof er een grote braam op zat.

    Wij gingen meten, en inderdaad, er zat een hobbel in mijn lemmet.
    We hebben ruim een uur gemeten en gebend om dat ding eruit te krijgen, maar het is wel redelijk gelukt. Echt een werkje waar je heel precies in moet zijn. Nu maar hopen dat het ook lekkerder schaatst :p
  12. rovar

    rovar New Member

    nou, als ik alle tips overweeg, dan denk ik dat ik mijn ijzers 'recht ga laten benden' :wink:
  13. ouwe

    ouwe New Member

    Is dat bending (letterlijk buigen) of richten van je schaatsijzers niet gevaarlijk?
    Ik weet uit ervaring dat het koud buigen van staal en met name gehard staal (schaatsijzers) haarscheurtjes veroorzaakt.
  14. Bartje

    Bartje New Member

    Een ronding 27 zoals hiervoor ergens gezegd wordt verschilt per ijzer. Bij een maple buis is een ronding 27 bijvoorlbeeld anders als bij een viking buis
  15. Flurie

    Flurie New Member

    Bart,

    volgens mij is het niet afhankelijk van de ijzers, maar juist van het ijs. Hoe klein ook, er zijn op een reguliere ijsbaan veel hobbeltjes. Met een vlakkere schaats kan je daar moeilijker overheen komen, dus zit er een andere ronding in.
    Op banen zoals Heerenveen etc. is het ijs vlakker en harder, en kan er dus met een vlakkere ronding geschaatst worden. Het voordeel daarvan is dat er meer contact is met het ijs en dus meer druk kwijt kan bij je afzet.
  16. ice-man

    ice-man New Member

    Een ronding 27 zoals hiervoor ergens gezegd wordt verschilt per ijzer. Bij een maple buis is een ronding 27 bijvoorlbeeld anders als bij een viking buis



    klopt bartje ik heb begrepen dat in de maple buizen ee een vlakkerer ronden word geslepen dat bij de viking buis.

    weet iemand hier meer van
  17. pad

    pad New Member

    een ronding van 21 meter is toch gewoon een ronding van 21 meter?! en van 27 is toch gewoon 27!?

    ik heb altijd gedacht dat een ronding van 21 meter betekent dat als je de lijn van de ronding van je schaatsen doortrekt, je een cirkel krijgt met een diameter van 21 meter, dus ik zie dan niet in wat dit met het merk schaatsen te maken heeft, want deze cirkel zal immers bij ieder schaatsmerk even groot zijn als er dezelfde ronding ingeslepen wordt.

    wat ik wel aannemelijk vind is dat als je bijvoorbeeld op vikingschaatsen het lekkerst rijdt op 21 meter, dat je dan met maples bijvoorbeeld 23 meter moet hebben om hetzelfde gevoel te hebben o.i.d. (dit zou dan samen moeten hangen met de hardheid van de ijzers, de stijfheid van de buizen e.d... oja en tegenwoordig natuurlijk ook met de dikte van de ijzers :wink: )

    en nu weer on topic:
    wat dat benden betreft ben ik toch wat huiverig... begrijp nog steeds niet helemaal welke schaats je welke kant op moet buigen?? (de verkeerde kant op buigen (zoals ene meneer Postma in Nagano geloof ik) kan immers catastrofale gevolgen hebben)
    en is het ene merk schaatsen beter geschikt dan het andere?
    en hoe zit het met de stijfheid van de buizen, wordt die niet minder door al het benden?
    en hoe lang blijft zo'n bending erin zitten? trekken de buizen uberhaubt nog recht na verloop van tijd?
  18. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    De buizen worden gebogen met de bocht mee, normaal gesproken kan de buiging er spontaan of door krachten van buitenaf weer uit gaan. De buiging is echt maar minimaal en het in je slijpblok zetten heeft dan ook nauwelijks effect om ze er uit te drukken. De persoon die bij mij de bending er in heeft gezet rijdt er zelf al een jaar mee zonder dat aanpassen nodig is geweest.

    Net als met je ronding ...regelmatig controleren

    Krizz
  19. rovar

    rovar New Member

    op mijn joha-slijptafel zou ik het iig niet proberen, want die drukt de bending weer gewoon recht :shock:
  20. Flurie

    Flurie New Member

    Het ligt aan de hardheid van je ijzers. Een Viking is snel te buigen en gaat er dus ook snel weer uit. Ik rij zelf op Maple, duurt ff voordat je zichtbaar (op een klokje die een verschil van 0,001 mm kan aangeven) verschil houdt. Maar die blijft er weer makkelijker in.

Deel Deze Pagina