Eerste wedstrijd rijden

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Opti, 24 mrt 2009.

  1. Opti

    Opti New Member

    Ola,

    Binnenkort mag ik mijn eerste 1500 meter rijden en ik heb er superveel zin in maar bedacht me dat ik eigenlijk weinig weet van de officiele regels. Dus hoop ik dat hier iemand is die me uit wil leggen waar op de baan gestart wordt, wanneer je van baan wisselt, of het klopt dat degene die van buiten naar binnen komt voorrang heeft. Kortom alle tips/trucs/tactieken/slimmigheidjes en dingen waar je aan moet denken naast knoerdhard rijden zijn welkom.

    Alvast bedankt :)
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Start: Aan de overkant van baan zoals ze dat noemen, je start in de bocht na de 500m finishlijn. Je start vlak voor de kruising, de eerste keer moet je niet oversteken maar je baan blijven volgen! Pas na 400m wisselen. Buitenbaan heeft idd voorrang.

    Let vooral op de blokjes in de bochten! Die raken = DQ ;)
  3. Basje

    Basje Active Member

    Buiten de ISU wedstrijden word er niet zo heel streng op gecontroleerd volgens mij. Ik heb tenminste bij de zoveel wedstrijden die ik reed dit jaar nog niemand gediskwalificeerd zien worden terwijl diegene een blokje raakte.

    Owjah aangezien het je 1ste 1500m word zou ik als ik jou was niet te hard beginnen en wat overhouden voor het laatste rondje. Anders word het echt afzien en ga je de afstand misschien verafschuwen. Aangezien de 1500m in van de mooiere afstanden is, wil je dat denk ik niet :p
  4. Lieke

    Lieke New Member

    maar dat is toch juist het mooie van de 1500m, dat je helemaal dood gaat ;)
  5. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Mwah... in Groningen is bij de baankampioenschappen jeugd iemand eruit gegooid vanwege afsnijden (blokjesregel) ;)

    en wel volle bak erin gaan, dan weet je precies waar je grens ligt en hoe het eventueel anders moet :) Een 1500 doet altijd zeer trouwens ;)
  6. Bernard

    Bernard New Member

    Waarschijnlijk rij je in een kwartet. Dat betekent dat er twee paren (rood en wit) en (blauw en geel) na elkaar gestart worden. Je moet over het algemeen zelf voor deze gekleurde wedstrijd bandjes zorgen. Op de startlijst kan je zien welke kleur.

    De donkere kleuren (rood en blauw) starten buiten. (Ezelsbrug: buiten is het donker)

    De start procedure heeft ook een paar weetjes. Je wordt in de baan geroepen door de starter (met een fluitje) op een 1500 meestal pas als de vorige rijders klaar zijn en weer langs de start zijn gekomen met uitrijden (om botsingen te voorkomen).

    Bij 'naar de start' ga naar de streep, en gaat vast (rechtop) klaar staan. Een algemene beginnersfout is om nu al zelf in te zakken, niet goed. Je zakt pas in als de starter 'klaar' zegt.

    Als je in het tweede paar zit ga je gelijk met het eerste paar de baan in en wacht je op wat afstand in jouw baan tot het jouw beurt is. Als er in het 2e paar vals gestart wordt
    dan moet je misschien even uit de baan om het eerste paar even langs te laten. Dan vlucht je natuurlijk naar de inrij baan.

    Of je wel of niet meteen volle bak moet gaan hangt er een beetje vanaf of je van nature een sprinter of een stayer bent.

    Voor je rit moet je voldoende hard inrijden, de natuurlijke neiging is om je een beetje te ontzien, die neiging is fout. Echt proberen een stukje op wedstrijd tempo te rijden.

    Oh ja, en voor het resultaat dat je gaat halen geld wat ik de wet van Desiree noem. Door de spanning in de wedstrijd rij je technisch minder dan op de training, ongeveer zoals een jaar geleden op de training. Je kan alleen wat je je echt eigen hebt gemaakt.
  7. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Je gaat zeker in Enschede rijden? die wedstrijd voor toerrijders op wat was het 28 maart..
  8. joopteunissen

    joopteunissen New Member

    tja deze is leuk . .

    za 28/3/09 17:15 - 20:00 EN73 all1 open tot 27/3 21:30 lijst(0)

    Wedstrijd voor rijders ZONDER licentie. Inschrijven via KNSB: www.knsb.nl/content/evenementen/uitdaging.asp

    zie KNSB . . .

    Inschrijving wedstrijd voor niet-licentiehouders

    De inschrijving is gesloten.

    dit is lachen . . . .
  9. jasper__smit

    jasper__smit New Member

    En er zijn nog zat plaatsen:

    100 meter nog 40 plaatsen (vanaf 17:00 uur)
    500 meter nog 72 plaatsen
    1000 meter nog 60 plaatsen
    3000 meter nog 60 plaatsen (vanaf 19:00 uur; met massastart!)
  10. xRedStar

    xRedStar New Member

    Dit staat er al een paar weken zo op, die aantallen zijn niet verandert..
  11. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    O ja, voor je eerste wedstrijd: vergeet niet even met je coach te overleggen :) Als is het maar dat je niet verrast wordt op de kruising als je ineens wel of juist geen rondenbord voor je neus krijgt ;)

    Overleg even wat je wel en niet wilt.
  12. Lisan

    Lisan Well-Known Member Medewerker

    ]

    En elke keer wisselen op de kruising, dus nu alleen na 400 meter ;) maar ook na 800 enz.

    Of zoals mijn vorige trainer zei:"Als je mij zit moet je wisselen" :lol:
  13. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Ik wilde em ook gaan rijden, alleen ik heb nog geen fatsoenlijke wedstrijdschaatsen.. met recreatieve beginners zooi kom je nergens.
  14. Tjark

    Tjark Active Member

    Hoezo niet?

