10 km...

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Reitse, 10 dec 2006.

  1. Ivo

    Ivo New Member

    ben de tel wat kwijt, maar dat zullen er een stuk of 20 geweest zijn. Afgelopen seizoen alleen al 3 (Geleen, Breda en Heerenveen).
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Qua inrijden heb ik wat andere ervaringen...

    Goed warmlopen, dan even een korte afstand schaatsen (100 of 500m) om het lichaam ook wakker te maken. Snel van het ijs af, wat eten/drinken, dan weer 1 of 2 rondjes ontspannen lopen en alles wat losmaken (niet rekken).
    Rustig schaatsen onderbinden, maximaal 10 minuten inrijden (warm en los ben ik al, bij het inrijden moet de warmte vastgehouden worden, tot nu toe is me dat niet gelukt als ik langer dan 10 minuten op het ijs stond). Dan ben ik ook mentaal scherp, daarna zakt het vaak wat in en moet ik extra moeite doen om weer "door te laden". En dan gewoon los!
  3. Flurie

    Flurie New Member

    Fatsoenlijk warm rijden? daar heb je 25 rondjes de tijd voor. Alle energie die je met inrijden verspeelt krijg je niet meer terug. Wel zou ik wat warm lopen en wat rekken (zou ook best een topic over geopend kunnen worden, want daar zijn de meningen ook over verdeeld)
    Maar niet meer dan noodzakelijk, puur het hoognodige... Maarja, ik ben dan ook geen top 10k rijder..., dus of je echt naar mij moet luisteren.
  4. Mark

    Mark Active Member

    Niet teveel doen. Gewoon beetje lopen, fietsen en in Groningen natuurlijk altijd even zitten op het dakterras. :wink:

    Verder op het ijs niet te veel doen. Wel op tijd erop zodat je een rondje of 3, en een steigerungetje kan maken. Nog een bochtglijstart (niet max, maar voor het gevoel). En evt nog een paar rondjes. Tijdens de rondjes wat hoger zitten als normaal. En na afloop zeker een min of 4 a 5 rechtop. Voordat je moet starten.
  5. Ivo

    Ivo New Member

    Dan zit ik toch met heel andere ervaringen. Als ik niet gedegen warmrijd (en daar trek ik rustig 40-50 minuten voor uit) rij ik niet optimaal. Niet alleen de benen moeten klaar gemaakt worden voor de wedstrijd, het indrijden dient ook om me mentaal te prepareren voor de wedstrijd. Ik heb al eens gehad dat ik door een baancommisaris uit m'n ritme gehaald werd tijdens het inrijden en gelijk een bagger wedstrijd reed. Aan de snelheid waarmee ik het goede gevoel krijg tijdens het inrijden weet ik ook hoe hard ik kan vertrekken, hoe m'n vorm van de dag is.
  6. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Vorm van de dag weet ik pas in de wedstrijd. Soms lekker inrijden en bagger rijden, soms andersom. Maar Groninger Dakterras is bij onze wedstrijden gesloten Mark... Moet je echt hard voor kunnen willen ze die open stellen ;)
  7. rovar

    rovar New Member

    warming up, rekken en strekken, inrijden.
    interessant... ik maak er ff een nieuw onderwerp van...
  8. squier

    squier New Member

    Reitse, achter het peloton gaan aanhangen woensdag, heeft mijns inziens geen nut, Dat houd je geen 10 rondjes vol. Ga gewoon meerijden, en kijk of je met Derk meekan gedurende de race. Hij gaat er toch wel vandoor. Ik blijf in ieder geval gewoon zitten, en probeer zo'n 3 ronden voor het einde te versnellen om uberhaupt niet gelost te worden. Dan rijdt je toch maar mooi 35 rondes.
  9. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    MWah, heb dat dit seizoen al wel gedaan hoor ;) Lekker op Harry Schut-style meerijden :) Jammer genoeg ging dat bij de YVG-marathon beetje mis toen er iemand voor me ging liggen en ik geen kant meer opkon... Blijk een rib gebroken te hebben... Dus woensdag maar ff niet rijden (durf het ook even niet eerlijk gezegd...)
  10. squier

    squier New Member

    Ai Reitse, da's waar ook, jij vertelde dat je een rib had gekneusd zaterdag. Maar gebroken dus. Nou ben je mooi even zoet mee. Niet hoesten of lachen, en niet vallen!!! Dus doe msar rustig aan Reitse.
  11. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Breuk schijnt relatief beter te zijn, die doet minder zeer... klopt ook wel want heb er weinig last van (totdat ik ga hardlopen...)
    Maar goed, terugkomend op het onderwerp, ik moet dus nu de conditie bij zien te houden op de fiets (tacx)... ik ben nog wat aan het verkennen wat ik op zo'n ding kan, maar als iemand wat tips heeft, graag! Ben nu vooral bezig met duurwerk (in interval vorm, blokken van 10 minuten). Weet nog niet of dat ook écht zin heeft, behalve het mentale nut van het idee bezig te zijn...
  12. doddeltje

    doddeltje Member

    oeps, dat klinkt niet als een ideale voorbereiding op een 10k...

    veel herstelsterkte!
  13. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Dankjewel!
  14. rovar

    rovar New Member

    maar wat is de prognose; kun je uberhaupt nog wel rijden dit seizoen?
    sterkte.
  15. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Sta morgen weer op het ijs ;)

    Medici schijnen er niks aan te kunnen doen, ben er dan ook maar niet langs geweest :) Kan gewoon doorleven en zonder enig naar gevoel op de hometrainer rijden dus veel verlies ik niet (hoop). Sprinten wil niet, daar ben ik al achter, nu nog zien of extensief duur wel gaat.

    Ben er overigens wel achter dat interval niet zo goed gaat op een tacx, de achterband schoot me vanavond van de velg en een binnenbandje op 8 bar knalt dan erg erg hard...
  16. IR

    IR Member

    Pas maar op, voor je het weet lig je écht van top tot teen in het gips, en een hometrainerongeluk is wel het lulligste wat je kan overkomen.
  17. Flurie

    Flurie New Member

    Ja, vooral als je de bocht uit schiet.

    Kijk maar uit Reitse, maar kunnen ze niet je hele romp ingipsen dan? Is misschien wel een goede bescherming tegen jezelf.
  18. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Vandaag heel rustig op het ijs gestaan. Hoog zitten en kalm rijden... Vooral veel handjes geschud. Eerstvolgende kans om op het ijs te staan is maandag, heb dus even om door te helen ;) Maar even zien hoe het verder heelt nu.

    Mij ingipsen is idd de enige manier om me echt stil te krijgen...
  19. Boss!

    Boss! New Member

    Het beleid voor gekneusde en gebroken ribben is hetzelfde. Dwz, gewoon rustig aan doen. Ook wel logisch als je bedenkt dat de borstkast een dynamisch geheel is. Bij de adembeweging zal er altijd beweging plaats vinden van de ribben t.o.v. de wervels. En dat moet ook wel omdat je anders stikt. Ingipsen heeft geen zin dus... Dan zul je die 10 km nl. niet gaan halen :D
  20. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

Deel Deze Pagina