Welk klaponderstel: EVO of Viking

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door HoogOp, 1 okt 2017.

  1. HoogOp

    HoogOp New Member

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en zou graag wat advies van jullie inwinnen! :). In ruil geef ik natuurlijk ook graag mijn advies voor anderen :). Schaats al van kinds af aan, een poos topsport gedaan maar schaats liever op recreatief niveau en geef nu vooral trainingen.

    Vraag:
    Moet een nieuw klaponderstel hebben en twijfel tussen:
    - Viking Nagano Special 2005 (ca. 480 euro)
    - EVO PM klaponderstel (ca. 415).

    De verkoper kon mij niet goed uitleggen welke kwalitatief beter is en wat een betere koop zou zijn.
    De Vikings hebben geen PM staal, maar zijn wel duurder. Vikings hebben qua uiterlijk wel mijn voorkeur (heb viking schoenen). De EVO lijkt qua materiaal beter te zijn, maar toch goedkoper. Is dat omdat je bij Viking misschien vooral voor het merk betaalt?

    Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie aan?

    Bedankt alvast voor reacties.
    Spits vindt dit leuk.
  2. Spits

    Spits Active Member

    Ervaring heb ik niet veel qua schaatsen en rijden, wat betreft aanschaf iets meer (maar dat komt alleen omdat ik eigenwijs ben)...
    De Evo PM die je aangeeft, is dat dan de aluminium buis versie met PM mes? Er is namelijk ook een Evo Steel Spot en Neon Steel, allebei met stalen buis en bi-metaal mes. De zwarte Neon Steel (heet nu anders geloof ik, de website geeft je misschien meer info) is zelfs nog goedkoper dan EUR 400,-
    Viking is altijd een stalen buis (toch?) behalve de Eclipse.
    Zelf ben ik gecharmeerd van Evo, afwerking en kwaliteit is wat mij betreft top!

    Viking kon mij niet bekoren qua looks en innovatie; weinig frivool en erg saai om te zien, wat dus niet wil zeggen dat ze niet goed zijn! Immers rijden zo goed als alle kampioenen op Viking dus waarschijnlijk zijn ze beter dan alle andere merken te saam.
    Overigens schreef ik kon bekoren, met de komst van de Nanoflex, Sapphire en Eclipse plus de nieuwe schoenen lijn timmeren ze aardig aan de weg voor kleur en technisch gevoelige modepopjes (daar schaar ik mijzelf onder) die ook eens een rondje willen schaatsen. Dit is trouwens geen Viking bashing of afkraken; mocht dit zo overkomen, dan hierbij meteen mijn nederig excuus!
    Of je bij Viking voor de naam extra Euro's mag aftikken weet ik niet. Ze hebben een behoorlijk lange staat van dienst in de schaatswereld, dus misschien kunnen ze daarom de prijs die ze vragen rechtvaardigen.

    Is er een mogelijkheid bij de winkel waar je bent geweest een paar test ijzers mee te krijgen? Bij een hoop winkels is dit mogelijk en dat geeft je gelegenheid je keuze goed en weloverwogen te maken.
    Succes in ieder geval met kijken passen en voelen!

    Cheers, Menno.
    Laatst bewerkt: 3 okt 2017
    HoogOp vindt dit leuk.
  3. HoogOp

    HoogOp New Member

    Hi Menno,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het ging inderdaad om de EVO met aluminium buis en PM mes.
    Ik heb ze mogen uitproberen en de EVO vond ik te "zwaar" rijden. In de zin van meer speling (sturend vermogen) en de strakke veer. Versnellen leek mij vermoeiender.
    De Vikings leken een stuk stijver en beter voor de souplesse rijder (zoals ik). Hier durfde ik wel lekker mee de bocht in te knallen.
    Het blijft een gevoel en iemand anders zou dat misschien anders ervaren.