    Ik denk dat Sven Kramer op Viking juniors de meesten hier op 't forum er nog wel uit zou rijden!

    Ja, goed materiaal is zeker fijn, maar jij bent diegene die 't moet doen, en dat kan dan op elke schaats!
  15. Opti

    Opti New Member

    Iedereen bedankt voor de tips!
    Het ging grotendeels zoals Bernard beschreef, helaas inclusief zijn wet van Desiree en Murphy kwam ook nog om de hoek kijken. 'k Vond het erg apart, helemaal geen zenuwen/spanning vooraf maar direct na de start is de rit als een waas langs me heen gegaan: alsof je het idee hebt dat je zelf niet rijdt, geen ritme, bijna onderuit gaan op een recht stuk, 4 trainers langs de kant die schreeuwen en dan halverwege de buitenbocht realiseren dat ze "BINNENBOCHT!!" riepen, etc. etc. Alleen de irritatie aan wat er mis ging was wel continu duidelijk aanwezig. Kortom een mooie afsluiting van het seizoen :) Aan de andere kant wordt dit "PR" verbeteren volgende keer gelukkig niet zo lastig.

    Fijne zomer allemaal!
  16. Tjark

    Tjark Active Member

    haha, welkom in de wereld van 't wedstrijdschaatsen!
  17. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member


    Ook op te grote?

    Voor een wedstrijd moet je duidelijk echt de techniek onbewust beheersen, niet meer nadenken daarover. Je moet je namelijk focussen op waar je moet rijden, wat voor tijd je hebt, waar anderen rijden.. Volgend seizoen gaat ik het proberen denk ik.
  18. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Wat een onzin. Denk je echt dat kindjes van een jaar of 10 de techniek zo goed beheersen? Welnee, die doen gewoon hun uiterste best om zo snel mogelijk bij de streep te komen.
    Er zijn maar zeer weinig wedstrijdschaatsers die op volle snelheid ook hun techniek tot in de perfectie behouden.
    Dat is juist één van de weinige dingen waar je je mee bezig moet houden tijdens een wedstrijd. En juist het wisselen en dergelijke moeten automatismen worden, of je zorgt ervoor dat de coach je helpt, wat ook bij pupillen en andere beginners gebeurt.
    Je hoeft je juist helemaal niet te focussen op waar je tegenstander rijdt (ok, bij de kruising misschien). En je tijd zie je aan het eind wel, en ook daar heb je een coach voor.
  19. xRedStar

    xRedStar New Member

    Je let echt wel op techniek maar dat is niet het voornaamste, je moet je focussen op een ding en dat is de finish.
    Wel kun je in je hoofd een technisch ding nemen. Bijv zijwaarts afzetten Omdat je anders gaat krabbelen en dus minder snel gaat. Maar wanneer jou technisch punt niet zo belangrijk is kun je beter denken bochten versnellen zulke dingen en proberen zo snel mogelijk de finish te bereiken.
    Op de tegenstander hoef je alleen te denk als je ziet aan komen dat jullie gelijktijdig op de kruising uitkomen, dan moet je opletten. Verder is het erg fijn als je tegenstander gelijkwaardig is maar het belangrijkste is jou beste tijd neer te zetten. Soms is nadeel als je tegenstander net iets harder is ga je er achteraan harken voor anderen is voordeel die zien nog maar een doel en dat is winnen van de tegenstander.
    Je moet je ook niet te veel focussen op de tijd, je moet zo snel mogelijk rijden. En als je dat hebt gedaan en de tijd valt tegen is dat natuurlijk enorm balen, maar onder de wedstrijd moet je daar niet over nadenken dat zie je na de finisch wel. Dit is ook een nadeel van rondebord. Maar een rondebord kan ook voordeel zijn door dat je een tijd ziet en die net erg snel is en waardoor je gemotiveerd wordt om sneller te gaan.

    Dit alles persoons gebonden, en moet je zelf zien achter te komen wat voor jou het beste werk

    Dus niet te veel focussen op tegenstander, techniek en tijd (3x een T)
  20. allard

    allard Active Member

    Enkel focussen op je techniek werkt toch echt het beste. Je moet gewoon zorgen dat je verzorgd blijft schaatsen. Dan ga je gewoon écht het hardst.
    Ik herinner me nog ene meneer E.Wennemars........Precies: Hij harkt als hij slecht rijdt, maar als hij goed is, zie je hem meer rust hebben en zijn slagen afmaken.
    Zelfs een groot stylist als Wotherspoon zal tijdens zijn rit de focus heel erg op de techniek hebben, ook al gaat bijna alles vanzelf. Dat ene kleine beetje moet ie toch bewust corrigeren.

    Tijd is iets waar je je tijdens je rit, zeker op korte afstanden, absoluut niet mee bezig moet houden. Dan ga je jezelf alleen maar forceren, waardoor het technisch schaatsen moeilijker wordt: je tijd wordt alleen maar slechter.
    Het is soms zelfs zo dat ik bij het coachvlak gewoon geen tijd zie/dingen van de coach hoor.

    Tegenstander: Heb ik ooit direct tegen iemand gereden dan? :wink: Een tegenstander is pas interessant als hij vlak voor je op de kruising rijdt. Als hij daar niet is, bestaat hij niet voor jou. Het is zelfs zo, dat als je dénkt dat de kruising moeilijk gaat worden, maar je ziet je tegenstander niet in je ooghoek: gooi 'em er maar gewoon voor. Als je moet wachten is je tijd slecht, als je gediskwalificeerd wordt heb je pech. Als je er net voor kan heb je meer kans op een goede tijd. Ik weet wel wat ik zou kiezen :twisted: .

Deel Deze Pagina