Afdalingsprijs in giro

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Nogevendit, 3 mei 2017.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    http://www.destentor.nl/dossier-giro-d-italia/afdalingsprijs-in-giro-meteen-ter-discussie~a2f3be35/
    Het is er dan toch van gekomen. Hier op dit forum ook al eens gepropageerd, persoonlijk walg ik ervan.
    De trofeo Wouter Weylandt zal over 10 afdalingen bepaald worden. Ik hoop dat de rennersvakbond zich zo sterk kan maken, dat de renners deze prijs gewoon links laten liggen.
    Vorig jaar nog verloor Steven Kruiswijk de giro in de afdaling, en Zakarin bijna zijn carriere.

    Als je dan écht ondanks alle sterfgevallen eens wilt kijken wie de snelste is bergaf, doe het dan zo:
    - in een losstaande wedstrijd
    - met extra beschermende kleding
    - met extra veiligheidsmaatregelen in bochten
    - niet langs ravijnen
    - zonder publiek op kritieke plaatsen
    - met een gecheckt parkoers, waarop slecht asfalt is aangegeven
    - zonder motoren en auto's ( zie tijdrit romandie nog weer)
    - met extra verzekeringen voor overlijden en blijvende invaliditeit

    edit: ik lees nu net dat de giro deze prijsheeft gecancelled na de vele kritiek (o.a. op schaatsforum). Dank hiervoor.
    Laatst bewerkt: 3 mei 2017
  2. Jippie

    Jippie Well-Known Member

    Gelukkig is dit gecanceld. Dit was echt zo misselijkmakend. En dan ook nog de naam van Wouter Weylandt eraan verbinden. Respectloos!!!
  3. De Goudsche Doorloper

    De Goudsche Doorloper Well-Known Member

    Die naam was er niet aan verbonden, maar werd spottend door Nogevendit gebruikt. Goed dat ze het plan hebben geschrapt. Het is een idioot idee en levensgevaarlijk.
  4. Joris180

    Joris180 Active Member

    Snel afdalen doen ze maar bij downhill mountainbike
  5. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Denk ook nog eens aan het signaal dat je afgeeft aan de jeugd.
    In de cyclosportif 'le Marmotte' deden ze het net andersom: in een gevaarlijke afdaling werd gewoon de tijd
    van de deelnemers geneutraliseerd.
    Jippie vindt dit leuk.
  6. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Tegelijkertijd, dalen is onderdeel van het spel. Bergetappes met een aankomst bergop leiden er vaak toe dat de kopmannen wachten tot de laatste 5 of 3 of 1 kilometer en dan pas echt aanvallen. De mooiste etappes in de Grote Rondes van de laatste jaren zijn toch vaak de etappes geweest waarin de aankomst bergaf lag, of waar de echte grote zware cols wat verder van de streep lagen. En dat soort etappes worden vaak ook in de afdaling beslist. Steven Kruijswijk verloor de afgelopen Giro tegen een ijswandje in de afdaling van de Agnello.

    Als je spectaculair wielrennen wil zien, met etappes waarin de kopstukken niet wachten tot de laatste kilometer dan horen daar ook afdalingen bij, wat is dan het fundamentele verschil waardoor een bergetappe met de laatste 10, 20, 30 kilometer overwegend bergaf wel kan (waarbij het gaat om eeuwige roem), maar een extra prijsje voor de goede dalers niet?
    proeme en Duif vinden dit leuk.
  7. Joris180

    Joris180 Active Member

    Tja, het is voor de organisatoren zoeken naar een balans tussen parcours dat zich leent voor een spectaculair koersverloop en veiligheid.
    Soms schiet dat door.
    Milaan - Sanremo, Classico San Sebastiaan en vaak ook de Ronde van Lombardije eindigen met een afdaling.
    Ook het parcour op de Olympische spelen was spectaculair. Maar met ook veel valpartijen.
  8. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Diegenen die voor die daalprijs willen gaan zullen in de achterhoede zitten (bus) en daar zullen velen niet zitten te wachten op rijders die alles uit de kast gaan halen om net sneller te zijn.
  9. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Denken jullie echt dat er zulke broodrijders zijn, die weten dat ze slecht klimmen, maar denken dat ze goed dalen, maar dat tegelijkertijd niet kunnen, en dat die vanuit de gruppetto gaan proberen in een afdaling hun leven te riskeren om een paar honderd of evt. duizend Euro te verdienen? Dat lijkt me sterk... En als iemand uit de bus of het tweede peloton zich vol overgave in de afdaling stort, kan de rest hem ook laten begaan.

    Tegelijkertijd moet je nooit het zelfbeschikkingsrecht van de anonieme sporter overschatten, dat een ploegleider of sponsor van een klein ploegje als CCC, Gazprom, Bardiani of Wilier tegen een jong talent zegt: "stort je in de afdaling, we verdubbelen je premie" en dat zo'n jonge renner dat echt als hoogst mogelijk doel in de Giro ziet.

    Vrijwel iedereen die ik ken is blij dat het idee is afgeblazen, en op deze termijn, blijkbaar zonder enig vooroverleg, deel ik die mening, maar tegelijkertijd was het wel een innovatief idee, dat in principe gewoon weer een extra specialisme in het wielrennen in het zonnetje zet.
  10. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member


    Ik denk trouwens dat er wel zulke broodrenners zijn in de PCT, in combinatie met de publiciteit die je er mee pakt om wellicht op te vallen bij grotere ploegen. En inhalen achterin waar de rest er geen rekening mee houdt is echt gevaarlijk.

    Een prijs voor snelste over een geselecteerd aantal trajecten vind ik trouwens wel leuk, maar doe dan maar vlakke/heuvelachtige stukken in gedeeltes van etappes waar geen spanning wordt verwacht.
  11. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Nou, geen prijs, wel gemeten:
    Dumoulin was in afdaling naar Bormio sneller dan Nibali en Quintana
    19.18
    Nibali 19.29
    Quintana 19.41
    fransvanbakel vindt dit leuk.
  12. proeme

    proeme Well-Known Member

    waarbij aangemerkt dat Nibali een tijdje achter Landa heeft gehangen in strijd om de etappewinst. Maar dat Dumoulin het daar goed gedaan heeft is helder. Ik denk wel: stel dat hij nu een paar tellen achter Quintana had gestaan, waren deze dagen voor hem dan niet veel relaxter geweest? En dan in de tijdrit die paar tellen terug pakken.
  13. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Anderzijds, als Quintana in het roze had gestaan met twintig tellen achterstand had hij natuurlijk ook nooit rustig verdedigend gereden tot en met zaterdag.

    Het is best een interessante hypothese. In hoeverre de leiderstrui je kracht, vleugels en zelfvertrouwen geeft of juist dat het verlamt, alle Grote Rondes + weekse rondes van de afgelopen N jaar in een database stoppen, dan het algemeen klassement vergelijken met de etappeuitslag, gecorrigeerd voor het type renner (dat een sprinter de leiderstrui pakt in een vlakke etappe en daarna kwijt raakt in een bergetappe), het type etappe (idem) met parameters voor ploegsterkte, vormperiodisering, darmfunctie etc.
  14. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik denk dat het qua stress wel meevalt in de Giro. Die is in de Tour wel tig keer zo groot met bijbehorende plichtplegingen. En Dumoulin blijft zo lekker in zijn dagelijkse ritme inclusief rondemiss kussen. ;)

Deel Deze Pagina