Alles over blowers

Discussie in 'Lange baan' gestart door G1ant, 9 feb 2017.

?

Blowers bij wedstrijden?

  1. Geen probleem

    2 stem(men)
    4,9%
  2. Alleen bij trainingswedstrijden

    4 stem(men)
    9,8%
  3. Nooit

    35 stem(men)
    85,4%
  1. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Was volgens mij nog geen apart topic voor, en er lijkt me genoeg over zeggen. Wel of geen blowers die bij wedstrijden voor rugwind zorgen. Zeg het maar. Als topicstarter hoor je de poll volgens mij niet te beïnvloeden, dus hou ik mijn mening, voor zover die nog niet bekend was, hier even voor me.
  2. Koen

    Koen Well-Known Member

    nee nooit, want je moet er maar op vertrouwen dat ze niet bij belangrijke concurrent aangezet worden of juist uit.
    JohnZero vindt dit leuk.
  3. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Wat zijn de eigenlijk de argumenten voor het gebruik van blowers? Behalve 'snellere tijden en meer records staat gelijk aan meer spektakel' (waarover je ook kunt twisten, maar goed) kan ik niet heel veel verzinnen.
  4. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    En zelfs al staan de blowers voor elke schaatser op een bepaalde afstand hetzelfde afgesteld, dan nog bevoordeel je bepaalde rijders. Want je hebt als organisatie wel de keuze of je ze aanzet of niet voor een afstand. Ik kan me voorstellen dat Kjeld Nuis op de 1500 graag een blower aan wil. En Kramer, op die afstand, juist niet.

    Chips, nou is mijn mening toch duidelijk geworden. :)
    Duif, ZeeKoei en Koen vinden dit leuk.
  5. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Mijn insziens gaat het om twee zaken: het doelbewust manipuleren van wedstrijden en het doelbewust creëren van omstandigheden.

    Ik denk dat vrijwel iedereen van mening is dat wedstrijden niet doelbewust gemanipuleerd mogen worden door het geven van meewind bij bepaalde rijders en tegenwind bij andere rijders of door bijvoorbeeld een belabberde baanverzorging te doen halfweg een 5000 meter. Wat dat betreft zou het een verademing zijn als de ISU gewoon eerlijk toegeeft dat die blowers aanstaan en dat de actuele windsnelheid gemeten en openbaar gemaakt wordt.

    Het doelbewust creëren van omstandigheden vind ik juist wel een goede dimensie geven aan sport. Dat zie je bij andere sporten ook. In de Tour de France zijn er in sommige edities meer tijdritkilometers en minder beklimmingen en in andere edities is dat weer net andersom. Daardoor hebben soms de klimmers het voordeel en soms de tijdrijders. In het tennis zie je ook dat kansen verschuiven door het wisselen van ondergrond. Op gravel zijn conditionele spelers in het voordeel en op gras zijn service-volleyspelers in het voordeel. In voetbal hebben ploegen die het moeten hebben van korte snelle passes baat bij een mooi veld, terwijl ploegen die minder voetballende kwaliteit hebben maar juist wel sterk zijn in de lucht misschien wel baat hebben bij een veld met wat kale plekken hier en daar. Zoals G1ant zegt hebben die blowers sowieso invloed op de wedstrijd omdat op de 500, 1000 en 1500 meter mannen rijders die gewend zijn om bochten op hoge snelheid te nemen in het voordeel zijn. Dat is prima, maar dan moet je af en toe ook de andere kant van het spectrum op durven zoeken (lees: wedstrijden op buitenijs organiseren).
    Tsuki en EenBrabander vinden dit leuk.
  6. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Wat mij betreft echt nooit blowers gebruiken. Ik weet dat sommigen zoals bijv. eenbrabander het als technologische ontwikkeling zien, maar ik zeker niet....

    De klapschaats is een technologische ontwikkeling in de zin van een ontwerp verandering van de schaats waardoor je spierkracht beter wordt overgedragen op het ijs. Een vergelijking met het wielrennen zou de ligfiets kunnen zijn. Nou is bij het wielrennen besloten om de ligfiets te verbieden, iets wat op zich ook had kunnen gebeuren met de klapschaats.

    De blowers is geen technologische vooruitgang, maar simpelweg een kunstmatige hulp, in mijn ogen te vergelijken met bijvoorbeeld de fietsmotortjes in het frame. Zou je het hele fietspeloton met fietsmotortjes in het frame willen zien? In principe zouden dan de omstandigheden ook weer gelijk zijn, maar wat mij betreft is alle kunstmatige vervanging van spier-inzet zelf niet iets waar we naartoe willen.
    ALs blowers worden gebruikt, wat wordt dan de volgende stap? Elke schaatser die start met een blower op de rug gebonden om ze voort te stuwen? (ja flauwekul natuurlijk, maar in weze niet heel anders)

    En bij dit alles neem ik nog niet eens in overweging de risico's van manipulatie van de blowers bij verschillende rijders.
    JohnZero, Hakkie2, Duif en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Eens met Yuskov. Ik denk dat er blowers staan om het vocht af te voeren, zodat het ijs minder snel aanslaat? En er dus minder gedweild hoeft te worden? Dat lijkt me wel een goede ontwikkeling. Maar inderdaad wel goed monitoren dat die dingen niet selectief gebruikt worden.

    Maar waarom zou je over de hele baan dan wind mee moeten hebben? Je zou ook op het ene stuk wind mee en het andere stuk wind tegen kunnen hebben. Alsof je buiten schaatst.

    En wil je echt spannende wedstrijden, dan zou ik schaatsers 2x tegenwind geven. Degenen die hun krachten niet goed inschatten, gaan dan heel veel tijd verliezen in de laatste ronden. Zoals wielerwedstrijden ook spannender zijn, als de omstandigheden slechter zijn.
    Elina en ZeeKoei vinden dit leuk.
  8. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Als je gemeen wilt zijn dan moet je ze één kant wind mee geven en één kant wind tegen. Schaatsers moeten dan steeds van ritme wisselen en dat is zwaar irritant. Denk maar eens aan het EK 2012 in Boedapest toen Sablikova en Wüst door windkracht 5 moesten op de 3km.
  9. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Wat mijn grootste bezwaren zijn:

    1) De kans op manipulatie door tijdens wedstrijden te wisselen. We kennen de deur van Ritsma in Hamar en de partijdige dweiler die Hilbert van Heiden liet winnen in 1980. Dus laten we niet doen alsof schaatsen zo eerlijk is.
    2) Het kunstmatig voordeel dat je creëert voor een bepaald type rijder. Voordeel door natuurlijke omstandigheden (goed of slecht ijs, hoogte etc) is iets anders.
    3) Ik wil geen recordregen. Ik vind het al jammer dat records van voor de klapschaats niets meer waard zijn en niet meer te vergelijken zijn met de tijden van nu. Hoe mooi was het geweest als de 13:30 van Koss pas na twintig jaar uit de boeken was gereden door een 13:27 van Kramer? Ik zou het mooi vinden als bijvoorbeeld de 1500 van Davis, wat echt een geweldige race was, lang blijft staan. En pas wordt verbroken als er een schaatser is die simpelweg beter is dan dat Davis toen was. En niet door techniek.
    4) Ik ben in andere discussies altijd allergisch voor dit argument, maar gebruik hem nu toch: de glijdende schaal. Nu een koel briesje in de rug. Maar Calgary wil records afpakken van SLC, dus kiest misschien wel voor windkracht 4 in de rug. En what's next? Kunstmatig de luchtdruk in een hal omlaag werken? (Kan dat?)
    JohnZero en Duif vinden dit leuk.
  10. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Wat niet kan is nog nooit gebeurd. ;) Denk ook aan de omgekeerde redenering: in 2015 bij het WK allround had Calgary prutijs. En zo voorkwamen ze dat Richardson (1500m) en Sablikova (3km) records van Klassen afpakten. Ze kunnen de blowers ook de express verkeerde kant opzetten. Bovendien is het voor de schaatsers moeilijk inschatten wat ze moeten rijden, zeker op de lange afstanden. Je zult maar als eerste een tijd moeten zetten en er na afloop achter komen dat je te langzaam gestart bent.
  11. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Nog een reden bedacht

    5) Als het effect van de mee- of tegenwind groter wordt dan van de luchtdruk hebben de berekeningen van SprintMaster nauwelijks nog waarde. Of hij moet alle informatie krijgen over de hoeveelheid wind zodat hij die ook mee kan nemen in zijn berekeningen.