    Die heb ik dus aangeschaft en het schaatsen heeft voor mij nu een nieuwe dimensie gekregen ;-). Ik reed op een redelijk oud onderstel.
    Wat je zegt, ik heb nu wel een onderstel gekocht dat al 12 jaar op de markt is, maar je ziet er nog zoveel (toppers) op rijden. Kan het anderen aanraden.

    Groetjes!
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
    Spits vindt dit leuk.
  4. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ik denk dat je in die prijscategorie altijd te maken krijgt met relatief slappe buizen die, wanneer je iets rapper gaat, altijd zwaar en log aan zullen voelen in de bochten. Je geeft zelf aan op hoog niveau geschaatst te hebben, dus je weet waarschijnlijk wel hoe een goed ijzer zou moeten voelen ten opzichte van een middenklasse ijzer. Mijn advies is, spaar nog iets langer door, leg er 100,- bij en ga voor een Viking Sprint P.M. of een Maplez Comet Laser. Ik denk dat jij daar, met jouw niveau veel meer uit gaat halen.

    Mijn eerste klaponderstel was een Viking Nagano Speciaal. De overstap naar Viking Sprint P.M. was een verschil van dag en nacht. De Nagano Speciaals voelen aan als een Volvo. Heel comfortabel over lange stukken recht door, maar zodra je op hoge snelheid een bocht door gaat buigen ze door en raak je alle controle kwijt. De Sprint P.M. buizen zijn veel directer en voorspelbaarder.
    Groet,

    Daan
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  5. dsdevries

    dsdevries Active Member

    P.S. In de schaatswereld zijn de marges op producten heel erg klein, omdat de afzetmarkt ook heel erg klein is. Er zijn dus geen grote budgetten beschikbaar voor promotie en fabrikanten zitten zeker niet met hun kont op een bak geld. Ook al ben je marktleider en heb je een hele goede naam, je kan in de schaatswereld niet als Apple of Samsung 600,- vragen voor een apparaat dat hooguit 100,- kost om daar na aftrek van marketing en R&D nog 300,- winst op te maken.

    Dit betekend simpelweg: You get what you paid for!
    Een duurder ijzer is vaak een beter ijzer. Tenzij het prijsverschil heel klein is (20,- tot 30,-), dan zou het iets goedkopere ijzer van een onbekender merk misschien beter kunnen zijn. Maar verwacht geen wonderen.

    Daarnaast is er een duidelijke reden dat Viking en Maplez marktleiders zijn en blijven. Zij hebben misschien niet bergen met geld, maar verkopen wel heel veel schaatsen. Vooral tijdens goede vorstperiodes verkopen zij veel meer goedkope schaatsen aan enthousiastelingen. Hierdoor komt er weer extra geld beschikbaar voor R&D en kunnen zij ook meer service verlenen aan het topsegment. Dit helpt zowel hun merkbekendheid als hun imago in de hand.
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    HoogOp en SprintMaster vinden dit leuk.
  6. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Dat kan ik beamen (lees dit in het Nederlands, niet op zijn Engels).

    Op het rechte eind sturen ze veel directer en rijd je met veel meer gevoel. Enerzijds heel fijn, maar anderzijds ook wel pijnlijk omdat wat techniek betreft wel met je neus op de feiten wordt gedrukt en sneller voelt dat je iets fout doet. Wat dat betreft ben ik voor mijn gevoel mooie ijzers rijker en een illusie armer haha! In vergelijking met de PM's heb je met de specials echt het idee dat je op boter rijdt vind ik.

    Het rechte eind vind ik overigens makkelijker geworden, de bocht lastiger na de overstap special -> P.M.

    Ik vind het in ieder geval hele fijne ijzers en die zou persoonlijk die laatste 100 euro nooit besparen om in plaats van P.M.'s toch voor de iets goedkopere specials te gaan. Wat dat betreft heb je voor die laatste 100 euro het meeste waar voor je geld.
    HoogOp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina