Babbelbox voor de Tour de France

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Jippie, 19 jun 2017.

  1. Jippie

    Jippie Well-Known Member

    Voor iedereen die over de Tour iets kwijt wil of een vraag heeft
  2. fransvanbakel

    fransvanbakel Member

    Als de Tour half zo spannend wordt als de Giro, teken ik ervoor!
    Jippie vindt dit leuk.
  3. Boertje

    Boertje Active Member

    Een diep gat na de Giro, de tour gaat dat niet opvullen!
    SprintMaster en fransvanbakel vinden dit leuk.
  4. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Het slotweekend van de Dauphiné met veel Tourtoppers beloofde veel.
    fransvanbakel vindt dit leuk.
  5. proeme

    proeme Well-Known Member

    de Tour is perfect gepland dit jaar. De eerste week valt weliswaar samen met mijn 1e reis deze zomer, en dan mis ik wel Plance de Belle Filles, maar ik verwacht niet dat de strijd dan al losbarst. Vanaf 8 juli kan ik alles volgens, want ze eindigen precies een dag voor mijn 2e reis begint. Dank aan de heren in Frankrijk dat ze zo goed rekening houden met mijn vakanties :)
    Jippie vindt dit leuk.
  6. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Volgend jaar naar ploegen van acht man? In de jaren 80 verlaagden ze het al naar 9, maar daar stond tegenover volgens mij dat er
    toen 2 ploegen bij kwamen. Dus weer commercieel gedacht, en niet aan de veiligheid.
    Volgens mij moet het er per saldo een stuk veiliger op worden, want met 198 zit je snel achterin het peloton. dan moet je weer naar voren rijden maar ja, dan komt weer iemand anders achterin die dan weer naar voren moet.
    Wetenschappelijke laboratoriumstudies hebben wel aangetoond dat er per saldo altijd iemand achterin het peloton zou moeten fietsen. Nu is de praktijk weliswaar weerbarstiger, maar ik denk dat dit in de meeste gevallen toch wel zou moeten gelden.

    met een kleiner peloton heb je hier minder last van, en zou het veiliger moeten zijn, dus minder valpartijen door gedrang. Volgens mij is dat zelfs niet lineair, maar een oplopend effect.

    http://www.ad.nl/wielrennen/uci-verkleint-ploegen-bij-grote-wielerrondes-van-9-naar-8~a19e9ca1/
  7. proeme

    proeme Well-Known Member

    ook in een kleiner peloton rijdt er altijd iemand achterin die naar voren wil ;)
    ik vraag me af of 1 rijder per team minder echt zoden aan de dijk zet, maar ik heb er geen wetenschappelijke laboratoriumstudie op los gelaten
  8. Joris180

    Joris180 Active Member

    Naast veiligheid was het idee tocht ook minder knechten voor kopman / sprinter, dus aantrekkelijker koers?
  9. stijnsportgek

    stijnsportgek Well-Known Member

    Gewoon 24 teams van vijf man en dan krijg je een schitterende open koers.
    eddycorina vindt dit leuk.
  10. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    dat klopt
    dat is nog maar zeer de vraag. je rijdt in een minder groot peloton veel dichter op de voorsten. En echt bij de voorsten wil je niet rijden, maar je wilt contact blijven houden.
    In jouw optiek zou je ook in een peloton met drie man steeds naar voren willen rijden.

    "Gewoon 24 teams van vijf man en dan krijg je een schitterende open koers."
    Dat is nog maar de vraag. Bij te weinig mensen die het vuile werk op kunnen knappen, blijft iedereen zitten wachten op die ene finale aanval.
    We zien dat regelmatig in een grotere kopgroep. Als er teammaats meezitten van de grote kanshebbers, dan gaan die teammaats echt rijden.

    Aan de andere kant: je valt niet aan omdat een andere grote ploeg altijd achter je gaat rijden. Met 5 man is dat minder het geval.
    Toch denk ik dat in de meeste koersen het eerste argument zal winnen.
  11. Jaco

    Jaco Active Member

    Twee ploegen minder, dan 'bespaar' je ook 18 renners. Ploegen als Wanty en Fortuneo dienen toch grotendeels als opvulling.
  12. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Maar ploegen als Wanty en Fortuneo gaan elke dag in de aanval omdat ze geen belangrijke kopmannen hebben die ze uit de wind moeten houden.
  13. Jaco

    Jaco Active Member

    En dan 99 keer van de 100 worden ingelopen, waardoor er toch gesprint gaat worden.
  14. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Dus Wanty en Fortuneo niet uitnodigen zodat er geen groepje wegrijdt en we de hele dag naar een gesloten peloton zitten te kijken?
  15. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Wat mij betreft hadden ze terug gemogen naar 7 per ploeg. Hebben de klassementsrenners 1 renner minder voor het vlakke en 1 renner minder voor de bergen. Kun je eventueel nog maximaal 3 ploegen toevoegen.
  16. Jaco

    Jaco Active Member

    Er zijn heus nog wel anderen hoor die wat proberen.
  17. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Met kleinere ploegen loop je wel het risico dat ploegen met een kopman voor de bergen geen sprinter meer meenemen, ploegen met een topsprinter geen aanvallers mee etc. dat er juist bezuinigd wordt op de wildcard-elementen in een ploeg.
  18. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Op zich is de Tour de laatste jaren best wel aardig geweest en beter in de tijd van Armstrong. Als we dan toch een probleem zien dat opgelost moet worden (de dominantie van een handjevol ploegen als Sky, Movistar en Astana) dan denk ik dat in plaats van het aantal renners per ploeg drastisch te verkleinen (wat volgens mij ook kan leiden tot juist meer geconcentreerde ploegen) een soort salary cap zoals in sommige Amerikaanse sporten in te voeren. De slechtste renner in de selectie van Sky is beter dan de beste renner in de selectie van de helft van de andere teams en dat is wat leidt tot de dominantie. Mannen die kopman kunnen zijn in een ronde kiezen voor het grote geld en voor meer geld ergens de knecht uithangen. Denk aan Armstrong die Vuelta-winnaar Heras inlijfde als assistent voor in de bergen. Als elke ploeg maximaal €10.000.000 aan renners-salarissen mag besteden zullen meer verschillende ploegen een potentiële rondewinnaar kunnen betalen en dus ook opstellen en de ploeg die een minder prominente favoriet inlijft kan meer geld aan goede knechten (of tijdrijders, of sprinters, of aanvallers) besteden.

    Ik heb me er altijd over verbaasd hoe Amerikaanse sportcompetities (MLB, NBA, NFL, NHL) werken met een soort communistisch draft- en salarissysteem waar het salarisbeleid van de grote Europese sporten (voetbal, wielrennen) bijna volledig laissez faire verloopt.
    eddycorina, fransvanbakel en Eagle vinden dit leuk.
  19. eddycorina

    eddycorina Member

    Nadeel bij kleinere ploegen van 5 renners is, dat de "grote ploegen" een kleine ploeg voor het vuile werk van hun eigen team erbij "huurt"
    Nogevendit en Duif vinden dit leuk.
  20. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Overweegt Jillert Anema een overstap naar de ploegleiderswagen?

Deel Deze Pagina