    :)
  12. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ik heb ook nooit gestemd. Kans op manipulatie is te groot, of zo'n ding gaat halverwege de wedstrijd kapot waardoor sommigen wel en anderen er geen baat bij hebben.
  13. Duif

    Duif Well-Known Member

    Als ze vocht afvoeren zijn het dus eigenlijk "zuigers" Dan is Bert Maalderink denk ik de eerste die voor zou stemmen om ze te gebruiken.
    VictorP en Sidekick vinden dit leuk.
  14. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Ik vind ze verschrikkelijk en inderdaad zeer vergelijkbaar met een motor in je fiets. Je zag ook gewoon dat Kramer niet blij was met zijn tijd (tenminste, niet zo blij als je bij zo'n tijd zou verwachten) en ook anderen die een PR reden heb ik wel eens enthousiaster gezien. Geen schaatser die blij wordt van deze onzin. Onmiddelijk een reglement opzetten waarin ze verboden worden voor de OS.
  15. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Tijden gereden met blowers nooit erkennen als wereldrecord. Dan is het snel afgelopen met die onzin. In de atletiek is er een maximum aan rugwind die er mag zijn.



    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
    Sidekick vindt dit leuk.
  16. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Dat sowieso, plus PRs eigenlijk ook niet (ja, ik weet dat die bij atletiek wel gebruikt worden ongeact rugwind hoeveelheid). En BRs alleen als de wind binnen bepaalde limiet blijft, anders krij je gekkigheden met steeds strakkere wind.
  17. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Motortjes in fietsen zijn iets compleet anders @chicagodude. Het ene team zal zich dan betere motortjes dan andere kunnen veroorloven en dan kun je Formule 1-situaties krijgen waarbij maar een paar teams kunnen winnen, namelijk de teams met de beste motortjes. Hier heeft iedereen dezelfde meewind. Als er met blowers wordt gefraudeerd, zal ik er vlug bij zijn om te zeggen dat ik dat niks vind.

    En PR-degradatie? Voortaan gewoon doen alsof Gangneung een hooglandbaan is. Ben je daar ook snel klaar mee.
  18. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    En als voorgeschreven wordt met welke motortjes ze mogen rijden (zeg maar zoals de A1 klasse een aantal jaar geleden bij het wegracen)? ZIJn alle omstandigheden weer gelijk tenslotte...
  19. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Of een ander voorbeeld. Stel Kramer rijd 6.01 in Calgary volgend jaar, fantastisch WR, gaat met pensioen, daarna raken blowers echt in zwang, en in 2020 schaatst Roest 5.59 in Calgary waar ze flinke blowers in gebruik hebben genomen. Is dat dan echt zo geweldig? (ik moet er hier wel bij zeggen dat ik min of meer dezelfde problemen had met de klapschaats, waar ineens de tijden van Koss niks meer voorstelden en we nu nooit zullen weten of, en met hoeveel, Kramer die tijden had verbeterd).
  20. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Vergis je niet in die motortjes-vs-blowers hè. Hoeveel maken die blowers nou uit? Drie seconden op de vijf kilometer? Dat is twee minuten op tweehonderd kilometer.
    Nou, het maakt echt geen zak uit of die etappe nou in 4 uur 56 of 4 uur 54 wordt gereden. Dat verschil merk je niet echt. Motortjes op een fiets geven een veel groter verschil, die kunnen de snelheid zo met 10 of 20 per uur laten toenemen. Blowers schelen 0,11 tot 0,15 km per uur. Véél minder.

Deel Deze Pagina